Ga naar inhoud
  • 0

Hoge kvs temp


Hendrik38

Vraag

Dag allen,

 

In de zomervakantie heb ik op de heenreis naar italie een paar x last gehad v oplopende kvs temp. Ik rijd een 2.0 tdi dsg uit 2011 met 177 pk en 4 motion. Het was op de steile stukken waarbij de cruusecontrol aan stond op 95. Ik vergde wel veel v d auto. Auto vol beladen en caravan 1800 kg. Op gegeven moment liep de temp op de brennerpas op naar de 115 graden. Olie werd 130. In de afdaling koelde hij weer netjes af. Vorige zomer ook gehad, maar niet zo hoog. Heb het toen na laten kijken bij de garage, maar niks gevonden. Jullie een idee? Vraag ik teveel v de auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, je vraagt misschien teveel van de auto.
op de vlakke weg is 95 prima, maar tegen de berg op zou ik toch een beetje laten afzakken.
Hou je toeren tussen 2200-3000, schakel dus iets eerder terug.

Ik gebruik zelf nooit de hoogste versnelling als ik met de caravan rijd (en dat doen er meer).

Olietemp komt bij mij niet boven 120, ook niet bij lange stukken bergop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja maar de olietemperatuur liegt er ook niet om.

Volgende keer op de hand schakelen in de bergen ipv drive en wat hoger in toeren dan hoeft de motor minder koppel te leveren. Mischien lost dit het wel op.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vriend van mij reed met zelfde snelheid voor me de brenner op met een hand geschakelde 3AA v 140 pk met 1700 kg. Daar bleef de kvs mooi op 90 staan. Zijn olie liep ook op naar 130. Ik probeee dus te tackelen waarom mijn kvs temp wel oploopt en die v hem niet. Kan me niet voorstellen dat het alleen door de dsg komt die hij niet heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de thermostaat open blijft staan zou ik verwachten in koud weer dat het erg lang duurt voordat hij op temp is. Als hij dicht blijft staan...dan wordt de radiateur voorin de auto niet warm en dat wordt hij wel. Ik hoef geen kvs bij te vullen denkende aan lekkage. Komt ook geen raar geluid vanaf denkende aan kapot schoepje oid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Radiateur is schoon? Thermostaat kan natuurlijk niet ver genoeg open gaan en je pomp kan ook slijtlage hebben aan de schoepen waardoor er minder snel water gepompt wordt. Als je de motor zwaar belast kan dat natuurlijk voor verhoogde temperatuur zorgen.

 

Als ik in de bergen rij, zonder caravan, maar wel sportief, gaat de olietemperatuur richting de 120, maar de kvstemperatuur blijft 90 aangeven. Deze is wel hoger maar ze laten 90 op het dashboard zien. Ook volgas op de autobahn blijft deze 90 aangeven en de olie gaat naar 120 graden.

 

Dus vermoed dat er wel wat aan de hand is, ook al is het normaal niet te zien. Meer advies kan ik je niet geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En bedoelen jullie de radiateur of intercooler aan de buitenkant vuil met vliegen e.d. of intern? Volgend mij draaien beide fans. Zal ik binnenkort eens checken nogmaals. Kunnen ze die ook in de garage testen op 1 of andere manier? Sorry voor de vele vragen..maar ben een aardige leek

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ vinnie, kan me idd ook niet voorstellen dat de kvs exact op 90 blijft bij wisselende snelle belasting. Voor de rest blijft hij bij mij solo ook altijd op 90..ook bij pittig werk in bergen of hoge snelheid in duirsland.

 

Nou, zoals de temperatuurmeters van de tegenwoordige auto's de temperatuur weergeven is náást de werkelijkheid. Die meter wordt via software op exact 90° gehouden. Als de meter hoger staat dan 90, dan is de temperatuur fors hoger. De kvs temperatuur schommelt altijd wel een beetje, maar om onrustig gedrag van de meter te voorkomen wordt dat afgevlakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De olietemperatuur is voor mij meer een referentie. Bij “normaal rijden” is deze meestal rond de 90 graden. Op hogere snelheid wil de olie bij de mijne oplopen tot boven de 110 graden. In hoeverre deze temerstuur refereert aan de temerstuur van kv weet ik niet, maar t is een duidelijke indicatie miz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, zoals de temperatuurmeters van de tegenwoordige auto's de temperatuur weergeven is náást de werkelijkheid. Die meter wordt via software op exact 90° gehouden. Als de meter hoger staat dan 90, dan is de temperatuur fors hoger. De kvs temperatuur schommelt altijd wel een beetje, maar om onrustig gedrag van de meter te voorkomen wordt dat afgevlakt.

Als ie 90 graden aanwijst dan is de temperatuur al hoger. Meende rond de 110 graden. Maar hij word bewust op 90 graden gehouden dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke duidelijk. Een geruststellingsmeter dus...die bij mij niet echt geruststeld. Ik weet niet zo goed hoe ik dit probleem moet aanpakken omdat ik het dus alleen heb als ik de caravan aan de haak heb en een zware lange helling op rijd. Er staan ook geen fouten in de computer.

Wat adviseren jullie? Wil het natuurlijk volgende zomer niet weer hebben.

- waterpomp vervangen en intercooler plus radiateur buitenkant schoon laten maken?

- thermostaat vervangen?

- temperatuursensor kvs misschien defect en vervangen?

- volgens mij draaien beide fans..zijn die ook middels comp los te testen?

- software defect welke de kvs temp meter op 90 graden houdt?

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kvs temperatuur wordt mechanisch geregeld niet met software. (Bi-metaal of was)

 

Ik zou inderdaad beginnen om de radiateur te inspecteren of deze vuil is.

 

Als dit het niet is dan kan het nog de thermostaat zijn of de koeler is te klein of de pomp is aan zijn einde. Dit zou je dan moeten meten op 1 of andere manier.

 

De fans heb je eingelijk alleen nodig bij stilstand of hele lage snelheden.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke duidelijk. Een geruststellingsmeter dus...die bij mij niet echt geruststeld. Ik weet niet zo goed hoe ik dit probleem moet aanpakken omdat ik het dus alleen heb als ik de caravan aan de haak heb en een zware lange helling op rijd. Er staan ook geen fouten in de computer.

Wat adviseren jullie? Wil het natuurlijk volgende zomer niet weer hebben.

- waterpomp vervangen en intercooler plus radiateur buitenkant schoon laten maken?

- thermostaat vervangen?

- temperatuursensor kvs misschien defect en vervangen?

- volgens mij draaien beide fans..zijn die ook middels comp los te testen?

- software defect welke de kvs temp meter op 90 graden houdt?

 

Niet teveel geld aan stuk slaan. Bergop mét caravan kost "nogal" wat kracht, dus dat je dan hogere temperaturen ziet is niet zo vreemd. Afgelopen zomer was ik met mijn Passat in Oostenrijk, leeg op twee personen na. En lekker planken door bergpassen gaf ook hogere temperaturen,metertje ging ook over 100° heen, maar olietemperatuur was zelfs rond de 130°. Dat was wel bij ietwat agressief doorstampen bij flinke stijgingen van 10-14%.

Hooguit zou je de koelers schoon kunnen (laten) maken zodat je weer voldoende doorstroming hebt. Maar omdat het alleen gebeurt bij bergop mét caravan kun je daar ook tikkie langzamer rijden om de temperatuur in de hand te houden. Andersom, je komt niet in een gevarenzone anders meldde je VW wel iets daarover. Dus niet teveel zorgen over maken.

Ik heb dezelfde auto als jij, zelfde bouwjaar en motor maar geen 4motion.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden