Ga naar inhoud
  • 0

Start slecht/niet koude motor


wpkii

Vraag

Beste vrienden,

 

Ik heb een probleem. Graag zou ik jullie mening/aannames/ervaringen willen horen.

 

Mijn passat 3c 1.9tdi uit 2006 motorcode BXE start al sinds 3 maanden slecht.

 

Eerste ervaring: Na nachtje slapen als ik de auto wil starten duurt het wat langer om te starten. De startmotor slaat dan 2 x aan ipv 1 x wat normaliter zou gebeuren. Vervolgens wanneer de motor aanslaat heeft deze moeite om naar zijn stationaire toerental te komen. Normaal schoot hij in één keer door. Als de motor 1maal warm is start de auto gewoon normaal. Ik dacht ouderdom, kan gebeuren!

 

Weekje later wou die helemaal niet meer starten! Mijn vriend kreeg die uiteindelijk gestart toen hij wat meer gas gaf en de startmotor constant liet aantikken. Vervolgens niet meer echt last gehad. (Moeizaam start in ochtend werd overigens normaal).

 

Nu ga ik met de trein na werk en had de auto 3 dagen niet aangeraakt. Ik wou gisteren de auto starten. Nope! Hij wilt niet. Kreeg iets met melding STOP motorolliedruk. ANWB gebeld. ANWB start de auto uiteindelijk door telkens gas te geven en de motor aan te slaan. ANWB geeft me aan om mijn pompverstuivers te laten checken?!?! De auto start vlot als de motor eenmaal warm is.

 

Mijn vraag is: Wat zou het kunnen zijn?

 

1. Pompverstuivers?

2. Brandstofpomp?

3. Iets anders??

 

Iemand ervaringen? Alvast bedankt.

 

Groeten.

 

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou de wagen eens kunnen laten uitlezen maar dacht dat als er problemen waren met de opvoerpomp in de tank dat je hier geen melding van kreeg. Je kan het echter wel even controleren of deze wel mooi draait bij het opzetten van het contact. Moet je even er een 2de man/vrouw bij halen en dan luisteren of je rechts onder de achterbank de pomp hoort draaien.

 

Bij een verstuiverprobleem lijkt me wel dat hij een fout(en) moet geven bij het uitlezen.

 

Dat van "stop oliedruk" kan zijn omdat je te lang hebt doorgestart, de oliepomp kan niet voldoende meer rond en hierdoor minder en minder druk. Dus dat zou ik even langs de kant laten.

 

Ik gok op de opvoerpomp in de tank, maar om dit even te vervangen op basis van een gok is dit wel veel geld aangezien dit een ingreep is van ongeveer 350eur.

Bij mijn 1.9tdi BXE 2007 is de opvoerpomp ook al vervangen geweest met als reden van slecht starten.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@wulfke

 

Bedankt voor je reactie Peter :)

 

Laten we hopen dat het de opvoerpomp is. Verstuivers zijn namelijk ook niet echt goedkoop.

 

Zaterdag laat ik hem even uitlezen. Indien deze geen storingen geeft zullen we naar de opvoerpomp kijken.

Overigens heeft mijn passat 275k op de teller.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Groet,

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste heren,

 

Zaterdag uitgelezen. Pompverstuiver cilinder 4 afwijking. Vervolgens getest met een lopende motor en verschil is duidelijk te zien. 1.4mg/H.

 

Kan het kwaad als ik door rijd? Zo niet, dan rijd ik gewoon door tot er 2 stuk gaan en vervang ik deze.

 

Groet, AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1.4 is idd wel een afwijking maar niet direct alarmerend.

 

Dag Heren,

 

Wat me me opvalt is dat de motoroliepijl heel snel zakt! Ik kan het niet meten, maar de dag dat de auto niet startte was de olie pijl onder de inkeping van de minimum. Bijgevuld tot midden van de pijlmeter. Ong 300 km gereden en hij is gezakt naar de minimum van de motoroliepijn inkeping. Ik lees allemaal dingen op internet dat dit met elkaar te maken zou kunnen hebben?

 

Iemand hier verstand over?

Bedankt.

 

Gr

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VW dealer gebeld. Pompverstuiver artikel nr is: 038 130 079 GX

 

Gebruikte verstuivers met dit artikel nummer is niet te vinden!! :(

 

Op mister-auto.nl wordt er een verstuiver aangeboden(nieuw) dat zowel voor de artikel nummer 038 130 079 GX als andere artikelnummers geldig is.

 

Zie link: http://www.mister-auto.nl/fl/pompinject ... 1!559.html

 

Ik ga er dan vanuit dat de overige artikelnummers ook toepasbaar zijn op mijn VW passat??? De overige artikelnummers zijn namelijk wel beschikbaar in gebruikte onderdelen. (BRUS motors).

 

Iemand die hier verstand heeft? Zal erg gewaardeerd zijn!!

 

Vriendelijk groet,

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren , :)

 

Gisternacht stil gestaan omdat de auto niet wou starten. ANWB gebeld. De ANWB monteur was een VW expert(aan zijn ervaringen en kennis te concluderen).

 

Hij kreeg de auto geforceerd gestart, en wist vrijwel zeker dat het aan de pomp verstuiver ligt omdat de brandstofpomp prima klinkt. En overige storingen had hij uitgesloten.

 

Morgen haal ik 4 gebruikte verstuivers op bij Klein Gunnewiek. Deze komen uit een Octavia bj 2010.

 

Ik update nog hoe de reparatie verlopen is.

 

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE

 

Vandaag heeft de monteur de kleppendeksel eraf gehaald om de pompverstuivers te vervangen.

Echter is er een nieuw probleem naar voren gekomen: versleten nokkenas.

 

Aangezien nu alles open ligt heeft de monteur aangeraden om de nokkenas te vervangen met de 8 klepstoters. Ik heb hier en daar lopen kijken en kom meestal terecht op het merk FEBI. Is dit een goed merk? Zijn er andere dingen waar ik mee rekening moet houden bij het vervangen van de nokkenas en stoters?

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb er inmiddels 2 in de vensterbank liggen van een BMP motor, belangrijk is VOORDAT je olie(elke 15dkm) gaat verversen je olie te peilen als de motor niks verbruikt, vaak is het peil te hoog door diesel in de motorolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE.

 

Ben net terug van de garage en die verteld met dat ik heel de cilinderkop moet vervangen. Enkel de pompverstuivers vervangen en nokkenas zal het probleem niet verhelpen en zal op den duur mijn auto weer slecht starten?!??

 

Vind het nu een heel vreemd verhaal worden.. iemand die hier echt verstand van heeft? Mijn nokkenas is namelijk niet zo erg beschadigd(enkel krasjes)

 

GR

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat KAN is dat je verstuivers uitgeslagen zijn in de cilinderkop, nu komt dat voor, niet zo heel veel bij een Passat maar het komt voor.

Ik heb hier nog geen Passat 3C's gehad met uitgeslagen verstuivers maar wel een keer een Leon 1M 150pk TDI.

 

DetailUitgeslagenVerstuiverGat.jpg

De groef in de rode cirkel zou er dan bij jou in kunnen zitten.

 

Oplossing is een cilinderkop met stalen bussen erin, te verkrijgen o.a. bij JB Autoservice (sponsor hier op het forum Jos_br)

StalenBusDetail.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mannen,

 

Ik heb een ander monteur gesproken die ooit bij de VW garage gewerkt heeft. Hij heeft me aangeraden om sowieso de pompverstuivers te vervangen die ik van Klein Gunnewiek gekocht heb. De verstuiverringen worden ook mee vervangen(alle pakkingen). Vervolgens gaat hij beoordelen wat de staat van mijn cilinderkop is. Hij vermoedt niet dat de slijtage van de nokkenas(alleen op cilinder 1 en 2) komt doordat er diesel in de motorolie gekomen is. Hij vermoedt dat de poorien waaruit de motorolie van beneden naar boven wordt gepompt verstopt zouden kunnen zitten waardoor de nokkenas bij cilinder 1 en 2 hetzelfde slijtage patroon heeft. Cilinder 3 en 4 zijn namelijk compleet glad zonder enige beschadigingen(terwijl pompverstuiver cilinder 4 een afwijking aangaf).

 

Hij wilt het volgende doen:

 

-Pompverstuivers met pakkingen vervangen

-Nokkenas met stotters vervangen

- Blok en poorien schoon maken(eventuele slib etc)

- Olie verversen en filter vervangen.

 

Ik ben nu al 340 kwijt voor 4 pompverstuivers en 250 voor de pakkingen en rekbouten.

Nokkenas kost met 320 en 80 euro voor de stotters komt neer op 400. (rekbouten nokkenas niet meegerekend)

Motorolie 50 euro en 20 euro voor de filter, komt neer op 70 euro.

 

Plus min 300 euro arbeid.

 

zit al ergens op 1400 euro totaal..

 

Hopelijk start mijn auto in ieder geval in één keer, en zijn de trillingen in zijn stationair ook verdwenen!!

 

Ik weet dat mijn stuurslot module ook vervangen moet worden, 3 keer in 2 maanden is mijn auto in noodloop gegaan, de turbo laaddruk was overschreden(gelukkig de afgelopen 3/4 maanden geen last meer van gehad; dus lekker doorrijden!)

 

Pfff een auto hebben is toch een duur grap. Ik bedank jullie in ieder geval voor het meedenken en zal jullie updaten!

 

 

GR.

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb 2 dagen lopen bellen naar FEBI nokkenas, maar nergens verkrijgbaar..

 

Kent iemand adressen die op korte termijn(voor zaterdag) een redelijk nokkenas kunnen leveren?

 

Klein gunnewiek heeft imitatie, waarvan de merk onbekend is. Volgens hun gebruiken ze het al tien jaar en hebben ze er geen klachten over.

 

Hoor het graag van jullie.

 

Gr,

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mannen,

 

Bedankt voor jullie reactie.

 

Helaas is het allemaal erger geworden. Tijdens het verwijderen van de pompverstuivers uit de cilinderkop zijn er kleine stukjes van de cilinderkop meegekomen met de pompverstuivers. Het gaat om de bovenste gedeelte van de cilinderkop(boven de laatste pakking). Ik heb de ene defecte pompverstuiver vervangen, zodat de auto normaal start. Nu blijf ik de oliepijl in de gaten houden om te kijken of er geen diesel in de motorolie komt.

 

Het is nu een overweging maken om de auto in te ruilen, OF te repareren. Dus nieuwe cilinderkop met stalen buizen, nokkenas, kleptstoters, lagers etc.

 

Kosten plus min 1800 euro...

 

Vind het gewoon triest en absurd dat VW er niet bij nadenkt dat het materiaal van de pompverstuiver veel harder is dan de cilinderkop.

 

Gr,

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden