Ga naar inhoud

De nieuwe Skoda Superb


V6-4Motion

Aanbevolen berichten

Hier is –ie dan echt: de geheel nieuwe Skoda Superb. De belangrijkste primeur heeft het merk goed onder de pet weten te houden: het Twindoor-systeem. Dit maakt van de Superb zowel een sedan als een hatchback.

De ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van het Twindoor-systeem en hier inmiddels ook een patent op aangevraagd. Als er niet veel spullen mee hoeven, kan de achterklep open als ware de Superb een sedan. Wie de volle 565 liter makkelijker wil benutten, kan met een druk op de knop de Superb in een hatchback veranderen. Met een neergeklapte achterbank is de inhoud van de bagageruimte zelfs 1670 liter.

De Skoda Superb is 4,84 meter lang, 1,82 meter breed en 1,46 meter hoog. Dit is 4 centimeter langer, 6 centimeter breder en 1 centimeter lager dan de huidige Superb. Hiermee volgt de auto de trend in het D-segment, waarin de auto’s steeds groter worden. In de Superb heeft de groeistuip ook daadwerkelijk effect gehad: de beenruimte voor de achterpassagiers groeide met 19 millimeter. Door de extra veiligheidsvoorzieningen en het Twindoor-systeem is de Superb iets zwaarder geworden.

Een andere primeur voor Skoda is het Adaptive Front Lighting System (AFS), een verlichtingssysteem dat zich aanpast aan de situatie op de weg. De Superb heeft standaard negen airbags en als optie is de PLA Park Assistant leverbaar, de parkeerassistent die we al kennen uit de Volkswagen Touran.

Het dieselgamma van de Superb trapt af met een 105 pk sterke 1,9-liter TDI. De tweede diesel is een 2,0-liter met 140 pk en de topper is een 2,0-liter TDI met 170 pk. De basismotorisering voor de benzineadepten is de 1,4-liter TSI met 125 pk. Wie iets meer wil, komt uit bij de 160 pk sterke 1.8 TFSI. Wie serieuze prestaties wil, komt uit bij de 3.6 FSI. Deze zescilinder laat een vermogen van 260 pk op alle vier de wielen los, 40 pk minder dan in de Passat CC dus. Toch sprint deze versie in 6,5 seconden naar 100 kilometer per uur en ligt de topsnelheid op 250 kilometer per uur.

De Skoda Superb beleeft in maart z’n publieksdebuut op de Autosalon van Genève. Alle versies van het Tsjechische vlaggenschip staan in het najaar bij de dealers. Skoda-ingenieurs hebben ons gemeld dat de Superb eind 2009 ook als Combi op de markt komt. Eventueel komt er later ook nog een Scout bij, maar daarover moet de knoop nog worden doorgehakt.

Superb is vier- én vijfdeurs!

 

79a3e7705be3ba166f3d5e63f8f9e7f5.jpg

79eca56e9201dc4ed075cfc4cab21ed4.jpg

92947c0f6ffb4ad19e75dd2d53109b55.jpg

6715ed304c9c918fba72e47dc36bd3ab.jpg

42b0fd9bcb9bf33c62c423080c438f38.jpg

 

 

Opnieuw een Passat als basis en ook weer groter. Maar niet mooier naar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

he jammer, ik had zo gehoopt dat de nieuwe net zo mooi zou zijn als de oude Superb, of in ieder geval mooier dan de nieuwe Passat.

 

Helaas, ik hoop dat het meevalt als ik hem in het echt zie, maar zo valt ie echt tegen. Alleen de grille is nog Skoda, de rest vul maar in.

 

En de prijs? is die nog wel Skoda? Of ook niet meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met de meeste reacties van jullie eens,

het zal vast een fantastische auto zijn en prima rijden maar dit is gewoon een mix van diversen europese autofabrikanten bij elkaar.

En da's jammer want ze hadden de nwe superb een eigen smoel moeten geven, hier ontbrak het aan inspiratie en waren de designers duidelijk de weg kwijt.

Bij de 1e Superb dacht ik :thumb: , nu heb ik zoiets van :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden