Ga naar inhoud

  • 0

Egr-koeler afsluiten van koelsysteem


stapper

Vraag

Hallo,

 

Is het mogelijk om de egr koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

 

Ik heb al zeer lang het volgende probleem bij mijn 3c 1.9tdi met bkc motor,

Als k s'morgens naar het werk rij, file en dus langdurig lage toeren, zakt mijn koelvloeistofniveau tot ver onder minimum en gaat het lampje branden.

Als ik dan aan de kant ga staan en het expansie vat open draai komt dit terug op of boven max niveau

Maar ook als ik gewoon ff kan door rijden met normale snelheid en toeren, stijgt het niveau van het water terug tot op normaal niveau...

 

Het lijkt dus of er lucht in mijn systeem word gepompt bij hogere toeren tallen...

 

Ook werkt mijn verwarming niet of nauwelijks,

Als ik s'morgens vertrek word de verwarming warm samen met de motor die op warmt maar dan word ze terug koud en blijft ze koud...

 

Ook weer lucht op het systeem lijkt mij

 

Ook word de motor bij zware belasting soms even te warm, de temperatuur stijgt dan even heel snel en zakt ook weer even snel naar normale temperatuur...

 

Ook lucht denk ik...

 

De termostaat en waterpomp zijn al vervangen

 

Nu heb ik de auto binnen gebracht om het koelsysteem te laten afpersen

Er zou ergens een zeer klein lek zitten (volgens de garage niet de moeite om te laten maken, wat ik gezien mijn problemen toch een hele rare redenatie vind)

Ook gaf de garage mij de de raad om eerst de egr-koeler te vervangen

 

Nu heb ik gezien dat het toch vrij veel werk is om de egr-koeler te demonteren en dat een nieuwe ongeveer 300 euro kost (een 2dehands werd mij ook afgeraden door de garage)

 

Daarom mijn vraag is het mogelijk om de koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

Ik zou dan de aankomende leiding even rechtstreeks op de uitgaande leiding monteren

Zo kan ik dan controleren of er dan nog lucht op mijn systeem komt

Maar ik heb schrik dat mijn koeler mss sowieso stuk zou gaan door de hitte van de uitlaatgassen als er geen water meer op zit...

 

Dus zou ik op deze manier de egr- koeler kunnen controleren of moet ik hem toch gewoon vervangen en maar hopen dat het uiteindelijk niet de koppakking gaat zijn?

 

Groeten

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
och dan kan pascal de kop eens vlakken en alles eens netjes vervangen , wat er te vervangen valt , pietje precies zunne , en zo moet het ook he maat

 

Ha ha Guyke, koppakking preventief vervangen op therapeutische basis? Je lijkt wel een hele hele slechte VW dealer :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Martijn

 

K ga nu eerst zorgen dat de cilinderkop er terug op zit, als het probleem zich blijft voor doen zal ik zeker eens naar de oliekoeler kijken

Maar pak nu dat deze lek is zou ik dan niet ofwel water bij de olie ofwel olie bij het water moeten hebben?

Of is mijn redenering verkeerd?

 

@Willem

 

Ik heb echt niet zomaar de kop er af gegooid,k zit nu al dik een jaar met dit probleem dat steeds erger word

Ik heb me bij veel veschillende specialisten bevraagt die meestal de koppakking de schuld geven, dachten ze aan iets anders dan heb ik dit al vervangen of getest...

 

@vincent

 

Ik heb de twee leidingen afgeknipt en er de bouten waar de koeler mee vast zat in gestoken

Als allles achter de rug is ga ik alu stopjes draaien want dit vind ik niet proper genoeg

 

@ Guy

Pietje precies, met de auto wel maar de rest toch wat minder :wink:

Spring maar eens binnen als ge tijd en goesting hebt dan kunde eens zien of ik het wel goe doe :D

 

Ga nu beginnen mijne kop kaal te maken

Zal er straks foto's van posten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Willem

toen ik juist bezig was kwam een collega ff kijken en hij heeft het lek in de pakking gevonden :D

ik keek niet naar het juiste :embarassed: ,heb alleen nog maar koppakkingen bij benzine gedaan tot nu toe

 

zo staat de auto er nu bij

 

BILD0052Kopie_zps1edd5fbc.jpg

 

voor Martijn

 

BILD0054Kopie_zpsab323b64.jpg

je hebt gelijk, er komt geen water op de pomp

onder de pomp zit een plastic stuk tegen de kop geschroefd, hier komt water op aan

 

voor Vincent

 

BILD0067Kopie_zpsc8bd463f.jpg

zo ziet het er nu uit, met de boutjes van de koeler, maar ga nog iets maken dat dit properder is

 

BILD0055Kopie_zps0112764b.jpg

de kop met alles er nog op

 

BILD0056Kopie_zpsd0cffcb1.jpg

toen de in en en uitlaat er af was de kop op houten latjes gelegd om de verstuivers niet te beschadigen

 

en alles verder los gedaan

BILD0063Kopie_zps479e0cfa.jpg

BILD0062Kopie_zps8010673e.jpg

BILD0060Kopie_zps62274bb4.jpg

 

morgen ga ik verder met het inlaatspruitstuk te reinigen in mijn ultrasoon reinigen machine

weet iemand toevallig hoe het zit met de verstuivers als je die zo wil reinigen?

ook ga ik het blok verder proper maken zen de kop binnen brengen

 

grtz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ha ha pascal ik heb een deja vu moment , heb bij kristof ook heel de bataklan los gehad, injectors kunt ge ook gewoon in het ultrasoon bad leggen als ik me nie vergis ,

het ziet er al goed uit en ook goed dat ge het lek gevonden hebt , kon al bijna niks anders meer zijn hé , zie dat ge 1 overmaats koppacking besteld hé , en pak de oude mee ,

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja Guy tis een beetje werk he

Los doen is niks maar straks terug in elkaar :P

Dat van de koppakking had de maat die hem gaat vlakken al gezegd, hij gaat ook de verstuivers testen

 

Ik vermoed dat het geen kwaad kan om de verstuivers volledig in het bad te leggen,

Maar ik ga toch doen zoals Jaap zegt, alleen de onderkant

Ik dacht ook ooit gelezen te hebben dat de verstuivers bediend moeten worden als je ze reinigt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het inlaatspruitstuk ultrasoon gereinigd

 

BILD0068Kopie_zpsa9b50246.jpgBILD0070Kopie_zps00c341de.jpg

BILD0071Kopie_zpsc6af1099.jpg

BILD0072Kopie_zps9c15b0a5.jpg

voor

 

BILD0077Kopie_zps7a883de1.jpg

BILD0080Kopie_zps506c4ff6.jpg

dan het badje in

 

BILD0083Kopie_zps6b19a67e.jpg

BILD0084Kopie_zps695b5954.jpg

BILD0086Kopie_zpsf58897f6.jpg

en het resutaat

 

ook de verstuivers heb ik zo gedaan

BILD0089Kopie_zpsa1887edc.jpg

BILD0092Kopie_zps2f363d9b.jpg

voor

 

BILD0094Kopie_zpsd1a9f709.jpg

heb gaten in een plankje geboord zodat enkel het onderste deel in het water hangt

ik denk dat de sproeiers normaal ook bediend moet zijn voor het beste resultaat

 

BILD0097Kopie_zpsa4bdd8fa.jpg

maar ze zijn toch properder zo

 

BILD0082Kopie_zps6fbcc9c7.jpg

de katalysator ook leeg gehaald

 

BILD0088Kopie_zpsbe39e15c.jpg

de kop is ook terug van het vlakken en ik heb alle dichtingen en alles wat ik nodig heb behalve de lagerschalen voor de nokkenas en dus moet ik wachten tot maandag :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

goh,goei vraag het is een van 15l, ne vrij grote dus

ik heg hem voornamelijk voor moto carb's gekocht

k kan er 4 carburators in zonder ze van de reel moeten af doen

is echt een fijn ding zeker omdat hij vrij groot is er veel in kan

het enigste nadeel is dat er voor 20euro reinigings-product bij moet

de ultrasoon van het werk is maar 3l en daar hoeft dus ook veel minder product in

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Matthijs

Hier heb ik de mijne van

http://www.ultrasone-reiniger.be/

Het is idd zo dat de grote echt veel verschil maakt in prijs

Ik heb hem daar gekocht omdat hamont niet ver van thuis is en ik dan kon zien wat ik kocht

Naar wel formaat was je op zoek?

 

@Martijn

Dat was ik niet echt van zin...

Hij leek mijn niet zo vuil eigenlijk, hij zit er ook nog maar 17000km onder

Maar wat zou jij proper maken de uitlaat colector of echt de turbo zelf?

En hoe zou je dat doen?

Ik moet nu toch wachten tot maandag en kan dus beter echt alles aanpakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden