Ga naar inhoud
  • 0

Welke benzine voor een V6?


RohanV6

Vraag

Hoi leden,

 

Ik zie vaak bij de Shell dat er ook V Power benzine en diesel is, die is dan gemiddeld 10 cent duurder als de gewone Euro95 benzine.

Nou had ik een discussie met m'n vader over wat we het beste zouden kunnen tanken als de Passat weer gemaakt is.

Ik stelde voor om 98 ongelood of V Power te tanken, maar hij zegt dat het niet goed is voor de auto. Met name voor de katalysator van de Passat vanwege de hoge octaangehalte.

Ik zou het ook graag van jullie willen horen wat jullie ervaringen zijn met 98 ongelood en/of V Power benzine.

 

Gr. Rohan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

het is octaangetal ipv -gehalte en de hoogte ervan heeft niks van doen met schadelijke werking voor de kat, alleen met de klopvastheid van de benzine.

Een hoger octaan brandstof kun je altijd zonder problemen tanken, of het NUT heeft voor de desbetreffende motor is de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tankte met de Sharan V6 doorgaans superplus98. Hij reed overigens de meeste kilometers op LPG en dat heeft een oktaangetal van, dacht ik 108. Op benzine draaide het blokje net even prettiger op 98 of hoger (in DE Aral Ultimate 102).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is octaangetal ipv -gehalte en de hoogte ervan heeft niks van doen met schadelijke werking voor de kat, alleen met de klopvastheid van de benzine.

Een hoger octaan brandstof kun je altijd zonder problemen tanken, of het NUT heeft voor de desbetreffende motor is de vraag.

 

Dat is dus wat ik wil weten, heeft het nut voor deze motor?

Ik heb al wel wat gelezen over de TSI en TFSI motoren, bijvoorbeeld dat die wat pittiger en sneller reageren met een hoger octaangetal.

De V6 wilde ik laten chippen om 'm nog wat soepeler te laten lopen, maar veel PK's krijg ik er niet uit. Hoog uit 15pk meer..

 

Ik tank vaak BP Ultimate en af en toe in Duitsland Aral 102. Is zeker niet slecht voor de motor volgens mij.  Volgens mij vindt een V6 het wel fijn een hoger octaangehalte.

 

 

 

98 plus of 102 in Duitsland

 

 

Wat merken jullie aan je auto nadat je 98 of 102 bent gaan tanken?

aangepast door RohanV6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat het niet extreem veel helpt, een Turbomotor daarentegen heeft er wel baat bij.

 

Dacht ik ook al.

Ben wel benieuwd naar de ervaringen van de V6 rijders onder ons die 98 of 102 tanken. Is misschien als het blok wat feller reageert af en toe wel leuk om in te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank vanaf het begin 98, dit staat ook in mijn tankdopklep als voorkeursbrandstof aangegeven. Mijn wagen is door JD geholpen met de kennis dat er altijd minstens 98 in gaat. De motor loopt mooier stationair en heeft iets meer vermogen maar met name een mooiere koppelkromme. Ik heb ooit eens 95 moeten tanken (dacht nog wel een eindje te kunnen maar was even vergeten dat bij 230kmh het leeglopen van de tank erg snel gaat) en dat merk je meteen, de wagen loopt minder mooi. In Duitsland tank ik meestal 102, dan loopt die nog mooier. Mijn vrouw heeft ooit bij Shell v-power getankt toen het nog echt 102 was, wist niet wat het was, maar gaf aan dat de wagen zo mooi reed. Concluderend mijn V6 loopt mooier (en iets zuiniger) op 98 en krijgt nooit minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank bijna altijd BP Ultimate 98. Naar mijn idee loopt de motor beter.

 

Je kunt kijken aan de binnenkant van de benzine klep of je V6 of je verschil merkt met de verschillende types benzine. Bij mijn 3BG staat 95 of 98 octaan, bij een 2.0 staat 91 of 95 octaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank bijna altijd BP Ultimate 98. Naar mijn idee loopt de motor beter.

 

Je kunt kijken aan de binnenkant van de benzine klep of je V6 of je verschil merkt met de verschillende types benzine. Bij mijn 3BG staat 95 of 98 octaan, bij een 2.0 staat 91 of 95 octaan.

 

Moet ik dan ff nakijken als de Passat terug is, maar als de auto dan daadwerkelijk beter ervan zou lopen dan gooi ik er gewoon V Power of idd BP Ultimate in.

Denk dat ik dan eerst gewoon 95 erin gooi en daarna 98 zodat ik zelf ook het verschil meteen zou kunnen merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nazoeken over octaangetal:

 

Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren (ottomotoren) wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuurverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.

 

Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig.​

 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aller beste brandstof is BP Ultimate zowel in benzine en diese.

Met benzine merk je niet zoveel verschil dan met de diesel versie.

De benzine versie is de enige met octaan 98 loopt beter stationair en de motor is van binnen veel schooner, gaskleppen werken beter en komt makkelijker door een C O meting, met rijden merk ik eigenlijk niet of hij sneller is of zuiniger.

Dan de diesel versie daar merk ik wel heel veel verschil net andere diesel.

De auto loopt stiller de uitlaatgassen stinken minder, de auto is sneller, en als je normaal zou rijden zo als met gewone diesel is hij zuiniger.

Je moet er wel ff mee rijden en niet mengen met andere brandstoffen.

 

Maar dan is er nog iets waar je auto beter van rijdt, en dat is Mobil 1 motor olie 0w40 in de gewone uitvoering en die kan je ook in een diesel gebruiken. De motor word daar stiller en soepeler van.

Tegenwoordig al te krijgen voor 9,50 een liter bij bestemotorolie.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden