Ik ben Ap , rijdt een 2000 Passat Variant 110 pk TDi AVG en dat al zo'n 10 jaar eigenlijk naar (bijna) volle tevredenheid. 380.000 km op de klok , pakt een klein beetje olie maar still going strong , ik wil zelf ook geen andere/jongere omdat ik in mijn werk veel problemen voorbij zie komen met de jongere pompeduses en CR types. Als je er financieel op leeg wilt lopen moet vooral zo'n ding kopen , maar ik hoef die moderne rommel niet
Ondanks dat mijn VW vrijwel probleemloos is zijn er 2 (geen dramatische maar toch) hardnekkige problemen die ik niet opgelost krijg. Ik ben zelf wel wat monteur , werk bij een groot revisie bedrijf en heb dus wel wat kennis in huis ook van collega's maar we komen er niet uit. Ik heb ook veel contact met diverse garages en VW specialisten en heb de meest voor de hand liggende problemen gecheckt en aangepakt maar het verandert allemaal niks.
Dit probleem betreft de motor , het andere zit ergens in de voortrein maar dat komt in een ander topic wel terug.
Het probleem is het enorme turbo gat dat de auto meestal heeft tussen het overschakelen , de auto doet dit al jaren en hij rijdt verder ook gewoon goed maar het is dus ook wel al jaren zwaar irritant.
Vanuit stilstand in z'n 1 doet ie het goed , trekt meteen goed en ook van onder uit. Geen probleem zover , maar zo gauw je overschakelt naar z'n 2 kakt ie compleet in en duurt het 5-6-7 , soms wel bijna 10 seconden voordat de turbo weer oppakt en als ie dan weer vooruit gaat is het achter zwart van de rook.(Hij rookt overigens ook altijd wel wat zwart / grijs van de brandstof , ook als je rustig rijdt) Van 2 naar 3 weer hetzelfde , van 3 naar 4 ook enz. Let wel , dit is als je er behoorlijk aan trekt , als je rustig rijdt valt het niet zo op. Als je bij halfgas doortrapt is er eigenlijk ook meteen turbodruk.
Vraag
Hellooder
Hallo allen !
Ik ben Ap , rijdt een 2000 Passat Variant 110 pk TDi AVG en dat al zo'n 10 jaar eigenlijk naar (bijna) volle tevredenheid. 380.000 km op de klok , pakt een klein beetje olie maar still going strong , ik wil zelf ook geen andere/jongere omdat ik in mijn werk veel problemen voorbij zie komen met de jongere pompeduses en CR types. Als je er financieel op leeg wilt lopen moet vooral zo'n ding kopen , maar ik hoef die moderne rommel niet
Ondanks dat mijn VW vrijwel probleemloos is zijn er 2 (geen dramatische maar toch) hardnekkige problemen die ik niet opgelost krijg. Ik ben zelf wel wat monteur , werk bij een groot revisie bedrijf en heb dus wel wat kennis in huis ook van collega's maar we komen er niet uit. Ik heb ook veel contact met diverse garages en VW specialisten en heb de meest voor de hand liggende problemen gecheckt en aangepakt maar het verandert allemaal niks.
Dit probleem betreft de motor , het andere zit ergens in de voortrein maar dat komt in een ander topic wel terug.
Het probleem is het enorme turbo gat dat de auto meestal heeft tussen het overschakelen , de auto doet dit al jaren en hij rijdt verder ook gewoon goed maar het is dus ook wel al jaren zwaar irritant.
Vanuit stilstand in z'n 1 doet ie het goed , trekt meteen goed en ook van onder uit. Geen probleem zover , maar zo gauw je overschakelt naar z'n 2 kakt ie compleet in en duurt het 5-6-7 , soms wel bijna 10 seconden voordat de turbo weer oppakt en als ie dan weer vooruit gaat is het achter zwart van de rook.(Hij rookt overigens ook altijd wel wat zwart / grijs van de brandstof , ook als je rustig rijdt) Van 2 naar 3 weer hetzelfde , van 3 naar 4 ook enz. Let wel , dit is als je er behoorlijk aan trekt , als je rustig rijdt valt het niet zo op. Als je bij halfgas doortrapt is er eigenlijk ook meteen turbodruk.
Wat heb ik gedaan/gecheckt :
- EGR afgedopt
- brandstoffilter , intussen meerdere malen uiteraard
- luchtfilter
- verstuivers gecheckt en preventief vervangen.
- pomptiming gecontroleerd
- stuurklep turbo vervangen
- vacuumslangen gecheckt / vervangen
- VNT gedeelte turbo ultrasoon gereinigd (vanwege laaddruk overschrijding foutmelding , zat ook compleet vast)
- turboslangen / interkoeler gecheckt
- temp.sensor gecheckt
- LMM vervangen
Plus de dingen die ik vergeet. Niets van dit alles heeft ook maar iets geholpen dit turbolag probleem op te lossen.....
Dus ik denk kga toch maar eens het net op met dit probleem.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties !
Link naar reactie
Delen op andere sites
35 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten