Ga naar inhoud
  • 0

Vrijlooppoelie vervangen


scorpiosoft

Vraag

Vandaag reed ik achteruit met het stuur volledig 1 kant opgedraaid. Ik hoorde toen een geluid wat mij deed denken aan de stuurbekrachtigings pomp. Direct na de garage gereden waar ik de auto gekocht hebt.

 

Na controle van de monteur komt hij tot de conclusie dat de vrijlooppoelie vervangen moet worden. Hij wist mij te vertellen dat bij maximale uitslag van het stuur de pomp meer vraagt en dat dit weerslag heeft op deze poelie (of zoiets).

 

Ik heb nu voor 25 juni een afspraak staan dat ze dit samen met mijn airco probleempje (V70, V71 en V85 kleppen) onder garantie gaan vervangen.

 

Klopt dit verhaal van de monteur en welk onderdeel is dit in ETKA? Heb in ETKA al gezocht op poelie en kom 5 verschillende tegen maar welke is het nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik denk dat ie de vrijlooppoelie van de dynamo bedoeld?

De monteur had het over de vrijlooppoelie en noemde inderdaad ook de dynamo daarbij.

In ElsWIN heb ik ondertussen gevonden hoe eevntueel zelf de vrijlooppolie van de dynamo te vervangen. Maar omdat het nog onder garantie is laat ik het natuurlijk doen door de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaad de poelie van de dynamo waar de monteur op doelt

Deze vrijlooppoelie zit er om de on-eenparigheid van de motor en alle aangebouwde onderdelen op te vangen.

 

Als deze poelie vastzit (en dus niet meer vrijloopt) kan dit voor rare geluiden en trillingen bij de stuurpomp zorgen.

 

Zelf vervangen is mogelijk als je tenminste over speciaal gereedschap beschikt om hem los te maken.

Echter, veel geld zal het je niet schelen want met speciaal gereedschap heeft de garage het in tien minuten gepiept.

 

Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Echter, veel geld zal het je niet schelen want met speciaal gereedschap heeft de garage het in tien minuten gepiept

 

plus de tijd die hij nodig is om de neus in service stand te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Echter, veel geld zal het je niet schelen want met speciaal gereedschap heeft de garage het in tien minuten gepiept

 

plus de tijd die hij nodig is om de neus in service stand te zetten

 

Neus in servicestand zetten is niet nodig bij deze 'ingreep'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De vrijlooppoelie is ondertussen vervangen en alles werkt weer zoals het hoort.

 

Tevens heeft de garage de foutmeldingen van de climatronic weer gereset (0-stand). Daarnaast geven zij mij drie extra maanden garantie op de airco installatie mocht de fout weer terug komen. Dan kunnen ze het nog repareren onder garantie. Toch netjes van ze maar dat ik moest daar wel enige moeite voor doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn inderdaad los te koop, het nummer kan eventueel verschillen afhankelijk van de motorcode. En het vervangen gaat redelijk eenvoudig, je locked de spanner (17mm sleutel op de nok) met een inbus en haal vervolgens de 3xM13 bouten los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartrelijk bedankt voor het snelle antwoord, ik zal even naar de dealer gaan.

 

Een van de rollen maakt een ratelend geluid niet hard maar wel storend, en nu ik het weet hoor ik het dus de hele tijd.

Bij de dealer alle riemen en rollen vernieuwd maar die zijn ze dus vergeten.

 

Grv John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoeveel kost een vrijlooppoellie te laten vervangen bij de dealer ?

 

Toevallig net bij de dealer geweest, vrijlooppoelie voor een 1,9 tdi kost ca. € 25. monteren doe ik zelf, dus niet naar de prijs daarvan gevraagd.

Uurtarief van de werkplaats is iets van 70 a 75 euro........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net naar de dealer geweest, de vrijlooppoelie voor mijn 1.9tdi 74kW uit 2002 vroegen ze 81EUR inc. BTW voor.

 

Verschilt dat per dealer, want ben naar 2 dealers geweest en bij beide zelfde prijs.

 

Arbeidskosten zou komen op ~200EUR.

 

Misschien wilt iemand de vrijlooppoelie vervangen voor mij tegen vergoeding?

 

PM mag ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden