Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Allemaal 1 dag vaker in de week op de fiets naar het werk, 1 dag in de week geen vlees, meer uit eigen productie halen (lees; geen Aliexpress spul importeren), ga eens op fietsvakantie ipv een vliegreis naar America etc. etc. Als 1 vrachtschip op 1 dag varen net zoveel uitstoot als 100.000 diesel auto’s in jaar).

 

Hele simpele aanpassingen welke wellicht neg zoveel invloed hebben als de dieselauto’s aan te pakken.

 

Ik denk dat het snijden in gewoonten wellicht makkelijker te behappen is door de individu en ook beter te begrijpen is dan plat te zeggen; je moet dit of je moet dat en het kost zoveel.

 

Maar ja, in de praktijk wil maar een enkele een beetje water bij de wijn doen. Zonnecollectoren op het dak wordt alleen gedaan als er subsidie tegenover staat, hetzelfde geldt voor een (lucht)warmtepomp. We moeten gecompenseerd worden voor extra gemaakte kosten anders doen we het niet.

 

Enfin; de kans dat mijn volgende auto een hybride of vol elektrische is aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet er niet aan denken, dat heel NL straks vol staat met laat palen. Overigens geloof ik niet, dat elektrisch rijden het gaat worden. De enige reden, dat er elektisch gereden wordt is het toverwoord SUSIDIE. Ook worden autofabrikanten gedwongen om elektrische auto te ontwikkelen en dat is triest,want het staat de echte oplossing voor het millieu in de weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwestie mobiliteit blijft altijd een hekelpunt

Woon-werk verkeer / lekker shoppen in de stad / familie uitje / dagje toeren

Helaas zijn we zo gewend geraakt aan ons vrij kunnen bewegen door ons kikkerlandje en daar buiten en kunnen de meesten op dit moment ook niet meer zonder.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk.

Heb een leuke baan waar ik een leuk salaris verdien. Moet daarvoor wel 160 km afleggen (totaal per dag) om mijn centen te verdienen. Ander werk is altijd mogelijk, maar heeft grote financiële consequenties. 

Verhuizen gaat ook niet, want dan heeft mijn vrouw die grote afstand woon/werk verkeer.

Openbaar vervoer in het noorden is ook een lachertje. Zou ca 2,5 tot 3 uur onderweg zijn om op t werk te komen.

Dan voelt het haast als een straf als er extra maatregelen genomen gaan worden, maar linksom of rechtsom gaat het ieder uiteindelijk veel geld kosten om de overstap naar duurzaam leven te kunnen realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EV's zullen in prijs dalen en de range zal toenemen.

Kijk naar de nieuwe Leaf.

De eerste Leaf in 2010 had een 24kwh accu, goed voor 100-120 max km, de nieuwe Leaf, zelfde afmeting maar nu met een 40kwh accu pakket die nagenoeg net zo groot is komt meer dan 2x zo ver.

En de nieuwe Leaf is nauwelijks duurder dan de oude, die buiten de grotere accu ook een hele berg nieuwe technologie aan boord heeft.

Dus ik kan niet anders zeggen dat het op het ogenblik heel hard gaat!

Over 10 jaar heb je een hele grote keus aan EV's die voor 95% ruim voldoende range voor iedereen hebben.

Ook de laad snelheden zullen enorm gaan toenemen bij de snelladers, is nu 50kW max voor bijvoorbeeld de Leaf, dat zal bij de 60kWh versie die eind dit jaar komt verhoogd worden naar waarschijnlijk 150kw, een verdriedubbeling van het aantal km per uur laadsnelheid! dus lange afstanden zijn geen beperkende factor meer.

Met een Tesla S duurt het gemiddeld 2 uur langer om aan de Franse zuidkust te komen dan met een ICE........... 

 

@@dieseltje: Dus de nieuwe Leaf heeft al ruim voldoende range voor jou.......  :mrgreen:

 

 

PS: Onderhoudskosten van onze Leaf van de afgelopen 2 jaar: 0,0

Dit voorjaar moeten we de remvloeistof vervangen en een interieur filter.

Dat was het wel zo een beetje...........

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over bereik is voor 80% van de mensen niet van toepassing van uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde woon-werk verkeer 22.6 km is en dat 4 van de 10 mensen hun woonplaats niet hoeven te verlaten.

Voor het grootste deel van de werknemers ligt de gemiddelde afstand tot hun plaats van werken tussen de 15 en 35 kilometer.

 

Bron: CBS via Autorai.nl

 

Daarnaast kan je aan load-balancing doen, dat deed de overheid vroeger ook trouwens, door ons een substantieel lager nachttarief te laten betalen tov het dagtarief. Nu is het  verschil te klein om het verschil in vastrecht op de dubbele meter terug te verdienen.

Het komt erop neer dat niet alle EV's op dezelfde dag/tijd geladen hoeven te worden waardoor het electra netwerk minder piekbelastng krijgt dan door velen toegekend wordt.

 

Mij zal het om het even zijn wat mijn brandstof is, zolang ik mijn vervoersbehoefte maar kan vervullen met mijn eigen auto, die ik zelf kan besturen. Dat er een functie opzit om in de file bij te staan prima, kan ik lekker slapen terwijl de auto werkt.

 

Het OV is niks voor iemand met mijn beroep daar ik meestal flexibel moet zijn waar ik wanneer heenga. Ik werk op meerdere sites namelijk, net waar de klant werk heeft, vaak op een industrieterrein.

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over bereik is voor 80% van de mensen niet van toepassing van uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde woon-werk verkeer 22.6 km is en dat 4 van de 10 mensen hun woonplaats niet hoeven te verlaten.

Voor het grootste deel van de werknemers ligt de gemiddelde afstand tot hun plaats van werken tussen de 15 en 35 kilometer.

 

Bron: CBS via Autorai.nl

 

Daarnaast kan je aan load-balancing doen, dat deed de overheid vroeger ook trouwens, door ons een substantieel lager nachttarief te laten betalen tov het dagtarief. Nu is het  verschil te klein om het verschil in vastrecht op de dubbele meter terug te verdienen.

Het komt erop neer dat niet alle EV's op dezelfde dag/tijd geladen hoeven te worden waardoor het electra netwerk minder piekbelastng krijgt dan door velen toegekend wordt.

 

Mij zal het om het even zijn wat mijn brandstof is, zolang ik mijn vervoersbehoefte maar kan vervullen met mijn eigen auto, die ik zelf kan besturen. Dat er een functie opzit om in de file bij te staan prima, kan ik lekker slapen terwijl de auto werkt.

 

Het OV is niks voor iemand met mijn beroep daar ik meestal flexibel moet zijn waar ik wanneer heenga. Ik werk op meerdere sites namelijk, net waar de klant werk heeft, vaak op een industrieterrein.

Jij kunt je werk hoogstwaarschijnlijk prima remote uitvoeren. Maar wellicht dat jouw opdrachtgevers eisen dat jij op lokatie moet werken. Diezelfde opdrachtgever die onderaan hun mail hoogstwaarschijnlijk een disclaimer hebben staan dat je de mail niet moet uitprinten omdat dat slecht voor het milieu is. Allemaal boter op het hoofd. Nog los van hoe vervuilend dat remote werken is. Het kijken van een kort filmpje via netflix is namelijk al net zo vervuilend als 30km rijden met een grote amerikaan. Om maar even aan te geven hoeveel vervuiling het oplevert om zo'n klein beetje data de wereld over te pompen. Maar jouw diesel kan dan wel de schroothoop op. Het lijkt allemaal een stuk schoner, en dat is wat belangrijk is voor nu.

 

Ikzelf heb inmiddels een warmtepomp en wil ook graag zonnepanelen. En mijn nog goed functionerende droger en vaatwasser vervangen voor A+++++++++ exemplaren. En van het geld wat ik bespaar ga ik lekker een extra weekje naar de zon. Met het vliegtuig. Heb ik wel verdiend. Ik zit trouwens te denken, dat gat in de ozonlaag en die zure regen. Waar zijn die gebleven? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerse032:

 

Weet je hoeveel subsidie de olieindustrie krijgt per jaar?

Zullen we dan nog eens die vergelijking maken..... :wink:

Het moge duidelijk zijn, dat zonder subsidie en dwingede maatregelen van overheden de electrische auto allang een stille dood had gestorven. Het produceren van deze auto's is vele malen duurder en  helemaal niet zo millieuvriendelijk. De verwachting is, dat de electrische auto alleen een toekomst hebben in stedelijk gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarrabas:

 

Gat in de ozonlaag is er nog steeds, maar de zure regen is deels opgelost door de toenmalige maatregelen die genomen zijn.

Zwaveluitstoot is drastisch verminderd en we rijden nu al weer jaren op loodvrije benzine.

Maar het kan nog veel beter als we stoppen met het verbranden van grote hoeveelheden fossiel brandstoffen, dat is de hoofdoorzaak. (niet alleen de auto's.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerse032:

 

Wat mij betreft moge het duidelijk zijn dat als de subsidie van de olie-industrie drastisch verlaagd wordt het rijden met een EV tov fossiel een stuk goedkoper blijkt te zijn.

Net als die idiote vrijstelling van accijnzen op vliegtuig brandstof, wordt tijd dat dat ook eens afgelopen is.

Tickets zijn belachelijk goedkoop, dus die hele vrijstelling slaat nergens meer op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerse032:

 

Wat mij betreft moge het duidelijk zijn dat als de subsidie van de olie-industrie drastisch verlaagd wordt het rijden met een EV tov fossiel een stuk goedkoper blijkt te zijn.

Net als die idiote vrijstelling van accijnzen op vliegtuig brandstof, wordt tijd dat dat ook eens afgelopen is.

Tickets zijn belachelijk goedkoop, dus die hele vrijstelling slaat nergens meer op.

 

Dus doorberekenen aan de consument?

 

Flying Dutchman:

 

Een leuk onderwerpje!

Als je dieper in de materie duikt is er een mooie toekomst voor dit planeetje, alleen moeten er wat stramme gewoontes en old big money de nek omgedraaid worden.

Its all About the money. aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht laat ik eens een vraag stellen, niet gedacht dat er zoveel over en weer gereageerd zou worden.

Ik zag laatst ik bij één vandaag een korte reportage over kobalt de belangrijke basis voor batterijen.

Kan alleen in Congo gedolven worden en wel door kinderen met de hand.

Door de vraag is de prijs in een jaar verdubbeld. 

Dit zou de industrie ook tot nadenken moeten zetten.

 

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de industrie wereldwijd in staat is om alle auto's op fossiele brandstof te vervangen door elektrische auto's zeker niet gezien de batterij problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68

Wat is de vervuiling/uitstoot van jullie Leaf eigenlijk? En hoe staat dat in verhouding tot bijvoorbeeld een soortgelijke auto op benzine?

Nagenoeg 0, elektriciteit in Noorwegen is nagenoeg helemaal groen, 98% wordt hier duurzaam opgewekt.

Helaas is de energiemarkt bijzonder ondoorzichtig en ook Noorwegen zit aan het Europese net vastgeknoopt en exporteerd ook veel elektriciteit.

Met name vanaf het voorjaar tot het begin van de winter, dan is het stroomverbruik hier aanzienlijk lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marceltdi:

 

Kobalt is een bijproduct van de mega (koper?) mijn die daar geëxploiteerd wordt, dat gebeurt met grote machines en komen geen kinderen aan te pas.

Die meuk die door die kinderen opgegraven wordt gaat naar vage veelal criminele Chinese opkopers,waar het dan terecht komt is niet te traceren.

Maar het meeste kobalt wordt gebruikt bij de veredeling van staal soorten en in telefoon en laptop accu's, daar doet niemand moeilijk over.

Nu wordt het in EV accu's gebruikt en hebben we er plotseling moeite mee......

 

Niets wat de mens maakt is CO2 neutraal of veroorzaakt geen milieu schade, alleen brengt een EV minder schade toe dan een ICE in zijn levensduur.

En het meeste van de accu is prima te recyclen, is minder milieu belastend dan het nieuw opgraven van grondstoffen.

En een EV kun je van energie voorzien van elke duurzaam opgewekte energie bron, gaat je met een ICE nooit lukken.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagenoeg 0, elektriciteit in Noorwegen is nagenoeg helemaal groen, 98% wordt hier duurzaam opgewekt.

Helaas is de energiemarkt bijzonder ondoorzichtig en ook Noorwegen zit aan het Europese net vastgeknoopt en exporteerd ook veel elektriciteit.

Met name vanaf het voorjaar tot het begin van de winter, dan is het stroomverbruik hier aanzienlijk lager.

Kijk, daar gaan we al. Want dit is klinkklare onzin natuurlijk. Een ev heeft namelijk al 9ton CO2 uitgestoten voordat hij een meter gereden heeft. Maar goed, zien we niet dus telt het niet.

 

http://www.olino.org/articles/2016/06/06/hoe-zit-het-met-de-co2-uitstoot-van-elektrische-autos/

https://zerauto.nl/onderzoek-tno-hoe-schoon-is-een-elektrische-auto/

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/04/TNO%20Factsheets%20Elektrische%20Voertuigen.pdf (PDF alert)

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/10/is-de-dieselmotor-de-grote-milieuvervuiler-10114391

 

Vooral deze quote is interessant, mede omdat er continu geroepen wordt de productie van diesel en benzine zo vervuilend zou zijn:

 

 

De CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van stroom en benzine en diesel is over het algemeen vergelijkbaar. Voor groene stroom zijn de indirecte emissies globaal een factor tien lager.

 

En dan hebben ze in dit onderzoek nog niet meegenomen wat voor uitstoot het zal geven als al die paaltjes en infrastructuur aangelegd moeten worden, en hoe haalbaar het is dat als alles elektrisch zou zijn dit nog wel met groene stroom opgewekt kan worden überhaupt.

 

Wat ook heel erg opvalt is dat het verschil tussen diesel en benzine marginaal is puur kijkend naar co2. Om iedereen nu die benzineauto in te jagen heeft op dat gebied (de veroorzaker van de opwarming van de auto zo u wilt) dus zeer weinig nut. Leuk voor de bühne, meer niet. Want voor die diesel die niemand meer zou willen rijden moet een vervanger komen. Als dit een ev zou worden gaan we zelfs in de aankomende decenia een gigantische piek zien qua uitstoot van co2. Want al die batterijen (goed voor 9ton CO2) moeten nog even gemaakt worden. Wordt dit een benzineauto dan is deze, kijkend naar CO2, meer vervuilend dan een dieselauto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarrabas:

 

Ga mij eens uitleggen hoe het opwekken van stroom net zoveel CO2 uitstoot bewerkstelligd dan de productie van benzine en diesel, terwijl er enorme hoeveelheden stroom gebruikt worden opgewekt met loonstrook om die brandstoffen te maken en die je daarna weer in de brand gaat steken wat nog meer Co2 uitstoot veroorzaakt.

 

Volgens mij gaat er hier iets scheef........

 

En een conclusie uit je eerste link bevestigd wat ik al zei:

 

In Nederland is de elektrische auto met grijze stroom duidelijk schoner dan een vergelijkbare benzineauto. Dit betekent dat de elektrische auto’s in alle gevallen minder CO2-uitstoot veroorzaken dan vergelijkbare auto’s op benzine en diesel.

 

Een lastig punt dat nog onbelicht is, is de CO2-emissie die door sommige instanties vermeld wordt bij elektrische auto’s. Deze CO2-emissie is gebaseerd op grijze stroom, echter levert dit de hoogst mogelijke waarde op en komt deze niet overeen met de gemiddelde CO2-uitstoot in de praktijk.

 

Het idee dat elektrische auto’s op grijze stroom worden opgeladen is onterecht. Het gebruik van de CO2-emissiefactor voor de gemiddelde elektriciteit (355 gram CO2 per kWh) in Nederland geeft een eerlijker beeld, maar is nog steeds niet accuraat. Immers er zijn vele elektrische auto’s die voornamelijk op groene stroom rijden.

 

Voor individuen die graag willen weten hoeveel CO2-emissie zij veroorzaken met de elektrische auto raad ik aan om de CO2-emissie te gebruiken die op het stroometiket wordt vermeld. Dat is de meest accurate CO2-emissie voor de afgenomen elektriciteit.

 

Een EV is altijd schoner, zelfs op grijze stroom en wordt alleen maar schoner naarmate de hoeveelheid duurzame energie toeneemt.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Noorwegens is een heilstaat wat elektraopwekking betreft, al dat (gesmolten sneeuw) water dat naar beneden komt stromen en door de generators valt. Ieder jaar weer, jaar na jaar.

klopt, 98% wordt hier opgewekt met hydro.

Maar met lange koude winters zal er ook stroom geïmporteerd worden die niet schoon zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden