Al jaren rijd ik met veel plezier in een Passat TDI 81 kw van 1997. Vandaag naar de garage voor de jaarlijkse APK en werd mij de vraag voorgelegd of ik nog wel verder wil en kan gezien het nodige onderhoud. Ik heb 325.000 op de teller staan, maar maak niet heel veel kilometers per jaar. Wel vind ik het een heerlijke auto, dus doe hem echt niet zomaar weg. Gezegd wordt dat nodig is om de auto door de APK te krijgen:
remmen voor de schijven en blokken vervangen ivm trillen, hoesje voor stuurkogel vervangen, linker koplamp vervangen, ruitenwisserrubbers vervangen en linksachter de ankerplaat openen en roest wegwerken ivm de remmen daar. Dit zou rond de € 800,00 incl btw moeten kosten. Dan ben ik weer door de APK. Verder lekt de motor olie op meerdere plaatsen. Bij de carterpan pakking, maar ook bij de turbo is het nat van de olie. Het risico is dat de motor op hol slaat als hij echt olie binnenkrijgt. De turbo zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden. Hij moet nog uitzoeken wat dat zou kosten, maar dat kan zo 700-900 euro zijn.
Wat zouden jullie doen? Repareren en doorrijden of is het nu toch einde verhaal? Ik ben dus helemaal niet technisch, ik rijd liever gewoon. Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.
Vraag
Schilder
Dag,
Al jaren rijd ik met veel plezier in een Passat TDI 81 kw van 1997. Vandaag naar de garage voor de jaarlijkse APK en werd mij de vraag voorgelegd of ik nog wel verder wil en kan gezien het nodige onderhoud. Ik heb 325.000 op de teller staan, maar maak niet heel veel kilometers per jaar. Wel vind ik het een heerlijke auto, dus doe hem echt niet zomaar weg. Gezegd wordt dat nodig is om de auto door de APK te krijgen:
remmen voor de schijven en blokken vervangen ivm trillen, hoesje voor stuurkogel vervangen, linker koplamp vervangen, ruitenwisserrubbers vervangen en linksachter de ankerplaat openen en roest wegwerken ivm de remmen daar. Dit zou rond de € 800,00 incl btw moeten kosten. Dan ben ik weer door de APK. Verder lekt de motor olie op meerdere plaatsen. Bij de carterpan pakking, maar ook bij de turbo is het nat van de olie. Het risico is dat de motor op hol slaat als hij echt olie binnenkrijgt. De turbo zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden. Hij moet nog uitzoeken wat dat zou kosten, maar dat kan zo 700-900 euro zijn.
Wat zouden jullie doen? Repareren en doorrijden of is het nu toch einde verhaal? Ik ben dus helemaal niet technisch, ik rijd liever gewoon. Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.
Link naar reactie
Delen op andere sites
21 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten