Ga naar inhoud

Wat is nou echt goedkoper; diesel of benzine?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Ben eens aan het inventariseren wat de werkelijk kosten zijn bij een benzine of diesel.

 

Qua onderhoud durf ik niet over een benzine te praten. Ik rij diesel en heb voor mijn gevoel toch extra kosten die bij een benzine anders liggen;

 

DPF (€2000,- bij dealer).

Vliegwiel (€900,- bij vagtechniek)

 

Ik rij 1:14 gemiddeld met 2.0tdi bmp. Dat is vrij veel voor een diesel. Dat ligt deels aan mijzelf maar ook deels aan de auto.

 

Als ik de kosten per km naast elkaar leg (bron autoweek€0,59 om €0,60) lijkt het bijna alsof diesel duurder is aangezien daar bepaalde zaken op zitten die een benzine niet heeft.

 

Met een leenauto (golf 7) na diefstal van mijn 510 reed ik 1:16 op de zelfde route gemiddeld.

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je toch wel veel km moet maken wil een disel rendabel zijn, de diesel prijs is ook niet meer wat het geweest is. Als ik zie wat de wegenbelasting is van de bedrijfs audi van ons 2.0tdi en de cc van mij 1.8tsi, dan is het bij die diesel ook niet misselijk.(nu ligt dit in Duitsland misschien anders?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat gevoel begin ik ook te krijgen. Ik baseer dit verhaal op mijn eigen ervaring dus het zal niet voor een ieder gelden.

 

Ik ben mij langzaam aan het orienteren voor een andere auto. Kan gerust nog een jaar duren, maar dan heb ik mooi ff de tijd,

 

Wegenbelasting is hier voor een diesel ca €340,- per tov €180 voor benzine. De aanschaf is beduidend lager, de verzekering dus ook.

 

Denk ook ergens aan lpg, maar geeft mij geen goed gevoel iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bijna een jaar geleden enigzins noodgedwongen overgestapt van diesel naar benzine (passat bg 19TDI 130PK diesel naar passat bg 18 turbo).

Bij normale maanden (vrij weinig km's, 700 per maand) zijn de kosten aan brandstof en wegenbelasting ongeveer ongeveer 30 euro lager tov de diesel. Ik moet er wel bij vermelden dat ik altijd in belgie tank en dat is dan ook nog euro 98. Daar ligt de prijs voor een liter rond de 1,50 euro.

Tank je in nederland betaal je bijna 20 euro meer en dan is het verschil te verwaarlozen.

 

Ander voorbeeld: De reis naar italie (wintersport) kostte me in totaal 60 euro meer voor 40 liter extra brandstof. Dit is precies het bedrag dat ik per maand uitspaar aan wegenbelasting.

 

Als de wegenbelasting niet zo hoog was, was ik diesel blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde heb ik Foppe, rij maximaal per week 600 km met een gemiddeld verbruik van 1:17. Hier in Nederland MAG ik 133 eu per maand afrekenen :-(

Zit ook vaker te kijken naar een Up (22 eu/mnd en 1:20) of een Polo BlueMotion benzine.

De ruimte heb ik niet echt meer nodig, meer een centen kwestie/gevoel...

 

Jammer, wat de 3C rijdt nog altijd heerlijk of we nemen ons verlies als een vent en rijden 'm helemaal af ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een benzine auto wil rijden die het zelfde "duw in de rug" gevoel wil geven als wat een diesel doet heb je toch een geblazen motor of 6 cylinder nodig. Als je dit in een auto legt die gelijk is aan de klasse/formaat/gewicht van een Passat gaat dit ook flink in de papieren lopen qua brandstofgebruik. Vooral als je een type rijder bent die nog wel eens gas geeft.

Als je even lekker door rijd met een diesel gaat het verbruik niet zo extreem omhoog als bij een een benzine wagen.

 

Hierdoor blijf ik toch diesel rijden. Volgende keer toch wel graag een 6 cylinder diesel :-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de 1.4tsi 140pk dezelfde koppel heeft in laag toerental. Verder soepele motor en voelt beetje gelijk aan standaard 2.0tdi. Ik denk dat als je zo'n tsi chipt, je hetzelfde vermogen hebt als de 2.0tdi.

 

Een 1.8tsi is duurder in verbruik tov de 1.4tsi, maar heeft standaard 160pk. Met chip iets van 210...

 

Een golf zou ik mij makkelijk mee redden als we geen kinderen hadden gehad. Denk dat een passat ood nog steeds het meest voor de handliggende is als je kijkt naar prijzen, rijgedrag, comfort en restwaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanschaf van een diesel is ook duurder, wegen belasting is duurder, wat alleen goedkoper is, is de diesel.

Maar als je diesel 1:14 rijd, kun je beter benzine gaan rijden, je moet met diesel toch minimaal 1:17 of 1:20 rijden en meer dan 16000 KM/ jaar als je meer rendement wilt behalen ten op zichtte van benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat het is: let eens op het prijsverschil per liter tussen euro 95 en diesel in Nederland. Dat zit al jaren op 30 ct per liter. Met dit verschil wordt het omslagpunt tussen diesel en benzine min of meer kunstmatig op een bepaald peil gehouden en extern gestuurd door de overheid. Je moet echt heel veel meer km's maken op diesel dan met benzine voordat je er echt voordeel aan hebt. Ik vind het op z'n minst opvallend dat het prijsverschil per liter exact al jaren op datzelfde bedrag staat. Je hebt een superzuinige auto op diesel nodig of een zeer rustige rijstijl om er voordeel van te hebben.

 

Het wordt natuurlijk anders wanneer je voordelig kan tanken in het buitenland. Maar hier over de grens kost een liter euro 95 iets minder dan € 1,50. In vergelijk met de Nederlandse dieselprijs komt het omslagpunt nu nog hoger te liggen. Voor mij is op dit moment een zuinige benzineauto met een zeer rustige en beheerste rijstijl het meest voordelig. Ik haal ook op benzine nu 1 op 14,5 tot 1 op 15. Dus tja, wat is dan wijsheid????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel is hier €1.35 benzine is €1.50.

 

Wegenbelasting is hier in DE maar €340 tov iets van €1350 in NL. Dat verschil is te verwaarlozen.

 

Wat betaal je gemiddeld bij een beurt voor een benzine? Diesel is zo'n €350 per beurt (dealer).

 

Het is denk ik ook niet niets dat steeds meer leaseauto's op benzine rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is naar mijn idee echt centen kwestie.

Ik rij per jaar ca 60.000 km en dan is het verschil ca 2000 euro op jaar basis.

Wat moet je bij betalen om een andere wagen te kopen? Als je toch al een andere wagen wilt kopen kun je natuurlijk dat achter wege laten, maar ik doe op die manier de rekensom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees bij het vergelijken van verbruiksscijfers wel eerlijk.

Heb gisteren toevallig als leenauto ook in een Golf 7 1.4TSI 122pk gereden, en dat ding was ook belachelijk zuinig bij normal gebruik van de rechtervoet. Minder dan 5l/100km is dan geen uitzondering, en dat is misschien wel zuiniger dan mijn Passat 1.6 TDI. Dus dat een (nieuwe) benzene auto zuinig kan zijn, ja! Maar noteer dan wel dat de Golf 7 een heel stuk lichter is dan een Passat, en ook gelijk een stuk kleiner van binnen.

 

Dus een 'verstandige' keuze zou zijn om een zo nieuw mogelijke en zo klein mogelijke auto op benzine te kopen. Dan kan de besparing tov een diesel die toch aanzienlijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de mijne wegbreng voor 1 beurt doe ik alleen oliebeurt ;) die kost €99 interieurfilter etc kan ik makkelijk zelf,maar mocht je een grote beurt willen bij vagtechniek ben je voor benzine dacht ik €230 kwijt ;) en dan de overige dingen die moeten gebeuren laat ik aan vagtechniek over, denk hierbij aan db wissel remmen etc. En ik vind de mijne ook niet onzuinig voor een 2.0 benzine. Als ik normaal rijd dus 130 km snelweg rijd is het gemiddelde verbruik 1.12 1.13 en alleen stadsverkeer 1.10. Dan heb ik wel 18" velgen. Maar eerlijk gezegd let ik daar niet meer op. Ik rijd sowieso veel te veel voor een benzine ;) maar volgend jaar hoef ik niet dagelijks 40 km heen 40 km terug voor school. Dus loont het niet voor me om nu een diesel te nemen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn auto lag het omslagpunt toch bij ongeveer 9000 km... Het ligt er maar wat de aanschafwaarde van je auto is en hoe lang je met een auto doorrijdt... ;) Als je een gloednieuwe of 2/3 jaar oude auto koopt ligt het omslagpunt natuurlijk veeeel hoger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheelt voor mij iets van €600,- á €800,- dat ik goedkoper ben met de passat diesel op jaar basis.

En daar komt bij, dat ik diesel lekker vindt rijden. Nu net weer terug uit de cote d'azur en rij toch ruim 1000km weg op een tank, met 140km/h op de klok.

En als ik mijn bc dan mag geloven, kan ik nog iets van 200km rijden, maar dat doe ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even mijn situatie uitgerekend adhv fabriekswaarden.

 

Op zich geen reden om een benzine te gaan rijden. Onderhoudskosten zullen dan het verschil moeten maken. Regulier onderhoud zal ongeveer gelijk zijn, dus extra kosten zoals vliegwiel/dpf etc maken een diesel dan wat duurder.

post-10440-1423829379,0552_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn geval scheelt het toch wel wat om op diesel rond te karren. Benzine is inderdaad wel wat goedkoper in wegenbelasting, maar als ik hier vertel dat ik voor m'n 2.0 tdi hier 390 euro per JAAR betaal, dan kan je wel bedenken dat het verschil niet dramatisch groot is in wegenbelasting.

 

Reken daarbij 'n 1.3 euro/l diesel tov dik 1.5 euro/l voor euro 95 en het feit dat ik op jaarbasis steevast ergens tussen de 25000 en de 30000 km over de vlaamsche wegen afleg met de passat, en je snapt ongeveer wel hoe de balans uitslaat :)

 

Verder weet ik ook het dikkere koppel van 'n diesel meer te appreciëren dan 'n hoger PK-cijfer van 'n benzine, ligt het gemiddelde verbruik 'n stuk lager, en is over 't algemeen de levensduur van 'n diesel wat langer dan die van 'n benzine (ja, ik wéét dat de benzine motoren van nu niet meer die van vroeger zijn, dus dat verschil wordt ook almaar kleiner uiteraard)

 

En last but not least: belgië is 'n land van dieselrijders, al sinds jaar en dag, hetgeen met zich meebrengt dat de inruilwaarde van 'n diesel hier ook 'n pak hoger uitvalt dan die van 'n gelijkwaardige benzine :)

 

En als ik dan toch 'n keer zin heb om wat "naft" erdoor te stoken, is dat helemaal geen probleem, keus genoeg voor mij: m'n 2 honda's lusten dat spul maar al te best, en in 't geval ik zwaar zou beginnen dementeren, kan ik nog altijd de Citroën C3 1.1i van Rebecca de sporen geven... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik inderdaad ook.

 

Vwb het rijden van de 1.4tsi 140 pk tov een 2.0tdi 140pk; deze tsi heeft echt koppel onderin en je kunt deze motor rijden als een diesel.... Voor de fun maar eens een proefrit maken, dan zal je hetzelfde ervaren.

 

Krystof, voor mij gelden dezelfde tarieven, maar in mijn geval is diesel wat duurder. Heb niet perse voorkeur voor benzine of diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men kan geen appels met peren vergelijken. Om een goed beeld te krijgen over benzine of diesel moet men wel dezelfde auto's vergelijken. Je junt niet zeggen een up benzine is giedkooer dan mijn passat diesel. Dit is een logisch iets want zit een wereld van verschil tussen beide auto's. Als je wilt kijken wat voordeliger is moet je 2 soortgelijke auto's nemen qua gewicht, motor inhoudt en ruimte. Dan krijg je een goed beeld. Ik bereken het altijd zo:

Wat kost mijn passat 1.9tdi 3bg limosine gechipt naar 176pk per maand aan brandstof, wegenbelasting en verzekering bij 2250 km/mnd en wat kost een passat 2.0 benzine aan wegenbelasting, verzekering en verbruik bij 2250km/mnd. Dan weet ik wat echt het verschil is van mijn auto. Wil ik polo tijden werkt het hetzelfde. Wat kost een benzine polo bij zoveel km/mnd en wat kost dezelfde polo diesel bij zoveel km/mnd.

 

Succes allemaal

 

Groetjes

 

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden