Aangezien de meeste hun verhaal al hebben gedaan doe ik voor de volledigheid ook nog even de mijne.
Ik heb een Passat uit de lease gekocht en heb met een KM stand van 150D de hoge druk brandstofpomp moeten vervangen aangezien hij mij onderweg is stilgevallen en zelfs nadat de ANWB is langsgeweest met geen mogelijkheid meer aan de praat wou.
Vervolgens gerepareerd en niet meer naar omgekeken. Na nog geen jaar verder, maar wel 30D km verder liet de auto mij op een zaterdagavond weer staan. ANWB er bij geweest maar de motor was weer einde oefening. Vervolgens te horen gekregen dat het de verstuivers waren die roet in het eten gooide. Ik ben op dit forum gaan zoeken en ik zag de reparatiekosten al voor me. Varierend van 1500 tot 3000 euro of zelfs meer.
Daarna begon de soap:
Navraag bij PON leert dat er coulance regeling op van toepassing is wat al bij eerdere posts gemeld is. Echter doet PON zelf helemaal niets en word je doorverwezen naar de dealer. De VW dealer heeft vervolgens de auto uitgelezen en kon zien dat bij een KM stand van 110D er al een reparatie aan de pompverstuivers heeft plaatsgevonden. Deze reparatie was uitgevoerd onder coulance, derhalve was het niet mogelijk om een reparatie nogmaals uit te voeren onder coulance.
Tsja, de euro's zag ik al verdampen in de verstuivers.
Vervolgens bij een universele garage geinformeerd en deze zouden het kunnen doen voor circa 1500 euro. De verstuivers werden dan naar Kleinjan Nijverdal gebracht om daar te laten reviseren. Dit klonk vooralsnog als de beste oplossing.
Ik kon het alleen niet geloven dat de Nederlandse VW dealers je echt zo zouden oplichten.
Telefonisch contact opgenomen met JB autoservice en daar uitvoerig te woord gestaan door JB. Alsnog bedankt daarvoor. Hij kwam met het idee aangezien ik dicht bij de Duitse grens woon, om het bij de Duitse VW dealer te proberen aangezien deze coulanter en makkelijker daar in zijn.
Goede tip, dus op naar Nordhorn naar VW Dealer Krüp.
Daar was ik aangenaam verrast door de service, de reparatie was geen probleem maar de auto moest dan wel een grote beurt krijgen zodat deze weer van top tot teen gechekt word volgens VW normen. Ze hebben alle uren die ze hebben besteed aan de grote beurt onder de coulance regeling gestopt, want ze hebben nog meerdere dingen vervangen, verder hebben wij alleen de onderdelen betaald. Kleine dingen die onder meer zijn vervangen: brandstofleidingen, lampen, ruitenwissers, olie en nog meer dingen wat resulteerde in een lijst van 2x een A4.
Conclusie: Auto volledig weer up to date, geserviced en gerepareerd voor 350 euro. Ik zeg, dank u wel VW Dealer Krüp Nordhorn.
Maar nu komt het moeilijkste van het verhaal, hoe kun je dit voorkomen? Brandstoffilters bij elke beurt vervangen en/of andere olie gebruiken? Of moet er elke keer zo'n schoonmaakgoedje in de tank?