Ga naar inhoud
  • 0

Retrofitting DAB+ in Passat 3C


Tarabass

Vraag

Heren, ik wil graag weer een beroep doen op jullie kennis. Zoals sommigen wel weten ben ik bezig met een projectje om DAB+ in te bouwen in mijn 3C5 icm een RNS315. Alleen krijg ik het niet aan de praat.

 

Wat heb ik gedaan?

  1. 3C9-035-552(A) antenneversterker rechtsachter vervangen voor een 3C8-035-552(B) uit een CC
  2. Kabel getrokken van achter naar voor met zwarte FAKRA A female stekkers
  3. In VCDS digital radio geactiveerd in de gateway
  4. in VCDS het vinkje weggehaald bij "Disable DAB" onder Navigation
    post-24177-0-91188600-1493489633_thumb.jpg
  5. Gescand voor zenders in de RNS, maar zonder resultaat.
    post-24177-0-97421900-1493489646_thumb.jpg
    post-24177-0-80169300-1493489697_thumb.jpg

Het resultaat:

  • DAB is actief in de RNS315 en te kiezen naast FM en AM
    post-24177-0-56780800-1493489659_thumb.jpg
  • DAB is in het verborgen setup menu te monitoren met quality mute (?) en geen signaal. Na het draaien aan de knop springt quality op good.
    post-24177-0-73952700-1493489671_thumb.jpg
    post-24177-0-05183100-1493489687_thumb.jpg
  • Als DAB gekozen wordt in de radio staat er een no-signal icoontje linksboven in de hoek van de RNS
  • Als ik FM of AM monitor kan ik het volume aanpassen, tijdens het monitoren van DAB niet

Wie heeft er ideeën om nu te proberen? Is het nodig digital radio te activeren in de gateway? Waarom doet het volume het niet als DAB gekozen is? Moet ik nog meer stappen doen of meer aansluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou net even de antenne ingebouwd helaas geen succes. De dab module ziet wel de zenders na opnieuw scannen maar geen geluid helaas. Ook heb ik de fm even losgekoppeld en puur alleen de dab uitgang gebruikt in combinatie met de zijruit antenne helaas werkt dat ook niet. Ben toch bang dat je gebonden blijft aan de geleverde plak antenne aangezien @@wulfke ook al verschillende antennes heeft geprobeerd op deze module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk ook dat het niet aan de antenne ligt @@dieseltje maar aan de module. De module levert op de fakra wel 11.8v dus dat is goed voor de antenne. Ik vraag me ook af wat de verschillende antennes doen kwa puls dat ze terug sturen misschien zit daar toch veel verschil in. De antenne die jij hebt en ik weer in de doos hebt gestopt ziet er in iedergeval perfect uit en was plug and Play inderdaad ook in combinatie met de huidige raamstekker. Fm deed het trouwens wel met de antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit maar te dollen. Het is vreemd dat het zo nauw komt allemaal. Zoals Rob vanavond al aan de telefoon zei; "Een antenne is een antenne zou je verwachten". Het is nog maar de vraag of dezelfde antenne die Alle heeft, en die dus niet werkt bij Rob, het op de RNS315 wel gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pfff hoeveel geld heeft die DAB module al niet gekost... aanschaf, diverse antennes etc.

Nog wat erbij en je had deze kunnen kopen

https://www.ebay.com/itm/VW-RNS-510-DAB-DAB-LED-SSD-SW-6276-HW-H30-ORIGINAL-1T0-035-686-E-2018-V15-MAPS-/141880911851?_ul=NL????????

 

Maar helaas nog geen reactie van VCS, zal die aan het rentenieren zijn????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit maar te dollen. Het is vreemd dat het zo nauw komt allemaal. Zoals Rob vanavond al aan de telefoon zei; "Een antenne is een antenne zou je verwachten". Het is nog maar de vraag of dezelfde antenne die Alle heeft, en die dus niet werkt bij Rob, het op de RNS315 wel gaat doen.

In de antennes zit juist zeer veer verschil, plakantenne, raamantenne in het glas, sharkvin of een spriet op het dak.

Helemaal icm. dab en het deel van de data die wordt verzonden in de vorm van reparatieblokken.

Nu staat de geluidskwaliteit nog niet eens zo hoog en wordt de overgebleven bandbreedte hiervoor gebruikt zodat je signaal niet direct helemaal wegvalt.

Dus als ze over gaan naar een hogere geluidskwaliteit en er wordt niets aan de signaalsterkte veranderd dan krijg je alleen nog maar meer problemen.

 

https://www.radiodigi.nl/blog/category/digital-radio/2

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden