Ga naar inhoud
  • 0

Onderhoudskosten en brandstofverbruik


TheoPassat2007

Vraag

Ik rijd in een Passat van sept 2007. 1900 cc 105 PK

Heb deze nieuw gekocht en er nu 295dkm mee gereden. Zonder noemenswaardige problemen. Als ik alle onderhoudskosten tel, inclusief een set nieuwe winterbanden die ik bij aanschaf er bij gekocht heb, dan zijn mijn onderhoudskosten tot heden € 0,01744 / km ofwel € 17,44 per 1000 km.

Over al deze kilometers is het brandstofverbruik 1L : 20,20 km Diesel wel te verstaan.

 

Wat betreft brandstof verbruik, ik probeer zuinig te rijden. Rijd over het algemeen lange afstanden en veel op wegen waar een maximum van 80 en 100 geldt. Op deze wegen haal ik over het algemeen niet in.

 

Hoe zitten jullie met kosten voor onderhoud en brandstofverbruik???

 

Ik hoor graag jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Met mijn vorige passat een 3BG heb ik 100 dkm gereden. Onderhoudskosten waren over die periode 3 cent per kilometer. Hierbij heb ik veel onderhoud gedaan samen met een forumlid die bij een garage werkt.

 

Minder dan 2 cent per kilometer is erg netjes.

 

Dat brandstofverbruik zal ik nimmer nooitniet halen.

 

Trouwens jezelf voorstellen op viewforum.php?f=104 wordt hier erg op prijs gesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel netjes, dat je er zoveel mee gereden hebt ;)

 

We hebben de 2.0 tdi 3C nu pas sinds bijna 3 maanden, dus over onderhoud kan ik nu weinig zeggen, maar er is al zo'n 350 euro weg aan vervangen van alle filters en dergelijke..

 

Verbruik is nu 1:16,5 , dit komt voornamelijk doordat er op dit moment 235-45-17 eronder zit ;) dit is bijna altijd buiten de bebouwde kom (80km/h wegen) , met een bijna 1500kg auto en zo'n band eronder ben ik best wel trots op dit verbruik :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over het distributieriem, als ik het goed heb, hebben ze die voor de pompverstuivers van na de 2005 wat sterker gemaakt zodat ze langer doorgaan, maar 150dkm op 1 zo riem zou ik zelf niet adviseren.. meeste Vw dealers adviseren zelf 120k..

 

Dit verhaal is hetzelfde met de 2.0TDI toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik haal gemiddeld ca 7l/100 km, met mijn 2l tdi.

Een 1.9 is echt beduidend zuiniger!

Maar je rijdt aardig wat, als ik van huis ga en board computtert 2 reset als de auto warm is haal ik ook boven de 1:20 bij rustige rij stijl.

Maar de bc '1' geeft dan 1:17 aan bij rit van 30 km.

Moraal vh verhaal, op lange ritten is verbruik gunstiger, maar het verbruik van een 1.9 zal ik nooit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat er ook om wat voor banden je eronder hebt liggen.. met een 2.0tdi haal je ook wel makkelijk 1:20 als je er 215-55-16 onder hebt liggen. ik haal de 1:16,5 met 235-45-17 en ik heb niet altijd een rustige rijstijl ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooie verbruikcijfers, mijn Touareg redt het net 1:9 .. maar zit meestal 1:7-1:8 (R5tdi)

 

Weet iemand wat het verbruik is van zo'n Passat 3C 3.2V6 Variant?

 

Hmm, Ronald vertelde me is dat hij ongeveer 1:12 kon halen, als hij heel rustig reed, maarja het is een benzine en een 6 pitter he ;) en als je niet je rechtervoet kan beheersen, dan zit je vaak op de 1:5-8 denk ik.. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@bjorn, dan redt je het wel met 19 cm per km.

 

Niet dus zie hieronder:

afschrijving 9

brandstof 7

onderhoud 1,7

rente 1,3

wegenbelasting 2,1

verzekering 0,7

totaal 21,8 ct/km

 

Heb al een keer een mail naar regeringspartijen gestuurd dat 19 ct onbelast minimaal 3 hoger moet. Alleen negatief bericht terug van CDA, VVD en PVV reageren niet eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooie verbruikcijfers, mijn Touareg redt het net 1:9 .. maar zit meestal 1:7-1:8 (R5tdi)

 

Weet iemand wat het verbruik is van zo'n Passat 3C 3.2V6 Variant?

 

Hmm, Ronald vertelde me is dat hij ongeveer 1:12 kon halen, als hij heel rustig reed, maarja het is een benzine en een 6 pitter he ;) en als je niet je rechtervoet kan beheersen, dan zit je vaak op de 1:5-8 denk ik.. :mrgreen:

 

Vind ik dan nog meevallen ;) zeker als ik kijk wat ik nu aan wegenbelasting betaal voor de touareg Diesel :mrgreen:

 

Zal eens peilen of de vrouw bereid is een treedje lager te gaan zitten :mrgreen: ... hahahahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

haha, ik zou het niet doen als ik jouw was :mrgreen:

 

Nja als je hoger zit, is het altijd wel comfortabeler. Toen we bezig waren met deze Passat te kopen bij een auto garage, zagen we ook een Touran daar staan, ik ging erin zitten en ik merkte gelijk al dat als je hoog zit het veel fijner rijden is ;), of het kwam doordat ik nog nooit in zo'n hoge auto heb gezeten :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
haha, ik zou het niet doen als ik jouw was :mrgreen:

 

Nja als je hoger zit, is het altijd wel comfortabeler. Toen we bezig waren met deze Passat te kopen bij een auto garage, zagen we ook een Touran daar staan, ik ging erin zitten en ik merkte gelijk al dat als je hoog zit het veel fijner rijden is ;), of het kwam doordat ik nog nooit in zo'n hoge auto heb gezeten :mrgreen:

 

Maar ik heb geen Touran maar een Touareg :twisted: het gaat mij het meest om trekgewicht wat ik kan hebben.... daarom heb ik altijd auto´s gehad met grote motoren, zie hier mijn Touareg met de sleurhut erachter en zo gaat ie wellicht weer deze zomer. Foto-8SQGDDWO.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neem dan gelijk een Audi Q7 6.0TDi ;) als je iets wilt met veel trekgewicht tenminste.. daarmee kan je zelfs een boeing 747 mee trekken :mrgreen: dan kan je de belastingdienst ook ietsjes rijker maken :lol:

 

R5 tdi blok, is dat 2,5tdi of 5.0tdi? als ik het goed heb is de touareg R50 degene met 5.0TDI, dus ik denk dat jij de 2.5tdi dan hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee hoor, R50 is een 5.0TDI :mrgreen:

 

Hoezo geen Audi? omdat ze dan een rijgedrag krijgt van een ''Audi bestuurder'' ? :lol:

Wat is nou het verschil.. of je nou een Vw rijd of een Audi.. Audi is gewoon een dure Vw, zo moet je het zien en ze zijn iets luxer uitgevoert :P

 

Edit: zie link van een Touareg R50: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=211738288

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Neem dan gelijk een Audi Q7 6.0TDi ;) als je iets wilt met veel trekgewicht tenminste.. daarmee kan je zelfs een boeing 747 mee trekken :mrgreen: dan kan je de belastingdienst ook ietsjes rijker maken :lol:

 

R5 tdi blok, is dat 2,5tdi of 5.0tdi? als ik het goed heb is de touareg R50 degene met 5.0TDI, dus ik denk dat jij de 2.5tdi dan hebt?

 

De Touareg V10Tdi is ook gebruikt om een Boeing mee te verplaatsen.. dat is dus een beetje een VAG-concern grapje.

De R50 TDI is overigens een andere motor dan de 'normale' V10 tdi aangezien die R50 een Commonrail diesel is.

 

Dimitri heeft de VW omdat ie 3500kg mag trekken en blijkbaar niet om dan ook nog eens een wedstrijdje te doen anders had ie die Transporter-motor wel links laten liggen. Overigens kun je voor de prijs van één Q7 V12tdi, twee Touaregs kopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Neem dan gelijk een Audi Q7 6.0TDi ;) als je iets wilt met veel trekgewicht tenminste.. daarmee kan je zelfs een boeing 747 mee trekken :mrgreen: dan kan je de belastingdienst ook ietsjes rijker maken :lol:

 

R5 tdi blok, is dat 2,5tdi of 5.0tdi? als ik het goed heb is de touareg R50 degene met 5.0TDI, dus ik denk dat jij de 2.5tdi dan hebt?

 

De Touareg V10Tdi is ook gebruikt om een Boeing mee te verplaatsen.. dat is dus een beetje een VAG-concern grapje.

De R50 TDI is overigens een andere motor dan de 'normale' V10 tdi aangezien die R50 een Commonrail diesel is.

 

Dimitri heeft de VW omdat ie 3500kg mag trekken en blijkbaar niet om dan ook nog eens een wedstrijdje te doen anders had ie die Transporter-motor wel links laten liggen. Overigens kun je voor de prijs van één Q7 V12tdi, twee Touaregs kopen..

 

Dat wist ik al, over dat Touareg V10tdi, een Boeing heeft verplaats, vind wel netjes dat die dat kan. :wink:

Ik dacht dat het dezelfde blok was (5.0tdi v10 en R50 tdi, alleen pk verschil 313 en 349 ofzo).

 

Mja wat heb je nou liever, een brute Q7 V12 TDI of een 2 Touareg's.. ikzelf heb liever de Q7 6.0TDI V12

 

Wat ik wel heel raar vind, hoe kan een 2.5tdi blok, die je ook in een T5 hebt, zoals je al zei, zoveel gewicht trekken.

Ikzelf zou dat niet echt aandurven.. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

prive:

9,25 cent per kilometer aan brandstof.

5,1 cent per kilometer noodzakelijk onderhoud, dat is wel met een aantal preventieve vervangingen en extra controles erbij om grotere schades te voorkomen.

5 cent per kilometer aan niet noodzakelijk onderhoud maar opleuken auto

11 cent per kilometer aan wegenbelasting

3 cent per kilometer aan rente(verlies)

15 cent afschrijving per kilometer.

7 cent per kilometer aan verzekering.

totaal dus zo'n 60 cent per kilometer. Ik rij niet zoveel zo'n 12000 kilometer per jaar dus daarom is het in verhouding wat meer.

 

zakelijk (lease):

9,25 cent per kilometer aan brandstof

1,2 cent per kilometer aan noodzakelijk onderhoud, maar er komt binnenkort een onderhoudsbeurt aan en dan wordt het 3,2 cent per kilometer en daarna weer wat minder.

Totaal 44 cent per kilometer.

 

Het is dus van belang wanneer je het rekenmoment bepaald, net na een beurt is het wat hoger dan net voor een beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden