Ga naar inhoud
  • 0

Chiptuning DIY


remkow

Vraag

Zo even een proefballonetje oplaten waar ik over na zat te denken...

 

Bij veel Passat's is het mogelijk de ECU via OBD uit te lezen en te schrijven (chippen dus). Bij 2010+ modellen moet de ECU er eenmalig uit, daarna kan er ook OBD geflashed worden. De benodigde software en hardware is uiteraard te koop van origineel tot eu cloon tot chinese cloon.

 

Wat denken jullie van het idee om de benodigde hardware/software gezamenlijk aan te schaffen?

 

Ik heb overigens niet het idee dat ik/we zo even zelf een mooie remapping (tuning) gaan schrijven, daar is veel kennis voor nodig en uiteraard zijn de gevolgen groot als je iets verkeerd doet. Maar het lijkt me wel mogelijk om een reeds gechipte ecu uit te lezen en deze weg te schrijven naar een niet gechipte auto met dezelfde motor(code). Of in elk geval zou je de originele ecu en je (door een tuner) aangepaste ecu kunnen backuppen en deze zelf terugzetten bijvoorbeeld bij een motormanagement update door de dealer, inleveren/verkoop van de auto etc.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Zo even een proefballonetje oplaten waar ik over na zat te denken...

 

Bij veel Passat's is het mogelijk de ECU via OBD uit te lezen en te schrijven (chippen dus). Bij 2010+ modellen moet de ECU er eenmalig uit, daarna kan er ook OBD geflashed worden. De benodigde software en hardware is uiteraard te koop van origineel tot eu cloon tot chinese cloon.

 

Wat denken jullie van het idee om de benodigde hardware/software gezamenlijk aan te schaffen?

 

Ik heb overigens niet het idee dat ik/we zo even zelf een mooie remapping (tuning) gaan schrijven, daar is veel kennis voor nodig en uiteraard zijn de gevolgen groot als je iets verkeerd doet. Maar het lijkt me wel mogelijk om een reeds gechipte ecu uit te lezen en deze weg te schrijven naar een niet gechipte auto met dezelfde motor(code). Of in elk geval zou je de originele ecu en je (door een tuner) aangepaste ecu kunnen backuppen en deze zelf terugzetten bijvoorbeeld bij een motormanagement update door de dealer, inleveren/verkoop van de auto etc.

 

Wat denken jullie?

 

Als je nu gewoon solliciteerd bij een tuner/flasher, daar even wat files STEELT (want dat doe je hoe je het ook wend of keert.), koopt zelf ff die dure tools, dan kun je zelf een tuningsbedrijf beginnen.

 

Vergeet niet dat goede tools zon 5 tot 10.000 euro kosten, en dan betaal je nog een x-duizend euro per keer voor checksums..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja wat zal ik zeggen.

Wat probeer je ermee te bereiken?

 

Het is een leuke gedachte maar er kleven ook wel nadelen aan zoals wie wordt juridisch de eigenaar van de spullen als je het samen doet? Hoe kom je aan de software als die er voor een bepaald motortype nog niet is en iemand heeft wel meebetaald.

Wat levert je het behalve een risico dan op? Je zult toch een bepaald aantal auto's moeten chippen om uit de kosten te komen.

Je hebt geen optionele rollerbank om te testen en je kunt alleen maar standaard chippen dus niet op maat.

Je kunt geen garantie verlenen en als VW besluit om de ECU's bv wisselend te programmeren over een jaar dan ga je nat.

Kortom idee is leuk uitvoerbaarheid acht ik aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij veel Passat's is het mogelijk de ECU via OBD uit te lezen en te schrijven (chippen dus). Bij 2010+ modellen moet de ECU er eenmalig uit, daarna kan er ook OBD geflashed worden. De benodigde software en hardware is uiteraard te koop van origineel tot eu cloon tot chinese cloon.

 

Wat denken jullie van het idee om de benodigde hardware/software gezamenlijk aan te schaffen?

Vind het een leuk initiatief, echter alleen als het een soort van open(source) project zou worden. Benodige hardware en software niet aanschaffen, maar zelf maken/ontwikkelen. Hoewel ik op automotive niet echt veel bijdrage zou kunnen leveren beschik ik wel over enige kennis van programmeren (C++), digital signalling en kan ik wel wat overweg met PIC en Atmel controllers.

Er is al een OpenSource ECU project gaande, http://www.openecu.org en als ik me niet vergis zit http://www.tactrix.com hier ook in.

 

Ik heb overigens niet het idee dat ik/we zo even zelf een mooie remapping (tuning) gaan schrijven, daar is veel kennis voor nodig en uiteraard zijn de gevolgen groot als je iets verkeerd doet.

Persoonlijke ontwikkeling, het doorgronden van je eigen remapping lijkt me toch zeker interessant, dit puur uit hobby, leren van de techniek die anders toch redelijk gesloten is.

Maar het lijkt me wel mogelijk om een reeds gechipte ecu uit te lezen en deze weg te schrijven naar een niet gechipte auto met dezelfde motor(code).

Dat is eigenlijk pure diefstal en een overtreding op auteursrecht/copyright. Dat zou ook nooit een uitgangspunt mogen zijn van zo'n project. De stap naar misbruik is dan nog maar heel klein, en dus pure broodroof voor alle tuners die er ontzettend veel tijd en geld in hun product hebben gestopt.

 

Of in elk geval zou je de originele ecu en je (door een tuner) aangepaste ecu kunnen backuppen en deze zelf terugzetten bijvoorbeeld bij een motormanagement update door de dealer, inleveren/verkoop van de auto etc.

Dat zou weer wel een hele bruikbare optie kunnen zijn. Of idd, je eigen getunde ECU als referentie gebruiken om zelf nog meer aanpassingen te doen (zodat je hierna alles sloopt, maar er wel iets van geleeerd hebt :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allereerst: iedereen bedankt voor de reacties!

 

Eerst even een reactie mbt de copyright aspecten: uiteraard hebben jullie gelijk! Stél dat we dit zouden doen dan kun je het als forum/club absoluut niet maken om het kopieren van tuning te faciliteren. Naast eventuele juridische problemen lijkt het me ook niet goed voor het imago van het forum en de relatie met tuners.

 

Een duidelijk, vooraf ingenomen, standpunt over wat wel en niet toegestaan is, lijkt me dan ook gewenst (als we hier verder mee zouden gaan). Vraag is dan wat zwart, wit en grijs is. Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien: er zijn genoeg mensen hier met een chinese vcds kabel (heb zelf overigens een originele ross-tech kabel). Is een clone interface denkbaar, zeker in een beginfase waarin eerst maar eens moet worden vastgesteld of het allemaal werkt en wat er precies nodig is?

 

Zelfbouw en open source (reactie van Michel) is natuurlijk het allermooiste, ik heb zelf ervaring met programmeren, reverse engineering en checksums maar dan nog is dit een hele lange weg... De genoemde projecten zien er interessant uit maar ondersteuning voor VAG lijkt nog ver weg??

 

Mbt de witte toepassingen: Er komen hier vaak genoeg vragen van mensen die een auto 2e hands gekocht hebben en niet zeker weten óf er tuning in zit en zo ja, of deze dan wel betrouwbaar is. Ik zelf zou er iig geen moeite mee hebben om in zo'n geval een originele VW ECU van een andere auto uit te lezen en die weg te schrijven. Of gaat dit jullie al te ver?

 

Ik ben zelf iig zeker geïnteresseerd om te leren, hoe werkt die tuning, wat doet een tuner precies met de "remapping" etc. Wat zijn de verschillen tussen de tuners? Waar maken zij nu het onderscheid? etc.

 

Maar goed: Nee is ook een antwoord, in dat geval proefballonetje leeg laten lopen en verder gaan ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga eens kijken op het chiptuners forum. Daar is veel kennis te halen. Zij zijn immers ook zo begonnen.

 

Het uitlezen van een goede tuning gaat je niet simpel lukken. Een goede tuner weet zijn trucje goed te beschermen.

 

Het flashen van een ebay-file zou ik je afraden. Dat zijn niet de "beste" files...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het ondoenlijk is om dit soort 'tuning onderzoek' onder naam van het forum te laten plaatsvinden. Je noemt te veel risico's op die simpelweg niet af te dichten zijn en waar 'het forum' nooit verantwoordelijkheid voor wil nemen. En hoewel je allemaal nobele doelen opzoekt, weet je nu al dat het hier niet bij blijft. Het is toch de kat op het spek binden.

 

En wil iemand weten of er tuning in zijn tweedehands auto zit, dan zet hij hem maar ergens op een rollenbank, en voor 100 euro weet je waar je aan toe bent.

 

Gaat het je echt om de kennis, koop dan zelf zo'n set en ga 'graven', een hobby mag nu eenmaal geld kosten nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden