Ga naar inhoud
  • 0

Retrofitting DAB+ in Passat 3C


Tarabass

Vraag

Heren, ik wil graag weer een beroep doen op jullie kennis. Zoals sommigen wel weten ben ik bezig met een projectje om DAB+ in te bouwen in mijn 3C5 icm een RNS315. Alleen krijg ik het niet aan de praat.

 

Wat heb ik gedaan?

  1. 3C9-035-552(A) antenneversterker rechtsachter vervangen voor een 3C8-035-552(B) uit een CC
  2. Kabel getrokken van achter naar voor met zwarte FAKRA A female stekkers
  3. In VCDS digital radio geactiveerd in de gateway
  4. in VCDS het vinkje weggehaald bij "Disable DAB" onder Navigation
    post-24177-0-91188600-1493489633_thumb.jpg
  5. Gescand voor zenders in de RNS, maar zonder resultaat.
    post-24177-0-97421900-1493489646_thumb.jpg
    post-24177-0-80169300-1493489697_thumb.jpg

Het resultaat:

  • DAB is actief in de RNS315 en te kiezen naast FM en AM
    post-24177-0-56780800-1493489659_thumb.jpg
  • DAB is in het verborgen setup menu te monitoren met quality mute (?) en geen signaal. Na het draaien aan de knop springt quality op good.
    post-24177-0-73952700-1493489671_thumb.jpg
    post-24177-0-05183100-1493489687_thumb.jpg
  • Als DAB gekozen wordt in de radio staat er een no-signal icoontje linksboven in de hoek van de RNS
  • Als ik FM of AM monitor kan ik het volume aanpassen, tijdens het monitoren van DAB niet

Wie heeft er ideeën om nu te proberen? Is het nodig digital radio te activeren in de gateway? Waarom doet het volume het niet als DAB gekozen is? Moet ik nog meer stappen doen of meer aansluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wel raar want ze zijn immers dab behoorlijk aan het promoten

Heb ergens gehoord dat er in samenwerking met hele grote Internetgoeroe's een geheel nieuw systeem op de wereld komt.

DAB is een waarschijnlijk een probeersel geweest, want het blijft in vele delen van het land nog steeds dramatisch.

 

Maar goed het blijft  speculeren zolang er nog geen nieuws naar buiten is gekomen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoeveel zenders heb je nu extra diesel. Ik heb van Peter de dab module ontvangen en ga die testen in Nederland.

Ik kreeg er zo een 33-tal zenders bij, waarvan dacht ik 5 BE zenders, de rest allemaal NL
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net geïnstalleerd wat me opvalt alle npo zenders werken geluid is inderdaad veel strakker als fm dat is goed hoorbaar. Maar alle zenders buiten de npo om doen het niet. Misschien ligt dat aan dat ik op een vakantie park in Groenlo zit???? en heb ook nog niet gereden dus weet niet hoe de zenders het dan blijven doen. Maar voor nu ben ik best verast.

post-23587-0-02575000-1514907257_thumb.jpg

post-23587-0-07441400-1514907268_thumb.jpg

post-23587-0-67848300-1514907278_thumb.jpg

post-23587-0-86105300-1514907286_thumb.jpg

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de zoek functie niet gebruikt nog of nog tegen gekomen. Ga zo even de antenne op de juiste plaats monteren en ga me er dan even verder in verdiepen. Gisteren lag de antenne enkel nog los op m'n dashboard. Ook zag ik dat de Power led blijft branden na het uitschakelen van de auto en ook na dat de auto een uur niet openen is geweest zie je dat de led brand. Weet niet of dit ook een accu drain gaat veroorzaken anders ga ik toch een geschakelde plus aanleggen naar de module.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, dat viel me ook op, zie ook mijn gebruikers ervaring in dat bewuste topic.

 

Je kan via het mdi menu ergens in een zoek optie komen en dan zoekt hij alle beschikbare zenders en maakt hij opnieuw zijn lijst met zenders

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de antenne geplaatst op de voorruit en het koperen stukje gemonteerd tegen het chassis wat ik ontdaan hebt van verf. Toen de scan in de mdi gedaan resultaat van 30 zenders naar 11 zenders maar de zenders doen het allemaal wel bij stilstand in ieder geval. Ook even bij fm gekeken naar het aanbod maar deze was ook niet veel hier op locatie in groenlo. Vanavond gaan wij naar Winterswijk dus kan dan even mooi kijken hoe stabiel de zenders blijven op dab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de antenne geplaatst op de voorruit en het koperen stukje gemonteerd tegen het chassis wat ik ontdaan hebt van verf. Toen de scan in de mdi gedaan resultaat van 30 zenders naar 11 zenders maar de zenders doen het allemaal wel bij stilstand in ieder geval. Ook even bij fm gekeken naar het aanbod maar deze was ook niet veel hier op locatie in groenlo. Vanavond gaan wij naar Winterswijk dus kan dan even mooi kijken hoe stabiel de zenders blijven op dab.

Als die het niet doet dan heb ik er wel belang bij hahahahahahahahahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoezo? jij was zwaar anti op dat ding en zal je geld liever in een originele dab steken las ik net nog in een ander topic ???????? sommige mensen zijn voor het geluk geboren ???? al bracht te staatsloterij mij ook niet veel hahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag twee keer 30 min gereden met dab aan geen 1 keer uitval of dat ie veranderde van zender en dat terwijl ik door bos gebied en boeren land weggetjes reed. Wel valt mij op dat nog steeds alleen de npo zenders werken alle overige zenders krijg ik geen geluid wel zie je dat het aanbod steeds veranderd maar ze doen het niet. Misschien dat dat aan de module of antenne ligt maar daar komen we binnenkort wel achter als er een oem antenne in gaat. Maar voor nu werkt het redelijk vooral funx dance vind ik een fijne zender die ik normaal niet kon ontvangen. Ben benieuwd wat ie straks in de randstad doet of dan eventueel overige zenders het wel doen.

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag twee keer 30 min gereden met dab aan geen 1 keer uitval of dat ie veranderde van zender en dat terwijl ik door bos gebied en boeren land weggetjes reed. Wel valt mij op dat nog steeds alleen de npo zenders werken alle overige zenders krijg ik geen geluid wel zie je dat het aanbod steeds veranderd maar ze doen het niet. Misschien dat dat aan de module of antenne ligt maar daar komen we binnenkort wel achter als er een oem antenne in gaat. Maar voor nu werkt het redelijk vooral funx dance vind ik een fijne zender die ik normaal niet kon ontvangen. Ben benieuwd wat ie straks in de randstad doet of dan eventueel overige zenders het wel doen.

Wat voor OEM antenne, of heb ik daar overheen gelezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden