Ga naar inhoud

  • 0

Xenon verlichting vanaf 1 mei 2009


JPstyle

Vraag

Zo... ik zal weer eens een nuttige bijdrage doen ;)

 

Weet niet of er veel mensen hier zijn zonder sproeiers omdat jullie passats veel nieuwer zijn. Maar er zijn er ongetwijfeld. Lees en baal dan!

 

---------------------------

 

Per 1 mei zal ieder auto met xenon koplampsproeiers moeten hebben! Anders is het APK afkeur.

 

Citaat uit het vandaag verschenen door RDW uitgegeven blad "keurmeester" speciale bijlage nummer 44:

 

LICHTEN:

Gasontladingslichten (Xenonlichten)

 

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na het inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

 

einde citaat.

 

Geen woord meer over bouwjaren etc, zoals in de vorige regelgeving wel het geval was.

 

---------------------------

 

Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het is echt geen te vroege 1 april grap! Dus dat zal of bumper verbouwen worden of swappen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
En je hebt gelijk: te hard rijden mag ook niet, en toch doet vrijwel iedereen dat wel eens (inclusief ondergetekende). Maar dan is het risico ook bewust voor mij en zul je mij (over het algemeen) niet horen als ik een prent krijg .

 

Dat bedoel ik. Ik rijdt bewust rond met xenon voor mijn eigen veiligheid en gemak. En als ik dan een keer een boete krijg heb ik daar vrede mee. En dan zul je mij niet horen klagen. Al zal ik de desbetreffende ambtenaar wel proberen te overtuigen van mijn visie omtrent het voeren van xenon verlichting, ondanks wat er in de wetgeving staat. En dan mag ik hopen dat hij/zij zijn gezond verstand gebruikt en niet gaat lopen mierenneuken over wat er precies in de regelgeving staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou auto goedgekeurd.

Mijn aftermarket xenon was geen probleem de apk regels voor de xenon geld alleen voor auto's na 2004.

 

Het enige is als je auto voorzien is van een hoogte regeling (het stelwieltje op je dashboard) dan moet dat wel werken. Zit dat er niet op dan is het geen probleem.

 

Allen volgens de apk regels mogen de Piaa led stadslichtjes niet omdat de stadslichtjes geel moeten zijn van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou auto goedgekeurd.

Mijn aftermarket xenon was geen probleem de apk regels voor de xenon geld alleen voor auto's na 2004.

 

Het enige is als je auto voorzien is van een hoogte regeling (het stelwieltje op je dashboard) dan moet dat wel werken. Zit dat er niet op dan is het geen probleem.

 

Allen volgens de apk regels mogen de Piaa led stadslichtjes niet omdat de stadslichtjes geel moeten zijn van kleur.

 

Mijn auto is afgekeurd omdat mijn OEM xenon niet meer goed alfstelbaar was met de hoogte regeling van binnen uit ?

Ook is de afkeur van de abs unit omdat ze deze niet konden reseten , konden niet in de ecu komen , omdat de nieuwe regel in de apk zegt alles ,wat met vagcom een storing is moet verholpen worden , dus kost het mij een nieuwe abs unit (kassa ) :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hee dat is sjit, ik dacht dat het uitlezen vooralsnog optioneel was ter vervanging van een aantal APK keurpunten.

Voor de hoogteregeling kun je even de schakelaar verrvangen voor eentje met alleen de dimmer voor de binnenverlichting en dus geen wieltje voor de hoogteverstelling. ( wat er niet zit wordt niet op afgekeurd in dit geval :mrgreen::angel: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hee dat is sjit, ik dacht dat het uitlezen vooralsnog optioneel was ter vervanging van een aantal APK keurpunten.

Voor de hoogteregeling kun je even de schakelaar verrvangen voor eentje met alleen de dimmer voor de binnenverlichting en dus geen wieltje voor de hoogteverstelling. ( wat er niet zit wordt niet op afgekeurd in dit geval :mrgreen::angel: )

 

 

Ja dat weet ik van die hoogteverstelling , maar op het moment heb ik die niet voor handen, ik had al xenon look units gekocht en die gaan er nu in , alleen nog de stelmotortjes overzetten en 4 keer h7 lampies kopen ,tja en dan nog de abs unit

vervangen, :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou auto goedgekeurd.

Mijn aftermarket xenon was geen probleem de apk regels voor de xenon geld alleen voor auto's na 2004.

 

Het enige is als je auto voorzien is van een hoogte regeling (het stelwieltje op je dashboard) dan moet dat wel werken. Zit dat er niet op dan is het geen probleem.

 

Allen volgens de apk regels mogen de Piaa led stadslichtjes niet omdat de stadslichtjes geel moeten zijn van kleur.

 

Volgens mij staat er in de wetgeving dat het wit of geel moet zijn. Daarbij, de stadslichtjes van de nieuwe generatie auto's zijn al wit gekleurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn oude 3BG en nu mijn nieuwe 3C zijn beide APK goedgekeurd met witte led's in het stadslicht. Maakt dus niets uit voor de APK.

Mijn 3C is gisteren goedgekeurd voor de APK, met witte leds en aftermarket xenon van Pilot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou auto goedgekeurd.

Mijn aftermarket xenon was geen probleem de apk regels voor de xenon geld alleen voor auto's na 2004.

 

Het enige is als je auto voorzien is van een hoogte regeling (het stelwieltje op je dashboard) dan moet dat wel werken. Zit dat er niet op dan is het geen probleem.

 

Allen volgens de apk regels mogen de Piaa led stadslichtjes niet omdat de stadslichtjes geel moeten zijn van kleur.

 

Volgens mij staat er in de wetgeving dat het wit of geel moet zijn. Daarbij, de stadslichtjes van de nieuwe generatie auto's zijn al wit gekleurd.

 

De APK-keurmeester vertelde dat als ik een steekproef zou krijgen hij de lampjes even zou omwisselen, om afkeur te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het VR staat al jaren heel duidelijk: verlichting dient wit of geel te zijn.

Dus witte stadslichten MOGEN geen prbleem zijn.

En al die apk keurmeesters en RDW keurmeesters die er hun eigen interpretatie op na houden

moeten daar eens mee ophouden en gewoon de wetgeving volgen.

En dit hele verhaal met die xenon is echt onzin. Als het lichtbeeld maar goed is, het mag nooit verblindend zijn.

Dat moet als criteria worden gesteld en niet die achterlijke regels wat ze nu verzonnen hebben....dwazen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het even opgezocht in de APK regelgeving en daar staat inderdaad enkel vermeld dat de kleur geel of wit moet zijn. Uiteraard is het ook zo dat er een visuele melding op het dash moet zijn bij inschakeling en nog een paar kleine dingen. Maar die witte Piaa leds zouden geen probleem moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rij al een paar jaar met (witte) PIAA LEDs rond in de koplampen, heeft me nooit problemen gegeven bij APK inderdaad

 

Zelfde hier

heb al sinds ik deze auto heb witte PIAA's

 

(en met OEM xenon, grootlicht Xenon en mistlamp Xenon, ook niets aan t handje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een setje pilot h7 xenon in een polo 9n3 gezet, en zal de originele H7 lampen met 5 minuten er vervolgens weer in terug kunnen zetten als deze voor keuring wordt aangeboden. Alle xenon aansluitingen laten zitten (dit is toch (nog) niet verboden??) en na de keuring weer omzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wijzigingen in APK keuringseisen

Vanaf 1 mei 2009 zijn er andere keuringseisen van kracht voor de APK. De keuringseisen zijn gemoderniseerd en grotendeels versoepeld. Er wordt echter wel strenger gecontroleerd op eisen die moeten bijdragen aan een beter milieu of aan uw persoonlijke veiligheid.

 

Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

 

* U krijgt meer vrijheid in de aankleding van uw voertuig, bijvoorbeeld met verlichting (zie ook hieronder)

* Er wordt niet meer gecontroleerd op blindering van ramen. Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 50% zijn.

* Nieuw is dat de aanwezige electronica (EOBD) in een voertuig wordt ingezet om te controleren in hoeverre het voertuig aan de eisen voldoet. De analyse met behulp van dit middel is vrijwillig.

* Het aantal cilinders dat staat vermeld op het kentekenbewijs moet juist zijn.

* De wielbasis op het kentekenbewijs moet overeenkomen met de wielbasis van de auto.

*

Er wordt gericht gecontroleerd op de maat en de draairichting van de banden.

 

 

Meer informatie vindt u ook op www.apk.nl

 

Ook kunt u hieronder een speciale uitgave van de RDW over veranderingen in de APK downloaden.

 

 

Veranderingen rondom keuren verlichting

Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.

De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

 

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

 

De eisen zijn nu als volgt:

 

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

 

 

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

 

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

 

pdf document Bijlage APK-keurmeester nr 44 - Veranderingen in de APK (PDF) (788kB) downloaden

 

 

 

dus geen nood!

 

 

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden