Ga naar inhoud
  • 0

Wie heeft er problemen gehad met tandempomp/verstuivers 3C?


giromaat

Vraag

Aangezien de Tandempomp en de verstuivers meer problemen dan VW wil toegeven wil ik kijken of we dit kunnen aanpakken aangezien er geen coulanceregeling in Nederland van toepassing is.

 

Meldt u ook als de pomp al vervangen is of als je al een verstuiver heb laten vervangen

en graag ook de informatie zoals je kunt zien in me eigen aanmelding:

 

- wat is er vervangen?

- Bij welke km-stand?

- bouwjaar en motortype?

- coulance verleend?

 

1: Giromaat : Motorcode BKP tandempomp + Tankpomp + 1 verstuiver vervangen Passat 3c van 1 jan 2006 km stand 99.000 km, motorcode BKP

 

2: Bottertje50: Tankpomp (102000km in 2009) + 2x een verstuiver (bij 122000 km en 128000 km in juli en september 2010) vervangen Passat 3C van 18 november 2005 met nu 130000 op de teller

 

3: Willem nunspeet: Tandempomp, tankpomp en verstuiver 2e cylinder vervangen rond 179.000 km, Passat 3c nov 2005 met nu 180.000km op de teller. Motorcode is BKP en kabelboom is tegelijk met pompverstuiver vervangen. Heb geen coulance gehad.

 

4: W E: Tandempomp (doorslag diesel naar olie) en 4 verstuivers vervangen bij 175.000 km, Passat 3C 16V BKP nov 2007. 70% coulance ontvangen op verstuivers en arbeid om die te vervangen. Geen coulance op tandempomp en storing zoeken.

 

5: Mocca CB: Tandempomp bij 84.000 vervangen, 1 verstuiver + kabelboom vervangen bij 110.000km. VW Passat 3C Variant 2.0TDi BKP van 6/2006. Heb het idee dat er binnenkort meer verstuivers gaan sneuvelen... zelfde verschijnselen spelen al weer op. Het idee dat de motor soms hapert (en slag overslaat) en niet vlot oppakt.

 

6: Wheeler: Tandempomp+ opvoerpomp bij 80.000 vervangen, VW Passat 3C Variant 2.0TDi van 6/2006.122k gasklephuis kapot motortype BKP

 

7: Martijnvo: Motorcode BMP:Tandempomp (stijgend oliepeil) vervangen bij 188.000 kilometer (onder garantie wegens 6 maanden BOVAG) voor de rest nog niets. 3C van 11/2006 met 193000. Ik denk wel dat er een verstuivertje of de tankpomp zit aan te komen. Soms een hapering en niet vlot doortrekken. Het lijkt op een (HEEL groot) turbo gat. Is overigens allen van de 2de naar de derde versnelling goed merkbaar. Wordt 3 november bekeken.

 

8: Ice^: verstuiver 4de cyclinder op 92.000 kilometer (onder garantie na aankoop 2de hands) 3c van maart 2006

 

9: meskens54: passat 3c 2.0tdi van 03/2006 kmstand 59.000. tadembox en pompverstuiver kapot. motorcode BMA

 

10: Speedyace:

93.000km tandempomp verhaal incl nokkenas.

96.423km nokkenas weer stuk en oliepomp

99.560km balansassen + oliepomp + verstuiver + lagerschalen krukas te veel schade (blok vervangen)

103.000km alleen maar problemen met het tweede blok weer tandempomp, verstuiver los. DPF aan stront.

103.000km compleet nieuw blok.

Nu 132.159km op de teller en nog steeds goed

 

11: VWflappie: Passat 3C 2.0 Highline bouwjaar november 2005 motorcode BMP met DPF en handbak.

- Bij 160.000 km Stuurkolom gewisseld i.v.m. storing stuurslot

- bij 190.000 km Nieuwe motor (ketting aandrijving balans-as kapot)

- bij 195.000 km Pomp in Tank kapot

 

12: Ingeborg VW Passat Variant 2.0 TDI van maart 2006.

- Bij 96.000 km pomp, tuimelaar kabelboom en verstuiver 3e cilinder.

- Bij 99.000 km verstuiver 2e cilinder.

 

13. fordford2 3C 2.0TDI BMP

145.000: nieuwe tandempomp

152.000: dieselpomp in de tank defect

 

14. mmartijn Motorcode BKP, 181000km, kapotte pompverstuiver 2e cilinder (inwendige kortsluiting), volgens dealer geen coulance. Nu bezig rechtstreeks met PON.

 

15. Dieselgriezel: tankpomp km stand 174.598, 1.9 TDI BKC bouwjaar 2006.

 

16. hjk: 1 verstuiver, passat variant 2006, 2.0 tdi BKP 206000 km, coulance 50%.

 

17. Tuti 1 verstuiver, 170pk TDI (motorcode ?) november 2006. 122.000km. klein beetje coulance toch nog een rekening van net geen Eur. 1.000

 

18. ponderdrol 2e(?) pompverstuiver, Passat 3C 2.0 TDI/140PK BKP Januari 2006, 213.000km.

 

19. Septunus 3C 2.0 BKP uit 10/2005

1e verstuiver heeft de geest gegeven bij 192000 km. (geen coulance)

2e verstuiver heeft de geest gegeven bij 228000 km. (50% coulance).

 

 

20: Hiddem Passat 3C 2.0 Highline bouwjaar oktober 2005 motorcode BKP en handbak.

nieuwe tandempomp, 145.000 km (vorige eigenaar)

- bij 185.000 km Pomp in Tank kapot

- bij 190.000 km pomp verstuiver N01 vervangen

- bij 205.000 km pomp verstuiver N02 vervangen

- bij 210.000 km pomp verstuiver N03 en 4 vervangen + kabelboom

Storing stuurkolom gehad, melding heeft zich niet weer voorgedaan 20.000km verder.

 

21: savage BKP Motor 2006 2.0ltr Diesel 140.000KM Tandempomp vervangen & EGR Klep (garantie) recent bij 159.300KM Pompverstuiver Cylinder 1 vervangen, ook garantie.

 

22: Anton25 motor 2006; 2.0 TDI ca 181417 km pompverstuiver cilinder1 , 70% coulance op arbeid en materiaal, tuimelaaras bleek ook defect (popnagel welke olie insluit was eruit) vernieuwd, geen coulance, onvrede gemeld bij PON, goede pechhulp door dealer ( niet mijn vaste) ik weet niet wat mijn motor code is, of waar ik die vind

 

23: Jochem de Vries 2005 1.9 tdi comfortline

 

155000 brandstofpomp 70% coulance

165000 abs sensor

165000 handremschakelaar

165000 stuurkolom

185000 verstuiver

 

24: Eric 2008 1.9 TDI Variant Comfortline

 

134Km (!) Nieuwe Cylinderkop i.v.m. slecht aanslaan

50.000Km Waterpomp

55.000Km Warmtewisselaar

70.000Km Koppeling

78.000Km Nieuw onderblok + 1 nieuwe verstuiver i.v.m. zware motor schade (gat in de zuiger)

85.000Km Nieuwe Cylinderkop incl. 4 nieuwe verstuivers en Tandempomp i.v.m. stotteren en slecht remmen

 

Zit nu op 185.000Km en rij al 100.000Km storingsvrij!

 

25: grayson BKP 2006 variant higline 2.0L TDI

Op 154.000 km 2e verstuiver kapot. Wel coulance, geen service. Door eigen dealer laten repareren.

 

26: VW-peter 2007 1.9 TDI 77Kw Variant Comfortline

Tandempomp vervangen bij 70000Km. Pomp lekte waardoor olie in het brandstoffilter kwam.

Onder V-garantie vervangen , geen kosten aan verbonden dus.

 

27: TJB Motorcode BKP.

Bij 20.000 km complete kop vervangen (productiefout??).

Net iets voor de 140.000 km de pakking van de tandempomp vervangen.

Bij 158.000 kleppendeksel met carterontluchting vervangen (13-01-11)

 

28: My1stVW Motorcode BKP Passat Variant 2.0 Tdi okt 2005 (modeljaar 2006)

km 171251 : pompverstuiver cylinder 3, 50% coulance

km 175447: pompverstuiver cylinder 4, 50% coulance

 

29: bacado Passat 3 C Bouwjaar 2005-10 1.9 tdi motorcode BKC

km 210000 kabelboom vervangen

km 210000 pompverstuiver 4e cylinder vervangen (geen coulance)

 

30: Vw ex Passat 3C 11-2005 2.0TDI motorcode BKP.

 

177.760km Kleine beurt en DSG bak olie verv. Voor maar 486,-

179.718km Brandstofopvoerpomp 3C0 919 050 G 349,44

185.372km Homokineethoes binnenste, portierslot linksvoor en linksachter vervangen, remlicht derde vervangen, extra werk in en uitbouwen. Kassa 939,-

200.743km Pompverstuiver van de derde cilinder vervangen en de kabelset die in de olie ligt onder kleppendeksel. Alweer kassa 1083,58

206.417km R.a portier openbreken slot vervangen, ruitmechanisme, portiergreep vervangen, schakelaar ruitbediening. kassa 670,01

208.308km Multiriem is eraf gelopen en tussen de distibutieriem gekomen, cilinderkoprevisie, vermoedelijke kosten bij VW tussen de 3500,- en 4000,-

 

Op geen één rekening heb ik coulance gehad, vandaar Vw ex!!!

Ik ben tweede eigenaar en heb de auto met 168.000km gekocht misschien zijn er wel meer verstuivers vervangen, kan ik niet achterkomen want het betreft een Duitse import.

 

31. Johnny's vw

Brandstofopvoerpomp en tandempomp vandaag laten vervangen; opvoerpomp lag te brommen. olieaanslag op opvoerpomp en in brandstoffilter zat olie. 141.000KM, BMR van mei 2006. Verder heerlijke wagen.

 

32. dionverbocht

Tankpomp (zelf) vervangen bij ca 150000km (n.a.v. stilvallen en advies Martijnvo - nogmaals bedankt! - nu al paar 1000km geen last meer). Dit om te voorkomen dat ik problemen krijg met de tandempomp. Coulance n.v.t. omdat ik het zelf heb gedaan (kosten: ca 100 euro voor pomp en een uur werk).

1.9 TDI, 77kw, motorcode bxe, juli 2006.

 

33. ebouvriie

3c 2.0 tdi motorcode bkp bij 93.000 km kabelboom 4e cilinder bij 164000 1e verstuiver vervangen plus kabelboom

bij 168000 km gasklephuis. niets met coulance geregeld aangezien ik dit nniet wist en bij mijn eigen monteur voor onderhoud ga

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Let even op Hadzic, waarschijnlijk is je brandstofpomp in de tank ook kapot daarom slaat ie zonder storingen af.

De tandempomp gaat kapot omdat de brandstofpomp kaspot is. Als ze deze (indien defect) niet vervangen is je nieuwe en dure tandempomp binnenkort ook weer kaduuk. Kabelboompje van de verstuiver kan ook nog.

 

Beste Martijn, je had (helaas) gelijk.Vandaag sloeg auto weer af tijdens rijden en weer ANWB bellen. De monteur ging aan de brandstofpomp in de tank sleutelen en kreeg de auto toch aan de praat. Morgen weer naar de VW dealer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog even een reactie n.a.v. mijn probleem met het stotteren.

Aangezien ik helemaal klaar was met de VW dealer, de auto op aanraden van diverse kennissen naar dieselservice Kleinjan (Nijverdal) gebracht.

Auto daar aan de kabels op de powerbank. Van de 170pk was tijdens het stotteren nog 80pk over (aan de wielen), maximale vermogen was nog maar 110pk.

 

Na 1,5 dag zoeken en sleutelen, blijkt dat de rubberen O-ring van pompverstuiver 3 "gaar" was, waardoor de verstuiver "los" in de kop zat. Alle verstuivers zijn opnieuw gemonteerd met nieuwe O-ringen en rek-boutjes, en de "zitting" van cylinder 3 is ge-hoond, zodat de conische verbinding weer mooi past.

 

Auto loopt weer als een zonnetje, warme douche voor Dieselservice Kleinjan in Nijverdal.

(en de koude naar VW dealer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook bij mij een verstuiverprobleem. Verstuiver 2 naar de knoppen. VW Zwaag gebeld en gevraagd over het hoe en wat. Uitspraken werden al helemaal niet gedaan. En ja, dan het probleem hoe ik de auto bij de garage kon krijgen. Ja meneer, jammer maar dit is uw probleem wij hebben daar de faciliteiten niet voor. O ja, onderzoekskosten € 100,= per uur. Mooi VW Zwaag, dan niet ga dan wel naar een ander. Inmiddels een garage gevonden die deze service wel bood en de auto gerepareerd heeft. Zal nog wel even een berichtje sturen naar PON. Wanneer ze geen reactie geven, of geen bevredigende reactie, dan voor mij geen VW garage meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook bij mij een verstuiverprobleem. Verstuiver 2 naar de knoppen. VW Zwaag gebeld en gevraagd over het hoe en wat. Uitspraken werden al helemaal niet gedaan. En ja, dan het probleem hoe ik de auto bij de garage kon krijgen. Ja meneer, jammer maar dit is uw probleem wij hebben daar de faciliteiten niet voor. O ja, onderzoekskosten € 100,= per uur. Mooi VW Zwaag, dan niet ga dan wel naar een ander. Inmiddels een garage gevonden die deze service wel bood en de auto gerepareerd heeft. Zal nog wel even een berichtje sturen naar PON. Wanneer ze geen reactie geven, of geen bevredigende reactie, dan voor mij geen VW garage meer.

 

 

Dag Hans,

 

Ik zou als ik jou was de moeite besparen en geen contact zoeken met Pon dit heeft geen zin, weet ik alles van.

Auto verkopen willen de heren wel, maar een stukje coulance zit er niet echt in.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik verwacht ook helemaal niets van PON maar ik wil ze in ieder geval wel laten weten dat ook IK niet blij ben met die hele toestand. Ik heb ze in ieder geval om een reactie gevraagd. Auto is inmiddels gerepareerd en rijdt weer zoals het hoort, maar voor hoe lang????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien ten overvloede maar mijn auto is net 5 jaar met een km. stand van 110.000 en nog net geen jaar in mijn bezit. Met mijn vorige passat (1999) heb ik geen onoverkomelijke problemen gehad. Nu heb ik dit topic deels gelezen maar is er nou helemaal niets te doen aan dit probleem. Ik bedoel dan natuurlijk iets doen tegen PON. Zijn er bv. mensen geweest die dit hebben aangevochten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jawel, er is een coulance regeling voor de verstuivers. Vertel van tevoren dat je weet dat deze regeling er is en dat je verwacht dat jij hiervan behalve de onderzoekskosten niets wilt betalen. Het gaat hier om de Siemens verstuivers voornamelijk uit de BKD motor serie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aangezien de meeste hun verhaal al hebben gedaan doe ik voor de volledigheid ook nog even de mijne.

 

Ik heb een Passat uit de lease gekocht en heb met een KM stand van 150D de hoge druk brandstofpomp moeten vervangen aangezien hij mij onderweg is stilgevallen en zelfs nadat de ANWB is langsgeweest met geen mogelijkheid meer aan de praat wou.

 

Vervolgens gerepareerd en niet meer naar omgekeken. Na nog geen jaar verder, maar wel 30D km verder liet de auto mij op een zaterdagavond weer staan. ANWB er bij geweest maar de motor was weer einde oefening. Vervolgens te horen gekregen dat het de verstuivers waren die roet in het eten gooide. Ik ben op dit forum gaan zoeken en ik zag de reparatiekosten al voor me. Varierend van 1500 tot 3000 euro of zelfs meer.

 

Daarna begon de soap:

 

Navraag bij PON leert dat er coulance regeling op van toepassing is wat al bij eerdere posts gemeld is. Echter doet PON zelf helemaal niets en word je doorverwezen naar de dealer. De VW dealer heeft vervolgens de auto uitgelezen en kon zien dat bij een KM stand van 110D er al een reparatie aan de pompverstuivers heeft plaatsgevonden. Deze reparatie was uitgevoerd onder coulance, derhalve was het niet mogelijk om een reparatie nogmaals uit te voeren onder coulance.

 

Tsja, de euro's zag ik al verdampen in de verstuivers.

 

Vervolgens bij een universele garage geinformeerd en deze zouden het kunnen doen voor circa 1500 euro. De verstuivers werden dan naar Kleinjan Nijverdal gebracht om daar te laten reviseren. Dit klonk vooralsnog als de beste oplossing.

 

Ik kon het alleen niet geloven dat de Nederlandse VW dealers je echt zo zouden oplichten.

 

Telefonisch contact opgenomen met JB autoservice en daar uitvoerig te woord gestaan door JB. Alsnog bedankt daarvoor. Hij kwam met het idee aangezien ik dicht bij de Duitse grens woon, om het bij de Duitse VW dealer te proberen aangezien deze coulanter en makkelijker daar in zijn.

 

Goede tip, dus op naar Nordhorn naar VW Dealer Krüp.

 

Daar was ik aangenaam verrast door de service, de reparatie was geen probleem maar de auto moest dan wel een grote beurt krijgen zodat deze weer van top tot teen gechekt word volgens VW normen. Ze hebben alle uren die ze hebben besteed aan de grote beurt onder de coulance regeling gestopt, want ze hebben nog meerdere dingen vervangen, verder hebben wij alleen de onderdelen betaald. Kleine dingen die onder meer zijn vervangen: brandstofleidingen, lampen, ruitenwissers, olie en nog meer dingen wat resulteerde in een lijst van 2x een A4.

 

Conclusie: Auto volledig weer up to date, geserviced en gerepareerd voor 350 euro. Ik zeg, dank u wel VW Dealer Krüp Nordhorn.

 

Maar nu komt het moeilijkste van het verhaal, hoe kun je dit voorkomen? Brandstoffilters bij elke beurt vervangen en/of andere olie gebruiken? Of moet er elke keer zo'n schoonmaakgoedje in de tank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roy,

 

1. Het is vreemd dat er op verstuivers, die als ik jouw verhaal lees en de km's optel, die met 110K zijn vervangen onder coulance of garantie er met 180K geen coulance meer opzit. Ze hebben dan 70K gedraaid. Zijn het wel dezelfde verstuivers geweest? De meeste verstuivers die kaduuk gaan bij de BKP zijn cilinder 2 en 3 omdat die het warmst worden. Ze gaan ook niet kapot door verstopte filters of de soort motorolie, de piezo elektronica kwaliteit van de Siemens verstuivers is inferieur en schijnt nu verbeterd te zijn, ik heb nog niet gehoord of gelezen dat ze na vervanging weer kapot gaan.

 

2. Ben zelf 2 weken geleden bij een Duitse Skoda/ VW dealer in Gronau prima geholpen met de vervanging van het elektronisch stuurslot van de stuurkolom voor €222,- waar de dealer in NL € 600,- voor vroeg! Wanneer ik weer iets heb waarvoor ik van de dealer afhankelijk ben en de auto kan rijden dan denk ik dat ik weer de grens over ga, is natuurlijk niet altijd mogelijk.

 

3. Met vervanging brandstoffilter of andere motorolie beïnvloed je op geen enkele wijze de levensduur van de elektronica van je pompverstuivers. Je voorkomt wel vervuiling van je brandstofsysteem door tijdig het filter te vervangen, ik dacht dat het brandstoffilter om de 60K moet worden vervangen, doe het zelf om de 20K het is 10 minuten werk en het kost, vind ik best wel veel voor zo'n simpel filter, ongeveer € 25,--

 

Voor de liefhebber: https://sites.google.com/site/1810marti ... -injectors

 

"do not try this at home.... :D "

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Willem,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Persoonlijk was ik bang dat ik kon wachten op de volgende keer dat de auto mij weer zou laten staan ivm de verstuivers. Na jouw verhaal brand er toch nog licht aan het einde van de tunnel.

 

Bij de vorige reparatie onder coulance is 1 verstuiver vervangen, de laatste keer waren dat er 2. De garage heeft wel aangegeven dat het niet dezelfde was als de 1e keer. Feitelijk heb ik dus nog 1 verkeerd oud model er in zitten. Wat zou de kans zijn dat deze defect raakt? Wel raar dat VW dan geen terugroepactie op poten heeft gezet om zodoende alles te vervangen. Maarja, dat zou ook wel best kostbaar zijn geweest.

 

In elk geval een stukkie wijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

post-10228-1423826786,7671_thumb.jpgJa, eindelijk een keer een stukje gevonden waarin de problemen van de Siemens verstuivers worden geanalyseerd, het zit 'm dus alleen in de Piezo kristallen die door een stroompje van de ECU worden vervormd, uitzetten en een klepje in de de PD bedienen en dat enkele duizenden malen per minuut.

Wanneer je naar de constructie kijkt dan vraag je af hoe dit zolang goed kan gaan?

post-10228-1423826786,9858_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dag Willem,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Persoonlijk was ik bang dat ik kon wachten op de volgende keer dat de auto mij weer zou laten staan ivm de verstuivers. Na jouw verhaal brand er toch nog licht aan het einde van de tunnel.

 

Bij de vorige reparatie onder coulance is 1 verstuiver vervangen, de laatste keer waren dat er 2. De garage heeft wel aangegeven dat het niet dezelfde was als de 1e keer. Feitelijk heb ik dus nog 1 verkeerd oud model er in zitten. Wat zou de kans zijn dat deze defect raakt? Wel raar dat VW dan geen terugroepactie op poten heeft gezet om zodoende alles te vervangen. Maarja, dat zou ook wel best kostbaar zijn geweest.

 

In elk geval een stukkie wijzer.

 

Roy,

 

Het blijft Russische roulette, heb er zelf maar 1 defect gehad (Cross your fingers) en rijd na vervanging van de PD nr 2 een nieuwe kabelboom en een software update alweer 45K zonder problemen. Ben er ook wel van overtuigd, zeker wanneer je de analyse van de werking van deze verstuivers leest, dat ze zeer gevoelig zijn voor fouten in de elektronische aansturing vanuit de ECU en alles wat daar tussen zit zoals kabelboom etc.

 

Hoop dat je voorlopig storingsvrij kunt blijven rijden,

mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De verstuiver zelf, de inspuiting van 2250 bar vindt plaats mechanisch door de nokkenas, alleen de hoeveelheid dieselolie die wordt toegevoerd naar het pompgedeelte van de verstuiver, wordt elektronisch geregeld door stand gaspedaal, ECU en uiteindelijk door het kleine klepje wat door de Piezo kristallen wordt bediend, we hebben het over micro elektronica, aan het mechanische deel van de PD kan bijna niets kapot gaan tenzij je het op leidingwater gaat aansluiten......

Kan me voorstellen dat er met een slechte kabelboom die in de hete motorolie van de cilinderkop ligt, er een mogelijke vorm van kortsluiting kan optreden die de elektronica kan beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na een mailtje te hebben gestuurd aan PON kreeg ik zowaar een telefoontje :shock:. De vrouw aan de andere kant zei de klacht serieus te nemen en dat er onderzoek naar zou worden gedaan. Ik zal binnen 14 dagen meer horen van PON. Nou ik ben erg benieuwd. Zodra ik meer te horen krijg zal ik dit zeker laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden