Ga naar inhoud
  • 0

Turbo heel erg lui


greenhorn

Vraag

Ik ben een leek betreffende autotechniek, en heb daarom wat hulp nodig bij het identificeren van mijn probleem !!!

 

In eerste instantie was de katalysator kapot ( van binnen zat alles los ), deze is nu vervangen.

Het probleem is echter nu dat de turbo bijna geen vermogen meer heeft.

Het werkt nog wel, maar wanneer ik het gaspedaal intrap dan duurt het seconden voordat de turbo in werking treed, en zelfs dan geeft hij niet de kracht die het voorheen wel gaf!!

 

Vacuumslangen gecontroleerd zitten blijkbaar allen goed!

 

Wat kan dit zijn ?

 

Moet EGR klep schoongemaakt worden, of is LMM (Bosch)kapot ???

 

Het betreft een Passat 1.9 TDI 85 Kwh automaat Bj 2000

 

Wie kan mij enkele tips geven ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Toen ik deze problemen had zat er ergens een lek in het systeem. Maar daarbij rookte de wagen ook aardig maar dat doet hij bij jou blijkbaar niet. Ik zou hem anders even uit laten lezen, daar kan je misschien wel wat wijzer uit worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En wederom iemand die gelijk maar met de deur in huis komt vallen om een probleem te laten oplossen...

Wij leerden vroeger dat als we ergens nieuw binnenkwamen, wij ons eerst netjes voorstelden.

Doe dat dan ook even in het topic: ik ben en ik rij...

 

En niet alleen maar profiteren van dit forum als je een probleem hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aan iedereen bedankt voor jullie reactie !!!

 

En "Chippie " je hebt helemaal gelijk :sorry: , :bash: waar zijn m'n manieren, dus alsnog bij deze :

 

Hi :wohow: ik ben Rob uit Rotterdam en rij (zoals jullie ongetwijfeld nu al weten) een Passat 1.9 TDI automaat tiptronic bj 2000.

 

Ik vind het een fantastische auto, maar het zit nu dus een beetje tegen.

Deze site vond ik vandaag na een beetje gegoogled te hebben, en het leek me een goed idee om de mening als de knowhow van mede Volkswagen en /of Passat liefhebbers te horen.

 

Nog even een paar vraagjes :

 

Wat is precies de N75 turboklep, en waar bevindt deze zich ?

 

Zou de nieuwe catalysator ook de oorzaak voor verminderend turbovermogen kunnen zijn ?

 

En als je de kat... leeg haalt, hoe krijg je hem dan door de keuring heen (m.b.t. roetmeting APK) ???

 

Uitlezen doe ik nogmaals morgen, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte

 

Nogmaals bedankt allemaal en tot later :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Aan iedereen bedankt voor jullie reactie !!!

 

En "Chippie " je hebt helemaal gelijk :sorry: , :bash: waar zijn m'n manieren, dus alsnog bij deze :

 

Hi :wohow: ik ben Rob uit Rotterdam en rij (zoals jullie ongetwijfeld nu al weten) een Passat 1.9 TDI automaat tiptronic bj 2000.

 

Ik vind het een fantastische auto, maar het zit nu dus een beetje tegen.

Deze site vond ik vandaag na een beetje gegoogled te hebben, en het leek me een goed idee om de mening als de knowhow van mede Volkswagen en /of Passat liefhebbers te horen.

 

Nog even een paar vraagjes :

 

Wat is precies de N75 turboklep, en waar bevindt deze zich ?

 

Zou de nieuwe catalysator ook de oorzaak voor verminderend turbovermogen kunnen zijn ?

 

En als je de kat... leeg haalt, hoe krijg je hem dan door de keuring heen (m.b.t. roetmeting APK) ???

 

Uitlezen doe ik nogmaals morgen, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte

 

Nogmaals bedankt allemaal en tot later :thanks:

 

Volgens mij kun je wel stoppen, een 1,9tdi automaat? die is nooit snel :shock::mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Aan iedereen bedankt voor jullie reactie !!!

 

En "Chippie " je hebt helemaal gelijk :sorry: , :bash: waar zijn m'n manieren, dus alsnog bij deze :

 

Hi :wohow: ik ben Rob uit Rotterdam en rij (zoals jullie ongetwijfeld nu al weten) een Passat 1.9 TDI automaat tiptronic bj 2000.

 

Ik vind het een fantastische auto, maar het zit nu dus een beetje tegen.

Deze site vond ik vandaag na een beetje gegoogled te hebben, en het leek me een goed idee om de mening als de knowhow van mede Volkswagen en /of Passat liefhebbers te horen.

 

Nog even een paar vraagjes :

 

Wat is precies de N75 turboklep, en waar bevindt deze zich ?

 

 

Zou de nieuwe catalysator ook de oorzaak voor verminderend turbovermogen kunnen zijn ?

 

En als je de kat... leeg haalt, hoe krijg je hem dan door de keuring heen (m.b.t. roetmeting APK) ???

 

Uitlezen doe ik nogmaals morgen, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte

 

Nogmaals bedankt allemaal en tot later :thanks:

 

 

Om maar weer ontopic te gaan:

 

N75 klep is de Wastegate klep. Deze zit aan de uitlaat zijde. Zodra de druk aan de inlaatkant te hoog word, gaat het klepje open en kunnen de uitlaat gassen om het schoepenwiel (vd turbo) naar de uitlaat. De turbo zal hierdoor minder snel gaan draaien en de turbodruk zal dalen.

 

Wanneer deze vast gaat zitten, of gewoonweg kapot gaat, dan heb je een trage auto, zoals een SDI.

 

Het lijkt op de LMM, maar dat is het in dit geval dus niet. Als je door blijft rijden schiet hij vanzelf in de Noodloop. (nog minder vermogen)

 

Uitlezen is gewoonweg de uitkomst.

 

 

Wanneer je de KAT leeg slaat heb je voor de APK geen probleem. Daar worden toch alleen maar de roet deeltjes gemeten, en daar doet de kat niks tegen. Overgens word er helemaal niet zoveel meer roet gemeten voor de apk, maar dat terzijde.

 

Laat de auto even uitlezen, desnoods bij iemand in de buurt. Ik zelf kom uit midden friesland, misschien is dat een idee?

 

EDIT: Rotterdam, nee dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

Heeft niets met N75 te maken geloof ik...

dat is een electronisch sensor die de turbodruk terugregelt, als deze te hoog op loopt.

 

ik denk ook niet de lmm, omdat deze met de tijd slijt.

 

hij zegt dat het probleem is ontstaan na plaatsen van de nieuwe kat.

ik denk dat het hieraan ligt...

misschien verkeerde lambdasensor of iets dergelijks, waardoor ecu verkeerde waardes krijgt?

misshcien is die niet goed gemonteerd en verliest hij ergens druk?

 

ik zou het eerder daar gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Staan enkele foutieve dingetjes in de posts hierboven... :wink:

 

N75 klep is een elektronische solenoid die regelt hoeveel vacüum naar de actuator voor de turbodruk mag gaan.

Dat wordt in het geval van een benzine geregeld door een wastegate (tenzij het een Porsche 997 turbo is) en in het geval van een TDI variabele schoepengeometrie. Een TDI heeft dus geen wastegate....

Daarnaast is de N75 ook zeker geen wastegate, en kan ook zeker niet vast gaan zitten.

 

Daarnaast heeft een TDI ook geen lambdasonde, zoals ik hierboven ergens las. Een TDI draait namelijk altijd op luchtoverschot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Staan enkele foutieve dingetjes in de posts hierboven... :wink:

 

N75 klep is een elektronische solenoid die regelt hoeveel vacüum naar de actuator voor de turbodruk mag gaan.

Dat wordt in het geval van een benzine geregeld door een wastegate (tenzij het een Porsche 997 turbo is) en in het geval van een TDI variabele schoepengeometrie. Een TDI heeft dus geen wastegate....

Daarnaast is de N75 ook zeker geen wastegate, en kan ook zeker niet vast gaan zitten.

 

Daarnaast heeft een TDI ook geen lambdasonde, zoals ik hierboven ergens las. Een TDI draait namelijk altijd op luchtoverschot.

 

De wastegate werkt obv turbodruk niet vacuum, de N75 regelt met aan/uit pulsen (aansturing ECU) in welke mate de wastegate van de turbo open gaat.

 

De DV werkt op vacuum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn dat je probleem nu is opgelost.

 

Kun je iets specifieker zijn? Welke slang was los? Foto misschien?

 

:lol::lol::lol: veel mensen betalen dik geld voor het leeg kloppen van de katalysator en jij plaatst een nieuwe omdat de katalysator niet meer goed is.

 

Wie is er nou gek :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om bij het het begin van zijn verhaal terug te komen daar zij hij dat het binnenwerk van de kat los lag. Zit dat losse spul dan nu niet in de uitlaatdemper waardoor deze verstopt raakt en de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kan? Dit is als volgt te testen : uitlaatdemper na de kat losmaken en proefrijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden