Ga naar inhoud

Shorty

Members
  • Aantal items

    1
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Shorty

Profile Information

  • Plaats
    't Veld

Shorty's Achievements

0

Community reputatie

  1. Wij bezitten weliswaar geen VW passat, maar wel een Audi A4 met 1.8T motor. Vorig jaar november hebben een mooie Audi A4 cabriolet uit Duitsland geïmporteerd met een 1.8 T. Auto is gekocht van een particulier met een complete onderhoudshistorie. Recentelijk lekker bezig geweest met poetsen, leerbehandeling etc., dit ter voorbereiding op het naderende rijseizoen. Het laatste wat nog op het “to do lijstje” stond was onderhoud. (olie, bougies en diverse filters). Toen ik mij hiertoe liet informeren door enkele VAG dealers was unaniem de reactie “géén Longlife-olie”! De onderhoudshistorie van onze auto is er echter vanaf het begin één met Longlife. Later op Internet bleek mij welke problemen Longlife i.c.m. een 1.8T (mede) konden veroorzaken. Na veel wikken en wegen heb ik besloten niet te spoelen met Forté, hier kunnen ook ongewenste bijwerkingen uit ontstaan. Ik heb de keuze gemaakt om het kleppendeksel los te nemen, dit geeft immers de gelegenheid om te controleren of er sprake is vervuiling en zo ja in welke mate. Ik ben géén automonteur, wel technisch, heb de beschikking over het programma Elsawin (technische informatie Audi), ben geduldig en heb de klus met deze “beginselen” in ± 3 uur relaxed uitgevoerd. Het lijkt mij overigens niet iets wat je “op straat” moet doen, de combinatie van bijv. wind, zand e.d. is natuurlijk ten nadele. Mijn benodigdheden waren één kleppendekselpakkingset (VAG-nº: 058198025A t.b.v. motortype BFB / € 26,55 excl. b.t.w.), een tube afdichtingkit (VAG-nº: AMV17400401 / € 26,55 excl. b.t.w.), wat kopervet én een momentsleutel. Over de kit bestond verwarring, de VAG garage informeerde nooit kit te gebruiken bij de montage van de kleppendekselpakking. Het programma Elsawin echter gaf duidelijk aan dit wel te doen, met ook nog eens expliciete aanwijzing op welke plaatsen de kit aan te brengen. Ik heb toch besloten de tube kit te bestellen! En wat bleek, af fabriek zat exact op die plaatsen waar het aangegeven werd ook kit gemonteerd. Dus dat zal echt wel nodig zijn! Het allerbeste nieuws is, alles was mooi schoon onder het kleppendeksel. Alleen een lichte verontreiniging aan de binnenzijde van het kleppendeksel zelf. Ik heb deze binnenzijde met een kwastje met wat wasbenzine op eenvoudige wijze kunnen reinigen, deze ziet er weer als nieuw uit. Wellicht heeft de lage km stand als ook de fraaie onderhoudshistorie hier invloed op, deze parameters zijn: • Huidige km stand 43315 km. • Longlife onderhoud vorige eigenaar bij 8376 km(!) en bij 21832 km. • Modeljaar 2005. Wel is mij duidelijk gevonden dat de temperatuurhuishouding van de motorolie een kritisch punt is bij de niet dwarsgeplaste 1.8T motoren. Naast het niet toepassen van Longlife-olie is het zgn. "koud laten draaien" na lange en/óf snelle ritten dan ook zeker een aanrader! (lees: "must"). Een correct oliepeil en het tijdig verwisselen van de motorolie én het oliefilter zijn een vanzelfsprekendheid. Zo ook een regelmatige check op eventuele vuilafzetting aan de binnenzijde van de olievuldop. Omdat wij de auto alleen gedurende de zomermaanden zullen gebruiken heb ik mij voorgenomen om de motorolie en het oliefilter elk najaar preventief te vervangen. Dat zal dan na ca. 8-10000 km zijn verwacht ik. Als olie gebruik ik Castrol 5W-40. Het type oliefilter is overigens door VAG al enige tijd gewijzigd, oud filter was type 06A115561B, het inmiddels toe te passen filter (voortschrijdend inzicht ...) is type 068115561F. Ik zag overigens op Internet dat het oude type nog steeds aangeboden wordt voor de 1.8T, een aandachtspunt dus! Ik doe er wat foto’s bij ter informatie. MIsschien heeft iemand wat aan onze ervaringen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden