Ga naar inhoud

Waarom VW Passat?


MarcMN

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd en vind het leuk te lezen waarom anderen gekozen hebben voor hun "Passie"! Ben je een doorgewinterde VW fan of toevalligerwijs mee in aanraking gekomen? Ook ben ik benieuwd naar de plussen en minnen!

 

Uiteraard begin ik zelf.

 

Ik heb voor de Passat een A6 Avant TDI 132kW gehad. Qua motor, comfort, luxe en kwaliteit echt een top auto! Mindere kanten vond ik rijdynamiek/weggedrag en de stoelen.... kan echt niet in dergelijke auto's, zat niet eens een lendesteun op. :blink2: Ik weet dat er sportieve varianten zijn met véél lekkerdere stoelen maar die zaten er helaas niet in. Na een tijdje gingen de vaste lasten me zo tegenstaan dat het genot deze niet meer rechtvaardigden... Ook zat de bekende nokkenasrevisie er waarschijnlijk aan te komen, de auto had 189.000 gelopen en er waren flinke sleepsporen te zien. Op zoek naar iets anders toch maar.

 

Auto op MP te koop gezet, weinig tot geen serieuze reacties en was niet van plan de Audi voor een appel en een ei weg te doen, ik had immers flink in de buidel moeten tasten toen ik mijn Leon Sport TDI ging inruilen. "Dit is een totaal andere auto, niet te vergelijken. Je praat over een totaal andere klasse" was veel gehoord toen de inruilprijs van de Leon bepaald moest worden. Tsja, liefde maakt blind, de A6 moest en zou er komen!

 

"Een diesel?? in zo'n grote auto? da's heel moeilijk te verkopen!" was nu het verhaal... Misschien hebben sommigen ervaring ermee: het is echt een K*t tijd om je auto te verkopen voor een redelijke prijs. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk iemand gevonden die wilde inruilen + wat geld erbij.Ik kreeg daarvoor een Passat 3BG 1.9TDI Sportsline (denk ik) Kom ik mooi gebruiken voor een nul beurt; distributie+toebehoren en alle filters/vloeistoffen vervangen.

 

Ik heb de Passat nu een paar maanden en alleen een probleem met dynamo / accu gehad, wat gezien de kilometerstand (220.000) en leeftijd ('01) niet vreemd is vind ik. Dus dat is de auto niet aan te rekenen. Als ik eerlijk ben bevalt de Passat beter als zijn voorganger. Wat ik wel erg mis is de 6 cilinderroffel (daar moet ik mee leren leven), Xenon ( daar is wat aan te doen) en Bose sound. Daarintegen heb ik nu heerlijke stoelen (met lendesteun), alle voor mij noodzakelijke luxe en de auto is wat "gebruiksvriendelijker", ook in de kosten.

 

Verder vind ik de Passat, vooral 3BG een zéér mooie neus hebben, achterkant wat minder. Het is geen schreeuwerige/opvallende auto, de Passat "kan" altijd, je kunt er in alle situaties mee voor de dag komen.Het is VW eigen dat alles misschien wat sober kan zijn, voor mij hoeft al die opsmuk en gadgets niet zo. Bijv: een pas gebruik je om te pinnen en niet om je auto te starten en zo zijn er nog zat voorbeelden waar voornamelijk Franse auto's nogal eens mee zijn uitgerust.

 

Maar hij is toch lekker "dik"te maken, zoals al velen hier gedaan hebben. Het valt me ook op dat ik eigenlijk nog geen Passat op dit forum heb gezien die voorzien is van allerlei, tsja hoe zal ik het zeggen, foute bumpers/spoilers etc. De auto's zijn over het algemeen op subtiele wijze naar ieders smaak gemaakt. Vooral de BBS Le Mans doen de Passat goed, de auto van René Tiefleger vind ik echt helemaal top.

 

Het enige echte minpunt is de wegligging naar mijn mening, als de boom in de achtertuin weer in de bloei komt dit voorjaar gaan we hier iets aan doen.

 

Ben benieuwd naar jullie mening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Zooo heel verhaal...

 

Waarom heb ik gekozen voor mijn passie.. tja.. eigenlijk heel simpel van diverse Mercedes vito / viano, en bij de laatste heel veel gezeik met de dealer heb ik me 7 jaar geleden een nieuwe sharan gekocht. Deze is eigenlijk goed bevallen altijd, ok niet de mooiste auto.. maar wel genoeg ruimte en comfort.

 

Het was nu tijd om over te stappen naar iets anders gezien de km. stand (230) en de punten die eraan zaten te komen. Na een hele lange zoektocht deze auto al 5 maanden eerder zien staan, maar vond toen de prijs veel te hoog. Ik wilde nu niet meer voor een helemaal nieuwe gaan maar een goede 2e hands. 5 maanden later kwam ik de passat weer tegen bij dezelfde handelaar alleen nu voor 5k minder.

 

We zijn eens gaan kijken, omdat ik eigenlijk dacht dat de auto te klein was ivm. de rolstoel, maar na wat passen en meten ging het toch.

Met de handelaar nog een redelijke prijs kunnen regelen en daarom ook maar gelijk gekocht.

 

Mij beviel zeer goed dat alle opties bijna op de auto al aanwezig waren (highline) en er al 18"lichtmetalen velgen op zaten, zijn (als je dat toch wilt) anders toch ook weer een hele investering.

 

Tot nu toe bevalt hij goed, al moet ik nog naar de dealer om de olie van de DSG te laten vervangen want deze schokt een beetje en ik kan nergens terug vinden in het onderhoudsboekje dat deze al eens ooit vervangen is.

 

tot zoverrrrrrrrrrrrrrrrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooo heel verhaal...

 

 

Tot nu toe bevalt hij goed, al moet ik nog naar de dealer om de olie van de DSG te laten vervangen want deze schokt een beetje en ik kan nergens terug vinden in het onderhoudsboekje dat deze al eens ooit vervangen is.

 

 

Wat merk je precies aan de bak qua schokken? Schakelt deze onregelmatiger / minder soepel /snel o.i.d.? Toevallig pas geleden over gehad met m'n broer(tje), hij heeft een Golf GTI met DSG. Moet zeggen; heb nooit een transmissie gereden welke beter/mooier schakelt. Hiervoor had hij een M3 met SMG, was mij toch wat te rauw voor dagelijks gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had eerst volvo 440, renault laguna en opel vectra gereden maar wilde toch weer wat luxer. Zat al een tijd te kijken naar een A4 of een passat. Mijn vorige auto was dus een 3BG uit 2002. Heb ik 3 jaar heerlijk mee gereden (benzine 2.0 trendline met sportline interieur). Zat hier toen al op het forum en dus meteen een hoop aangepast aan de wagen. Nu rijd ik nogal veel dus de 210.000 was zo bereikt. Dan maar op zoek naar een diesel. Nu dus sinds een 6 maanden een 3C en het is een heerlijke auto. Wel wat kosten gehad door het chippen (koppeling). Voor de rest erg mooie bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel auto's gereden, maar in de lease een Laguna, 407 en toen een Mercedes C-klasse. Deze laatste vond ik echt een wereldauto, maar helaas total loss gereden na 8 maanden :cry: . Toen nog eens goed nagedacht. De MB was behoorlijk duur in bijtelling en eigen bijdrage (bij mijn bedrijf hanteren we een milieucategorie-afhankelijke bijdrage). Als tijdelijk auto heb ik een Passat gereden en die beviel goed.

Bij mijn eerste keuze heb ik ook serieus naar de CC gekeken, maar ook deze was pittig in de kosten. Nog even gekeken naar 'Bij Mercedes Weggegooid', maar dat was te klein.

Toen nog even gelonkt naar de A5 sportback, jongens wat een beauty! Ging net binnen de leaseregeling (ja ik heb aardige baas :D ), maar dan wel kaal en heel veel geld elke maand aftikken.

Daarna de Passat samengesteld zoals ik hem nu heb en dat scheelde me 165,- (!!) eurie p/m ten opzichte van de MB :shock:

Ik ben vanwege het vele file rijden ook overgestapt van een schakelbak naar de DSG en dat is werelds!

Van het geld dat we overhouden gaan we nu een goede tweedehands SLK uit Duitsland halen en lekker mod'den :P

De Passat is geen MB-C maar is toch een heel fijne auto die zeker dicht in de buurt komt (al mis ik wel een beetje de achterwielaandrijving; op je handen lopen blijft moeilijker dan op je voeten :mrgreen: ). Zeker geen 165,- minder kwaliteit per maand. Ik ben er zeer tevreden mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie verhalen 8-) Mijn verhaal is wat simpeler, ik heb de Passat gekocht uit nood, we hadden een andere auto nodig. 1e keus was een stationwagen van Zweedse makelij, maar die was in budget net iets te hoog. De andere kandidaat, een Saab 9-5 Estate was eveneens iets te duur, maar zou net kunnen, ware het niet dat de auto een ietwat onduidelijk verleden had mbt Black Sludge (heeft bij Saab te maken met een midificatie aan carterontluchting). Uiteindelijk beland je met het wensenlijstje aan opties bij de VW dealer en leek de Passat zo'n slechte keus nog niet. Achteraf blijkt het een rampenbak die dus ook BS ellende heeft, en hebben we spijt van deze aankoop. Helaas, maar "that's life" ..... :roll:

 

Grtz, Tex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja .. Mijn eerste was een witte Golf 2 GTI uit '91. Nog steeds spijt dat ik die heb verkocht. Wat was dat ding rap! Rijd nu ergens rond in Den Bosch geloof ik.

Daarvoor in de plaats is een (Sl)opel Vectra uit '96 gekomen. Op zich reed het best OK, alleen nadat ik 2 x de nokkenassensor en de kleppendekselsensor had moet laten vervangen werd ik het beu, na al die kleine dingetjes vooraf met dat ding. Daarnaast, mijn vrouw komt uit Hongarije en we wilden jaarlijks minimaal 1 x met de auto rijden. Ik wilde dus comfort, power en minimaal airco. In NL rijd ik niet bijzonder veel km's dus diesel of benzine was op dat moment voor mij geen issue.

Dus ... Op internet rondgekeken en de Passat (Highline uit 2002, 2.3V5 170 PK, inkyblue met sonnenbeige leer/alcantara) zien staan *kwijl, kwijl*. Toch nog verder gekeken (want aan de prijs), testritten gedaan in een paar A4 en R32, overigens ook allemaal flink aan de prijs, maar ik bleef maar uitkomen uit bij de Passat. Afspraak gemaakt voor testrit. Na 5 minuten sturen wist ik het al, alleen de vrouw nog niet :mrgreen:. Die roffel van de V5, apegeil... Vrouw ook een potje laten sturen en ook zij was om. Koffie, babbel, prijs voor de (Sl)opel afgesproken, behoorlijk bijgelegd en tuf nu alweer bijna 6 jaar rond in Das Auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gebrek aan jonge A4 avant Quattro's op dat moment...............was de Passat 3C 4-Motion een alternatief waar ik toen toevallig tegenaan liep.

Hier in NO is de tweedehands markt wat kleiner als in NL, vandaar.

Maar ben er nog heel tevreden mee hoor, zeker geen straf om er in te rijden, maar m'n hart ligt nog steeds bij Audi....................gek ding, emotie. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb diverse auto's gehad als laatste een Renault Laguna op LPG en hoewel ik deze kocht met 250.000 km en uiteindelijk helemaal heb opgereden tot 420.00 km op de teller waren er toch wel vaak problemen met de LPG. :( En die problemen met verbrande kleppen en reviseren van de cilinderkop daar wilde ik vanaf.

 

Vroeger ook al eerder diesel gereden en dat gaf nooit problemen. :) Loopt altijd behalve als de gloeipluggen er eens in de 150.000 km er een keer mee ophouden. Verder ga ik altijd op vakantie naar Polen en laat daar dan ook mijn auto onderhoud doen. Nu zullen vele zeggen is dat wel betrouwbaar? Maar als je de weg weet en de taal spreekt is er geen enkel probleem. Daar zijn de Duitse auto's het meest populair en er is van alles voor te krijgen. Verder is inmiddels met de 1.9 Tdi motor van VW zoveel ervaring dat er voor bijna geen enkele monteur nog geheimen zijn.

 

Dus diesel , 1.9 tdi. Dat stond vast. Ik heb een proefrit in een A4 gemaakt. Hij liep perfect maar is toch niet zo erg ruim. Verder is de prijs van Audi toch ook nog wel wat hoger en dus liever voor mij een wat jongere Passat.

 

Dus ja , waarom Passat ? Omdat hij ruim is , degelijk aanvoelt , goede wegligging heeft en er goed uitziet. En het onderhoud wel mee lijkt te vallen (tot nu toe!) Ik ben er dik tevreden mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Peugeot 407SW was aan het eind van het lease contract en dus moest er een vervanger voor komen. Ik zat zelf in eerste instantie aan een wat hogere auto te denken toen mijn manager me vertelde dat mijn collega in Engeland in een Passat CC reed en dat hij dat toch wel een erg sjieke auto vond. Ben vervolgens eens gaan kijken bij de dealer en was toen eigenlijk verkocht. Ik kon meedoen met de aktie die toen liep voor de CC: ongeveer 5.500 korting op een voorraad model uitgerust met executive, dynamic and advance pakket. Een lekker complete auto voor basismodel geld zeg maar. En als dan blijkt dat de bijtelling netto 4.50 meer is en het leasebedrag flink lager dan van de 407 die ik had dan is de keuze snel gemaakt 8-)

Tot nu toe buitengewoon tevreden met de auto en persoonlijk vind ik het een plaatje om te zien, zeker in deze kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde een ruime station ivm kinderwagen danwel mountainbike. Eerst gekeken naar 3-serie danwel Audi A4. Die vielen af ivm dat ze niet ruim waren en qua prijs uit de pas liepen met de Passat. Andere alternatief was Skoda Octavia Combi. TOch de Passat geworden omdat dat de mooiste was die ik vinden kon. Heerlijke reisauto, alleen jammer van de typisch Amerikaanse vering (en dan heb ik nog wel een sportonderstel, wil niet weten hoe het rijd zonder!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amerikaans? Ik vind 'm nogal Duits :lol: Goed het is geen BMW, maar een goede wegligging creëren door simpelweg niet te veren is ook geen kunst, maar in de verte geen Chrysler 300, om maar wat te noemen. Een MB is niet straffer dan de Passat (wel andere stuureigenschappen, maar dat komt omdat het een achterwiel aangedreven auto is en pro-active vering).

Link naar reactie
Delen op andere sites

na in een kart (lees honda crx) te hebben gereden ging mijn voorkeur uit naar iets groters en meer luxe. Het werd, weer een Honda. Een prelude met alle opties die ik zou willen zoals CC en airco. Ik bleef toen nog onder de kilometers dat een diesel nog niet rendabel was. De prelude begon steeds meer rimpels, kraakjes en tikjes te krijgen + het feit dat ik een vriendinnetje wat verder weg had wonen maakte dat er toch eigenlijk wel een diesel moest komen.

Mijn ouders hadden destijds mijn 3B als leenauto van de garage mee omdat de golf een nieuwe versnellingsbak kreeg. Ik heb toen een proefrit kunnen maken van bijna een week. Toen was ik om.. een passat moest het worden.

Na een paar weekjes rond kijken en meerdere proefritjes verder toch terug gegaan naar de garage van mijn ouders waar ik 2 dagen later met de passat naar huis reed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat merk je precies aan de bak qua schokken? Schakelt deze onregelmatiger / minder soepel /snel o.i.d.? Toevallig pas geleden over gehad met m'n broer(tje), hij heeft een Golf GTI met DSG. Moet zeggen; heb nooit een transmissie gereden welke beter/mooier schakelt. Hiervoor had hij een M3 met SMG, was mij toch wat te rauw voor dagelijks gebruik.

 

geen schokken tijdens het overschakelen, maar wel bij het wegrijden vanuit stilstand zowel vooruit als achteruit.

Volgens diverse info, moet er om de 40k nieuwe olie in en volgens mij is dit nog nooit gebeurd vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een aantal jaren lease te hebben gereden, ben ik van werk veranderd en zocht dus een ruime wagen voor veel km. moest een diesel zijn met automaat en moest ook een Passat zijn :mrgreen: is mijn 2e dus....

Deze is inmiddels flink onderhanden genomen.

Sinds de aanschaf eind 2006 staat de teller inmiddels op 363.000 km en tikt rustig verder.

Kom geen problemen tegen, alleen maar regulier onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de Passat 2 jaar geleden gekozen omdat hij vrijwel aan al m'n wensen voldoet; de Passat is ruim, vlot, heeft een redelijk uitgebreide uitrusting, is veilig en heeft een mooi tijdloos design. Het was zeg maar de beste auto die ik voor m'n geld kon kopen. Ik heb echter naar heel veel andere auto's gekeken op het www en alles een beetje vergeleken. De Passat kwam gewoon als best-value-for-money uit de bus en ja het is Duits haha :lol:

 

Dat neemt nog niet weg dat ik een zwak heb voor de Renault Safrane (en dan wel als V6 RXT, echt mijn droomauto 8-) ) of een mooie youngtimer van BMW. Zoiets kon ik toen nog niet betalen en werd destijds nog maar heel weinig aangeboden. Sinds dat de automarkt vorig jaar compleet is ingestort kun je echt geweldige auto's kopen voor no money. Maar ja, dat neemt nog niet weg dat de Passat gewoon een verstandige keuze is; hij start altijd en heeft me nog nooit laten staan :D Als ik het geld had - ik ben student hihi - dan zou mijn voorkeur trouwens uitgaan naar een geweldige BMW 335i coupe, naar mijn mening de mooiste auto op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Als ik het geld had - ik ben student hihi - dan zou mijn voorkeur trouwens uitgaan naar een geweldige BMW 335i coupe, naar mijn mening de mooiste auto op dit moment.

 

Weet wel wat je zegt hier op een PASSAT FORUM :embarassed:

als ik het geld had kocht ik een splinternieuwe fiets :mrgreen:

 

Sorry sorry! :embarassed:

 

Maar de Passat bevalt zeer goed en ja het is tenminste een verstandige keuze, dat in tegenstelling tot een leuke, grote, luxe Italiaan of Fransoos :D Volgens Jeremy Clarkson van Top Gear is de Passat voor verstandige, betrouwbare mensen die golf spelen :mrgreen: : http://www.youtube.com/watch?v=TP7Hw9oTNso

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden