Ga naar inhoud

  • 0

Bandenadvies


Skarloc

Vraag

Op mijn Passat Variant 3c uit 2009 heb ik momenteel mijn 16" winterbanden liggen (niet echt nodig met zo'n winter :roll: )

Als zomerband heb ik Continentals 235/45/17" gereden. Deze zijn in het voorjaar echter aan vervanging toe. Bij het wisselen viel me op dat de Continentals redelijk schuin af waren gesleten (auto is echter wel goed uitgelijnd) en ik hoorde van de persoon van wie ik de auto heb gekocht dat dit bij hem ook steeds zo was. Hij heeft er meerdere sets op gehad met allen hetzelfde probleem.

Ik ben nu dus aan het kijken wat ik er in het voorjaar als vervanging op zou kunnen laten leggen. Hebben jullie hierover nog goed advies? Duurzaamheid en comfort is voor mij belangrijker dan sportieve eigenschappen. Alvast dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Even een vraagje t.a.v. de nieuwere banden.

 

Hoewel nieuwe banden voor een betere waterafwikkeling op de weg van het hele voertuig geeft, adviseert de ADAC de betere / nieuwe banden op de achteras te monteren omdat dit een goede stabiliteit geeft bij spoorwissels (en de nieuwe banden vóór bij spoorwissels zelfs gevaarlijke instabiliteit kan opleveren).

 

De bandenboer (actief in de racerij geweest) adviseerde juist de nieuwe banden op de vooras te plaatsen.

 

Hoe is hier de gedachte daarover? :?:

 

Op het Audi forum ook deze vraag. Zie de antwoorden.

http://www.audiforum.nl/forum/techniek/ ... teras.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achter dus ....

 

Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren? Terug naar 'De adviezen van Bibendum'

 

Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.

 

Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.

 

De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.

 

Nieuwe voorbanden:

- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.

De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.

- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.

De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...

 

 

Nieuwe achterbanden:

- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.

- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

 

Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:

- een betere grip in bochten.

- meer veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn keuze gaat naar natte prestaties.

Geluid & slijt spelen minder een rol dan mijn veiligheid.

Vooralsnog mijn bevindingen zijn :

zowel in 16" Continental Eco als 18" Continental Sportcontact 3 & 5

16" Dunlop Sport SP slecht bij natte prestaties na 1j waren deze banden bijna versleten iedere keer bij vertrekken slipten ze door.

18" Sunnew verschoten voor een witte product prijsverhouding was ik te vrede met deze band zowel bij droog als nat. Bij nat was wel beetje opletten bij snel de bocht ingaan of rotonde gas bij geven.

Deze ondervindingen is onder 1 en dezelfde wagen.

 

Mijn keuze blijft Continental tevens blijken ze ook goed te zijn met hun winterbanden bv TS830 & TS850 wat mijn volgende banden zullen zijn voor de winter in 17"

 

Schuin afslijten ligt niet aan de band maar eerder aan de wagen of gebruiker.

uitlijning en bandenspanning even belangrijk om de levensduur te verlengen van de band.

Een goede merkband gaat zeker 40.OOOkm mee en een goede rijder doet er nog langer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat wil je zeggen...als de banden al voor 10.000km al op zijn is er iets mis met de rijstijl of uitlijning van de wagen en of bandendruk .

Wil zeggen dat je rekening houdend met het gemiddelde dat men aflegt je elke 4a5m andere banden moet aankopen.

Zelfs de slechtst scorende band gaat langer mee.

 

Had er bij vermeld naar mijn bevindingen dat ik tevrede ben met continental.

Uiteraard zullen anderen andere merken beter ondervinden.

hangt ook af van de staat van het wegdek.

 

Verstuurd vanaf mijn CAT B15 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:lol: ja ik pees hier als 40plusser met mijn petje op dagelijks met piepende banden door de (woon)straten

 

Effe serieus: auto is 1,5 jaar geleden uitgelijnd, pittige rijstijl maar rij nooit met piepende banden weg, ook niet meer tot piepen toe in de bochten. Verbaasde mij heel erg over de forse slijtage.

Dat mijn rijstijl slecht is moeten anderen maar beoordelen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:D zie het al voor me klakje achterstevoren en gassen maar tot de rook onder de banden komen :lol:

 

Nee zo bedoel ik het niet over rijstijl.

Ben ook geen bandenexpert en ook ik rij stevig door en ben ook geen heilige in het verkeer qua snelheid.

Maar ik haal toch zeker de 35dkm met conti's (dus niet de 40dkm en meer als een goede rijder) dus per set van 4 een 70dkm.

 

Gebruik de diezelfde banden wel niet als winterbanden net juist om de extraslijt tegen te gaan wegens mindere grip.

Elke maand bandendruk nagaan en zelf pomp ik 0.2Bar meer dan voorgeschreven.

 

Uiteraard praat ik over mijn ondervindingen met conti's, is net het zelfde als wij met onze passat.

Ik ben super tevrede en zonder technische problemen met de wagen.

Maar er zijn er ander die hun wagen weer sneller buitengooien dan dat ze achter een wagen zochten door opeenstapeling van problemen bij hun passat.

 

En net zoals wagens kan het ook zijn dat er een slecht lot banden zijn maar daar kan je amper over klagen en bewijzen wegens teveel externe factoren die invloed hebben op slijt.

Wegdek, motorvermogen, schokdempers, rijstijl, bandendruk, zwaar beladen, treklasten etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben me ook aan het orienteren naar nieuwe zomerbanden, en ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het merk Semperit, met name de Speed-life.

Deze komen goed uit de ADAC-test 2013 .

Ik lees het graag.

AJV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben me ook aan het orienteren naar nieuwe zomerbanden, en ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het merk Semperit, met name de Speed-life.

Deze komen goed uit de ADAC-test 2013 .

Ik lees het graag.

AJV

 

Op het Audiforum waren 2 ervaringsdeskundigen niet tevreden over de speed-life.

 

http://www.audiforum.nl/forum/techniek/ ... t=semperit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorig jaar mijn 2 achterste laten vervangen en deze voormiddag ook de 2 voorste banden.

Telkens heb ik gekozen voor 205 55 R16 GoodYear EfficientGrip Performance 91V. Heel tevreden hierover qua baanvastheid enzo. De banden zijn ook redelijk stil en de rolweerstand zit ook ok.

Ik heb voor 2 banden 215 euro betaald (alles in). Via popgom enzo kan je goedkoper vinden maar ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb na lang vergelijken en afwegen toch nog maar een keer ContiSportcontact 5 235/45R17 eronder laten leggen. Het schuin slijten kwam volgens de bandenzaak toch voornamelijk door verkeerde bandenspanning. Uitlijnen bleek na controle ook niet noodzakelijk.

Vanaf nu bandenspanning maar eens goed in de gaten gaan houden en dan zien we wel hoe lang de Conti's het uithouden. €140,- per band aftikken doet toch altijd weer een beetje pijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorig jaar heb ik de auto gekocht met achter Continental SC3 en voor LandSail. de LandSails waren nieuw en ik dacht ik rij ze wel op en gooi er dan weer een A-merk onder. afgelopen voorjaar en zomer geen problemen gehad met de voorbanden, maar toen begon het te regenen.... Wat een drama op een nat wegdek in bochten. Ik dacht dat het aan het wegdek lag. Bij het uitkomen van een minirotonde voelde je de auto schuiven op de voorbanden. En dat zonder een zware rechtervoet. De periode die voor winter door moest gaan had ik de winterbandjes gemonteerd en op dezelfde stukken weg geen problemen meer.

Omdat ik toch wel een veilig gevoel wil hebben in de auto heb ik besloten om er toch maar nieuwe voorbanden om te laten zetten.

Ik heb gelukkig een bandenzaak gevonden die de LandSails wou inruilen. Ik kreeg er niet veel voor, maar alles is meegenomen.

Er zitten nu Continental SC5 onder in de maat 234/45 R17

De bandenzaak heeft er 2,7 bar ingedaan. Misschien handig om te weten. En ik heb er ook 140,- per band incl. alles voor gegeven minus de inruil :wink:

 

Conclusie: LandSail is in mijn ogen niet een goede band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gister mijn gepoedercoate velgen met nieuwe banden teruggekregen, ziet er strak uit!

Heb gekozen voor de Nokian bij autbandenmarkt.nl

Nokian Line 235/45 R17 94V BSW Zomerbanden BSW

Aantal: 4

Prijs per stuk: EUR 104.80

Ze waren € 35,- per stuk goedkoper dan de Michelins die ik had, de test resultaten waren zeer goed.

eerste indruk is goed en behoorlijk stil, heb effe tot 140 km/u geprobeerd.

Voor stralen en poedercoaten kwam ik uit bij Waaijenberg in Barneveld, was € 210,-

Voor monteren, balanceren en verwijderingsbijdrage was ik € 50,- kwijt bij garage Wagenaar in Epe.

 

Kan ik deze zomer weer voorruit :mrgreen:

 

post-10228-1423829254,2655_thumb.jpg

 

post-10228-1423829254,6093_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden