Ga naar inhoud

Het brandstof verbruik topic


SilverBullet

Aanbevolen berichten

Ik haalde met geen moglijkheid de 1op 10 niet meer. Terwijl 1op 13 haalbaar is. Toevallig moest de LMM vervangen worden en nu is de passat 1.8t al een stuk zuiniger. :) Nooit geweten dat het verbruik omhoog kon gaan door een kapotte LLM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ben 4 weken in het bezit van een 1.9 TDI variant comfortline met 100PK. Bouwjaar 2004, Volgens mij origineel dus geen chip of powerbox. Auto rijdt prima alléén het opgegeven verbruik kom ik niet aan.

Voor mijn vakantie tot de nok toe gevuld (Knopje in vulhals steeds ingedrukt waardoor het niveau steeds weer zakte, tank ontluchting?? )

3136 km gereden met 130 km en cruse control. Totaal getankt, 186 Lit wat neerkomt op een verbruik van 1:16,8 of 5.9 op 100km en dat voor constant snelweg.

Dashboard gaf aan een gem.verbruik van 6.4. Hier dus al een raar verschil.

vandaag opnieuw verbruik gemeten volgens computer met als resultaat:

 

100km/h , 5.4 l/100km

110km/h , 5.9 l/100km

120km/h , 6.5 l/100km

130km/h , 6.8 l/100km

 

Computer defect ??

Het opgegeven gemiddelde verbruik van 5.5 haal ik dus nooit. Is dit verbruik van mij normaal of moet ik toch maar naar de dealer ??

Heeft chippen ivm verbruik nut en zo ja waar kan ik het beste terecht ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment ben ik de ultime brandstof verbruiker. Computer geeft 99.9L per 100KM aan, maar dit zal waarschijnlijk hoger zijn.

 

Saillant detail is wel dat de motor in noodloop staat

Hoop wel dat dit snel gefixed is :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben 4 weken in het bezit van een 1.9 TDI variant comfortline met 100PK. Bouwjaar 2004, Volgens mij origineel dus geen chip of powerbox. Auto rijdt prima alléén het opgegeven verbruik kom ik niet aan.

Voor mijn vakantie tot de nok toe gevuld (Knopje in vulhals steeds ingedrukt waardoor het niveau steeds weer zakte, tank ontluchting?? )

3136 km gereden met 130 km en cruse control. Totaal getankt, 186 Lit wat neerkomt op een verbruik van 1:16,8 of 5.9 op 100km en dat voor constant snelweg.

Dashboard gaf aan een gem.verbruik van 6.4. Hier dus al een raar verschil.

vandaag opnieuw verbruik gemeten volgens computer met als resultaat:

 

100km/h , 5.4 l/100km

110km/h , 5.9 l/100km

120km/h , 6.5 l/100km

130km/h , 6.8 l/100km

 

Computer defect ??

Het opgegeven gemiddelde verbruik van 5.5 haal ik dus nooit. Is dit verbruik van mij normaal of moet ik toch maar naar de dealer ??

Heeft chippen ivm verbruik nut en zo ja waar kan ik het beste terecht ??

 

Je hoeft je geen zorgen te maken. 1:16.8 is een normaal verbruik voor deze motor.

 

De mijne is gechipt, het verbruik ligt hoger, zo ongeveer 1:15, maar dat komt voornamelijk door het ook gebruiken van de extra pk's :wink:

 

Je kan bij diverse tuners kiezen voor een "standaard" chip, dan krijg je ongeveeer 130 pk, sommige tuners (o.a. JD en VVT) bieden ook tuning op maat zodat je rond de 150 a 160 pk kunt uitkomen, uiteraard hangt daar ook weer een ander prijskaartje aan. Powerbox nooit aan beginnen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben 4 weken in het bezit van een 1.9 TDI variant comfortline met 100PK. Bouwjaar 2004, Volgens mij origineel dus geen chip of powerbox. Auto rijdt prima alléén het opgegeven verbruik kom ik niet aan.

Voor mijn vakantie tot de nok toe gevuld (Knopje in vulhals steeds ingedrukt waardoor het niveau steeds weer zakte, tank ontluchting?? )

3136 km gereden met 130 km en cruse control. Totaal getankt, 186 Lit wat neerkomt op een verbruik van 1:16,8 of 5.9 op 100km en dat voor constant snelweg.

Dashboard gaf aan een gem.verbruik van 6.4. Hier dus al een raar verschil.

vandaag opnieuw verbruik gemeten volgens computer met als resultaat:

 

100km/h , 5.4 l/100km

110km/h , 5.9 l/100km

120km/h , 6.5 l/100km

130km/h , 6.8 l/100km

 

Computer defect ??

Het opgegeven gemiddelde verbruik van 5.5 haal ik dus nooit. Is dit verbruik van mij normaal of moet ik toch maar naar de dealer ??

Heeft chippen ivm verbruik nut en zo ja waar kan ik het beste terecht ??

Volgens mij is dit verbruik niet extreem voor een 100pk. Fabriekwaarden zijn meestal verkooptruukjes, in de praktijk nauwelijks haalbaar. Je zou eventueel naar je bandenspanning kunnen kijken of die niet te laag is, dat sorteert meer effect dan chiptuning (wat verbruik betreft dan).

Bedenk ook (zoals vaker gezegd) dat de boordcomputer nooit al te nauwkeurig is. kmstanden bijhouden is de enige mogelijkheid om betrouwbare metingen te krijgen.

Op dit moment ben ik de ultime brandstof verbruiker. Computer geeft 99.9L per 100KM aan, maar dit zal waarschijnlijk hoger zijn.

 

Saillant detail is wel dat de motor in noodloop staat

Hoop wel dat dit snel gefixed is :mrgreen:

Hoe vaak zou jij moeten tanken op een rit naar Spanje? Red je denk ik niet in 1 keer (als 'ie het al haalt) :-)

Maar zou je 'm niet beter even wegbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerde waarden van computer, kan dat komen omdat ik bij het tanken het Ontluchtingsknopje ingedrukt hield waardoor de tank echt tot de rand toe vol was ??

Zo niet is het mogelijk om de computer juist af te stellen ??

 

P.S. Bedankt voor jullie snelle reacties en advies, maak me minder ongerust over het verbruik alhoewel ik bij anderen toch een beter resultaat lees ondanks dat ik met een ei onder het pedaal rij.

 

Weet iemand een betrouwbare tuner in de buurt van Arnhem Prijs/kwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op dit moment ben ik de ultime brandstof verbruiker. Computer geeft 99.9L per 100KM aan, maar dit zal waarschijnlijk hoger zijn.

 

Saillant detail is wel dat de motor in noodloop staat

Hoop wel dat dit snel gefixed is :mrgreen:

Hoe vaak zou jij moeten tanken op een rit naar Spanje? Red je denk ik niet in 1 keer (als 'ie het al haalt) :-)

Maar zou je 'm niet beter even wegbrengen?

 

Eh ja, maar ik kom niet zo heel ver. Paar meter. Heb al een hulpkreet gedaan voor een VAGCom goeroe, maar nog ff niets.

 

Misschien kan ie vanmiddag naar een garage in de buurt, maar dat hoor ik pas later. Kwestie van resetten, uitlezen en fixen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wagen: Passat 3C Variant 1.9 TDI 105Pk DPF met handbak Bj. 2007

 

-Gemiddeld verbruik van 1/18,2 of 5.5 l/100 bij woon-werk verkeer (50km enkel)

 

-Vakantietrip naar Frankrijk (1000km enkel, 4 inzittenden en Cruisecontrol op 140Km/h) 1/16,9 of 5.9l/100km. Geen dakbox of fietsendrager maat wel afgeladen vol.

 

Mooi verbruik dat ik vroeger bij lange niet kon halen met mijn eerdere Golf V 1.9 TDI met DSG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Passat 3B uit 2000

Diesel 1.9 TDI 115pk (maar wel 310 Nm)

Sedan

Handgeschakeld

Gem. verbruik 1:17 of 1:18 (ligt aan het aantal passagiers)

 

Van thuis naar universiteit met 2-4 passagiers. Geen cruise control en geen snelweg, wel veel stoplichten :(. Ook een vlotte rijstijl. Op snelweg daalt verbruik nog verder tot 1:19 of 1:20. Geen chip of dergelijke, standaard motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zuinigste wat ik ooit heb gehaald was deze winter van Oostenrijk naar huis 1:18.8. Ik had getankt op de grens van Oostenrijk/Duitsland (bij Salzburg) en moest 47 liter tanken bij de Shell op de grens van de A12. Volgeladen met 5 pers.

 

Verder haal ik meestal 1:17 (binnenwegen) en naar Duitsland 1:16.5 (tja... snelheidsmeter wil ook wat :roll:

 

edit: motor is AJM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passat 3B uit 1999

benzine

1.8 20v

variant

handgeschakeld

gem verbruik 1:9.5 bij veel snelwegkm's en korte stukken. Recent een tank uitsluitend snelweg gereden (50km+ per keer) op cruise control niet harder dan 130 kwam uit op een gemiddelde van 1:10. Niet de moeite van het rustig rijden waard dus.

 

Overigens vind ik het érg tegenvallen, 1:10 op zn best.... kan dat komen door het koude weer? Of vervuild gasklephuis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passat 3B uit 1999

benzine

1.8 20v

variant

handgeschakeld

gem verbruik 1:9.5 bij veel snelwegkm's en korte stukken. Recent een tank uitsluitend snelweg gereden (50km+ per keer) op cruise control niet harder dan 130 kwam uit op een gemiddelde van 1:10. Niet de moeite van het rustig rijden waard dus.

 

Overigens vind ik het érg tegenvallen, 1:10 op zn best.... kan dat komen door het koude weer? Of vervuild gasklephuis?

Het kan komen door het koude weer, maar of vervuiling zo'n grote invloed heeft durf ik niet te zeggen.

Vervuiling is nooit bevordelijk natuurlijk!

 

Het ligt eerder aan je rechtervoet.

Ook al rij je 130, hoe snel ga je er naar toe heeft meer invloed als de snelheidrond de 120km/u :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passat 3B uit 1999

benzine

1.8 20v

variant

handgeschakeld

gem verbruik 1:9.5 bij veel snelwegkm's en korte stukken. Recent een tank uitsluitend snelweg gereden (50km+ per keer) op cruise control niet harder dan 130 kwam uit op een gemiddelde van 1:10. Niet de moeite van het rustig rijden waard dus.

 

Overigens vind ik het érg tegenvallen, 1:10 op zn best.... kan dat komen door het koude weer? Of vervuild gasklephuis?

Het kan komen door het koude weer, maar of vervuiling zo'n grote invloed heeft durf ik niet te zeggen.

Vervuiling is nooit bevordelijk natuurlijk!

 

Het ligt eerder aan je rechtervoet.

Ook al rij je 130, hoe snel ga je er naar toe heeft meer invloed als de snelheidrond de 120km/u :wink:

Laatste tank heeeeel langzaam opgetrokken voor mijn doen, geen hoge toeren etc. En het scheelde dus wel een hele halve km op de liter.. Zinloos dus imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wagen: Passat B6 uit 2005 (Sedan)

Brandstof: Diesel

Motorisering: 1.9 Tdi, 77KW (145K km)

Overbrenging: H5

 

Verbruik: Snelweg 4.6 / 5.2 (21.7 / 19.3)

Binnenwegen: 4.2 / 4.6 (23.8 / 21.7)

Stadsverkeer: 5.5 (18.2)

 

Gecombineerd 5.1 (19.6), overigens niet op boordcomputer maar op brandstofverbruik (verschillen niet erg van elkaar maar voor de volledigheid)

Nu rond de 30K in gereden met veel plezier.

 

Vorige voertuig was een B5 uit 1998, motorisering 66KW 1.9Tdi, gemiddelde verbruik 1 op 18,7 (gecombineerd) bij 470K op de teller (daarna toch doodverklaard bij oplopende kosten, nu vrolijk aan het rijden in Polen veronderstel ik.)

 

Ter volledigheid ben ik een rustige rijder die zich aan de snelheid houd (en deze ook rijd)... Om te spelen rij ik in mijn 106je..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden