Ga naar inhoud
  • 0

Diesel verbruik


Wreckerrm

Vraag

Hoi,

 

sinds 2 weken rijd ik nu in een 130 PK TDI variant. Bevalt prima, alleen vind ik het verbruik nogal aan de hoge kant. Met mijn 110 PK HDI peugeot 406 break reed ik op een bepaalde afstand meestal 5.7l/100km. Met de passat is dit 6.2 a 6.4/100km. Dit is volgens boardcomputer Natuurlijk heeft de Passat meet vermogen en ook bredere banden 205 tov 195

 

Het valt me op dat optrekken enorm veel kost. De meter schiet rustig naar bover de 30. Als ik echt serieus gas geef nog veel hoger. Deze uitschieters kan de auto maar moeilijk weer compenseren. De peugeot ging niet hoger dan 20 op 100km Snelweg rijden (120 in de 6) schommelt nogal tussen 5.5 en 7.5 Afhankelijk van de helling van de weg.

 

Ik rijd eerst ongeveer 1 km door het dorp, dan ca 3 km over een 80 km weg en weer 1 km door een dorp. Vervolgens ca 20 km snelweg. Daarna 10km ringweg met 70 en een stuk of 5 stoplichten. Dus regelmatig stoppen en optrekken. Ik schakel vlot door, dus tussen 2000 en 2500 en gebruik erg veel cruise control.

 

Lust de mijne gewoon iets meer of is dit toch wel normaal gedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijken naar het actuele verbruik is idd altijd schrikken als je flink optrekt.

 

Verbruik kun je het beste meten door gereden kilometers en getankte liters bij te houden. De boordcomputer is niet 100% nauwkeurig. Maar dan vind ik 6.2 tot 6.4 nog steeds redelijk netjes voor een 130pk variant. Nu ken ik je rijstijl niet, en ook niet de bandenspanning van de auto, maar mijn Bora 115 pk 1.9TDI krijg ik ook niet onder de 5.7l/100km (ja, als een oud oma'tje rijden...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

moment opname : 90 km op een vlakke weg in de 5 is bij mij 4.8/100km

 

Binnen de bebouwde kom is het inderdaad een stuk slechter.

omdat je toch elke X weer die 13 a 1400 kilo in beweging moet brengen.

 

normaal rij ik een tank leeg met een gemiddelde van 6.5/100km.

Maar er zijn ook wel weken bij dat ik bijna de 8,0/100km haal

 

hangt inderdaad enorm van de rijstijl af

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn bandenspanning is nu 2.5 bar rondom met de standaard 16" 205 band. Het huidige verbruik haal ik al door suf te rijden. Ik ken de historie van de auto ook niet. De auto had 78500 gereden. Misschien is ie wel sterk vervuild van binnen. Veel is dat niet voor een diesel uit 2003.

 

Omdat de VAG diesels juist te boek staan als zuinig, had ik vergelijkbare waarden als met de PSA HDI verwacht. Verwachtingspatroon kan natuurlijk ook verkeerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn Passat met 130 PK en vijfbak gebruikt doorgaans 6 liter/100 km

 

- overwegend snel- en doorgaande wegen in NL en D, geen stop & go

- toegestane maximum snelheid wordt op indicatie van GPS aangehouden, met de tempomat erop

- bezetting 1 of 2 personen, zelden zware belading

- bandenspanning 2,4 bar

 

naarmate de buitentemperatuur onder nul en lager is, stijgt het verbruik wat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dit soort dingen zijn natuurlijk totaal afhankelijk van rijstijl, gewicht, bandenmaat en waar de km's gemaakt worden, binnen of buiten bebouwde kom..

 

Als ik tegenwoordig 850km met een tank rij ben ik al :D , met 60 liter tanken is dat een gemiddelde van 1 op 14. Nu moet ik wel vermelden dat ik een automaat heb en maar 30km tot mijn werk moet rijden.

 

Met mijn vorige auto was het 65km naar mijn werk, bijna alleen maar snelweg, met 5 versnellingen en een auto van 100kg lichter zat ik altijd boven de 1000km voordat ik moest tanken, gemiddeld dus 1 op 17.

 

In ieder geval veel op de cruise control, dat scheelt echt :!:

 

Gr, RJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Interessant onderwerp.

 

Ik heb 3 volkswagens TDI hiervoor gereden.

De VW Golf 4 TDI 90 pk was de zuinigste. 5,2 op 100 was redelijk normaal en ik reed redelijk normaal.

 

De vorige Passat een 2000 TDI 110 pk geloof ik ca 5,8 op 100.

 

De huidige een TDI 115 pk uit 2000 (die kennelijk een aangepaste motor heeft, volgens de garage die van de 3BG, maar ik heb het me toen laten vertellen) Verbruikt 6,2 op 100 gemiddeld. maar soms haal ik toch 1 op 18 > 50 liter 900 km.

 

Dus ongeveer 1 op 16. ik moet zeggen dat de verschillen me toch verbazen.

 

Ik rij wel veel korte stukken en de motor komt zelden boven de 3000 t/pm. Ik heb nog nooit harder dan 150 km p/u gereden.

 

Kan rustig rijden de motor meer vervuilen??? Met name als ie koud is rijd ik absoluut 10 km lang zeer rustig. Schakelen voor 2300 t/pm en rustig optrekken. Pas als ie warm is iets vlotter tot normaal.

verder laat ik de motor altijd minimaal een minuut stationair draaien voor ik wegrij. Het olieverbruik is zeer minimaal. 2 a 3 deciliter op 10000 km als ik het moet schatten.

 

Wat voor invloed heeft motorvervuiling dan?? Kan het verholpen worden??

Of andere ideeen om zuiniger te rijden??

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ pdx111: Ik heb een beetje hetzelfde met een benzine, het verbruik is wat aan de hoge kant in vergelijking met 'soortgenoten', ondanks een rustige rijstijl. Iedere auto verschilt simpelweg van anderen, de ene heeft een iets hoger verbruik, de ander levert net iets meer vermogen, ondanks dat het allemaal hetzelfde zou moeten zijn. Daar doe je niets aan, ik heb dat ook nog eens bij de dealer gecheckt. Bij oudere auto's kon je nog wel eens wat afstellen, maar dat kun je tegenwoordig ook vergeten.

Ik weet wel dat ik m.b.t. mijn vorige auto (een Opel Omega 3.0 V6 Benzine, oké, niet te vergelijken met jouw auto) de tip heb gekregen om 'm af en toe toch wat verder door te trekken in de versnellingen omdat pas boven de 3000 toeren de variabele kleptiming in werking treedt. Als je altijd onder de 3000 toeren blijft, kan dat mechanisme vast komen te zitten, met een hoger verbruik en verminderde prestaties als gevolg. Ik weet niet in hoeverre dat verhaal ook voor jouw auto opgaat, maar er zijn er hier vast wel die daar iets meer over kunnen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

 

Interessant onderwerp.

 

Ik heb 3 volkswagens TDI hiervoor gereden.

De VW Golf 4 TDI 90 pk was de zuinigste. 5,2 op 100 was redelijk normaal en ik reed redelijk normaal.

 

De vorige Passat een 2000 TDI 110 pk geloof ik ca 5,8 op 100.

 

De huidige een TDI 115 pk uit 2000 (die kennelijk een aangepaste motor heeft, volgens de garage die van de 3BG, maar ik heb het me toen laten vertellen) Verbruikt 6,2 op 100 gemiddeld. maar soms haal ik toch 1 op 18 > 50 liter 900 km.

 

Dus ongeveer 1 op 16. ik moet zeggen dat de verschillen me toch verbazen.

 

Ik rij wel veel korte stukken en de motor komt zelden boven de 3000 t/pm. Ik heb nog nooit harder dan 150 km p/u gereden.

 

Kan rustig rijden de motor meer vervuilen??? Met name als ie koud is rijd ik absoluut 10 km lang zeer rustig. Schakelen voor 2300 t/pm en rustig optrekken. Pas als ie warm is iets vlotter tot normaal.

verder laat ik de motor altijd minimaal een minuut stationair draaien voor ik wegrij. Het olieverbruik is zeer minimaal. 2 a 3 deciliter op 10000 km als ik het moet schatten.

 

Wat voor invloed heeft motorvervuiling dan?? Kan het verholpen worden??

Of andere ideeen om zuiniger te rijden??

 

Groet Paul

 

Idd, van stationair warm draaien word hij niet beter. Zou ik zelf niet doen, gewoon rustig gaan rijden. Dan word de motor tevens sneller warm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lachen, 'overdekt voortbewegen' WHAHAHAHAHAHAHA.

 

Ik heb overigens in een lupo gereden (tdi). Verrekte vlot ding.

 

Snel rijden doe ik op de motor. (zie foto / nummer 12) ;)

De auto is voor mij echt een gebruiksvoorwerp, maar dan toch liefst een passat. kan nog steeds genieten van vorm en rijeigenschappen ook al heeft ie 260 dkm gelopen. ;)

 

Ik heb nog een vraag over de te gebruiken olie, maar ik zal eerst eens in het forum rondneuzen.

 

Bedankt voor de antwoorden ;)

 

Groet Paul

post-4115-1423822391,5359_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
moment opname : 90 km op een vlakke weg in de 5 is bij mij 4.8/100km

 

Binnen de bebouwde kom is het inderdaad een stuk slechter.

omdat je toch elke X weer die 13 a 1400 kilo in beweging moet brengen.

 

normaal rij ik een tank leeg met een gemiddelde van 6.5/100km.

Maar er zijn ook wel weken bij dat ik bijna de 8,0/100km haal

 

hangt inderdaad enorm van de rijstijl af

 

Hoi Frutzz en alle anderen ook,

Ik ben Zaterdag naar Nijmegen geweest en heb gewoon 90km / p / uur gereden en ja dan ben je echt zuinig.

Ik rijd op winter banden, afgevuld via de beschrijving 2.5 bar voor en achter 2.0 bar.

Ik heb destijds het instrumenten paneel om laten zetten zeg maar even voor het gemak van 5.L op 100 km naar 2o km p/liter en ik rijd verdomt zuinig

:thumb:

Ik rijd meestal 90 km/p uur dat scheelt echt, net als bij jou idd op een vlake weg rijd ik heel rustig

Ik heb er dan ook een foto van

6o41dtg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zuinig rijden kan ook bij de maximaal toegestane snelheid.

Gewoon veel rijden op de cruisecontrole en niet te veel de

boordcomputer in de gaten houden :wink:

 

Gaat bij mij alleen nooit lang goed omdat m'n rechtervoet regelmatig

last heeft van het zwaremetaal syndroom. :embarassed:

in het Duits noemen ze dat geloof ik een blei Füße

Om maar even in de taal van de boordcomputer te spreken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zuinig rijden kan ook bij de maximaal toegestane snelheid.

Gewoon veel rijden op de cruisecontrole en niet te veel de

boordcomputer in de gaten houden :wink:

 

Gaat bij mij alleen nooit lang goed omdat m'n rechtervoet regelmatig

last heeft van het zwaremetaal syndroom. :embarassed:

Hoi frutzz

ik rijd altijd met cc, en nee ik heb geen lood in mijn schoenen :lol::lol:

ik had van deur tot deur gemiddelt 17.7 km p/ liter en was ook nog eens beladen ook denk zo[n 500 kg .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dexter Hoi

Weet jij een binnen wegetje vanuit denhaag naar Nijmegen Van 150 km dan Laughing Laughing

Ja natuurlijk op de snelweg wat mankeert daar aan dan rechter baan

Moet kunnen toch

 

Volgens routenet is hetmogelijk om zonder snelweg er te komen duurt 2x zo lang.:P:P:P:P:P

Hou er zelf niet van om zo "langzaam" te rijden. De vrachtwagens komen je voorbij rijden. Maar ieder zijn hobby als ik zuinig wil rijden zet ik cc op 120.

Persoonlijk hou ik er niet zo van, je kunt er nogal eens op verkijken een personen auto die maar 90 rijd. Zou zelf dan toch liver 110/120 rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden