Ga naar inhoud

Advies/Ervaring VW Passat variant als trekauto caravan


_Jeroen_

Aanbevolen berichten

Dennis bedankt voor je mooie overzicht! Hiermee wordt het even een stuk inzichtelijker allemaal. Dat we per maand meer kwijt zijn, dat was al ingecalculeerd. Moet je maar geen caravan kopen :wink:

 

De Volkswagen Golf IV - 1.6 16v (77 kW / 105 pk, bouwjaar: mei 2000 - november 2003) is onze huidige auto en wou ik er graag bij hebben ter vergelijking.

 

Het valt mij ontzettend mee wat het verschil in kosten is per maand, tussen de verschillende motoren. Wat me enigszins verbaasd is dat de verzekering voor een diesel € 20,- p.m. duurder is dan voor een benzine. Waar zit hem dat in? Daarmee wordt de 1.8 tsi toch ook wel weer wat aantrekkelijker.

 

En dat de 1.4 tsi praktisch even duur is in maandlasten als de 1.6 tdi verbaasd me ook.

 

Kan iemand ook iets over de verschillen zeggen wat je voor regulier onderhoud kwijt bent aan een diesel of aan een benzine auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb qua verzekeringen even snel gekeken op independer.nl

en zat voor mijn 1.4TSi of zelfde versie 1.6TDi, een kleine €25,- duurder p/mnd

Dat die prijs wat hoger ligt, zit hem erin dat op voorhand ze er vanuit gaan dat een diesel

meer op de snelweg zit, volstrekt onzin natuurlijk, want je geeft aan hoeveel km's

je per jaar gaat maken.

 

Houd er wel rekening mee, dat de 1.8TSi in de leeftijd waar jij naar kijkt, problemen kan hebben

met te hoog olieverbruik door de zuigers...en dat is kassa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chiptunen is het aanpassen van het motorregelapparaat met als doel het vermogen van de auto te verhogen, dit wordt bereikt door o.a. brandstofinspuiting en turbodruk te verhogen en ontsteking te wijzigen.

Motorisch gaat het doorgaans gewoon goed, wat niet stuk gaat met een ongetunede motor gaat (doorgaans) ook niet stuk na het tunen. (mits bij goede VAG tuner gedaan) 

 

Uiteraard gaat dit ten koste van je garantie, bij een dealer(PON) zou ik me daar niet druk om maken, die wijzen toch altijd alles af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou ook de 2.0TDI cr motoren goed in de gaten met brandstofpompen die stuk lopen. Weet niet precies tot welk bouwjaar dat is. Helaas lopen er hier wel mensen met ervaring over dit probleem.

Wilde het net toevoegen en toen las ik dat jij me al voor was. Naar mijn weten modeljaar 2010 die een andere coating hebben gekregen (vanaf mei 2009 dacht ik). Er bestaat een speciale filter die het metaal eruit houdt mocht de pomp vastlopen. Kost zo'n 500 euro heb ik vernomen en het heet 2microntech. Moet je uit het buitenland dan bestellen etc. Drukt de schade enorm waarbij je dan alleen de pomp hoeft te vervangen terwijl de rest van je systeem de kogel ontloopt door die fijne filter die de metaaldelen opvangt.

 

Morgen vraag ik ook het een en ander over de brandstof pomp bij Hans Sloot in Lochem gezien ik er toevallig toch ben.

 

In ieder geval: 2 liters hebben de brandstofpomp en oliepomp. Latere modellen zou dit verbeterd dan wel opgelost moeten zijn.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.6tdi hebben helaas zelfde probleem met brandstofpomp.

 

Heb een defecte hd pomp gehad, gelukkig coulance. Bij mij is de Hd pomp vervangen, rest schoongemat: €2000,- + €900,- (voor eerdere kapotte verstuiver). Ik moest €90,- bij betalen. Het verhaal van het filter is bekend maar of dit werkelijk werkt zoals het hoort? Ik heb voor en tegens erover gelezen.

 

Voor mijn gevoel kun je tegenwoordig beter een auto met benzine motor kopen als de kosten nagenoeg gelijk zijn. Ze zijn bij aanschaf ook iets goedkoper.

 

Hd pomp zou inderdaad opgelost moeten worden maar op internet lees je ook verhalen over 2014 A4's. oliepomp is wel opgelost, begreep ik. Maar Jos B gaf eens aan dat het nooit kwaad kan de as bij deze oliepomp vervangen wordt.

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

1.6tdi hebben helaas zelfde probleem met brandstofpomp.

 

Heb een defecte hd pomp gehad, gelukkig coulance. Bij mij is de Hd pomp vervangen, rest schoongemat: €2000,- + €900,- (voor eerdere kapotte verstuiver). Ik moest €90,- bij betalen. Het verhaal van het filter is bekend maar of dit werkelijk werkt zoals het hoort? Ik heb voor en tegens erover gelezen.

 

Voor mijn gevoel kun je tegenwoordig beter een auto met benzine motor kopen als de kosten nagenoeg gelijk zijn. Ze zijn bij aanschaf ook iets goedkoper.

 

Hd pomp zou inderdaad opgelost moeten worden maar op internet lees je ook verhalen over 2014 A4's. oliepomp is wel opgelost, begreep ik. Maar Jos B gaf eens aan dat het nooit kwaad kan de as bij deze oliepomp vervangen wordt.

Wat een geld man. Al moet ik zeggen dat dat bedrag meevalt met de 7 tot 10.000 euro die ik elders las. Dat is dus blijkbaar niet helemaal zo.

 

Wat ik begreep is dat het ook afhankelijk is van de gebruikte brandstof etc.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al jaren een 1500 kg caravan. Met mijn Touran 2.0TDI (140pk) was dat (vroegâh) helemaal geweldig.

Daarna T5 bus met 1.9TDI (130pk gechipt) gehad, maar die had te weinig koppel, moest veel vaker terugschakelen.
Nu Passat 2.0TDI variant (136pk, B7 / 3AA). trekt hem wel weer met gemak, maar heb veel meer last van slingeren.

Ik denk dat dat komt doordat de Passat achter de achterwielen langer is dan Touran en T5.
De bandhoogte kan het slingeren misschien ook versterken? Touran had 17", Passat 16" (met dus hogere banden).
De caravan is steeds hetzelfde beladen, de kogeldruk zal misschien 10 kg verschillend kunnen zijn.
Maar qua motor ben ik echt super tevreden over de 2.0TDI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier trekt de 1.4tsi ( 150 pk ) de 1700kg caravan gewoon hoor. Gewoon in de 5 op cruise op de vlakkere stukken en bij teveel bult op ff terug naar de 4 en heb je nog voldoende gas over.

Volgens caravantrekker mag je 1500kg trekken met deze auto?

 

En verder ben ik persoonlijk niet gerust op de downsized 1.4 benzine motoren. Hoor van zowel mensen uit het vakgebied als van gebruikers in mijn omgeving veel ellende. Ik ben ook met name bang dat wanneer ik met 8 jaar zo'n auto koop de rek er dan ook al aardig uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik nu ook voor m'n eerste sleurhut in de markt zitten.

Ik heb ook eens op die site van Caravantrekker.nl zitten gluren, en bij mijn Passat houd het bij 1400kg totaal op als je op die 75% gewichtsverdeling uit wil komen.

Volgens VW mag er 2000kg aan de haak, vindt ik wel veel en zal dat ook nooit doen, maar een 1600kg zware caravan zit je al op 86% en wordt de stabiliteit index gehalveerd.

Hoe zijn jullie ervaringen met de Passat en een 1600-1700kg zware caravan?

Beter niet doen?

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens caravantrekker mag je 1500kg trekken met deze auto?

 

En verder ben ik persoonlijk niet gerust op de downsized 1.4 benzine motoren. Hoor van zowel mensen uit het vakgebied als van gebruikers in mijn omgeving veel ellende. Ik ben ook met name bang dat wanneer ik met 8 jaar zo'n auto koop de rek er dan ook al aardig uit is.

 

Ik rijd met een tiguan 4 motion van 2008 met ondertussen bijna 190.000km

aangepast door bjorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het nu lijkt, gaan we voor de VW Passat variant 1.6 TDI vanaf 2010 (B7).

 

Wat ik daar in heb meegenomen zijn uiteraard de berekende kosten van bpm en brandstof, maximaal trekgewicht, het koppel van 250 nm, aanbod/vraagprijs, reviews/testen van dit model. Het lijkt motorisch en prijstechnisch de beste wagen voor ons.Ideaal voor woon-werkverkeer over de snelweg elke dag. En met vakanties lijkt deze wagen geen probleem te hebben met een caravan van 1200/1300 kg. Ik besef me dat we in de bergen wat vermogen te kort kunnen komen in de hoogste versnellingen, ik denk dat het geen probleem is om dan even terug te schakelen. Voor die 3 weken per jaar in het buitenland gaat het vast lukken.

 

Het chiptunen daar ben ik nog niet over uit. Mijn onderhoudsmonteur was er niet kapot van. Hij zei dat het motorisch geen probleem was, maar dat de technische randapparatuur er niet voor gemaakt is. Zoveel mensen zoveel meningen en ervaringen. Ik moet me er nog maar even in verdiepen.

 

Bedankt allemaal voor het meedenken en delen van ervaringen. top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat chippen moeten we t nog maar eens over hebben????

 

Maar verder een hele begrijpelijke keuze. Over te weinig vermogen in de hoogste versnelling zou ik mij al helemaal niet druk maken, de hoogste (5?) versnelling zou ik sowieso mijden met een caravan achter de auto. Minimaal 2000rpm blijven rijden. Vindt de auto het fijnste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik nu ook voor m'n eerste sleurhut in de markt zitten.

Ik heb ook eens op die site van Caravantrekker.nl zitten gluren, en bij mijn Passat houd het bij 1400kg totaal op als je op die 75% gewichtsverdeling uit wil komen.

Volgens VW mag er 2000kg aan de haak, vindt ik wel veel en zal dat ook nooit doen, maar een 1600kg zware caravan zit je al op 86% en wordt de stabiliteit index gehalveerd.

Hoe zijn jullie ervaringen met de Passat en een 1600-1700kg zware caravan?

Beter niet doen?

Geen probleem ermee Rolf zeker niet met de 4 motion ik heb de 2.0 tweewieldrijf. Ik trek weleens een hoogwerker die met aanhanger en al 2400 kilo weegt. Ik weet het hij mag het niet en de verhouding auto/trek is helemaal zoek maar het gaat met gemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem ermee Rolf zeker niet met de 4 motion ik heb de 2.0 tweewieldrijf. Ik trek weleens een hoogwerker die met aanhanger en al 2400 kilo weegt. Ik weet het hij mag het niet en de verhouding auto/trek is helemaal zoek maar het gaat met gemak.

 

2400kg............  :mrgreen:

Don't under-estimate the power of diesel..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chippen dat ding! Haha. Als je een chipper hebt als JD Engineering en VAGtechniek hoef je je nergens zorgen om maken. Wanneer je m zou kopen en meteen gaat lopen trappen de hele dag, dan zal ie vroeg of laat de neiging hebben om te overlijden. Met een goede remap (chip) loopt de motor zelfs net wat soepeler en efficiënter wat eerder gezond zal zijn. Uiteraard: ga je dan lopen trappen constant, dan nek je de auto net zo hard.

 

Het zijn hele prettige en fijne auto's/motoren. Maar standaard ga je wellicht merken dat het behelpen is. Verder uitstekende keuze ten opzichte van de TSI'tjes ????

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Heb met mijn vorige Passat Variant (1.4 TSI 120PK/DSG) een ~ 1300 Kg Hobby caravan diverse malen via Zwitserland naar Italië gereden. Geen enkel probleem mee gehad. Wel de DSG grotdedeels op handmatig gehad, anders gaat hij mi iets te hoog in de versnellingen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden