Ga naar inhoud
  • 0

Pomp of ventilator die blijft aanslaan.


MarkMark

Vraag

Goede middag allemaal.

Heb mij net voorgesteld in een ander topic dus als jullie het niet erg vinden maak ik een lang verhaal hier korter.

 

Sinds eergisteren zit er iets onder de klep dat blijft aanslaan. En dus de accu leeg trekt. Ik heb de accu weer opgeladen en teruggeplaatst als het weer donker is, iets dat natuurlijk niet helpt met het vinden van het storingspunt.

 

 

Dat zou het filmpje moeten zijn.

Het zijn in ieder geval niet de 2 ventilators voor de radiator. Het geluid komt van linksvoor.

Wie o wie herkent dit geluid?

aangepast door MarkMark
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

secundaire-luchtpomp? Relais ervan niet meer helemaal lekker?

 

  

Kan ook nog een brandstof opvoerpomp zijn, sowieso zijn de pompjes relais gestuurd, dus het kan zijn dat een relais blijft plakken.

Ik ben een volledig vakonbekwaam persoon met betrekking tot voertuigen. Maar niet vies van een uitdaging natuurlijk. Waar kan ik betreffende relais vinden? En blijft het logisch dat het zichzelf ook inschakelt na een tijd?

Iig bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Persoonlijk vind ik het daarvoor ietswat te luchtbedpompachtig klinken (als dat uberhaupt een woord is  :angel:  )

 

Bij je ECU zit een relais (nummer 373). Wat je kunt proberen is het relais lostrekken zodra je dit geluid hoort. Stopt het meteen? Dan heb je de juiste te pakken. Meest logische is dan om eerst het relais uit te wisselen / te vervangen. Zoals Max al reeds aanhaalt kan het zijn dat deze blijft plakken. 

 

Edit: Als antwoord op je vraag, nee het is niet logisch dat deze vanzelf inschakelt. De werking ervan is als volgt:

 

Werking

Door het secundaire-luchtsysteem wordt tijdens een koude start lucht achter de uitlaatkleppen geblazen. Hierdoor wordt het uitlaatgas rijker aan zuurstof waardoor een zekere naverbranding ontstaat, met als gevolg een kortere opwarmtijd van de katalysator. De aansturing gebeurt door Motronic-regelapparaat -J220- via relais voor secundaire-luchtpomp -J299- en secundaire-luchtinblaasklep -N112- (omschakelklep) naar de combiklep.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dan ga ik morgen eens die ECU opzoeken. Wel frappant dan dat het relais zichzelf kan schakelen een uur nadat de sleutel uit het contact is. Het is echt inschakelen, tijdje flink jagen (idd net een luchtbedpomp) en dan weer afschakelen. Dit dan herhaaldelijk elke zoveel minuten. Iig weer bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gezien je verdere omschrijving verdenk ik dan overigens niet je relais. Een relais die blijft "plakken" schakelt gewoonweg niet in, of schakelt niet meer uit. Het ziet er eerder naar uit dat deze aangestuurd wordt vanuit het regelapparaat ondanks de auto van het contact af staat. Ben je nog andere elektronische problemen tegen gekomen? (Ik heb je voorstel bericht gelezen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gezien je verdere omschrijving verdenk ik dan overigens niet je relais. Een relais die blijft "plakken" schakelt gewoonweg niet in, of schakelt niet meer uit. Het ziet er eerder naar uit dat deze aangestuurd wordt vanuit het regelapparaat ondanks de auto van het contact af staat. Ben je nog andere elektronische problemen tegen gekomen? (Ik heb je voorstel bericht gelezen)

Nee, niets. Alles dat aan moet is aan, uit wat uit moet zijn. Alleen dat ene nog onbekende slaat aan en af. Op het moment dat ik de accu koppel slaat het meteen aan btw.

aangepast door MarkMark
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net met terugplaatsen accu even de luchtinlaat losgekoppeld. Zie foto. En warempel, ik voel hem zuigen. Niet zo hard als je zou verwachten met de hoeveelheid herrie, maar toch. Ik weet iig weer iets meer. Had een zwarte en groene stekker tegen de achterwand ontkoppeld, maar bleef voeding geven (kreeg de 2 bruine niet los). Geldt ook voor de MAF. (Begin zowaar termen op te pikken)

 

Anyway, ik ga morgen gewoon zekeringen trekken en dan zal er toch ergens vanzelf iets af moeten slaan. Dan weet ik nog wat beter waar ik moet zoeken, hoop ik.

post-28036-0-12293600-1539281182_thumb.jpg

aangepast door MarkMark
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, the plot thickens. Links naast het stuur de zekeringhouder losgetrokken. Op het bijbehorende kaartje gekeken wat erbij zou kunnen horen, zekering verwijderd en getest. Nog steeds spanning geleverd. Ok, ik zou Mark niet zijn als ik niet gewoon alle zekeringen eruit ruk, en dan gewoon stapsgewijs alles terugplaatsen. Dus.. alle zekeringen verwijderd en verdomd, levert nog steeds spanning. /flabbergasted

 

Ik kan nergens iets vinden over een 2e zekeringhouder. Zwaarste links naast het stuur is 30A, lijkt mij voor een aantal dingen toch wel licht. Maar nu? Iemand een idee voor ik de hele luchtinlaat eraf moet slopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar zit zijn zekering ook niet ;-) Deze zit, net als het relais, bij de ECU / motorruimte. Kan even niet zo direct zeggen waar exact of welk nummer dit is. Overigens lijkt het me een goed idee om je auto eens uit te (laten) lezen. Hiervan een log maken, alles wissen, stuk rijden en weer uitlezen. Dit omdat sommige foutcodes wellicht al lange tijd in het geheugen staan en niet meer van toepassing zijn. De fouten die dan zowel voor als na het wissen erin staan, verdienen dan ook je aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar zit zijn zekering ook niet ;-) Deze zit, net als het relais, bij de ECU / motorruimte. Kan even niet zo direct zeggen waar exact of welk nummer dit is. Overigens lijkt het me een goed idee om je auto eens uit te (laten) lezen. Hiervan een log maken, alles wissen, stuk rijden en weer uitlezen. Dit omdat sommige foutcodes wellicht al lange tijd in het geheugen staan en niet meer van toepassing zijn. De fouten die dan zowel voor als na het wissen erin staan, verdienen dan ook je aandacht.

Waar in het compartiment kan ik deze vinden? En heb een log van een paar dagen terug, zal die zo opsnorren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VAG-COM Windows Based VAG/VAS Emulator Version: Release  311.2-N www.Ross-Tech.com
Dealer/Shop Name: Workshop Code: 000 00000
Self-Diagnosis Log Wednesday, 10 October 2018, 19:30:33
License Plate: Mileage:    Repair Order:
Chassis Type: 3B - VW Passat B5 Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,58
 
Address 01     ------------------------------------------------------   Controller: 3B0 907 551 CH    Component: 2.8L V6/5V      G   0001   Coding: 11701   Shop #: WSC 05311   WVWZZZ3BZ3E001054     VWZ7Z0B5000435 2 Faults Found: 16805 - Warm Up Catalyst: Bank 1: Efficiency Below Threshold        P0421 - 35-10 - - - Intermittent 18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low        P1602 - 35-00 - Readiness: 0000 0000
Address 03     ------------------------------------------------------   Controller: 4B0 614 517 H     Component: ABS/ESP allrad      1728   Coding: 04495   Shop #: WSC 05311 No fault code found.
Address 08     ------------------------------------------------------   Controller: 3B1 907 044 J     Component: CLIMATRONIC B5GP    0005   Coding: 17000   Shop #: WSC 05314 3 Faults Found: 01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)        37-00 - Faulty 01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)        37-00 - Faulty 01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)        37-00 - Faulty
Skipping Address 15-Airbags
VAG-COM Self-Diagnosis Log Wednesday, 10 October 2018, 19:30:33 Page 2
License Plate:
Address 17     ------------------------------------------------------   Controller: 3B0 920 827       Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V08   Coding: 05115   Shop #: WSC 00000   WVWZZZ3BZ3E001054     VWZ7Z0B5000435 1 Fault Found: 01177 - Engine Control Unit        64-10 - Not Currently Testable - Intermittent
Address 19     ------------------------------------------------------   Controller: 6N0 909 901       Component: Gateway K<->CAN    0001   Coding: 00006   Shop #: WSC 05314 No fault code found.
Address 46     ------------------------------------------------------   Controller: 1C0 959 799 B     Component: 0J Komfortgerát HLO 0003   Coding: 00259   Shop #: WSC 05311 3 Faults Found: 01038 - Central Locking Thermal Protection        35-10 - - - Intermittent 01359 - Internal Central Locking Switch: Passenger Side (E198)        27-10 - Implausible Signal - Intermittent 00929 - Locking Module for Central Locking: Front Passenger Side (F221)        27-10 - Implausible Signal - Intermittent
End   ------------------------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update, kan de box voor de ECU net ver genoeg open krijgen om het relais weg te trekken. Momenteel geen spanning aanwezig, maar voor morgen kan ik iig weer ff uit de voeten. Geen idee hoe ik onder het stuur moet komen bij de andere relais. Kan niets losdraaien oid en lomp rukken zal vast niet de bedoeling zijn. Maar bedankt tot dusverre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update, kan de box voor de ECU net ver genoeg open krijgen om het relais weg te trekken. Momenteel geen spanning aanwezig, maar voor morgen kan ik iig weer ff uit de voeten. Geen idee hoe ik onder het stuur moet komen bij de andere relais. Kan niets losdraaien oid en lomp rukken zal vast niet de bedoeling zijn. Maar bedankt tot dusverre.

Er zitten een x-aantal torx boutjes in. 4 volgens mijn.

2 aan de zijkant bij je zekeringen

2 onder het stuur waar je je boekje in schuift. Moet je ff goed kijken. Ze zijn zwart in een zwarte ruimte. Lastig te zien.

 

Maar welk relais heb je nu los dan?

 

Ps kijk uit met torre van de kap van je ecu waterkast onder het parfaan. Parfaan is gevoelig voor lomp.post-23215-0-96073700-1539356207_thumb.jpeg

post-23215-0-93414100-1539356233_thumb.jpeg

 

LET OP! Er zitten wat Stekkers aan van oa, obd, verlichting etc.

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 373 relais die bij de ECU in de bak zit. Zichtbaar mankeert er niets aan, maar zegt natuurlijk niet alles. Zal zo na de koffie mij eens gaan bemoeien met het interieur. Wederom dank voor de foto's

Als je hem al te pakken heb zal hij bij jouw niet onder je stuur zitten.

YouTube heb wel wat filmpjes hoe je een relais kunt testen op werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Relais verwijderd, accu aangesloten. Geen werking pomp. Mooi. Relais weer terug gestoken, accu weer aangesloten. Geen werking pomp.... Auto gestart, pomp werkt. Dus.. preventief maar een relais besteld bij de zoon van de buurman. Geen idee hoe of wat. Relais was schoon, droog, 1kleur zonder verkleuring, contacten mooi blank en maakt geen geluid bij schudden (alhoewel ze dat waarschijnlijk sowieso nooit doen). Geen idee meer. Laten voor wat het is en van de week gewoon preventief uitwisselen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat begint erop te lijken :-) 

 

Zou zomaar kunnen dat door het los en weer terug steken van het relais het probleem is opgelost (voor zolang het duurt). Als voorbeeld: Onlangs een actieve subwoofer "gerepareerd". Het relais die de woofer behoort in te schakelen deed niets meer en na deze een tik te hebben gegeven, schakelt deze alweer weken iedere dag probleemloos in. Toch wel vreemd dat deze om de zoveel tijd in- en uitschakelt. 

 

Wat betreft de log, zijn na het maken van deze log alle foutcodes gewist? Dan is het wellicht een idee om tzt opnieuw een log te maken en te vergelijken. Ik kan het compleet mis hebben maar vooral de eerste foutcode (16805 / P0421) lijkt me interessant. Als ik het goed begrijp stuurt deze controller (ECU) namelijk je secundaire-luchtpomp aan en heeft deze melding hier naar mijn idee ook betrekking op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden