Ga naar inhoud
  • 0

Retrofitting DAB+ in Passat 3C


Tarabass

Vraag

Heren, ik wil graag weer een beroep doen op jullie kennis. Zoals sommigen wel weten ben ik bezig met een projectje om DAB+ in te bouwen in mijn 3C5 icm een RNS315. Alleen krijg ik het niet aan de praat.

 

Wat heb ik gedaan?

  1. 3C9-035-552(A) antenneversterker rechtsachter vervangen voor een 3C8-035-552(B) uit een CC
  2. Kabel getrokken van achter naar voor met zwarte FAKRA A female stekkers
  3. In VCDS digital radio geactiveerd in de gateway
  4. in VCDS het vinkje weggehaald bij "Disable DAB" onder Navigation
    post-24177-0-91188600-1493489633_thumb.jpg
  5. Gescand voor zenders in de RNS, maar zonder resultaat.
    post-24177-0-97421900-1493489646_thumb.jpg
    post-24177-0-80169300-1493489697_thumb.jpg

Het resultaat:

  • DAB is actief in de RNS315 en te kiezen naast FM en AM
    post-24177-0-56780800-1493489659_thumb.jpg
  • DAB is in het verborgen setup menu te monitoren met quality mute (?) en geen signaal. Na het draaien aan de knop springt quality op good.
    post-24177-0-73952700-1493489671_thumb.jpg
    post-24177-0-05183100-1493489687_thumb.jpg
  • Als DAB gekozen wordt in de radio staat er een no-signal icoontje linksboven in de hoek van de RNS
  • Als ik FM of AM monitor kan ik het volume aanpassen, tijdens het monitoren van DAB niet

Wie heeft er ideeën om nu te proberen? Is het nodig digital radio te activeren in de gateway? Waarom doet het volume het niet als DAB gekozen is? Moet ik nog meer stappen doen of meer aansluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij deze kon ik me niet inhouden en heb ik de plug and play kabelboom eens snel geplaatst. Even voorlopig de antenne en kabel gelegd tot in de koffer en deze op de zijruit gekleefd in de koffer.

 

Alles kan netjes aangesloten worden met de p en p kabelset en is zeker voldoende lang genoeg om nog makkelijk aan te kunnen sluiten. Ook de antennekabel reikt probleemloos tot in de koffer.

 

Verder was het gewoon de RNS opstarten en op de media knop drukken. Kreeg ik de mdi toets te zien en bij het indrukken van de toets werd er gescand.

 

Dan kreeg ik bij selectie een volledige lijst van zenders te zien. Deze kan je door scrollen met de pijlen of door middel van de toetsen op het stuur. Ook komt de zender info tussen de teller (Bij mij wel althans)

 

Verder is de geluidskwaliteit wel goed. Maar ik vermoed dat ik nog eens wat moet zoeken achter de juiste antenne positie en de manier waarop deze eigenlijk gekleefd moet worden. Er zit een stukje aan dat wat koperachtig is en veronderstel dat dit wat contact moet maken met het chassis ofzo.

 

Ook wat verwarrend is dat wanneer het bereik niet goed of voldoende is dat je wel de zender kan aanklikken maar dat je gewoon niks te horen krijgt.

 

Er zit een rode led op het kastje dewelke constant brand. Heb nu de wagen al een half uur op slot in de garage staan maar nog steeds brand het rode ledje (knippert soms wat) dus of het kwaad kan dat deze niet naar rust gaat dat zullen we morgen ervaren als de wagen wel of niet meer wil starten..

 

Er zit in het kastje ook een soort kaartslot maar waarvoor dit dient is me ook nog niet duidelijk.

 

739c12ee126e2315ab54ea5fc79cae49.jpga9f3661192328412fa49a73be0631a97.jpgd49f4edefbd4cec25d507ab95e1c1b93.jpgd1f082c5ac683997bc687af77daa726a.jpg75faeb5423108f2c90f2d59e345ad13b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met alle respect, het werk gewoonniet als echte DAB.

Zie het gewoon sls een MDI emulator.

De echte DAB gaat via ontvanger op tunetkaart en gewoon via radiozenders. Ook is er dan de DAB HW en SW geinstalleerd.

 

Dit is ontwikkeld in Polen

 

Wil je een echte RNS 510 DAB++ google maar op 1T0 035 686

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even een update rond dit setje.

 

Heb het dus al even in de wagen zitten maar veel geniet heb ik er nog niet van gehad. De bijgeleverde antenne op het zijvenster achteraan is geen goed plan. Zoals ik aangaf is het zo van zodra er geen goede ontvangst is je geen geluid hoort. Bij de gewone radio hoor je de geluidskwaliteit achteruit gaan maar je hoort nog steeds wat. Bij dit is het alles of niets. Dus het zijvenster achter was dus geen succes. Dan eens een poging gedaan om het op de voorruit te kleven (waarvoor het eigenlijk geschikt zou moeten zijn). Maar ook dit verloopt niet succesvol. De ontvangst blijkt iets beter te zijn met de antenne op de voorruit maar ook hier niet optimaal en zeker qua optisch aspect is het niet afdoende gezien de antenne in het zicht van de bijrijder zit. Voor mezelf al zeker een afknapper.

 

Dus even samengevat zou het een prima optie zijn maar helaas laat de bijgeleverde antenne de wensen over en eigenlijk is het best duur voor het setje zeker omdat ik nu als test persoon wat korting heb gekregen en het eigenlijk nog duurder is. Maar als de ontvangst optimaal is is de kwaliteit heel goed en mooi zuivere klank .Ook de communicatie met RNS, teller en stuurwiel bediening doet wat het moet doen. Ook de weergave op de rns verloopt vlot en deze blijft het wel doen ook al is de ontvangst niet goed en er geen geluid wordt afgespeeld.

 

Dus moest de set goedkoper worden aangeboden met een kwalitatievere antenne die je uit het zicht kan plaatsen dan is het een prima oplossing voor achteraf de DAB functie er aan toe te voegen. Zeker gezien de kostprijs van de originele RNS510 in de DAB uitvoering.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peter de communicatie in teller zal die altijd weergeven, gezien dit gewoon via Rns loopt.

 

Vraag eens aan Martijn @@martijn171175 zijn bevindingen over een echt DAB toestel, doe heeft er nl 1

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peter de communicatie in teller zal die altijd weergeven, gezien dit gewoon via Rns loopt.

 

Vraag eens aan Martijn @@martijn171175 zijn bevindingen over een echt DAB toestel, doe heeft er nl 1

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Maakt niet uit hoe het loopt, het zal zowieso met iets moeten communiceren om info door te geven.

Wat ook blijkt uit een niet OEM radio systeem dat het niet zo makkelijk is deze info eruit te halen en door te geven gezien ze niet allen beschikken over bvb zender weergave of dergelijke functies.

 

Ik geef gewoon mijn ongezouten mening over het systeem en geef ook weer dat een echt RNS510 DAB systeem gewoon duur en schaars te vinden is wat je ongetwijfeld ook kan bevestigen.

Je kan de forumleden met een echt RNS510 DAB toestel met gemak op 1 hand tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vroeger ook een externe DAB ontvanger aan de RNS gehad, en ik moet zeggen dat het in Belgie geen succes was... veel wegvallen van de zenders, alsof je een kapotte CD aan het afspelen was, dus heb ik daarvan geen gebruik meer gemaakt...

Ik denk niet dat het aan de antenne ligt, ik heb er meerdere geprobeerd.

 

Wat ik verder raar vind is dat ik geen enkele ruit (voor variant) in Et*a vind die voorzien is voor DAB. Alle rechtse zijruiten hebben dezelfde code...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vroeger ook een externe DAB ontvanger aan de RNS gehad, en ik moet zeggen dat het in Belgie geen succes was... veel wegvallen van de zenders, alsof je een kapotte CD aan het afspelen was, dus heb ik daarvan geen gebruik meer gemaakt...

Ik denk niet dat het aan de antenne ligt, ik heb er meerdere geprobeerd.

 

Wat ik verder raar vind is dat ik geen enkele ruit (voor variant) in Et*a vind die voorzien is voor DAB. Alle rechtse zijruiten hebben dezelfde code...

 

grtz, dre

Dus eigenlijk zou ik hetzelfde resultaat hebben met een OEM DAB toestel mag ik opmaken uit jouw reactie Dre?

 

Uit de tekening zou je toch veronderstellen dat ze wel ooit gemaakt zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is wat jij duur vind, ik zou persoonlijk mijn Rns verkopen en het geld bijleggen voor dit

https://www.ebay.nl/itm/141880911851

 

Dan heb je alles oem en geen gedonder met antennes die het niet doen. Het externe kastje blijft een emulator die DAB signalen ontvangt die hij dan op een extern kanaal weergegeven word. Maar goed hij zal DAB ontvangen, maar ik zal mijn geld er niet aan uitgeven.

 

Gelukkig zijn we allemaal niet het zelfde en hebben we allemaal een eigen mening

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus eigenlijk zou ik hetzelfde resultaat hebben met een OEM DAB toestel mag ik opmaken uit jouw reactie Dre?

 

Uit de tekening zou je toch veronderstellen dat ze wel ooit gemaakt zijn geweest.

Ik heb geen ervaring (meer) met DAB, maar ik vind het toch een item waar weinig gegevens over te vinden zijn van waar bv. welke zenders te ontvangen zijn, hoe de dekking is van verschillende zenders... Volgens mij blijft het nogal vrij regionaal en beperkt...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze is wel wat goedkoper maar ik zag prijzen tussen de 1000 en 1500eur.

Ik denk niet dat er iemand mij 550eur zal geven voor een C versie RNS. Ik ben ook van mening dat OEM wel beter ingespeeld en door ontwikkeld is maar het leek gewoon een mooie oplossing om het alsnog toe te voegen gezien ik geen MDI gebruik en dus ook niks verlies.

 

De dekking zou al een stuk beter moeten zijn. Bij het scannen van het toestel kreeg ik wel zeker 35zenders in het aanbod waarbij een 10tal Vlaamse zenders zoals MNM - studio Brussel- sporza - topradio - clubFM - MNM hits enz. Dus hij ziet de zenders wel maar de ontvangst is volgens mij niet voldoende.

Ik merk wel op dat ze in NL op dat vlak wel een pak beter zitten en het zender aanbod wel veel groter is dan in Vlaanderen.

Ik heb het kastje nu toch al en misschien kijk ik nog wel eens voor een andere (hopelijk betere) antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit heb ik ook gevonden,

dit is een DAB inbouwkit maar deze zit in het VW toebehoren programma,

de kit is op zich al een stuk goedkoper maar de bediening zelf loopt zo te zien buitenom de RNS.

http://shop.ahw-shop.de/dab-nachruestsatz-radio-original-vw-digitalradio-fernbedienung-funk-universal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had eigenlijk ook wel een reactie of oplossing willen horen hier van @@vsc omtrent de ervaring van peter.

 

Ik Had eerst ook wel interesse maar @@wulfke zijn eerlijke mening over dit product ben ik niet overstag in ieder geval.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik moet zeggen dat de normale radio ontvangst hier ook goed is. Wat is dan het voordeel van DAB?

Als ik dan wat mag ontvangen, dan hoor ik wel verschil in geluidskwaliteit. Geluid is veel zuiverder, zeker met het dynaudio systeem ervaar ik dat het geluid nog beter gefilterd en tot hun recht komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik Denk dat over een tijdje het gemakkelijker wordt om een discover te plaatsen en volgens mij zijn die al uit gerust met dab toch? Zal m'n geld liever in zo.n radio stoppen

Helaas moet ik je teleurstellen. Het is nog steeds een optie. Wel heeft deze optie deel uitgemaakt van het Connected Series optiepakket dat ongeveer 1 jaar beschikbaar is geweest op de B8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ikzelf gebruik deze antenne, deze is krachtig en kan je ongezien plaatsen achter je a stijl

 

Origineel dab+ rns 510 zal altijd beter zijn echter als je een auto met een rns 510 erin hebt is dit gewoon een goedkope oplossing in mijn ogen

 

https://www.ampire.de/Manuals-for-older-products/AMPIRE-Active-DVB-T-antenna-with-FAKRA-connector.htm?shop=ampire_en&SessionId=&a=article&ProdNr=ANT600&p=3477

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een antenne besteld (heb de kit nu toch liggen) dus de test gaat verder. Wel frappant dat het setje dan geleverd wordt met zo'n type kleef antenne zeker gezien de kostprijs van de set (normaalprijs 300eur ?)

 

Heb wel nog eens zitten rond zoeken rond montage instructies voor de antenne (aangezien deze hier niet bij geleverd zijn) en het zwarte koperen stripje van de kleef antenne moet goed contact maken met het chassis van de auto. Dat wil ik nog wel eens proberen om een betere massa te krijgen maar dan op de achterste zijruit want dat spul wil ik niet op de voorruit hebben, dat is geen zicht !

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit weekend toch nog eens een poging ondernomen om de kleef antenne te proberen en het koper stripje wat erop zit contact te laten maken met het chassis,

in de koffer dan de lak wat verwijderd en het koper stripje op het blote chassis gekleefd,

maar alsnog geen super resultaat... wegvallen van de zenders maar niet zo vaak als zonder het kleven van het stripje.

dus deze gaat het al zeker niet worden.

 

Wel bericht gekregen dat de andere geadviseerde antenne verzonden is dus deze ga ik normaal deze week binnen krijgen en dan testen we verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden