Ga naar inhoud
  • 0

passat 3 bg 100pk wat motorisch opkietelen


derpassat

Vraag

Hoi allemaal,

 

Hoe zou ik mijn 100 pk passat'je wat meer vermogen kunnen geven?

Is dit ook een pompverstuiver? Ik heb nog plaatjes liggen voor de egr af te dichten, maar zouden deze het zelfde zijn als van een 115pk, had ik van vorige.

Moet ik dan nog een slang aan de egr dichten?

Zou luchtfilter helpen?

 

Mvg Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Luchtfilter helpt niet voor het vermogen, wel voor het geluid.

 

Elke TDI is een Pompverstuiver.

 

Dat plaatje durf ik niet te zeggen, ik denk het haast wel. Volgens mij kon je vanaf bouwjaar 2004 de ERG niet meer afdichten dmv een plaatje, ivm storingen.

 

De 100 PK is wat weinig idd, is te verhelpen dmv een Chiptuning. Dan krijg je rond de 130 PK. En dat merk je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een 100pk kun je uitermate goed chippen.. gemiddeld bij een goede tuner kom je op 147pk.. pompverstuivers en EGR daar was geloof ik wat mee..

 

Ik zou eerlijk gezegd de rode-saus tuner voorbijgaan en naar een ander tuner gaan... of je moet graag een roetspoor trekken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik het goed is, heeft de EGR klep een Mileu functie.

 

Schadelijke ''lucht'' word nogmaals mee verbrand in de motor. Bij vol vermogen is de klep zoveel mogelijk dicht.

 

Je snapt natuurlijk wel, dat Schone lucht beter is voor de motor dan vieze lucht. Door nou de klep af te dichten krijg je ALLEEN maar schone lucht in de motor, en heb je in samenwerking met Chiptuning een beter resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Elke TDI is een Pompverstuiver.

 

 

Helaas. Pompverstuiver TDI's zijn er pas sinds omstreeks 1999. TDI's in het algemeen al sinds begin jaren 90. Dat zijn normale direct ingespoten diesels.

 

PD/Pompverstuiver = Pomp-Injector in elke cilinder(vanaf 1999)

VP/Verdelerpomp = 1 pomp met 4 verstuivers

 

de PD heeft dus zeg maar 4 brandstofpompjes en de VP maar 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

denk dat ik eens ga horen voor te laten chippen, de vorige passat was een 115pk 310 nm, en deze maar 100pk;, koppel ken ik niet, maar is alvast heel wat lager dan de 115pk.

Egr ga ik toch proberen eens te dichten.

Hoe weet je zeker dat je een "PD" hebt ipv een "VP"?

 

Mvg Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mensen wat een vragen. Wat een egr is kun je dus lezen. Als je een 100 pk hebt, dan heb je zeker een pompverstuiver, pumpe düse op zijn duits. Het koppel van de 100 pk versie is 250 Nm. Das dus behoorlijk minder dan wat je gewend was. De egr dicht betekent qua vermogen nauwelijks iets. In theorie zou het iets moeten schelen maar dat zal niet meetbaar zijn.

 

Wil je echt meer vermogen dan is het chippen. Vdub schreef al iets over een realistisch vermogen. Gechipt gaat de 100 pk als de brandweer. Volgens mij vroeg je ook nog of het plaatje wat je had past, dat is volgens mij wel het geval. Het is weinig werk dus probeer het gewoon. Egr dicht betekent in de praktijk minder roeten van je auto. Een ander voordeel is dat de motor minder vervuild. Wel neemt de uitstoot van NOX toe. Ik heb al veel geschreven dat ik de discussie rondom de egr een beetje tegenstrijdig vind. Egr dicht is minder roet en meer NOX uitstoot. Maar goed egr open geeft meer roet en......das ook niet goed. Dus wat is het beste???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Bert...

 

Zoals de meeste leden al aangeven kan je het motorregelapparaat anders zijn werk laten doen.De PD 100 kan door het opnieuw "flashen" met een performance software van goede huize, beter uit de voeten komen.In combinatie goed luchtfilter met betere flow, liefst geen "natte" filters vanwege je LMM, luchtmassa meter.

 

En voor het beter opspoelen van de turbo, een goede uitlaat.Van alles is mogelijk, maar je software moet je goed uitkiezen.De curve die denkbeeldig staat voor een goede performance, moet dan ook totaal anders zijn dan je standaard software.Totaal herschreven, daar kan geen powerbox tegenop.

 

Iedereen heeft qua leverancier z'n eigen ideeën, zelf heb ik REVO Software.Een ander zal weer SKN of die van Jeroen Dik, JD.Digitec is ook al een oude speler op dit gebied.

 

Uitgaande dat de EGR ook bij type motor, staat in het service boekje op de sticker welke motorcode je hebt of gaat krijgen, dicht gezet kan worden, dan is dat wel een aanrader.

Dit systeem doet niets anders dan het recycelen van uitlaatgassen en kan je inlaattraject daartegenover dus ook behoorlijk vervuilen met het tegenovergesteld resultaat als gevolg.Je koppel is dan ook stukken beter na het dichtzetten van de EGR met een blindflens.

 

GR Budi

 

Hoi allemaal,

 

Hoe zou ik mijn 100 pk passat'je wat meer vermogen kunnen geven?

Is dit ook een pompverstuiver? Ik heb nog plaatjes liggen voor de egr af te dichten, maar zouden deze het zelfde zijn als van een 115pk, had ik van vorige.

Moet ik dan nog een slang aan de egr dichten?

Zou luchtfilter helpen?

 

Mvg Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb naar aanleiding van de PDF over de EGR-klep even de motorkap geopend.

Als ik het verhaaltje goed begrijp moet ik het slangtje dichtmaken.

 

Is dat het zwarte slangetje wat uit het chroomkleurige potje in het midden van de foto komt? Als ik daar een knikker van de kinderen in prop is het een fluitje van een cent lijkt me.

post-2824-1423822133,0351_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het beste wat je kan doen is gewoon de egr mechanisch dichtmaken, kat leegmaken en tunen. Juist de 74kw versie is een dankbare om te tunen en helemaal in de Passat aangezien de koppeling in tegenstelling tot een golf geen problemen kent, je kunt er gewoon 150pk van maken, de motor kan het makkelijk aan.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mischien al beantwoord maar wil het toch nog even vermelden...

 

Via de EGR verrijk je je mengsel met arm uitlaatgas om uiteindelijk de NOX waardes lager te houden.Men redeneert dat bij een deellast de zuurstof/brandstof verhouding wel ideaal is, maar door de hoge temperatuur op dat moment te veel NOX geproduceert word.

 

De combinatie EGR dicht met Chiptuning of standaard is altijd ideaal , omdat je dan preventief de vervuiling van je inlaat traject tegen gaat.Daarbij heb je ten allen tijde een ideaal preformance mengsel met lagere roetwaardes.Onverbrande uitlaatgassen via een werkende EGR, kunnen veel condens en andere troep bevatten die weer in een roetmeting duidelijk te meten zijn.Mocht de EGR klep al defect raken dan merk je als rijder nog niet veel, behalve dat je een dikke zwarte pluim met accelereren achter kan laten.

 

Leuk als je " James Bond" aspiraties hebt.., minder voor je ego :D

 

Budi

 

Als je de klep helemaal dicht hebt; is dat dan ook negatief qua invloed op je uitlaat gassen voor bijv. de apk keuring?

 

En wat is het resultaat als je alleen je EGR klep dicht doet en verder geen chiptuning doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad,

 

EGR afdoppen of in ieder geval voorzien van blindflens vlak voor de inlaat.Kat zou ik niet leeghalen maar totaal voorzien van tussen pijp van in ieder geval de zelfde diameter qua doorlaat.

Als je de kat leeghaalt, expandeert je uitlaatgas te vroeg en zeer ongecontroleerd.Slechtere performance dan de bedoeling zou moeten zijn.Check even de ontwikkeling van een goede downpipe bij bijvoorbeeld EPS.Die zijn er ook achtergekomen dat een goede downpipe het verchil maakt.Laat staan in dat traject, het leeghalen van de kat.

 

Zelf heb ik een 115 PK AJM PD motor met performance software, LMM zonder screen van Pierburg, goed luchtfilter en een 63.5 milimeter performance uitlaat van RVS.

Bij de montage van de uitlaat , af de turbo, is er tot aan het flexibele stuk gewerkt met een 50 mm doorlaat om de uitlaat werveling uit de 44 mm uitlaatpoort van de standaard turbo, voorzichtig al te laten expanderen.

Na het felxibele stuk word ie iets wijder en na plusminus 30 cm naar de 63.5 buis ( buiten diameter ).

 

Aanvankelijk reed ik met 1 demper, maar dat heb ik veranderd naar een RVS demper van Simons.Deze keuze, Simons, was een praktische vanwege het leverbare formaat/gewicht/prijs.

 

Zeer vlotte auto zonder dipjes!

 

Het beste wat je kan doen is gewoon de egr mechanisch dichtmaken, kat leegmaken en tunen. Juist de 74kw versie is een dankbare om te tunen en helemaal in de Passat aangezien de koppeling in tegenstelling tot een golf geen problemen kent, je kunt er gewoon 150pk van maken, de motor kan het makkelijk aan.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden