Ga naar inhoud
  • 0

Gaarne wijze raad


rob41

Vraag

Hallo Medeliefhebbers,

 

Ik heb mijn passat (variant tdi uit 2002 met 130pk) nu bijna drie maanden en echt zeer tevreden,op een ding na nl het brandstofverbruik.

ben vorige week terug geweest naar de garage(garantie)en gevraagd of ze eens naar de lmm wilden kijken omdat ik inmiddels hier wijzer geworden had gelezen dat dat wel eens oorzaak kon zijn,nu bleek niet de lmm de boosdoenner maar thermostaat hier kon ik me iets bij voorstellen want volgens de monteur komt de motor wel op temp.alleen denkt de comp.weer van niet en blijft hij op een te rijk mengsel draaien.Ook hebben ze de lmm vervangen(zeggen ze)omdat deze in kritisch gebied werkte??.Dus ik dacht dat het nu wel stuk beter zou zijn maar helaas.had gister rit van alkmaar naar rotterdam waarbij ik continu op cruisecontrol heb gereden en niet sneller dan 110km/h,vlakbij huis in spanning afgetankt en helaas de teleurstelling was daar 1:15,4 en volgens mij en wat ik hier lees en volgens het boekje moet dat toch echt zuiniger kunnen???Wie o Wie heeft raad voor mij(heb nu nl nog garantie)maar misschien is dit normaal verbruik voor de 130 pk tdi.Wat me verder nog opvalt is dat die boardcomp ook vreemd werkt stel hij geeft 680 km aan en bij minste geringste beetje gas schiet hij zo naar de 650,je hoeft deze auto toch niet met fluwelen pantoffels te besturen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik dus niet chippie,

en zeker niet op lange afstanden waarbij de cruise control op 100km/u staat ingesteld en de boordcomp.aangeeft dat je gem verbruik 5.4ltrop 100km is wat dus neerkomt op 1:18.5,en volgens de officiele gebruikscijfers zou je met deze snelheden met gemak 1op 20 moeten halen dus vraag me af wat er loos is .

 

groet rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Rob, ik heb hetzelfde type als jij (alleen dan getuned door VW) en heb een gemiddeld echt verbruik van 1:15,96 over een periode van 5 maanden en 14200 km.

Tip: controleer de bandenspanning, vertrouw de boardcomputer niet maar reken het zelf uit, schakel snel door. Tevens heeft harde wind ook veel invloed op het verbruik.

Wat betreft het resterende aantal km op de boardcomputer klopt het dat deze vrij gevoelig is. Probeer er maar aan te wennen zodat je gevoel krijgt bij de uitkomst. Als je namelijk een poos rustig rijdt en laag in de toeren dan zal je zien dat het aantal km niet daalt en sterker nog, soms ook gewoon weer stijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1:20 is in een ideale wereld, met een nieuwe net ingereden auto, in ideale omstandigheden en met een ideaal afgestelde wagen. Helaas is de dagelijkse praktijk allesbehalve ideaal en zal een beetje tegenwind, een lagere temperatuur, iets teveel verkeer en een iets te lage bandenspanning het geheel zodanig beïnvloeden dat de door jou opgegeven verbruiksscijfers heel realistisch zijn. Daarnaast zijn de verbruikscijfers bij een continue snelheid over een maximale afstand zonder te vertragen of te versnellen berekend zodat de verbruikscijfers relatief gezien nauwelijks beïnvloed worden door het optrekken naar de kruissnelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1:20 is in een ideale wereld, met een nieuwe net ingereden auto, in ideale omstandigheden en met een ideaal afgestelde wagen. Helaas is de dagelijkse praktijk allesbehalve ideaal en zal een beetje tegenwind, een lagere temperatuur, iets teveel verkeer en een iets te lage bandenspanning het geheel zodanig beïnvloeden dat de door jou opgegeven verbruiksscijfers heel realistisch zijn. Daarnaast zijn de verbruikscijfers bij een continue snelheid over een maximale afstand zonder te vertragen of te versnellen berekend zodat de verbruikscijfers relatief gezien nauwelijks beïnvloed worden door het optrekken naar de kruissnelheid.

 

Mijn vader reed beheerst met een Octavia I 90pk tdi en reed GEMIDDELD 1 op 21!!!

 

Als je met een VAG tdi handbak rustig optrekt en vroeg schakelt kun je erg veel brandstof besparen. Mn pa heeft nu een Fabia Combi 1.4Tdi 80pk en rijdt nu gemiddeld 1 op 24..

 

Ik rijd met mijn Passat 1.9TDI (ex 110pk)AG4 gemiddeld 1 op 13.. mijn rijgedrag is stevig.. ik rijd op de snelweg gemiddeld boven de 140kmh(gps)

 

Alles is echt afhankelijk van je rechtervoet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey mannen, ff mijn bevindingen !

 

-1-

Ik rijd met mijn 3BG 100 pk gemiddeld 1:14 á 1:15. Als ik net 100 km/h rijd, dan staat de computer inderdaad op ongeveer 5,5/100km. Maar dan ook zonder tegenwind enzo ! Want met tegenwind gaat de computer met dezelfde snelheid en versnelling gewoon naar 7,5/100km :shock::roll:

 

-2-

Als ik vroeg opschakel, dus zo rond de 2000 - 2500 tpm dan betwijfel ik of je zuiniger bent dan bij schakelen met 3000 - 3500 tpm ! Ik merk dat ik het gaspedaal, na opschakelen in de eerste situatie, verder moet intrappen om een beetje op snelheid te komen... En dan moet je eens naar het verbruik kijken op dat moment ! 25/100km !! TErwijl als ik iets verder doortrek (tweede situatie dus zo rond de 3000 - 3500 tpm) dan merkl je dat hij veel beter oppakt in d volgende versnelling, ik hoef het gaspedaal niet overdreven verder in te trappen om voorruit te komen EN op de computer is een gunstiger verbruik zichtbaar....

Dus ik snap eigenlijk niet dat sommige beweren dat je rond de 2000 tpm moet opschakelen. Ja oké het koppel zal gunstig zijn rond dat toerental. Als ik na 2000 tpm het gaspedaal plank, dan voel je m echt goed trekken, maar daar ging het hier niet om, het gaat om brandstofbesparing en volgens mijn bevindingen werkt dat niet bij lage toeren opschakelen...

 

-3-

Dan stelling 3 haha... Als ik BP Ultimate tank dan is hij echt niet zuiniger ?!?! (dat werd ergens anders op dit forum verteld!)

 

-4-

Op welke bandenspanning hebben jullie de auto staan dan ?

 

Ben benieuwd !

 

gr Don

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou niet akkoord gaan met zo'n brandstofverbruik 8)

 

:lol::lol::lol: ik heb met mijn eenvoudige 100pk diesel uit 2001 hetzelfde probleem. Zelfs met rustig rijden heb ik op mijn display nog nooit een ritverbruik beneden de 5,8/l per 100km gezien. Gemiddeld geeft de computer 7,0/l per 100km aan. Maar..... idd zoals anderen ook zeggen, meten= weten. Dus dagtellerstand delen door aantal getankte liters.

 

Heb de bandenspanning van mijn Michellins (195) allemaal ongeveer op 2,2.

 

Mocht je garage het probleem op kunnen lossen, dan wil ik graag weten wat ze hebben aangepast. Dan mag mijn garage dat ook voor me doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind mijn TDI ook niet echt zuinig, daar ik er veel rustiger mee rijdt dan in mijn Golf. Met stevig doorrijden haalde ik ook nog met gemak 1:18.

En met mijn Passat rijdt ik gem. 1:13.

Ik denk ook dat jullie niet de VP en de PD motoren niet door elkaar moeten halen. Een VP motor is volgens mij zuiniger dan een PD motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet zeker of de vergelijking met een golf opgaat.

 

Dacht dat mijn auto zo rond de 1400 kilo weegt. Het gewicht van je auto zal voor een aanzienlijk deel je brandstofverbruik bepalen.

 

Maar 1:13 voor een diesel vind ik wel heel erg slecht, tenzij je bijna altijd korte ritten (met koude motor) rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wat is het verschil dan ? Ik vermoed dat PV een pompverstuiver moet voorstellen ?!

Het is niet PV maar VP voor een verdelerpomp

En voor een pompverstuiver is het PD (Pompe Duse)

 

Wat betreft de bandenspanning houdt ik mij aan de sticker in de tankdop.

En dat is bij mijn wagen voor 2,6 en achter 2,4 bar

 

Nog een vraagje, wat is nou zuiniger ? VP of PD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij een lange rit bij zo'n 100 a 110 km p/u haal ik ongeveer 1:16 a 1:17 althans volgens de board computer. Heb echter nooit gecontroleerd of deze klopt.

Heb het verbruik even een keer handmatig uitgerekend om de boardcomputer te controleren.

Resultaat: mijn boardcomputer geeft exact het werkelijke verbruik aan.

Had niet verwacht dat dit precies zou kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden