Ga naar inhoud
  • 0

Hoog verbruik 1.9TDI AVB 100pk


Polo

Vraag

Sinds dat ik mijn passie heb: Genieten tijdens het rijden :D, maar stoor ik me eigenlijk wel aan het verbruik van de auto en probeer hier een oplossing voor te vinden, maar ben ondertussen redelijk radeloos wat het nou precies kan zijn?!

 

Mijn setup:

1.9TDI AVB motor 100pk compleet standaard (nog wel ;) )

15" velgen, 195 breed op 2.5 bar rondom

18" velgen, 225 breed op 2.8 bar rondom

 

Mijn rijstijl:

Rustig, rij vaak stukken van 100km, beginnend met 10km 80 weg, daarna snelweg 110 - 120 CC, daarna 10 km 70/90 weg.

 

Mijn verbruik:

Op het stuk zoals ik hierboven beschrijf: 7,4l/100km....

Het verschilt hooguit 0,3 liter/100km met zomer / winterbanden combinatie (dit is met zomerbanden gemeten)

(gemeten aan de tank!)

 

Wat heb ik al gedaan:

-LMM vervangen

-Inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoon gemaakt + luchtfilter

-Brandstoffilter vervangen + injectorreiniger

-voorremmen gedemonteerd, schoon- en gangbaar gemaakt (achterremmen worden niet warm na een rit)

-EGR software matig dicht gezet

-Met vagcom gechecked:

*nokkenas timing

*vervuilde verstuivers

*turbo druk

*werking N75

*werking VNT

 

Met de auto van m'n vader AVF 130pk haal ik makkelijk 5,8 liter op 100 op de stukken die ik normaal rij!

Heeft iemand nog tips en of ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vanochtend ook nog een log gemaakt met vagcom van groep 3, 8 en 11:

Group A:	'003				Group B:	'008				Group C:	'011			
Engine speed	MAF (specified)	MAF (actual)	EGR duty cycle		Engine speed	IQ driver's req	IQ via rpm(Torq)	IQ via MAF		Engine speed	Spec, intake press,	Actual intake press,	D,cycle MAP
TIME	790-870	230-310	210-350	50-70%	TIME	2850-3150	42-50	39-42	48-52	TIME	2850-3150	1900-2150	1900-2150	55-75%
STAMP	 /min	 mg/str	 mg/str	 %	STAMP	 /min	 mg/str	 mg/str	 mg/str	STAMP	 /min	 mbar	 mbar	 %
0,35	1260	850	759,5	4,8	0,71	1302	54,9	40,1	46,7	0,01	1197	1570,8	1326	24,7
1,43	1470	850	1058,4	4,8	1,79	1554	53,5	44,2	48	1,07	1386	1672,8	1744,2	47
2,51	1743	850	970,2	4,8	2,87	1827	52,4	45,6	48,3	2,15	1659	1805,4	1825,8	55,8
3,59	2016	850	1043,7	4,8	3,95	2100	51,3	44,7	48,3	3,23	1911	1948,2	1938	59,4
4,69	2289	845	984,9	4,8	5,05	2373	50,5	44,2	47,8	4,31	2184	1948,2	1978,8	67,3
5,77	2520	845	921,2	4,8	6,13	2604	49,4	43,4	47,2	5,41	2436	1948,2	1897,2	66,5
6,85	2772	845	926,1	4,8	7,21	2835	48,9	42	46,4	6,49	2688	1948,2	1856,4	64,9
7,93	3003	845	901,6	4,8	8,29	3066	48	41,5	45,3	7,57	2919	1948,2	1938	66,9
9,01	3234	845	882	4,8	9,37	3297	47,5	40,9	44,2	8,65	3150	1948,2	1958,4	68,5
10,09	3423	845	852,6	4,8	10,47	3486	46,9	40,1	43,1	9,73	3360	1948,2	1938	68,9
11,19	3612	850	833	4,8	11,55	3654	46,4	39	42,3	10,83	3549	1948,2	1917,6	69,3
12,27	3759	850	828,1	4,8	12,63	3822	45,8	38,2	41,2	11,91	3717	1948,2	1927,8	68,1
13,35	3906	850	823,2	4,8	13,71	3969	45,6	37,3	40,4	12,99	3864	1948,2	1948,2	68,1
14,43	4053	850	803,6	4,8	14,79	4116	45	36,5	39	14,07	4011	1948,2	1958,4	68,5
15,51	4179	850	779,1	4,8	15,87	4221	44,7	35,7	37,9	15,15	4137	1927,8	1948,2	69,7
16,59	4284	850	769,3	4,8	16,95	4326	44,5	33,8	36,8	16,23	4263	1907,4	1917,6	69,7

 

Hoe krijg ik deze logs op een duidelijke manier op het forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb alle temperatuur sensoren getest (na 24 uur auto stil te laten staan de temperatuur uitgelezen) en die komen overeen met de buitentemperatuur.

motor wordt ook netjes 90 graden en blijft daar ook op staan, geen schommelingen.

 

@robert: ach, het houd me van de straat ;) (bij het tankstation :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik reed ook met mijn passat AVB 100pk (aut) rond met ongeveer hetzelfde verbruik (is mede de reden waarom hij nu exit is)

Kreeg hem niet zuiniger, dan die 7.5ltr/100km.

 

In het begin was het nog erger, kreeg ik hem niet zuiniger dan 9.7ltr/100km, toen zijn en de nokkenas vervangen en de verstuivers gereviseerd met als resultaat het verbruik van 7.5ltr/100km...

 

Volgens mij is het dus rdelijk normaal, relatief zware auto en weinig vermogen.

 

Heb toen met mijn tuner overlegd en die zei dat ie met een "eco" tuningchip de auto wel een stuk zuiniger kon krijgen, is er bij mij nooit van gekomen omdat de auto al een tijdje verkocht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is dat verbruik wat je noemt, het gemiddelde op je boordcomputer of heb je dat aan de pomp uitgerekend.

Het beste kun je dat over een aantal tanken uitrekenen.

comp is niet altijd even betrouwbaar.

Ik rij met mijn wagen 1.9 TDI 100 pk met tuning naar 135 pk gemiddeld 1 op 15,5 ca 6,4/per 100.

heb er ook wel weken bij dat ik geen snelweg rijdt, alleen maar N wegen. en dan kom ik op 1 op 17,4 ca 5,8/100 en dat reken ik altijd aan de pomp uit.

op boordcomputer rij ik dan gemiddeld 1 op 14

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dat niet uit te sluiten als tijdens stationair alle injectoren om en nabij dezelfde waardes geven? Ze proberen namelijk niet te compenseren, ik zie geen afwijkende waardes ontstaan.

 

Volgens mij is het bij jou zo dat er een verstuiver als vast nulpunt wordt gebruikt en de andere 3 compenseren.

Je kunt dan nooit weten of de totaalinspuiting klopt want je ziet alleen de coreectie waarden.

Als bijvoorbeeld de kleppen zijn verbrand zie je dat wel met een compressietest. Althans je meet niet dat ze zijn verbrand maar wel dat de compressie niet optimaal is.

 

Hoe is je olieverbruik?

Hoe is het motorgeluid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn AVB is OBD-getuned.

 

Ik hou het verbruik van mijn AVB al een poos bij omdat ik steeds verbaasd ben wat de boordcomputer als verbruik aangeeft. Omdat 1x tanken een slechte steekproef is, spreek ik hieronder over een voortschrijdend gemiddelde van 5 tankbeurten :P

Ik gebruik trouwens altijd de CC en trek vaak lekker vlot op. Afgelopen herfst is mijn temperatuursensor vervangen.

 

Er is bij mij sprake van seizoensinvloeden: aan het einde van de zomer van 2009 kwam ik uit op een gemiddelde van 1:17,9. Afgelopen zomer op 1:18,0.

Nu in de winter zit ik op een gemiddeld verbruik van 1:15,3!

Dit laatste cijfer is misschien een beetje vertekend omdat ik de laatste maanden relatief veel snelwegkilometers rij en een paar keer een karretje en 1x een tandemasser :shock: heb gebruikt. Aan het einde van vorige winter was mijn verbruik gemiddeld 1:15,7.

 

Als ik snelwegritten heb, zijn het relatief lange ritten 50km+ en rij ik met warme motor tussen de 120 en 125 km/h (op de kilometerteller) en gebruik altijd de CC. Op de boordcomputer rij ik dan gemiddeld tussen de 1:12,5 en 1:14. Kortom snelwegritten halen vermoedelijk het gemiddelde verbruik bij mij fors naar beneden. :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo jij bent wel van de rittenregistratie ;-)

 

Ik heb eerst een 1997 Passat sedan TDI AFN 110pk gehad, daarna een 2000 Passat variant TDI AVG 110pk en nu een 2004 Passat variant TDI AVB 100pk. Alle drie getuned. De eerst was met afstand het meest zuinig (en het snelst) , daarmee reed ik moeiteloos 1:19 tijdens dagelijkse retourtjes Zwolle - Amsterdam. De tweede deed ongeveer 1:17 en m'n huidige AVB 1:16 denk ik, maar daar rij ik niet veel lange stukken meer mee dus eerlijk gehad kan ik er niet zo mee zitten als die iets meer verbruikt. M'n woon-werk is nu 18 km dus hij wordt nauwelijks warm.

Als je de meest zuinige Passat TDi wil moet je misschien wel een AFN kopen maar dan ben je je centen wel weer kwijt aan draagarmen :-)

 

Maargoed, even terug ontopic. Heb je de uitlijning al eens gecontroleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@all: THX voor het meedenken! super forum hiero!

 

Gister avond nog even onder de auto gekropen, kon het niet laten, hij ziet er nog zo mooi uit van onder ;)

Kwam ik er achter dat ik de onderste turbo slang naar m'n intercooler niet goed terug gemonteerd had (olie aanslag) nadat ik deze eruit had gehaald ter controle op lekkage. Heb niet helemaal vertrouwen in die klik systemen. Alles weer schoon gemaakt en netjes gemonteerd. Vandaag weer 200 km voor de boeg, hou jullie op de hoogte. Als ik nog tijd vind probeer ik nog langs m'n uitlijn station te rijden om te controleren. (sowieso wel benieuwd naar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij ook een AVB gechipt naar 130 pk in de winter (met winterbanden 195 breed) rij ik duidelijk minder zuinig dan in de zomer (met 195 breed) In de winter kom ik gemiddeld gemeten aan de pomp (de boardcomputer heeft een erg negatieve kijk op het verbruik) opzo'n 1 op 16,5 terwijl ik in de zomer met gemak op 1 op 18,5 kom. Ik rij de meeste ritten (naar het werk) 55 km waarvan 15km 80km/u en 40km snelweg. Ik hebin de zomer michelin energy savers onder de auto en heb het idee dat dit wel wat scheelt. wel balen man! door hem te chippen zal hij zeer waarschijnlijk wel zuiniger worden,maar daar is het probleem niet echt mee opgelost...... :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet er niet vanuitgaan dat ie zuiniger wordt door hem te chiptunen, in de praktijk doet ie dat wel, maar verwacht geen schokkende veranderingen.

Meestal wordt je portemonee leger en je voet zwaarder (raar he), nadat je weer gewend raakt zal je het snelle accelereren ook wel wat minder doen en kom je vaak 0,5km per liter verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uiteindelijk zal ik m'n auto ook eens laten kietelen, niet alleen voor het verbruik, maar rij vaak met kano's op het dak, waarbij ik merk dat de 100pk niet veel overhoud. Maar eerst wil ik dit probleem uit de weg gaan. Auto moet wel tip top in orde zijn als hij naar de tuner gaat!

 

Maar: Positief nieuws!

vanmiddag 100km heenreis: 6,6l/100km op de boordcomputer

2 minuten geleden terug gekomen: terug weg: 6,9l/100km

Het wordt al beter, maar naar mijn idee nog niet helemaal optimaal;

Wat mij opviel dat op de heenweg het verbruik bij 120 cc ineens zakte van 6 - 7 l/100km naar 4-5,5l/100km... Alsof er ineens iets goed zat.

Op de terugweg lukte het bijna niet om onder de 7l/100km te blijven bij 120 cc. (had veel werkzaamheden (70km/hr) vandaar laag verbruik) Op de terug weg viel mij ook op nadat ik achter een vrachtwagen aan sukkelde op 70 km/uur dat mijn temp meter niet 100% strak op 90 blijft staan, maar dan een klein beetje zakt.

Uiteindelijk heb ik dan 3 vragen:

-Is het normaal dat bij ±2 graden je bij 70 in z'n 5 de motor minder makkelijk op temperatuur blijft?

-Is de plotselinge daling in het gebruik mogelijk te verwijten aan een lek in het IC traject dat ineens dicht raakt door iets?

-Ik heb weinig vertrouwen in de o-ringen bij de intercooler, vind ze nogal veel ruimte hebben. Zijn hier ook dikkere O-ringen voor te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lek in je intercooler traject zorgt vaak voor een hoger verbruik maar dan heb je vaak ook een rokende auto.

Temperatuurschommelingen worden alleen veroorzaakt door een temp-sensor of de thermostaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden