Ga naar inhoud

Ervaringen met LPG


Pindar

Aanbevolen berichten

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Mensen opletten.

Als je met lpg bijvoorbeeld 1 op 8 rijdt en met diesel 1 op 18 en bij een lpg prijs van rond de 70 cent en een dieselprijs van rond de 145 cent, rijdt je op diesel nog steeds voordeliger dan met lpg.

 

 

Niet waar.. :shock:

 

Greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen opletten.

Als je met lpg bijvoorbeeld 1 op 8 rijdt en met diesel 1 op 18 en bij een lpg prijs van rond de 70 cent en een dieselprijs van rond de 145 cent, rijdt je op diesel nog steeds voordeliger dan met lpg.

 

 

Niet waar.. :shock:

 

Greets

Alain

 

Nee? Om de hoeveel meter moet jij tanken met die gasbak? :mrgreen:;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen opletten.

Als je met lpg bijvoorbeeld 1 op 8 rijdt en met diesel 1 op 18 en bij een lpg prijs van rond de 70 cent en een dieselprijs van rond de 145 cent, rijdt je op diesel nog steeds voordeliger dan met lpg.

 

 

Niet waar.. :shock:

 

Greets

Alain

 

helaas voor de LPG rijders klopt dit wel.

 

Het grootste gemene veelvoud van 8 en 18 is 72.

 

Dus laten we even 72 km. gaan rijden.

 

Op diesel kost dit 72 / 18 = 4 liter diesel X 1,45 = € 5,80

Op LPG kost dit 72 / 8 = 9 liter LPG X 0,70 = € 6,30

 

Qua brandstof is diesel hier dus een halve euro goedkoper.

De wegenbelasting en onderhoudskosten zijn buiten beschouwing gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wegenbelasting voor diesel is goedkoper dan lpg (behalve bij G3) en over de onderhoudskosten hoeven we het niet te hebben. Lijkt mij voor een diesel vele malen voordeliger.

Maar daar komt bij. Ik heb vroeger lpg gereden. Een grote elende. Elke keer was er weer iets anders. En als ik zo de topics lees is daar tot op dit moment niet veel in veranderd. Dus alleen al om al die ellende niet te hoeven meemaken blijf ik lekker dieselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wegenbelasting voor diesel is goedkoper dan lpg (behalve bij G3) en over de onderhoudskosten hoeven we het niet te hebben. Lijkt mij voor een diesel vele malen voordeliger.

Maar daar komt bij. Ik heb vroeger lpg gereden. Een grote elende. Elke keer was er weer iets anders. En als ik zo de topics lees is daar tot op dit moment niet veel in veranderd. Dus alleen al om al die ellende niet te hoeven meemaken blijf ik lekker dieselen.

 

1. We hebben het bij een Passat 3B of later altijd over een G3, dus de wegenbelasting van LPG is goedkoper.

 

2. Waarom gaan we het niet over onderhoudskosten hebben? Bij een diesel kan er ook van alles stuk gaan, zie de vele topics hier in het 'motorisch' forum gedeelte. Ik ga mijn eigen kosten bijhouden, 'helaas' heb ik, behalve de installatie, nog geen onderhoudskosten aan mijn gas-installatie gehad, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik heb een gewone 1.8, dus zonder turbo, en ik durf de stelling aan dat op de lange termijn mijn onderhoudskosten gelijk of lager zijn dan van een 1.9 TDI. Mijn garagist is het hierin met mij eens.

 

3. De ellende is er wel, maar die betreft in dit topic alleen nog maar andere auto's, geen passats. Over de passats op LPG lees ik alleen maar gunstige reacties, van de gebruikers zelf. Jouw eigen ellende, betrof dat ook een passat?

 

Ik rij eigenlijk min of meer gedwongen LPG, had ook liever een Diesel, maar ik ben op dit moment overtuigd door de feiten en die zijn dat ik er niets van merk. Ik moet alleen een andere tank pakken en het tankpistool anders hanteren. :lol: Oja, en ik heb weer geld over voor een rondje in de kroeg 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen opletten.

Als je met lpg bijvoorbeeld 1 op 8 rijdt en met diesel 1 op 18 en bij een lpg prijs van rond de 70 cent en een dieselprijs van rond de 145 cent, rijdt je op diesel nog steeds voordeliger dan met lpg.

 

 

Niet waar.. :shock:

 

Greets

Alain

 

helaas voor de LPG rijders klopt dit wel.

 

Het grootste gemene veelvoud van 8 en 18 is 72.

 

Dus laten we even 72 km. gaan rijden.

 

Op diesel kost dit 72 / 18 = 4 liter diesel X 1,45 = € 5,80

Op LPG kost dit 72 / 8 = 9 liter LPG X 0,70 = € 6,30

 

Qua brandstof is diesel hier dus een halve euro goedkoper.

De wegenbelasting en onderhoudskosten zijn buiten beschouwing gelaten.

 

Op zich kun je 1:8 rijden op LPG (ik doe het zelf) en 1:18 op diesel, alleen denk ik niet dat dit in vergelijkbare situaties is. Wij halen 1:8 omdat we een automaat hebben en veel korte stukjes rijden. Aan beide dingen kan ik weinig doen. Stel dat we hier een diesel voor nemen (dus bijvoorbeeld een 1.9 TDI met AG4-automaat) dan denk ik dat we op ons best 1:14 a 1:15 rijden. In dat geval is het sommetje als volgt:

 

Kleinste gemene veelvoud van 8 en 14: 56 kilometer.

Op diesel kost dit: 56 / 14 = 4 liter diesel X 1,47(*) = € 5,88

Op LPG kost dit: 56 / 8 = 7 liter LPG X 0,69(*) = € 4,83

 

LPG is in mijn geval dus niet een halve euro duurder, maar een euro goedkoper.

 

Laten we het nu omdraaien. De diesel die 1:18 rijdt doet dit waarschijnlijk op langere afstanden en zal een handbak zijn of anders i.i.g. een modernere TT automaat. Op langere afstanden haal ik nu 1:9 met mijn automaat, ik vermoed dat een handbak er voor kan zorgen dat dit 1:10 wordt.

 

Kleinste gemene veelvoud van 10 en 18: 90 kilometer.

Op diesel kost dit: 90 / 18 = 5 liter diesel X 1,47(*) = € 7,35

Op LPG kost dit: 90 / 10 = 9 liter LPG X 0,69(*) = € 6,90

 

LPG is in dit geval nog steeds goedkoper, al is het nu minder dan een halve euro. Als ik zelf zou mogen kiezen tussen een TDI met een ton op de teller of een LPG met een ton op de teller, zou ik voor de TDI gaan, omdat ik dan de volwaardige bagageruimte heb en ik niet zo vaak hoef te tanken. Alleen een TDI met een ton op de teller voor minder dan 5K, eh..... laat maar.

 

(*)= gemiddelde landelijke adviesprijzen op 29/5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een tarief van 60/70 Cent ,ik tank lpg voor 59 cent een liter scheelt 0,10 cent , er is al voor mij gerekend hier , dus ook hierover ,hoef ik niet meer te rekenen.. :D

 

 

Greets

Alain

 

Klopt, ik tank ook nooit voor 69 cent, alleen om het eerlijk te houden reken ik maar even hier mee. Is diesel in de praktijk ook zo'n 10 cent goedkoper dan de adviesprijs? Diesel heeft ook nog als voordeel dat je het bij onbemande stations kunt krijgen, scheelt ook nog. Helaas mag dat niet bij LPG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een tarief van 60/70 Cent ,ik tank lpg voor 59 cent een liter scheelt 0,10 cent , er is al voor mij gerekend hier , dus ook hierover ,hoef ik niet meer te rekenen.. :D

 

 

Greets

Alain

 

Ik heb net diesel getankt voor € 1.37..... :lol: Bij Esso pomp in Almere + Tijgerpunten. :wink:

 

Ik rij dagelijks van Almere naar Schiphol (45km one way) dan loopt de Passat 96kw(6 bak) bij normaal rijgedrag 1:20,5

 

Kleinste gemene veelvoud van 10 en 20: 90 kilometer.

Op diesel kost dit: 90 / 20 = 4.5 liter diesel X 1,37(*) = € 6.16

Op LPG kost dit: 90 / 10 = 9 liter LPG X 0,69(*) = € 6,90

 

Onderhoud diesel:

-30.000 longlife olie + filter

-Lucht + interieurfilter

-1x p/ 2jaar airco opnieuw vullen

 

 

Thats it 8) Voor de rest alles zelf goed in de gaten houden en bij de dealer wegblijven scheelt een hoop €

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een tarief van 60/70 Cent ,ik tank lpg voor 59 cent een liter scheelt 0,10 cent , er is al voor mij gerekend hier , dus ook hierover ,hoef ik niet meer te rekenen.. :D

 

 

Greets

Alain

 

Ik heb net diesel getankt voor € 1.37..... :lol: Bij Esso pomp in Almere + Tijgerpunten. :wink:

 

Ik rij dagelijks van Almere naar Schiphol (45km one way) dan loopt de Passat 96kw(6 bak) bij normaal rijgedrag 1:20,5

 

Kleinste gemene veelvoud van 10 en 20: 90 kilometer.

Op diesel kost dit: 90 / 20 = 4.5 liter diesel X 1,37(*) = € 6.16

Op LPG kost dit: 90 / 10 = 9 liter LPG X 0,69(*) = € 6,90

 

Onderhoud diesel:

-30.000 longlife olie + filter

-Lucht + interieurfilter

-1x p/ 2jaar airco opnieuw vullen

 

 

Thats it 8) Voor de rest alles zelf goed in de gaten houden en bij de dealer wegblijven scheelt een hoop €

 

Wat betaal je aan wegenbelasting. :shock:

9*0.56= 5.31 ;-)

 

 

greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een tarief van 60/70 Cent ,ik tank lpg voor 59 cent een liter scheelt 0,10 cent , er is al voor mij gerekend hier , dus ook hierover ,hoef ik niet meer te rekenen.. :D

 

 

Greets

Alain

 

Ik heb net diesel getankt voor € 1.37..... :lol: Bij Esso pomp in Almere + Tijgerpunten. :wink:

 

Ik rij dagelijks van Almere naar Schiphol (45km one way) dan loopt de Passat 96kw(6 bak) bij normaal rijgedrag 1:20,5

 

Kleinste gemene veelvoud van 10 en 20: 90 kilometer.

Op diesel kost dit: 90 / 20 = 4.5 liter diesel X 1,37(*) = € 6.16

Op LPG kost dit: 90 / 10 = 9 liter LPG X 0,69(*) = € 6,90

 

Onderhoud diesel:

-30.000 longlife olie + filter

-Lucht + interieurfilter

-1x p/ 2jaar airco opnieuw vullen

 

 

Thats it 8) Voor de rest alles zelf goed in de gaten houden en bij de dealer wegblijven scheelt een hoop €

 

Wat betaal je aan wegenbelasting. :shock:

9*0.56= 5.31 ;-)

 

 

greets

Alain

 

alain,

 

€ 100 p/mnd! @#$^^&%# :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gereken allemaal.

Wat een cijfertjes allemaal.

Kortom het maakt allemaal (diesel of lpg) niet zoveel uit.

Maar als ik nog denk aan de ellende die ik met lpg gehad heb (was trouwens geen Passat hoor) en daarnaast aan de zorgenvrije kilometers met diesel, dan laat mij maar lekker dieselen.

Natuurlijk kan aan een diesel ook het en en ander kapot gaan maar dat is bij een benzine/lpg niet anders. Je hebt geluk of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, er zijn aardig wat rekenmachines tevoorschijn gehaald.

 

de verschillen tussen diesel en LPG zijn idd zo klein dat persoonlijke voorkeur hier de doorslag geeft.

 

In mijn geval dus diesel maar dat is ook vanwege het soms moeten trekken van een caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, er zijn aardig wat rekenmachines tevoorschijn gehaald.

 

de verschillen tussen diesel en LPG zijn idd zo klein dat persoonlijke voorkeur hier de doorslag geeft.

 

In mijn geval dus diesel maar dat is ook vanwege het soms moeten trekken van een caravan.

 

 

Presies daarom rij ik Gas kwa voorkeur.

 

 

Greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt wel dat de Pindar bijna het goedkoopst diesel tankt in NL, maar dan is het wel zo eerlijk om het sommetje van lpg ook bij te stellen naar bijna het goedkoopst in NL. Zo krijg je iig een wat realistischer beeld van de kosten lijkt mij..

 

Vanmorgen reed ik langs de lokale

"Witte pomp" € 1,35.6 voor een liter diesel. (Autoradam)

"Shell pomp" € 1.43.9 voor een liter diesel. (de A1 bij Muiden)

 

Ik kan me niet voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die langs de snelweg tanken, of je hebt geld genoeg of je bent te lui om op tijd te gaan tanken bij de lokale tankboer :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen nog even gas getankt had een chagerijnige bui 55.9 per liter .

voelde me gelijk een stuk vrolijker de wegen belasting ff nagekeken is nu 78 eurie per maand dus toch even 25 € per maand goedkoper als een diesel.

 

gr hemmo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden