Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Dacht dat ze in Azië geen diesels slijten in personen auto's, alleen Europeanen waren er gek op en daarom zat het nog in het programma.

Alleen de Hilux en Landcruiser mischien, maar personenauto's met diesel niet.

Het zijn fijten hoor! Google maar ff. Toyota dieselrijders weten alles overe de ramzalige d4d dieselmoter, wordt al jaren over geklaagd. Ze kregen het bij Toyota maar niet voor elkaar om een betrouwbare diesel te ontwikkelen. Kijk maar op autoweek naar de ervaringen en overal op het net is er over geschreven.

Ja, Toyota gaat in Azië wel door met het leveren van diesels (Landcruiser)

https://www.autobahn.eu/6138/toyota-baas-verklaart-de-diesel-dood/

 

Het is klink klare onziin, dat Toyota stopt met diesel vanwege het millieu, ze hebben nooit iets met diesel gehad. BMW leverde de laatste jaren de dieselmotoren en stopt daar nu mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

95daaebb39e27b6c964b0524f6d17102.jpgik rij al 8 jaar in deze 4.5 liter V8 diesel en hoop er nog lang in te rijden, ze worden voor de Europese markt niet meer gemaakt. Dus hier wordt de diesel verbannen en in de rest van de wereld kunnen ze gewoon door tuffen met een dikke diesel. Ons machine park bestaat ook alleen maar uit diesels, vrachtwagens, graafmachines, tractoren, rupsdumpers en ik zie het niet zomaar veranderen in andere brandstoffen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn fijten hoor! Google maar ff. Toyota dieselrijders weten alles overe de ramzalige d4d dieselmoter, wordt al jaren over geklaagd. Ze kregen het bij Toyota maar niet voor elkaar om een betrouwbare diesel te ontwikkelen. Kijk maar op autoweek naar de ervaringen en overal op het net is er over geschreven.

Ja, Toyota gaat in Azië wel door met het leveren van diesels (Landcruiser)

https://www.autobahn.eu/6138/toyota-baas-verklaart-de-diesel-dood/

 

Het is klink klare onziin, dat Toyota stopt met diesel vanwege het millieu, ze hebben nooit iets met diesel gehad. BMW leverde de laatste jaren de dieselmotoren en stopt daar nu mee!

Dat zeg ik toch, alleen in de Landcruiser en Hilux.

Verder stopt Toyota met diesels in personenauto's, overal.

 

En die D4D serie was inderdaad niet goed, maar die werdt wel kosteloos gerepareerd........kan VW nog wat van leren van dergelijke service.......(zo maar een observatie ????)

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik toch, alleen in de Landcruiser en Hilux.

Verder stopt Toyota met diesels in personenauto's, overal.

 

En die D4D serie was inderdaad niet goed, maar die werdt wel kosteloos gerepareerd........kan VW nog wat van leren van dergelijke service.......(zo maar een observatie )

 

De VW service was/is heel erg goed, alleen zijn we in Nederland veroordeeld tot PON, en die zijn juist het tegenovergestelde. De importeur koopt de auto's in zonder garantie, voor een scherper tarief, zodat ze vervolgens zelf de garantie moeten afwikkelen.

Dus jah, een grijze import VW uit Duitsland heeft veel betere garantie condities, waar ook bijna alle DSG en TSI problemen in gedekt werden, terwijl PON alles op 'producteigenschap' gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mitch:

 

Dat het ook anders kan heb ik zelf ervaren, uitstekende service en garantie afhandeling hier bij de VW dealer.

Zelfs mijn tandempomp die ik er zelf ingezet had was na bijna 3 jaar weer lek en werdt kosteloos vervangen, inclusief montage! (Op originele reserve delen zit hier 3 jaar garantie)

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mich, wat bedoel je dan met de importeur. Wie is dat? Een bedrijf die tegen betaling jouw auto importeert? Naar mijn weten geven die geen garantie vervolgens...

 

Koop je een Seat/Skoda/VW/Audi in Nederland, is deze via PON ingevoerd. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de service en garantie. Als je dealer iets gaat uitvoeren wat onder garantie valt, moet dit door PON goedgekeurd worden, tenzij de dealer het zelf verder met de klant afwikkelt.

Het is in de praktijk bekend dat PON over het algemeen een stuk minder coulant is dan bij geïmporteerde auto's die zich rechtstreeks bij VW wenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie is garantie toch? en dat is wettelijk vastgelegd en zou ook PON zich aan moeten houden.

Ik denk dat het meer om de gevallen buiten de garantie gaat dus de coulance gevallen.

Coulance is voor mij iets wat buiten de garantie kapot gaat, maar eigenlijk nog niet kapot had moeten gaan.

Ik heb wel gezien dat de gevallen buiten de garantie in het buitenland eerder vergoedingen en terugroepacties zijn uitgevoerd dan hier in Nederland. Bijvoorbeeld van de Siemens verstuivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Martijn, de ellende als de garantie afgelopen is, dan sta je in de kou.

Zaken zoals olie pompen aandrijvingen met brakke zeskantige asjes zijn 1e klas ontwerp fouten waar je je klant never nooit voor mag laten opdraaien, ook na de garantie periode niet.

Olie zuipende motoren met fout ontworpen olieschraapveren dat eerst nog gaan lopen ontkennen en daar bijna 10 jaar over doen om het op te lossen is ronduit schandalig.

Zit je na 4 jaar met zo een auto dan krijg je hooguit coulance, schandalig gewoon, dat hoort 100% vergoed te worden.

Kan nog even doorgaan............. (DSG?....ditributie kettingen).........roest problemen bij auto's van 6 jaar oud en dan moet je nog hemel en aarde bewegen om het kosteloos vergoed te krijgen. (spreek uit ervaring)

Geen enkele Audi V6 benzine, ook de nieuwere van 2014 en up is vrij van distributie ketting narigheid, vraag het maar eens na bij Hartog, een A6 met een V6 stond ook op het verlanglijstje.

Als je 200k haalt zonder grote reparaties ben je spekkoper.

Nee, VAG heeft de laatste 12 jaar enorme steken laten vallen die bij mij niet door de beugel kunnen.

 

En niet alleen VAG, BMW net zo.

N20 motoren hebben ook kettingspanner ellende...... (2 liter benzine vanaf 2011), 2 liter diesel zit ook vol problemen.

 

Ik rij niets voor niets geen Duits meer, ik durf het even niet meer aan.

Misschien in de toekomst weer, wie zal het zeggen, maar nu ff niet.

Model en design en afwerking mankeert er niets aan, dat is het punt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je het ook gewoon treffen. Ik heb de befaamde bkp 2.0 diesel met 240k op de teller. Hier lees je en hoor je zoveel ellende over.

Maar zelf heb ik er nu zo'n 80k bij gereden en het enige wat ik gehad hebt is een kapotte turbo en vliegwiel puur km stand en slijtage. En de kabelboom voor de verstuivers ook ouderdom enige wat ik nog steeds niet begrijpt is dat ze de kabel onder de kleppendeksel hebben verzonnen.

Maar verder heeft ie mij nog niet in de steek gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weer even on-topic: ik zat me wat in te lezen hoeveel moeite het zou kosten om een AdBlue retrofit te doen op me Euro-3 Passat 3BG en liep (onder andere) tegen dit bedrijf aan uit Denemarken (Amminex):

http://www.amminex.com/news.aspx?PID=850&M=NewsV2&Action=1&NewsId=45

 

Andere bedrijven die een retrofit systeem lijken aan te gaan bieden zijn: Eminox, Baumot Twintec, HJS en Proventia.

(bron: http://www.transportengineer.org.uk/transport-engineer-news/five-contractors-named-in-london-bus-emissions-retrofit-programme/157025)

 

Het systeem van Amminex slaat het ammonia op in kristal/zoutvorm, waardoor het minder onderdelen nodig heeft in vergelijking met AdBlue.

Alleen verwarmen van de ammonia in kristal/zoutvorm levert al ammonia op en hierdoor kan het systeem ook bij lage belasting/temperaturen werken.

Bij AdBlue moet de warmte van de uitlaatgassen namelijk het ureum omzetten naar water en ammonia (na injectie van AdBlue in de uitlaat).

 

Ze schatten kosten voor de retrofit op grofweg 1500 euro.

Das ongeveer de dagwaarde van de meeste Euro-3 diesels...

 

Toch, nu ik de EGR-kill heb gedaan (want dat was dus echt een ruk en sjoemel oplossing) en ik vol investeer in me bijna young-timer, zou ik het vandaag nog hebben aangeschaft als dat kon.

 

Persoonlijk vind ik CO en NOx het vervelendst. Het redelijk grove roet dat uit me TDI pumpeduse komt is misschien wel minder gevaarlijk dan het superfijne roet bij modernere diesels... ik heb me daar niet in verdiept.

Ik weet dat me Euro-3 geen DPF heeft en met bovenstaande systeem zodoende niet Euro-6/7 kan worden.

Daarnaast bestaat er momenteel denk ik ook geen instantie die particulieren de mogelijkheid geeft om je auto te herwaarderen op Euro-norm.

 

Ik weet dat ik hypocriet zou kunnen zijn.

Aangezien ik net een downpipe zonder katalysator heb aangeschaft.

Dit puur voor extra moment/pk's....

Ook hier praat ik het voor mezelf goed door aan te nemen dat de werking van de katalysator na 200.000 km echt wel voorbij is... (en zeker na tuning, aangezien de motor dan niet meer arm/rijk/arm/rijk draait... neem ik aan).

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Keuren, in welke situatie bedoel je? (zonder kat of met retrofit AdBlue)

Met retrofit AdBlue. Het lijkt mij dat de euro norm aangepast dient te worden door de RDW eer je er voordeel bij hebt. Dan doel ik op het feit dat de auto met euro norm 3 en lager veel binnensteden etc. niet meer in mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen (hoge) verwachtingen van de overheid en/of RDW als er een AdBlue retrofit beschikbaar zou zijn voor diesels...
Stel dat het allemaal wel geregeld zou zijn (dus ik rijd met een 3BG rond die herkeurd is naar Euro-5 of Euro-6), wie kan dit controleren en handhaven als ik Hamburg (D) inrijd?

 

Dan blijkt (zie sjoemeldocumentaire http://www.dailymotion.com/video/x6ds7hg, ook via Netflix te zien) dat je een PEMS nodig hebt en ook echt rond moeten gaan rijden.

Wat wel makkelijk te handhaven is: geen sticker van de juiste kleur -> boete.

 

Op papier Euro-3, met in praktijk veel minder NOx, lijkt mij al super.

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even gesproken met de RDW, maar zij kunnen de Euro-normering op het kenteken niet aanpassen en ook niet heroverwegen/nameten.

Dus je hebt er geen klap aan :P

 

Tenzij je het voor het milieu willen doen, maar dan had je de kat en egr ook laten zitten :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt zelf dat je de NOx het vervelends vindt en daarom met Adblue aan de gang wil. Vanuit milieu overweging, wat je aangeeft erg belangrijk te vinden, is het eerste wat je dan moet doen is je EGR weer werkend maken. Een EGR werkt namelijk NOx verlagend door de lagere verbrandingstemperatuur in de motor... Je spreekt jezelf dus een beetje tegen ;)

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou je zo kunnen zien en volgens mij had ik ook al twee keer laten vallen dat ik wellicht hypocriet ben.

Ik probeer eerlijk te zijn over mijn motieven en ben benieuwd naar jullie meningen/overwegingen (indien van toepassing).

 

Het krachtenspel zit voor mij tussen (in volgorde van belangrijkheid hoog/middel/middel): goedkoop meer vermogen, langere levensduur / mooi lopen van motorblok en beter voor het milieu.

 

Het principe van de EGR bevalt mij niets (vervuilen van inlaat en motorblok met uitlaatgassen), ondanks dat het NOx niveaus zou verlagen.

Dus, ik had me eens verdiept in retrofit AdBlue en het principe bevalt mij.

Nu nog gemonteerd krijgen... :cool:

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden