Ga naar inhoud
  • 0

Enorm turbogat met rookgordijn Passat AVG TDi


Hellooder

Vraag

Hallo allen !

 

Ik ben Ap , rijdt een 2000 Passat Variant 110 pk TDi AVG en dat al zo'n 10 jaar eigenlijk naar (bijna) volle tevredenheid. 380.000 km op de klok , pakt een klein beetje olie maar still going strong , ik wil zelf ook geen andere/jongere omdat ik in mijn werk veel problemen voorbij zie komen met de jongere pompeduses en CR types. Als je er financieel op leeg wilt lopen moet vooral zo'n ding kopen , maar ik hoef die moderne rommel niet :mrgreen:

 

Ondanks dat mijn VW vrijwel probleemloos is zijn er 2 (geen dramatische maar toch) hardnekkige problemen die ik niet opgelost krijg. Ik ben zelf wel wat monteur , werk bij een groot revisie bedrijf en heb dus wel wat kennis in huis ook van collega's maar we komen er niet uit. Ik heb ook veel contact met diverse garages en VW specialisten en heb de meest voor de hand liggende problemen gecheckt en aangepakt maar het verandert allemaal niks.

 

Dit probleem betreft de motor , het andere zit ergens in de voortrein maar dat komt in een ander topic wel terug.

 

Het probleem is het enorme turbo gat dat de auto meestal heeft tussen het overschakelen , de auto doet dit al jaren en hij rijdt verder ook gewoon goed maar het is dus ook wel al jaren zwaar irritant.

 

Vanuit stilstand in z'n 1 doet ie het goed , trekt meteen goed en ook van onder uit. Geen probleem zover , maar zo gauw je overschakelt naar z'n 2 kakt ie compleet in en duurt het 5-6-7 , soms wel bijna 10 seconden voordat de turbo weer oppakt en als ie dan weer vooruit gaat is het achter zwart van de rook.(Hij rookt overigens ook altijd wel wat zwart / grijs van de brandstof , ook als je rustig rijdt)  Van 2 naar 3 weer hetzelfde , van 3 naar 4 ook enz. Let wel , dit is als je er behoorlijk aan trekt , als je rustig rijdt valt het niet zo op. Als je bij halfgas doortrapt is er eigenlijk ook meteen turbodruk.

 

Wat heb ik gedaan/gecheckt :

 

- EGR afgedopt

- brandstoffilter , intussen meerdere malen uiteraard

- luchtfilter

- verstuivers gecheckt en preventief vervangen.

- pomptiming gecontroleerd

- stuurklep turbo vervangen

- vacuumslangen gecheckt / vervangen

- VNT gedeelte turbo ultrasoon gereinigd (vanwege laaddruk overschrijding foutmelding , zat ook compleet vast)

- turboslangen / interkoeler gecheckt

- temp.sensor gecheckt

- LMM vervangen

 

Plus de dingen die ik vergeet. Niets van dit alles heeft ook maar iets geholpen dit turbolag probleem op te lossen.....

 

Dus ik denk kga toch maar eens het net op met dit probleem.

 

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties !

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou ... opgelost. Wat een sneu verhaal , ik kan t zelf amper geloven :blink2:

 

Een hele fijne collega (die nog niet zo lang bij ons werkt)  had zelf vcds en die had ie vandaag meegenomen naar de zaak. Uitlezen ,temperaturen waren normaal en geen foutcodes. De pomp stond wel ietsjes te laat. Afstellen , maar bracht ook niks...

 

Weer rijden , laaddruk checken en zoals verwacht veel te laag en traag , 1200 waar 2000 moet. Weer terug naar de zaak , vacuumsysteem en vnt membraam nog eens gecheckt maar ook weer geen lek. Toen heeft ie thuis even een andere turbo stuurklep opgepikt en die hebben we er even tussen gehangen en jawel hoor....daar ging ie zoals het hoort. :blink1:

 

En toen begon het me te dagen.......iemand heeft me jaren geleden eens compleet op het verkeerde been gezet. :neutral:

 

Want , toen ik die wagen nog niet zo lang had is 't vermogen ook al eens compleet weg geweest. Er is me toen verteld dat ik de EGR stuurklep maar eens moest wisselen met de turboklep want die gaan wel eens kapot en het is uiteindelijk  "hetzelfde ding". Mijn EGR was afgedopt dus die klep had sowieso geen funcie meer dus dat kon makkelijk. Aldus gedaan , maar dit loste niets op. Uiteindelijk was de tegen de chassispoot doorgeschuurde plastic leiding de dader en daarna liep de auto eigenlijk wel weer aardig vond ik. En ik heb die 2 kleppen nooit meer teruggewisseld... Wist ik veel , ik had die wagen net....

 

Dus , even de nummers opgezocht :1H0 906 627 = EGR , 1H0 906 627 A  is Turbo. Jullie smart-asses wisten dat natuurlijk al lang....ik sinds vandaag ook.

 

De functie is denk ik wel hetzelfde , maar dat EGR ventiel heeft van binnen een zware restrictie vermoed ik. Het viel me al wel eens op dat die EGR klep (met turbo ventiel!) met geweld open en dicht klapte als ik wat gas gaf met met de kap open. En andersom wordt de turbo dan weer zeer lafjes aangestuurd.....vandaar dat er wel vermogen is maar niet als t vlug moet.......

 

Dus deze is opgelost , dank U allen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meeste heb je dan idd gehad.

Heeft jouw blok ook een map sensor?

 

Da's een goeie vraag . . . daar heb ik geen antwoord op misschien ook wel omdat het er niet op zit....

 

Waar zou ik die moeten vinden ?

 

Oh , daar is 't antwoord al.....

aangepast door Hellooder
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een avg met 300dkm op de klok en had hetzelfde probleem; rook bij optrekken in vollast. Ik rij woon-werk rustig, ca. 20km tot 80km/h. Ook verstuivers vervangen, timing stond perfect, lmm vervangen vacuum vervangen enz. Door rijdend loggen wist ik dat mijn vnt niet zuiver was en miste vooral onder in toeren drukopbouw en bovenin overdruk. Heb als laatste stap de kat leeg gemaakt en met oven cleaner (google maar eens op youtube) de turbo vnt gereinigd. Kijkend in de uitlaat deel onder de auto zat die echt half vol roet. Je wilt niet weten wat er bij de eerste paar 100 meter daarna uit de uitlaat kwam. Na een paar flinke ritten lijkt het nu over. Bij mijn vorige tdi ook wel een vaste vnt gehad, maar bij een goede lmm rookte die niet.

 

Afhankelijk van je dagelijks gebruik en of je turbo vnt wel goed los is zou je ook nog een paar uur schoonblazen in duitsland kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met vagcom vcds. Laaddruk controleren, kvs temp , lmm , inspuit begin controleren. Distributie timing controleren. Moet namelijk altijd dynamisch worden afgesteld bij de vp motoren met elektronische inspuitpomp.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

Ben even een paar dagen offline geweest....'t is ten slotte nog vakantie hier..

 

Laaddruk is denk ik wel in orde , maar niet altijd als ik het wil. kvs = 100% , lmm = nieuw en de oude doet hetzelfde. Timing zou goed moeten zijn maar hoe kun je de distributie timing dynamisch afstellen dan ?  Alles is afgesteld door een collega die vroeger alleen maar deze TDi-tjes deed....niet dat dat iets zegt natuurlijk. Ik heb wel altijd het idee gehad dat ie wat scherp liep...

 

En luchtinlaat temp. Ook belangrijk of de waarde aannemelijk is.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

Inlaat temp , da's een goeie. Ik heb namelijk altijd het idee gehad dat zo gauw het wat tegen het vriespunt aanliep in de winter dat het dan een heel stuk beter was. Zou die sensor gehemeld kunnen zijn ? Die hebben we met de autocom wel gecheckt maar gaf geen vreemde waarde aan.

 

Die VNT heb ik recentelijk compleet gedemonteerd en gereinigd in de ultrasoon op de zaak. Deze zat eigenlijk bijna elk voorjaar wel een keer vast (in de "dichte" positie , foutmelding ladedruck uberwachung) en dan springt ie eerst een paar keer op noodloop de eerste keer op de autobaan. Moest ie even doorheen , ff flink het gas erop en dan deed ie het de rest van het jaar weer goed.. In de winter rijden we altijd kleine stukjes rond de kerk en dan vervuild ie wel wat , vandaar.

 

Totdat er een maand of 3 geleden helemaal geen vermogen meer in zat en de VNT in de open positie bleef hangen! Zat compleet vast geroet en na het reinigen was het vermogen ook weer helemaal terug , maar dit heeft de turbolag niet verholpen of verergerd.

 

Gisteren heb ik er nog zo'n 450km snelweg mee gereden en dan is er eigenlijk niks aan de hand want hij loopt als een tiet , het is puur bij wat lomp accelereren dat ie compleet in mekaar duikt na het schakelen en je lang moet wachten tot er weer vermogen is. Erg lastig bij invoegen van een B weg naar een snelweg bijvoorbeeld , of bij een vlugge inhaal actie.

 

Na deze week ga ik eens kijken wie er voor me kan dataloggen , haast heeft het niet. Hij doet dit toch al jaren.

 

Bovendien heeft ie nog een veel vervelender en urgenter probleem......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh , nog wel iets anders.

 

Een paar weken geleden kwam ik hier in de stad met m'n motor achter de Passat terecht toen mijn vrouw d'r in reed. Wat me opviel was een vrij dikke stinkende walm die er achter bleef hangen , maar er werd gewoon rustig mee gereden op dat moment. Echt zo'n smerige plastic lucht kwam dr uit , werd er niet goed van. Een andere collega zei dat dat met de katalysator te maken kan hebben , dat die dan leeg is geraakt en de auto zo gaat stinken. Kan dat verhaal kloppen , en kan dat met het turbogat te maken hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

doorgaans gaat er heel weinig stuk bij de 1.9TDI VP motoren, verstuivers etc al helemaal niet.

 

kijk even of de vacuumleidingen over het luchtfilterhuis wel heel zijn op de hoek waar ze het luchtfilterhuis raken(foto is van een 130pk)

Knipsel.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

doorgaans gaat er heel weinig stuk bij de 1.9TDI VP motoren, verstuivers etc al helemaal niet.

 

kijk even of de vacuumleidingen over het luchtfilterhuis wel heel zijn op de hoek waar ze het luchtfilterhuis raken(foto is van een 130pk)

attachicon.gifKnipsel.JPG

Da's een Pompverstuiver AWX of zo , ik heb nog het oldskool type 1 TDi zeg maar en die is , in tegenstelling tot die drama PV's , inderdaad nogal bullitproof zeg maar. Die slangetjes heb ik recentelijk nog eens gecheckt toen ik de turbo gedemonteerd had , niks aan de hand.

 

Ik heb zo'n plastic leiding een jaar of wat geleden wel eens kapot gehad en inderdaad op die scherpe chassis rand onder het luchtfilter , maar dan heb je ook helemaal 0 vermogen meer want dan wordt je turbo helemaal niet meer aangestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Da's een Pompverstuiver AWX of zo , ik heb nog het oldskool type 1 TDi zeg maar en die is , in tegenstelling tot die drama PV's , inderdaad nogal bullitproof zeg maar. Die slangetjes heb ik recentelijk nog eens gecheckt toen ik de turbo gedemonteerd had , niks aan de hand.

 

Ik heb zo'n plastic leiding een jaar of wat geleden wel eens kapot gehad en inderdaad op die scherpe chassis rand onder het luchtfilter , maar dan heb je ook helemaal 0 vermogen meer want dan wordt je turbo helemaal niet meer aangestuurd.

DIE PD's zijn absoluut niet onbetrouwbaarder dan de VP motoren, die van de Golf 5 generatie zijn wel slechter, vooral de DPF-uitvoeringen

 

Ik zei ook dat het een 130pk was... die op de foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn vorige tdi ook wel een vaste vnt gehad.

Dat kan niet, een VNT is Variable Nozzle Turbo, jouw vaste VNT is dus een VNT-loze turbo. Dan had je de oer 1.9TDi.

 

Maar goed, eerst een log maken van gevraagde en geleverde turboduk en de geleverde inspuiting en een grafiekje maken, dan kunnen de experts meer vertellen.

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden