Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Even voor de duidelijkheid.

Ik ben geen expert en ook geen pro-diesel profeet.

Ik erger me alleen vaak aan halve waarheden die gebruikt worden voor een heksenjacht en iedereen (van politici tot milieuorganisaties) die vrolijk meeneuriën op het melodietje.

 

Dus even kijken naar de feiten.

 

Het gaat om CO2, fijnstof en NOx.

 

 

CO2

Een dieselmotor (oud en nieuw) stoot minder CO2 uit dan een benzinemotor. Dit, door het veel hogere rendement (Diesel vs Otto principe).

 

Een dieselmotor stoot (generaliserend) veel meer fijnstof en NOx uit. Dat, zonder tegenmaatregelen welteverstaan. Dat is ook de grootste makke van oudere dieselmotoren.

 

FIJNSTOF

Tegen fijnstof is het roetfilter zeer effectief (en helaas ook wel een bron van storingen).

Moderne dieselmotoren stoten veel minder fijnstof uit dan benzinemotoren.

Moderne benzinemotoren met directe injectie stoten 10 tot 60 maal zoveel fijnstof (roet!) uit (in vergelijking met de modernste dieselmotoren). Zeker bij lage temperaturen is de benzinemotor veel slechter.

Ja, echt.

En dan ook nog eens fijnstof met heel erg kleine deeltjes die extra schadelijk zijn...

Verwacht benzinemotoren met roetfilter die waarschijnlijk ook weer snel verstopt zullen zijn.....

 

NOx

Ook hier scoort de dieselmotor zonder maatregelen erg slecht.

 

Al langer bestaand is EGR (exhaust/emission gas recirculation).

Niet vrij van storingen.

Verlaagt de verbrandingstemperatuur en door die lagere temperatuur wordt er minder NOx gevormd.

Nadelen: vorming van koolmonoxide; vrijkomen van onverbrande brandstof èn.....roetvorming. En verlies van vermogen.

 

Met SRC (selective catalyc reduction) wordt een grote stap gemaakt om de NOx emissie te verminderen. De techniek bestaat al bijna 30 jaar overigens.

Daarbij is DEF (diesel exhaust fluid) benodigd, best bekend bij ons als AdBlue. NOx wordt afgebroken naar stikstof en een klein beetje CO2.

In combinatie met een roetfilter is het resultaat goed.

 

Dus met SRC en roetfilter zit de moderne diesel op dezelfde levels qua NOx en als benzinemotoren. En beter qua fijnstof.

Qua CO2 scoort de diesel altijd beter.

 

 

En het beste is natuurlijk om gewoon wat minder te rijden.

aangepast door PHS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons verbruik van de Leaf over 2017:

 

11633km gereden.

1955kWh geladen.

 

Gemiddeld verbruik over 2017 16.7kwh/100km.

 

En 2 ton CO2 niet een uitlaat uitgejaagd.

Dat heeft die TDI van je wel gedaan

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

PHS:

 

Als alle diesels SRC zouden hebben en de personenauto's die SRC hebben deze ook op de juiste manier zouden gebruiken heb je helemaal gelijk, helaas is dat niet hoe het werkelijk gaat.

De CO2 uitstoot is het probleem niet bij diesels, het gaat om de nitro oxyden, NOx, dat is puur gif.

En daar gaat het hele dieselschandaal ook over, die uitstoot is in de praktijk 10, 20, of 40X zo hoog als opgegeven, in stadscentra,s stijgen de NOx niveaus tot grote hoogte wat letterlijk de gezondheid schaad.

Autofabrikanten belazeren de kluit met gerotzooi in de software onder het mom van motor bescherming, dus die uitstoot limitering werk alleen de eerste 20 minuten, daarna gaat het gewoon uit.

0 gasreiniging meer.

20 minuten is ook precies de test tijd in het lab voor de keuring.......dat komt even mooi uit...

 

Wat betreft fijnstof: Roetfilter vangt de schadelijke deeltjes niet af, en inderdaad, een direct ingespoten benzine motor is ook een fijnstof fabriekje.

 

En hoeveel diesel eigenaren hebben hun roetfilter verwijderd?

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, de vervuiler betaald, lijkt mij wel zo eerlijk toch?

Het is te zwart wit.

Buiten het feit of ik het daar mee eens ben of niet. Maar hier begint het wel.

Als een product duurder wordt heeft dit effect op de verkoop. Dit zal jij niet uitgelegd hoeven krijgen. Dus zal een producent twijfelen over productie. (All About the money)

Men zal bewust dan wel bereid moeten zijn.

 

Daarom zeg ik: “Nog een recessie bv en je kunt erop wachten dat er wat veranderd. Want dan kijken we extra kritisch naar dergelijke “kosten”.”

 

Zolang het goed gaat en de centen rollen interesseerd het ons geen drol. (Uitzonderingen daar gelaten)

 

 

( nog heel even. En we gaan van diesel naar banga banga feestjes) ????

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68

Wat is de vervuiling/uitstoot van jullie Leaf eigenlijk? En hoe staat dat in verhouding tot bijvoorbeeld een soortgelijke auto op benzine?

Das niet eerlijk. Want we laten centrales branden op hout gekapt uit de bossen van Amerika. Om die karretjes te laten rijden. Die uitstoot is op papier veel lager dan steenkool zodat wij als Nederland ons uitstoot quotum halen, dus dat is “goed”. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag laatst ik bij één vandaag een korte reportage over kobalt de belangrijke basis voor batterijen.

Kan alleen in Congo gedolven worden en wel door kinderen met de hand.

Door de vraag is de prijs in een jaar verdubbeld. 

Dit zou de industrie ook tot nadenken moeten zetten.

 

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de industrie wereldwijd in staat is om alle auto's op fossiele brandstof te vervangen door elektrische auto's zeker niet gezien de batterij problemen.

AANDELEN KOPEN!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

PHS:

 

Als alle diesels SRC zouden hebben en de personenauto's die SRC hebben deze ook op de juiste manier zouden gebruiken heb je helemaal gelijk, helaas is dat niet hoe het werkelijk gaat.

De CO2 uitstoot is het probleem niet bij diesels, het gaat om de nitro oxyden, NOx, dat is puur gif.

En daar gaat het hele dieselschandaal ook over, die uitstoot is in de praktijk 10, 20, of 40X zo hoog als opgegeven, in stadscentra,s stijgen de NOx niveaus tot grote hoogte wat letterlijk de gezondheid schaad.

Autofabrikanten belazeren de kluit met gerotzooi in de software onder het mom van motor bescherming, dus die uitstoot limitering werk alleen de eerste 20 minuten, daarna gaat het gewoon uit.

0 gasreiniging meer.

20 minuten is ook precies de test tijd in het lab voor de keuring.......dat komt even mooi uit...

 

Wat betreft fijnstof: Roetfilter vangt de schadelijke deeltjes niet af, en inderdaad, een direct ingespoten benzine motor is ook een fijnstof fabriekje.

 

En hoeveel diesel eigenaren hebben hun roetfilter verwijderd?

 

Volgens mij schrijf ik niks anders.

Qua uitstoot is mijn info gebaseerd op echte metingen en niet de beruchte meetcyclus.

 

Waar het mij om gaat is dat technologisch er goede oplossingen zijn.

Frauderen met de hardware en software komt idd regelmatig voor.

Daar moet je dus op handhaven en niet op basis daarvan technologie afserveren.

aangepast door PHS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar maken jullie je druk om, overheid bepaalt toch.

 

Ik blijf nog lekker in mijn diesel rijden of een dikke benzine, leef nu en over 10 jaar zien we het wel weer.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mich76:

 

Het is mij duidelijk dat jij alleen maar in problemen denkt, niet in oplossingen.

De transitie zal ook niet in 1 dag en nacht gebeuren en zal de laad infra inderdaad uitgebreid moeten worden.

Is allemaal niet zo moeilijk, is reeds bestaande goedkope technologie.

In bijvoorbeeld Oslo kan het wel, straten vol met laadpaaltjes, parkeer garages waar EV eigenaren in de nacht gratis kunnen parkeren en hun auto op kunnen laden tegen een normaal tarief.

En daar vliegen de stoppen er ook niet uit...........

Als er iets makkelijk te transporteren is dan is het elektriciteit wel, heel simpel door een kabeltje.

 

NOx is een puur gif, daar is wetenschappelijk niets aan te bewijzen.

Adem je daar hoge concentraties van in, dan wordt je ziek, heeft niets met vage onderzoekjes te maken of politieke kleur.

 

En als je je al zorgen maakt of het stroomnet het allemaal aankan dan gaat waterstof het helemaal niet worden.

Als je waterstof gaat gebruiken om auto's voort te bewegen heb je daar 3 tot 4 keer zoveel energie voor nodig om de zelfde afstand af te leggen als met een EV.

Dan hoef ik verder niets uit te leggen denk ik.

Ga je waterstof produceren dmv stoom en aardgas zoals nu de meeste waterstof gemaakt wordt, dan schieten we er nog niets mee op en ben je nog steeds enorme hoeveelheden CO2 aan het produceren.

Waterstof voor personenauto's is trekken aan een dood paard.

1 vulpunt kost 2 miljoen euro, 2 miljoen!

Wie zal daar in gaan investeren om het land vol te zetten met vulpunten van 2 miljoen euro per stuk?

En goedkoper zal dat nooit worden, om waterstof, wat een heel agressief goedje is, onder 700 bar druk te krijgen is hele dure technologie voor nodig.

Heel wat anders dan bijvoorbeeld LPG waar het vaak mee vergeleken wordt. 

Heeft er net 1 voor je getankt, sta je een half uur te wachten voor het systeem voldoende waterstofgas onder druk (700bar) heeft gebracht om jou tankje te vullen.

 

Enig idee hoeveel stroom het kost om olie te raffineren tot benzine en diesel? (en dan laten we het boren, transporteren met die vieze tankers naar Pernis en de logistiek naar de tankstations nog even buiten beschouwing)

 

 

 

Maar ik herken je argumentatie over deze zaken, voor ik mij er echt in verdiept had dacht ik er ook ongeveer zo over.  :wink:

Maar als we niets doen gaat het echt fout en dan zal je binnen afzienbare tijd 200km landinwaarts moeten verhuizen of een duikboot moeten kopen om thuis te komen.

Dat is de realiteit.  :sad:

 

Ok, ik denk zeer zeker wel in oplossingen, maar het promoten van EV's en het uitbannen van diesel zie ik niet als een oplossing.

Noorwegen is qua EV transitie veel meer geschikt dan Nederland. Ze hebben een overvloed van groen stroom, en een veel lagere bevolkingsdichtheid.

Vergeet niet dat hier in de jaren 50, 60 en 70 complete woonwijken en flatgebouwen uit de grond gestampt zijn waar men rekening hield met 0.7 auto per gezin. Tegenwoordig zijn we veelal (al dan niet gedwonen) 2 verdieners, en staan er vaak minimaal 2 auto's voor de deur. In mijn woonwijk is parkeren sowieso al een probleem, dat gaat met EV alleen nog maar erger worden, want iedere plek moet een laadpaal hebben.

Dat NOx een puur gif is zal ik niet ontkenne, maar dat is O2 ook, in de juiste verhouding heb je het nodig om je leven steeds met 4 minuten te verlengen, maar in pure vorm ga je er ook dood aan.

Wat ik daarmee wil zeggen, NOx is geen gezond goedje, maar er is nog geen enkel onomstotelijk wetenschappelijk bewijs dat wat de invloed van NOx uit verkeer en transport op je gezondheid heeft.

Nog recentelijk op het nieuws dat oa. VAG een onderzoek gesubsidieerd heeft naar de gevolgen van een diesel motor op mensen door dit te testen in een afgesloten ruimte. Men weet het gewoon nog niet, maar intussen zijn er wel maatregelen die genomen worden op basis van cijfers uit pseudo onderzoekjes uit de linkse hoek.

 

Waterstof in de huidige vorm is inderdaad redelijk onpraktisch en bijna kansloos te noemen. Daarom haalde ik de Nederlandse uitvinding erbij (http://www.h2-fuel.nl). Als het deze man lukt zoals beweerd, waterstof in een vloeistof op kamertemperatuur kan worden  geproduceerd en worden getransporteerd, is het per direct over-en-uit voor EV. En de fabrikanten weten dit, het is niet zomaar dat Toyota EV min of meer laat vallen en zich nu helemaal richt op waterstof.

 

En dan komen we op 200km landinwaards verhuizen, stijgende waterspiegel heeft niets met NOx te maken, dat is CO2. En dat is een probleem wat we wel moeten aanpakken. En dat doe je niet door dieselrijders te frusteren, EV's te promoten en andere symptoombestrijding maatregeltjes.

 

Verkeer en transport sector heeft een bijdrage van tussen de 2 en 6% in de globale CO2 uitstoot. Al zou heel Nederland aan een EV met 100% groene stroom zitten, het globaal effect hiervan is nihil, niks, nada. Kost miljarden en dan heb je ook.... niks.

 

En dat brengt het dus op mijn visie over deze problematiek. Wij moeten stoppen met deze futiliteiten die onder de noemer 'groen' verkocht en gedwongen worden.

 

Pak de CO2 problematiek globaal aan. Een bedrijf als Unilever is verantwoordelijk voor een CO2 schade van ongeveer 4x het wereldwijde wagenpark per jaar.

Ze zijn mede verantwoordelijk voor massale boskap om zodoende goedkope palmolie te kunnen verkrijgen. De oerbossen hebben we hard nodig, meer dan ooit, maar intussen word wereldwijd gekapt voor de korte termijn winst. En dat gebeurt ook dichter bij huis, Polen is al een poosje bezig om de laatste oerbos van Europa te reduceren, de EU doet niet meer dan 'foei' roepen, maar heeft totzover nog geen enkele harde maatregel genomen. En dat is wat mij stoort, deze ontwikkelingen hebben meer invloed op de broeikassen dan alle ICE motoren bij elkaar, en toch krijgen ze hooguit 1% van de media aandacht wat aan EV/ICE gegeven word.

 

Ongeveer 50% van alle boeikassen komt uit de landbouw (kijktip: de docu Cowspiracy, oa. Netflix). In plaats van miljarden weg te gooien aan nutteloze subsidies en hobby projectjes van Groenlinks, stop dat geld in duurzaam landbouw. En dan niet alleen binnen onze kleine niet noemenswaardige landgrenzen, maar globaal. Neem die mega farm's van McDonald's eens onder de loep, verban palmolie, zet voor iedere koe ergens een boom neer. 10% minder broeikas uitstoot in de landbouw staat gelijk aan de gehele globale productie uit ICE motoren. En ik vind het geen probleem om (veel) meer te betalen voor een stukje vlees als het dier een goede welzijn gehad heeft, en het stukje vlees broeikasgas neutraal tot stand gekomen is. 

Graaf desnoods wat kanalen in Afrika, irrigeer droge gebieden, laat het weer groen worden.

 

Ja kost geld, maar kan prima bekostigd worden door alle bijdragen die nu reeds al onder kopje milieumaatregel binnen geharkt worden. Maar nee, EU maakt zich eerder druk over het vermogen van een stofzuiger, dat appels zonder steeltje niet verkocht mogen worden, en dat bananen een minimale buigradius moeten hebben.

aangepast door Mich76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar maken jullie je druk om, overheid bepaalt toch.

 

Ik blijf nog lekker in mijn diesel rijden of een dikke benzine, leef nu en over 10 jaar zien we het wel weer.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Eens Ronald!! Maar aan je Avatar te zien, zou ik toch je roetfilter terug plaatsen. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens Ronald!! Maar aan je Avatar te zien, zou ik toch je roetfilter terug plaatsen. :lol:

Als Trumph de staalmarkt niet gaat boycotten dan wil ik er over nadenken.

Sommige zitten zich hier druk te maken over bepaalde zaken, maar deze man laat de hele wereld ploffen... laat mij dan lekker genieten van mijn dieseltje of dikke V6

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is erg interessant

 

Dit gaat over productie van elektriciteit in de US en de enorme mate waarin daar op kolen gestookt wordt en de zeer langzame afbouw daarvan. Ergens denk ik dat een land met zo'n president dat lot ook gewoon verdient (karma).

 

Hoeveel kolencentrales staan er nu nog in NL en hoeveel over 10 jaar? Nul.

Punt is juist dat je de bron van de electriciteit kan vervangen door een groene bron en bij ICE juist niet. Daar gaat het filmpje helemaal aan voorbij.

 

Maar los van de oorzaken hier een bericht over het effect van het aandeel diesel in de autoverkopen en de prijs van tweedehands diesels.

 

Dieselauto's minder populair, 'het sentiment onder kopers verandert' - http://nos.nl/l/2220324

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar dat iedereen,zoweer zijn opvattingen heeft. We moeten maargeen politieke discusies gaan voeren, ik vind Trump een geweldige vent die het belang van zijn land voorop steld. Zouden we in NL ook moeten hebben. En bericht van de NOS geeft weer heel erg de situatie in NL weer, maar andere landen bv Franrijk zijn veel grotere diesellanden.

 

Bij de NOS moet je trouwens wel oppassen wat berichtgeving betreft, ze staan erom bekend , dat ze zo wie zo een hekel aan autoś te hebben en praaten de millieubewegingen naar de mond.

Van de week was er een bericht in het 6 uur nieuws, dat het hier wel erg koud is, maar op Groenland was het juist erg warm (stel je voor, dat de mensen niet meer geloven in de opwarming van de aarde) zo rond het vriespunt. Meteen ben ik gaan kijken naar de actuele temp. op Groenland en wat blijkt, het was er op dat momen zoń -30 graden . Waarom zo'n bericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik denk zeer zeker wel in oplossingen, maar het promoten van EV's en het uitbannen van diesel zie ik niet als een oplossing.

Noorwegen is qua EV transitie veel meer geschikt dan Nederland. Ze hebben een overvloed van groen stroom, en een veel lagere bevolkingsdichtheid.

Vergeet niet dat hier in de jaren 50, 60 en 70 complete woonwijken en flatgebouwen uit de grond gestampt zijn waar men rekening hield met 0.7 auto per gezin. Tegenwoordig zijn we veelal (al dan niet gedwonen) 2 verdieners, en staan er vaak minimaal 2 auto's voor de deur. In mijn woonwijk is parkeren sowieso al een probleem, dat gaat met EV alleen nog maar erger worden, want iedere plek moet een laadpaal hebben.

Dat NOx een puur gif is zal ik niet ontkenne, maar dat is O2 ook, in de juiste verhouding heb je het nodig om je leven steeds met 4 minuten te verlengen, maar in pure vorm ga je er ook dood aan.

Wat ik daarmee wil zeggen, NOx is geen gezond goedje, maar er is nog geen enkel onomstotelijk wetenschappelijk bewijs dat wat de invloed van NOx uit verkeer en transport op je gezondheid heeft.

Nog recentelijk op het nieuws dat oa. VAG een onderzoek gesubsidieerd heeft naar de gevolgen van een diesel motor op mensen door dit te testen in een afgesloten ruimte. Men weet het gewoon nog niet, maar intussen zijn er wel maatregelen die genomen worden op basis van cijfers uit pseudo onderzoekjes uit de linkse hoek.

 

Waterstof in de huidige vorm is inderdaad redelijk onpraktisch en bijna kansloos te noemen. Daarom haalde ik de Nederlandse uitvinding erbij (http://www.h2-fuel.nl). Als het deze man lukt zoals beweerd, waterstof in een vloeistof op kamertemperatuur kan worden  geproduceerd en worden getransporteerd, is het per direct over-en-uit voor EV. En de fabrikanten weten dit, het is niet zomaar dat Toyota EV min of meer laat vallen en zich nu helemaal richt op waterstof.

 

En dan komen we op 200km landinwaards verhuizen, stijgende waterspiegel heeft niets met NOx te maken, dat is CO2. En dat is een probleem wat we wel moeten aanpakken. En dat doe je niet door dieselrijders te frusteren, EV's te promoten en andere symptoombestrijding maatregeltjes.

 

Verkeer en transport sector heeft een bijdrage van tussen de 2 en 6% in de globale CO2 uitstoot. Al zou heel Nederland aan een EV met 100% groene stroom zitten, het globaal effect hiervan is nihil, niks, nada. Kost miljarden en dan heb je ook.... niks.

 

En dat brengt het dus op mijn visie over deze problematiek. Wij moeten stoppen met deze futiliteiten die onder de noemer 'groen' verkocht en gedwongen worden.

 

Pak de CO2 problematiek globaal aan. Een bedrijf als Unilever is verantwoordelijk voor een CO2 schade van ongeveer 4x het wereldwijde wagenpark per jaar.

Ze zijn mede verantwoordelijk voor massale boskap om zodoende goedkope palmolie te kunnen verkrijgen. De oerbossen hebben we hard nodig, meer dan ooit, maar intussen word wereldwijd gekapt voor de korte termijn winst. En dat gebeurt ook dichter bij huis, Polen is al een poosje bezig om de laatste oerbos van Europa te reduceren, de EU doet niet meer dan 'foei' roepen, maar heeft totzover nog geen enkele harde maatregel genomen. En dat is wat mij stoort, deze ontwikkelingen hebben meer invloed op de broeikassen dan alle ICE motoren bij elkaar, en toch krijgen ze hooguit 1% van de media aandacht wat aan EV/ICE gegeven word.

 

Ongeveer 50% van alle boeikassen komt uit de landbouw (kijktip: de docu Cowspiracy, oa. Netflix). In plaats van miljarden weg te gooien aan nutteloze subsidies en hobby projectjes van Groenlinks, stop dat geld in duurzaam landbouw. En dan niet alleen binnen onze kleine niet noemenswaardige landgrenzen, maar globaal. Neem die mega farm's van McDonald's eens onder de loep, verban palmolie, zet voor iedere koe ergens een boom neer. 10% minder broeikas uitstoot in de landbouw staat gelijk aan de gehele globale productie uit ICE motoren. En ik vind het geen probleem om (veel) meer te betalen voor een stukje vlees als het dier een goede welzijn gehad heeft, en het stukje vlees broeikasgas neutraal tot stand gekomen is. 

Graaf desnoods wat kanalen in Afrika, irrigeer droge gebieden, laat het weer groen worden.

 

Ja kost geld, maar kan prima bekostigd worden door alle bijdragen die nu reeds al onder kopje milieumaatregel binnen geharkt worden. Maar nee, EU maakt zich eerder druk over het vermogen van een stofzuiger, dat appels zonder steeltje niet verkocht mogen worden, en dat bananen een minimale buigradius moeten hebben.

Ben het helemaal met je eens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in de krant ,maar goed dat we geen Toyota rijden

 

Toyota stopt met de verkoop van dieselauto’s in heel Europa. Dat heeft president Johan van Zyl van Toyota Europa meegedeeld tijdens de Autosalon van Genève.

 

Ook vandaag in de krant.

De gemeenteraad van Arnhem heeft gisteravond besloten dat dieselauto’s van voor 2004 het centrum van de stad niet meer in mogen. Diesels van voor 2006 zijn alleen nog toegestaan als ze aan bepaalde Europese normen voldoen. Daarmee krijgt Arnhem de strengste milieuzone :banned: van Nederland.

 

Ik werk in Arnhem  :blink2: gelukkig buiten het centrum

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bal is aan het rollen en is niet meer te stoppen.

Diesel sterft langzaam uit, zou er in ieder geval niet meer in investeren.

Helaas wel, millieu beweging heeft veel macht, angst regeert. Naar mensen met een gezond verstand wordt niet geluisterd. Politiek is bang om stemmen te verliezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Toyota stopt met diesel in europa, heeft ook een andere oorzaak. Ze hebben de D4D motor nooit echt betrouwbaar kunnen krijgen en hebben aantal jaar geleden al aangekondigd, te zullen stoppen met de ontwikkeling ervan. Laatste 3 jaar leverd BMW de dieselmotoren voor Toyota in EU. Dit is de echte rede voor het stoppen met diesel. In Azië gaat men er gewoon mee door met het dieselprogramma. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden