Ga naar inhoud
  • 0

Grip winterbanden valt tegen


JH

Vraag

Ik rijd alweer een tijdje op winterbanden maar vat valt het me dit jaar tegen zeg. Bij optrekken blijft de auto gewoon staan. :shock: Spinnende banden. In een bocht naar rechts waarin wordt versneld ook spinnende banden. Overigens in een bocht naar links is het minder... Ook veel glijden en dwijlen... Terwijl ik het idee heb dat het vorig jaar veel minder erg was dan dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Auto is gechipt maar dat wil niet zeggen dat ik ook snel optrek met dit weer. Maar soms kom je gewoon niet weg. Het helpt wel als je bij spinnende banden snel overschakeld naar een hogere vesnelling. De bandenmaat is standaard. Alleen het merk weet ik niet uit mijn hoofd. Overigns ben ik volgend winterseisoen aan nieuwe toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp dat je probeert rustig weg te rijden, maar toch denk ik dat het chippen wel verschil maakt. Niet zozeer het hogere vermogen, maar wel het hogere koppel. En het is dit jaar echt verraderlijk glad.

Je zou eens kunnen proberen de bandenspanning iets te verlagen. Niet te veel natuurlijk, maar bijvoorbeeld naar 2,2 Bar. Dat gaat wel ten koste van het stuurgedrag en is dus hoogstens een tijdelijke oplossing.

Ik zou voor volgend jaar eens proberen je goed te oriënteren op de verschillende merken winterbanden, dat kan een wereld van verschil maken. Hoewel vanwege allerlei idiote milieuregels de rubbermengsels steeds harder worden zijn er nog steeds wel goede winterbanden te krijgen. Het klinkt misschien gek, maar vaak zijn qua grip de oudere types winterbanden nog het beste.

Zelf heb ik er continentals onder zitten, maar bijvoorbeeld Gislaved is ook heel goed in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Winterbanden geven alleen in de sneeuw meer grip dan een zomerband. Bij gladheid (ijs op de weg) doet een winterband het niet beter als een zomerband. In de regen en als het droog is presteert een zomerband beter als de winterband, ook al vriest het.

 

Ik kan het verschil zeer duidelijk merken met mijn golf 4: de winterband heeft duidelijk minder grip bij optrekken, bochten en remmen dan mijn zomerband. En ik ervaar het verschil ook met mijn passat. Rijstijl doet er niet toe, want als het er op aankomt qua uitwijken en of remmen moet een band optimaal presteren eni k heb dan meer vertrouwen in de zomerband als winterband. De reclame dat een winterband beter presteert als een zomerband beneden de 7 graden is gebaseerd op marketing, niet om veiligheid.

 

Voor mij geen winterband meer.

 

Overigens, bij veel winterband testen wordt een vergelijking getrokken met een zomerband en die is op alle vlakken beter, BEHALVE in de sneeuw, dan is een zomerband helemaal nergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Marcel:

Ik begrijp je punt en kan het er deels mee eens zijn, maar in die discussie hebben we al een aantal malen in andere topics gehad. Het gaat nu niet zozeer om wel of geen winterbanden, JH heeft ze er nu eenmaal onder zitten en daar bewust voor gekozen (net als ik overigens) en ervaart problemen met de tractie en de grip. Hij wil graag weten of daar iets aan te doen is, uitgaande van het gegeven dat hij winterbanden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je geeft zelf al aan dat je volgend jaar aan andere winterbanden toebent

 

hoeveel profiel hebben deze banden nog?

Winterbanden met minder dan 4mm profiel schijnen al niet goed meer te werken

 

ik heb 4 jaar met winterbanden gereden en vond de grip en tractie op huidige wagen (na chip ) ook erg tegenvallen

 

Ik wijt dit voor een groot deel ook aan verhoogd koppel na chippen

Deze winter heb ik besloten met nieuwe zomerbanden te gaan rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik reed op michelin alpin pa2, geen kinderachtige winterband lijkt me :wink:

 

wel fijn dat de winterbandrijders dit jaar meer profijt van banden hebben dan vorig jaar

met deze sneeuw functioneren deze prima, echter op ijs glij ik nu net zo hard door als met winterbanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet natuurlijk niet op welke ondergrond je dit probleem tegenkomt. Maar de sneeuw die hier ligt is plat gereden en dus bijna ijs. Dan helpt een winterband(M+S) ook niet veel meer. Sowieso kun je op besneeuwde/beijsde ondergrond beter in de twee wegrijden.

 

Als je veel verschil merkt tussen links en rechts zou je de bandenspanning eens kunnen nakijken. 0,1 bar meer of minder geeft een merkbaar verschil in deze winterese omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je geeft zelf al aan dat je volgend jaar aan andere winterbanden toebent

 

hoeveel profiel hebben deze banden nog?

Winterbanden met minder dan 4mm profiel schijnen al niet goed meer te werken

 

ik heb 4 jaar met winterbanden gereden en vond de grip en tractie op huidige wagen (na chip ) ook erg tegenvallen

 

Ik wijt dit voor een groot deel ook aan verhoogd koppel na chippen

Deze winter heb ik besloten met nieuwe zomerbanden te gaan rijden

 

Ik denk dat hier eigenlijk al de oorzaak staat. Profiel is minder dan 4mm.

 

Ook een goeie oplossing is een 4 Motion rijden, zit op dit moment in de alpen en nergens last van ;-)

Bouw die 4M even uit en geef aan mij :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je geeft zelf al aan dat je volgend jaar aan andere winterbanden toebent

 

hoeveel profiel hebben deze banden nog?

Winterbanden met minder dan 4mm profiel schijnen al niet goed meer te werken

 

ik heb 4 jaar met winterbanden gereden en vond de grip en tractie op huidige wagen (na chip ) ook erg tegenvallen

 

Ik wijt dit voor een groot deel ook aan verhoogd koppel na chippen

Deze winter heb ik besloten met nieuwe zomerbanden te gaan rijden

 

Ik denk dat hier eigenlijk al de oorzaak staat. Profiel is minder dan 4mm.

 

Ook een goeie oplossing is een 4 Motion rijden, zit op dit moment in de alpen en nergens last van ;-)

Bouw die 4M even uit en geef aan mij :roll:

 

 

 

klopt als een bus, bij minder dan 4mm doet de band hellaas niet meer zijn werking als winterband. :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook een goeie oplossing is een 4 Motion rijden, zit op dit moment in de alpen en nergens last van ;-)

 

Let we: 4 wiel aandrijving helpt alleen mee bij accelereren, als je moet gaan afremmen helpt het niet mee.......................dus doe dan voorzichtig, bij het remmen glijd 4 wielaandrijving net zo hard door als 2 wiel aandrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Winterbanden geven alleen in de sneeuw meer grip dan een zomerband. Bij gladheid (ijs op de weg) doet een winterband het niet beter als een zomerband. In de regen en als het droog is presteert een zomerband beter als de winterband, ook al vriest het.

 

Ik kan het verschil zeer duidelijk merken met mijn golf 4: de winterband heeft duidelijk minder grip bij optrekken, bochten en remmen dan mijn zomerband. En ik ervaar het verschil ook met mijn passat. Rijstijl doet er niet toe, want als het er op aankomt qua uitwijken en of remmen moet een band optimaal presteren eni k heb dan meer vertrouwen in de zomerband als winterband. De reclame dat een winterband beter presteert als een zomerband beneden de 7 graden is gebaseerd op marketing, niet om veiligheid.

 

Voor mij geen winterband meer.

 

Overigens, bij veel winterband testen wordt een vergelijking getrokken met een zomerband en die is op alle vlakken beter, BEHALVE in de sneeuw, dan is een zomerband helemaal nergens.

 

Naamgenoot je hebt helemaal gelijk.

Het enige wat ik er aan kan toe voegen is, als die gechipt is, en hij spint te erg naar je zin met optrekken, zet hem dan gelijk bij stilstaand de in zijn 2e versnelling.

Helemaal niets meer aan toe te voegen voor de rest.

 

Daarom heb ik mijn winterbanden afgelopen maandag omgeruild met zomer banden alle jaargetijden woon natuurlijk wel vlak bij het strand van Scheveningen Zuid-Holland en daar valt het weer wel mee :mrgreen: .

Dan kan ik volgend jaar er misschien nog een winter van profiteren, er zit nog bijna 7 mm niet slecht voor alweer 3½ jaar

Als je dit leest dan denk je zeker wat een heer in het verkeer met winterbanden ben ik heel zuinig die zijn gewoon een stuk duurder dan gewone banden, als je goeie wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het stomme is dat het lijkt dat ik de sneeuw juist meer grip heb in verglijking.

 

Als je het 1e of 2e regeltje leest bij M@rcel dan hebt je het goed gezien :shock:

Bij een winterband blijft de sneeuw niet in de groeven van de band zitten :wink: daarom presenteer je beter op wintebanden met sneeuw als met zomer banden die daarvoor te nauwe groeven heeft :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook een goeie oplossing is een 4 Motion rijden, zit op dit moment in de alpen en nergens last van ;-)

 

Let we: 4 wiel aandrijving helpt alleen mee bij accelereren, als je moet gaan afremmen helpt het niet mee.......................dus doe dan voorzichtig, bij het remmen glijd 4 wielaandrijving net zo hard door als 2 wiel aandrijving.

Da's een ding dat zeker is! Moet je inderdaad mee oppassen wat met een 4Mortion merk je pas dat het echt glad is als je gaat remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je moet ook met Goodyear UG7+ rijden !!!!

Dat zijn echt perfecte banden !

zijn niet voor niets al 2 jaar als beste getest door de ADAC en ANWB

en geen grip hebben, heeft niet met chippen te maken ! :lol::lol::lol:

Hoi Bleumotion

Is dit niet Pirelli die dit jaar als beste is getest winterbanden :?:

 

 

denk dat je vergist !!

 

Goodyear en Dunlop komen bij diverse tests als het beste uit de test ! :D:D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden