Ga naar inhoud
  • 0

Hoe lang rijd je door?


Schilder

Vraag

Dag,

Al jaren rijd ik met veel plezier in een Passat TDI 81 kw van 1997. Vandaag naar de garage voor de jaarlijkse APK en werd mij de vraag voorgelegd of ik nog wel verder wil en kan gezien het nodige onderhoud. Ik heb 325.000 op de teller staan, maar maak niet heel veel kilometers per jaar. Wel vind ik het een heerlijke auto, dus doe hem echt niet zomaar weg. Gezegd wordt dat nodig is om de auto door de APK te krijgen:

remmen voor de schijven en blokken vervangen ivm trillen, hoesje voor stuurkogel vervangen, linker koplamp vervangen, ruitenwisserrubbers vervangen en linksachter de ankerplaat openen en roest wegwerken ivm de remmen daar. Dit zou rond de € 800,00 incl btw moeten kosten. Dan ben ik weer door de APK. Verder lekt de motor olie op meerdere plaatsen. Bij de carterpan pakking, maar ook bij de turbo is het nat van de olie. Het risico is dat de motor op hol slaat als hij echt olie binnenkrijgt. De turbo zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden. Hij moet nog uitzoeken wat dat zou kosten, maar dat kan zo 700-900 euro zijn.

Wat zouden jullie doen? Repareren en doorrijden of is het nu toch einde verhaal? Ik ben dus helemaal niet technisch, ik rijd liever gewoon. Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Remmen is zelf te doen met een evt E-bay setje of autopartsonline.nl uit Ermelo (voor jou om de hoek) Anders USN-Centuri Harderwijk.

Koplamp is te polijsten tegen weinig kosten of op het forum setje voor weinig. En is zelf te vervangen.

ruitenwissers bij Autohaas met korting. Of Action setje.

 

Kortom, de reparatie kosten zijn nog te drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Barry,

Dank voor je snelle reactie. Het klinkt alsof je toch nog zou gaan repareren. Nou zie ik dat niet mezelf doen, dus komt arbeidsloon er nog bij. Nog tips waar ik dat zou kunnen laten doen? De afweging vind ik lastig, pomp ik er nu geld in met risico binnenkort weer een flinke reparatie te hebben of moet ik blij zijn met mijn 325000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou naar Jos in Diever gaan en laat hem een prijsopgave maken om de auto weer in orde te maken.

 

Je hebt nu misschien meer onderhoudskosten maar je hebt bijna geen afschrijving meer. Sterker nog, je auto is meer waard na deze reparaties. Geer er alleen geen duizenden euro's aan uit want dat is de auto niet meer waard. Kijk wat er vervangen moet worden, doe een oproep via deze site en je weet maar nooit of er nog iemand onderdelen voor je heeft liggen. Een setje remschijven en misschien zelfs wel een turbo moet te vinden zijn voor niet teveel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Repareren ja. Maar niet voor de hoofd prijs.

Er zijn een aantal hier op het forum die 5 a 6 ton op de teller hebben.

Ik kan natuurlijk niet in de knip kijken bij je maar als je eerlijk en correct geholpen wil worden is JB Autoservice zeker een van de opties.

 

Als je een mannetje hebt weet ik aan de Baardmeesweg een brug te huur per uur.

Bij de tingieterij gift shop. Voorbij waar vroeger Verkade zat en nu Spyker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dag,

Al jaren rijd ik met veel plezier in een Passat TDI 81 kw van 1997. Vandaag naar de garage voor de jaarlijkse APK en werd mij de vraag voorgelegd of ik nog wel verder wil en kan gezien het nodige onderhoud. Ik heb 325.000 op de teller staan, maar maak niet heel veel kilometers per jaar. Wel vind ik het een heerlijke auto, dus doe hem echt niet zomaar weg. Gezegd wordt dat nodig is om de auto door de APK te krijgen:

remmen voor de schijven en blokken vervangen ivm trillen, hoesje voor stuurkogel vervangen, linker koplamp vervangen, ruitenwisserrubbers vervangen en linksachter de ankerplaat openen en roest wegwerken ivm de remmen daar. Dit zou rond de € 800,00 incl btw moeten kosten. Dan ben ik weer door de APK. Verder lekt de motor olie op meerdere plaatsen. Bij de carterpan pakking, maar ook bij de turbo is het nat van de olie. Het risico is dat de motor op hol slaat als hij echt olie binnenkrijgt. De turbo zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden. Hij moet nog uitzoeken wat dat zou kosten, maar dat kan zo 700-900 euro zijn.

Wat zouden jullie doen? Repareren en doorrijden of is het nu toch einde verhaal? Ik ben dus helemaal niet technisch, ik rijd liever gewoon. Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.

 

De gevonden punten zijn niet een reden om een auto weg te doen.

Remschijven en blokken zijn normaal onderhoud.

Hoesje van een stuurkogel, of een nieuwe stuurkogel ook niet, ruitenwissers al helemaal geen redenen om een auto weg te doen....

 

Dat een auto van die leeftijd wat zweet.. ach dan roest het daar ook niet. Teven moet er wel erg veel olie lekken bij(IN) de turbo wil die daar op gaan lopen en op hol slaan.

 

Je moet dan nu al wel een redelijk hoog olieverbruik hebben..

 

Mijn 3B heb ik verkocht bij 475dkm, bij 425dkm heb ik de 110pk vervangen(vervangingsdrift) door een 130pk met Tiptronic5 anders had deze motor er nog ingezeten zo terk als deze zijn. Ik heb zoveel Passat's in onderhoud (en langs zien komen) die van jou kan nog wel even mee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou de auto laten repareren door een vakkundig iemand die de Passat kent. Zijn er genoeg hier te vinden op het forum. Dus dat is geen probleem. en, mits kosten niet te hoog zijn maar dat is een kwestie van afwegingen maken.

 

Een aantal zaken die opgenoemd worden hier zijn m.i. sowieso onderdeel van het normale onderhoud.

Dus om daar nu een auto voor op te ruimen, nope!

:wink:

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

blaauwwiekel schreef:

 

Volkswagen lekt geen olie. Die markeren hun plekje..

 

Ik dacht altijd dat deze voorbehouden was aan Porsche 911.

 

Maar Schilder .... gewoon naar Jos, een auto met zo weinig kilometer (als het een Passat is) doe je toch niet weg?! Jos kijkt met jou samen na het optimale onderhoud.

Wij hebben nu bijna 300.000 op de klok staan en willen de auto nog zeker 3 jaar rijden (moet trouwens met al de problemen die wij hebben gehad) - dus er komen nog zeker 120.ooo erbij ....

 

succes ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het ritje naar Dieverbrug is gemaakt. Ik ben helemaal blij. Jos ziet wel kans om de Passat goed op te knappen voor zo'n € 1.000,-. Hij vond de motor er nog prachtig uitzien voor zijn 325.000. De afspraak is gemaakt! Bedankt voor al het meedenken, we gaan ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het ritje naar Dieverbrug is gemaakt. Ik ben helemaal blij. Jos ziet wel kans om de Passat goed op te knappen voor zo'n € 1.000,-. Hij vond de motor er nog prachtig uitzien voor zijn 325.000. De afspraak is gemaakt! Bedankt voor al het meedenken, we gaan ervoor.

 

Komt goed in dieverburg! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden