Ga naar inhoud
  • 0

Retrofitting DAB+ in Passat 3C


Tarabass

Vraag

Heren, ik wil graag weer een beroep doen op jullie kennis. Zoals sommigen wel weten ben ik bezig met een projectje om DAB+ in te bouwen in mijn 3C5 icm een RNS315. Alleen krijg ik het niet aan de praat.

 

Wat heb ik gedaan?

  1. 3C9-035-552(A) antenneversterker rechtsachter vervangen voor een 3C8-035-552(B) uit een CC
  2. Kabel getrokken van achter naar voor met zwarte FAKRA A female stekkers
  3. In VCDS digital radio geactiveerd in de gateway
  4. in VCDS het vinkje weggehaald bij "Disable DAB" onder Navigation
    post-24177-0-91188600-1493489633_thumb.jpg
  5. Gescand voor zenders in de RNS, maar zonder resultaat.
    post-24177-0-97421900-1493489646_thumb.jpg
    post-24177-0-80169300-1493489697_thumb.jpg

Het resultaat:

  • DAB is actief in de RNS315 en te kiezen naast FM en AM
    post-24177-0-56780800-1493489659_thumb.jpg
  • DAB is in het verborgen setup menu te monitoren met quality mute (?) en geen signaal. Na het draaien aan de knop springt quality op good.
    post-24177-0-73952700-1493489671_thumb.jpg
    post-24177-0-05183100-1493489687_thumb.jpg
  • Als DAB gekozen wordt in de radio staat er een no-signal icoontje linksboven in de hoek van de RNS
  • Als ik FM of AM monitor kan ik het volume aanpassen, tijdens het monitoren van DAB niet

Wie heeft er ideeën om nu te proberen? Is het nodig digital radio te activeren in de gateway? Waarom doet het volume het niet als DAB gekozen is? Moet ik nog meer stappen doen of meer aansluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, met deze antenne lukt het helemaal niet. Bij het zoeken naar zenders ontvangt hij er de volle 0,00000... dus deze is zeker een no go icm de DAB emulator..

 

Project DAB is bijna richting vuilbak.. er is nog 1 antenne op komst en als deze niet werkt gaat alles eruit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo die is binnen, de test kan verder gaan.

5d75fdaeb44029e1647c60f196ca4046.jpg

Ik heb deze nu in de auto zitten, dat wil zeggen plat achter het dashboardkastje liggen, en heb wel ontvangst. Maar wel minimaal.

 

Rond de grote steden ontvang ik NPO. Commerciële zenders, zeg efteling radio, nog niet gezien. Misschien dat het beter wordt als ik de antenne rechtop in een stijl plaats. Maar ook ik neig naar opgeven.

 

Wat ook opvalt bij mij, Alle en Twan (ook rns315) hebben hier geen last van, is dat bij mij het terugschakelen naar FM supertraag gaat. Duurt echt een paar seconden. Ik weet overigens niet welke antenne Twan gebruikt.

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update vwb DAB+

Gister een nieuwe DAB antenne binnen gekregen. De raam antenne die ik gekocht had beviel niet. Signaal viel regelmatig weg en dan had ik weer gewoon FM signaal. 

Niet wenselijk dus.

Na wat twijfelen heb ik de OEM vervanger oplossing gekozen van Calearo.

In de C stijl rechts de kap verwijderd en de module losgekoppeld. De vervanger gemonteerd en kabel naar de radio gelegd. Ik had meteen ontvangst, ook de extra zenders die niet op de FM zitten.

Inbouw koste mij ca 1 uurtje

Meteen daarna een proefritje gemaakt. Geen enkele keer viel het signaal weg terwijl de raam antenne regelmatig omschakelt naar FM.

 

Het betreft deze antenne.

https://www.ebay.de/itm/Antennenadapter-DAB-PLAY-DAB-SMB-f-VW-Antennenverst%C3%A4rker-C-S%C3%A4ule-6-5m-Kabel/331157310770?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Passat Rdi

Nee nog geen OPS op t systeem. Moet nog eens kijken naar een andere gateway, maar dat heeft geen haast.

Eerst alle OPS sensoren die defect zijn vervangen.

Moet nog een 2 USB poort aansluiten via de hub. Allemaal zaken die op stapel staan maar ivm tijd gebrek maar niet willen :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Richting kliko...

is te zeggen, ik heb de set nog wel maar wel ver weg van de passat..

iemand interesse erin, gratis, enkel verzendkosten voor eigen rekening

Peter @@wulfke

Ik denk dat VCS gewoon zijn goederen terug moet nemen en jou het geld terug moet storten.

Lijkt mij logisch @vcs

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag heen en terug gereden van Groningen naar Hoofddorp. Heb om goed te testen een commerciële zender ingesteld (Sky radio Hits) die niet op de FM band zit, dus als hij wegvalt hoor je dat meteen.

De hele rit geen enkele keer uitval gehad.

Dus een zeer goede ontvangst tot nu toe. 

Ik ben tevreden MOD geslaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden