Ga naar inhoud

Zin en onzin van APK en steekproef RDW


Willem nunspeet

Aanbevolen berichten

Vanochtend voor de APK geweest, om 8 uur afspraak, klaar terwijl u wacht! Dit bij goede vakgarage in de buurt waar ik al 20 jaar kom. Bij afmelden werd ie gepingd voor een steekproef, dit is mijn 3e steekproef in 3 jaar!

Na 20 minuten kwam er een medewerker van de RDW die rustig in 45 minuten alles over doet, de roetmeting en de de Passat 3 x over de remmentestbank liet gaan omdat die dacht verschil tussen links en rechts te zien, (je kunt er als klant ook beter maar niet bij zijn wanneer je auto wordt gekraakt), en de monteur liep er met kromme tenen bij. Dit kost de garage dus ook weer een uur lang een monteur die meeloopt en het kost mij een extra uur.

Oordeel keurmeester RDW was dat de Passat "terecht was goedgekeurd", nu een geweldige conclusie.

Vroeg aan de chef hoe vaak dit nu gebeurde: dit was de 3e steekproef in 10 dagen en de afgelopen 2 jaar was er 3 maal een meningsverschil geweest met de RDW keurmeester over zaken die ter beoordeling van de keurmeester zijn, bijv de plaats en grootte van ruitschade.

Let wel: ik heb er niks op tegen dat de overheid garages controleert die mijn auto controleren maar ik heb het idee dat dit in het kader van de "werkverschaffing" helemaal is doorgeslagen. In Duitsland heb je een andere APK frequentie bij de TUV.

 

Toen 25 jaar geleden de APK in het leven werd geroepen gebeurden er regelmatig ongelukken met auto's die door de remmen trapten, kokerbalken die verrot waren, koplampen die eruit vielen enz enz , die tijd is toch wel voorbij, waarbij natuurlijk altijd uitzonderingen de regel bevestigen.

Maar door de huidige regelgeving en werkwijze worden autobezitters en garages m.i. alleen maar onnodig op kosten gejaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat dacht je dan van de belgische keuring? je mag drie keer niks hierzo. Sterker nog: er zijn personen hier aanwezig op 't forum die hun passat hadden aangekleed met OEM volkswagen onderdelen. Ik spreek dan van originele Rline kit of originele xenons. Die kregen op de keuring mooi 'n extra toeslag te betalen, met name het zogenaamde "tuning rapport".

 

Nu goed, dat tuning rapport kost de wereld niet, maar 't is maar één van de zovele dingen waarvan je nekharen spontaan overeind gaan staan.

 

Het is hier zelfs nog maar sinds 'n jaar of drie dat je ook op afspraak naar de keuring kan gaan, en dat de keuringsstations één avond in de week later open zijn. Voordien was het altijd hetzelfde verhaal: 'n dag verlof nemen en uuuuuuuuren gaan aanschuiven in de rij, en als je dan pech had werd je afgekeurd voor 'n pietlulligheid.

Je wilt niet weten hoeveel mensen er al ooit zijn afgekeurd voor hun lichten, de keuring uitreden, en trug gingen aanschuiven bij de herkeuring... om dan wél goedgekeurd te worden!!! Ik ken er iig al meer dan vijf die dat hebben meegemaakt.

 

Ik kreeg ooit zelfs rode kaart (verboden tot verkeer) omdat mijn achterste pinkers gesmoked waren. Mind you: ik had die auto toen al drie jaar, ik had hem ZO gekocht, nooit één opmerking erover gehad. En ineens zou ik zogenaamd m'n auto moeten laten wegslepen (want: verboden tot verkeer)

 

Toen ze hier 'n aantal jaar geleden begonnen met diesel roettesten, was 't pas écht mooi. NIET normaal hoe ze die motoren laten schreeuwen. Veel motoren naar de filistijnen geholpen door die mannen, en raad 'n keer wie voor die kosten kan opdraaien? de eigenaar van de auto natuurlijk, vinden ze hier heel normaal blijkbaar :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

de mod''s van guy vallen niet op.. zelf vw monteurs denken dat het oem is en bestellen rustig nieuw lichten om dat er een ledtje defect is in de mod. :?

 

Ok is duidelijk, maar mijn Passat is eigenlijk een van de saaiste Passats die zaterdag langs het kanaal stond, behalve de spiegelknippers van Guy is er aan de buitenkant niks veranderd. In 25 jaar is nog nooit een auto van mij afgekeurd, mijn irritatie zit dan ook in de frequentie van de Apk ( ieder jaar) en de kosten die de Rdw maakt om een gekeurde auto nog een keer te keuren. Bij mij in 3 jaar 2 maal mijn eigen auto en 1 maal die van mijn vrouw, iedere keer zonder bemerkingen, en aan de Rdw betaal ik ook flink aan mee naast de €56,- voor de Apk......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap je punt helemaal.

Maar om de kwaliteit van keuren te waarborgen zijn dit soort kinderachtige steekproeven nou eenmaal nodig, helaas.

En nog slipt er zat door heen.

Heb in mijn jonge jaren ook eens een auto ergens laten keuren, waarvan ik wist dat daar de kans het grootst was dat het daar goed zou gaan.

 

Nogmaals, helemaal eens hoor, belachelijk dat bv een diesel elk jaar moet ivm roetmeting en benzine niet.

Als ik op mijn werk een zeeschip zijn motor zie starten, die hoeveelheid roet rij ik ik mijn leven niet bij elkaar.

Roetfilter of niet. En ik overdrijf niet! Echt een wolk van vanjewelste en de zavel lucht is niet te harden!!

 

Maar zonder steekproeven zouden de garages die niet moeilijk doen, hele goede zaken doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een steekproef bij een garage is gewoon nodig. Anders loop je het risico dat garages er een potje van maken. De frequentie kun je over discusieren.

 

Het fenomeen APK ben ik niet kapot van. Helaas zal dat wel nodig zijn omdat er altijd typetjes zijn die net als aan hun huis ook geen onderhoud aan hun wagen plegen. Je zult maar aangereden worden door iemand met weigerende remmen of gladde banden........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dit hele verhaal op meerdere manier doorzien.

Er zijn garage houders die secuur ter werk gaan,en af en toe een steekproef is toch ook een eye opener, dat je zeker weten alles goed moet doen. En geen sleur of laks gedrag vertoont.

Dan zijn er ook zaken die erg makkelijk om de auto lopen en niet realistisch kijken, en te snel goed keuren.

Dus die mogen op hun vingers worden getikt, ik ben er persoonlijk niet rouwig om als ik een herkeuring krijg, dan ben ik zeker van een een goede auto. Al ga ik na goedkeur van mijn apk meester er ook vanuit, tis toch een stukje backup en sleur breker.

Tuurlijk is het vervelend, als je erop wacht, maar we leven in stress wereld en dat kunnen we niet aan he die 45 min extra wachten.. Denk daar eens over na, de garages hebben tegenwoordig boekjes en kranten liggen en koffie. Doe niet gestresst en wacht mooi af, Ik breng trouwens heen, en krijg einde dag auto terug. En bij spoed word ik gebeld..

 

Edit Robl was me voor, komt op zelfde neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de mod''s van guy vallen niet op.. zelf vw monteurs denken dat het oem is en bestellen rustig nieuw lichten om dat er een ledtje defect is in de mod. :?

 

voor die mods van guy heeft guy nochtans ook tuningrapporten moeten aftikken:

 

* getinte ruiten

* rline kit

* verlaging

* muziekinstallatie

* sportluchtfilter

 

Hou er dan nog ff rekening mee dat de auto 'n heel stuk omhoog gedraaid moet worden om nota bene gekeurd te worden, alsook moeten die tomason velgen er onderuit, want die steken zogenaamd uit de wielkasten.

De xenonpitten moeten er zeker ook uit, en de skoda dagrijverlichting beste ook ff uitzetten imho.

 

en ja... laten we heel hard duimen voor de r36 remmen... hij zoekt nog 'n set hele "dichte" wielen wat dat betreft :)

 

och ja... 't zal overal wel wat zijn natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het nut van nog een roetmeting? of heeft ie z'n eigen roet meter meegenomen?

Roetmeet apparaat spuugt een bonnetje met datum en tijd, dus daar mee knoeien lijkt mij moeilijk.......

Lekker hoor, wordt 2x een poging tot opblazen gedaan.

 

Tja, of de APK nu helpt tegen bijvoorbeeld gladde banden?..................nee, het is maar een moment opname.

Dus je gaat met 2mm profiel door de keuring en een maand later zijn ze helemaal versleten, kan je dus nog 1 jaar en 11 maanden mee rondrijden als je wilt.........zelfde met remmen.

En verrotte kokerbalken, tja, die zal je haast niet meer tegenkomen met de auto's van tegenwoordig, met auto's tot de jaren 80 kwam dat nog wel veel voor maar die raken zo zachtjes aan op.

Mijnsinziens is 1x in de 2 jaar voldoende om de ergste gevallen eruit te pikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een steekproef is zeker goed en noodzakelijk om de kwaliteit van de APK - zo goed mogelijk - te kunnen waarborgen.

En aangezien jouw garage recent een paar keer discussie had met de RDW controleur, krijgen ze iets vaker een steekproef toegewezen nu. Althans volgens mijn APK man speelt dat wel mee bij bepalen of er een steekproef wordt toegekend.

 

En een APK is ook beslist goed. Jaarlijks is ook geen gekke termijn hoor. De Ford Focus '98 van mijn vrouw is vorige week voor APK geweest en afgekeurd omdat het subframe aan het doorroesten is. Vorig jaar beurt + APK bij officiele Ford garage en toen was er niks te zien. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is (wellicht remvloeistof lekkage/morsen bij remvloeistofservice vorig jaar) maar feit is wel dat dat subframe binnen een jaar behoorlijk aan het rotten is geslagen. Als dat nog een jaar langer door zou gaan met nog een pekelwinter dan kon het echt wel eens gevaarlijk worden. Zie bijgaande foto.

 

52260_7024.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaarlijkse keuring is imho zeker geen overbodige luxe, hier is het nooit anders geweest. Met m'n vorige auto heb ik "n keer afkeur gekregen voor mijn remleidingen. Die dingen waren gewoon compleet rot geroest door 't strooizout van de winter ervoor.

 

de controleur wees me erop met de woorden: "sorry meneer, maar kom 'n keer kijken, uw remleidingen zijn ECHT aan vervanging toe"

waarop ik: "hou op met je te excuseren man! ik ben BLIJ dat je me erop wijst, want dit ging niet meer lang duren voor 't echt zou gaan mislopen!"

 

Hij moest er mee lachen en vond dat ik het sportief opnam in vergelijking met de meesten. De man had gewoon gelijk, 't kon echt niet meer door de beugel. Ik durfde nog niet eens meer tegen die leidingen te duwen met m'n vinger, uit schrik dat ik er gewoon doorheen zou duwen :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

die steekproef lijkt mij nodig, wil je het hele apk gebeuren geloofwaardig houden imho. Ik kan me zo voorstellen dat er hopen "APK voor weinag" advertenties zouden komen, moest er totaal geen controle op bestaan. De kameraad van x zal er wel voor zorgen dat x z'n vijf keer versleten citroën ax waarvan driekwart carrosserie al is weggeroest toch nog gewoon de nodige papieren mee krijgt, lijkt mij easy money to be made :)

 

't is natuurlijk wel zuur als je als "klant" twee keer moet betalen omwille van 'n steekproef :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, bedankt voor alle reacties, leuk om te zien hoe e.e.a. leeft!

 

Voor alle duidelijkheid: ik wil niet de Apk ter discussie stellen maar de frequentie en ambtenarij er om heen, in mijn geval 3 maal herkeuren in 3 jaar tijd, mijn tijd vind ik kostbaar, de auto een dag laten staan bij de garage is geen optie, dan moet ik er eentje huren of lastig organiseren.

 

Laatste woord zal ik zeker niet hebben over dit onderwerp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn caddy had van de zomer ook een steekproef maar dat duurde behoorlijk lang voor dat die vent van de rdw komt....hij heeft een tijdsmarge en hij had nog 1 min anders wordt de auto vrijgegeven.

maar nix aan de hand auto is top...

 

 

maar mijn caddy is uit 2006 en moet gewoon iederjaar gekeurd worden inplaats van om de 2 jaar (diesel ??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OVERIGENS geldt er in NL een nieuwe frequentie bij auto's vanaf 2006 de eerste 4 jaar niet, dan om de 2 jaar tot ie 8 jaar is en dan om het jaar.

 

 

uhm is dat niet bij diesel en benzine verschillend?

 

ik heb een diesel van 2007 is pas gekeurd? dus heb ik nog 2jaar apk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden