Ga naar inhoud

  • 0

Egr-koeler afsluiten van koelsysteem


stapper

Vraag

Hallo,

 

Is het mogelijk om de egr koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

 

Ik heb al zeer lang het volgende probleem bij mijn 3c 1.9tdi met bkc motor,

Als k s'morgens naar het werk rij, file en dus langdurig lage toeren, zakt mijn koelvloeistofniveau tot ver onder minimum en gaat het lampje branden.

Als ik dan aan de kant ga staan en het expansie vat open draai komt dit terug op of boven max niveau

Maar ook als ik gewoon ff kan door rijden met normale snelheid en toeren, stijgt het niveau van het water terug tot op normaal niveau...

 

Het lijkt dus of er lucht in mijn systeem word gepompt bij hogere toeren tallen...

 

Ook werkt mijn verwarming niet of nauwelijks,

Als ik s'morgens vertrek word de verwarming warm samen met de motor die op warmt maar dan word ze terug koud en blijft ze koud...

 

Ook weer lucht op het systeem lijkt mij

 

Ook word de motor bij zware belasting soms even te warm, de temperatuur stijgt dan even heel snel en zakt ook weer even snel naar normale temperatuur...

 

Ook lucht denk ik...

 

De termostaat en waterpomp zijn al vervangen

 

Nu heb ik de auto binnen gebracht om het koelsysteem te laten afpersen

Er zou ergens een zeer klein lek zitten (volgens de garage niet de moeite om te laten maken, wat ik gezien mijn problemen toch een hele rare redenatie vind)

Ook gaf de garage mij de de raad om eerst de egr-koeler te vervangen

 

Nu heb ik gezien dat het toch vrij veel werk is om de egr-koeler te demonteren en dat een nieuwe ongeveer 300 euro kost (een 2dehands werd mij ook afgeraden door de garage)

 

Daarom mijn vraag is het mogelijk om de koeler even van het koelsysteem af te koppelen?

Ik zou dan de aankomende leiding even rechtstreeks op de uitgaande leiding monteren

Zo kan ik dan controleren of er dan nog lucht op mijn systeem komt

Maar ik heb schrik dat mijn koeler mss sowieso stuk zou gaan door de hitte van de uitlaatgassen als er geen water meer op zit...

 

Dus zou ik op deze manier de egr- koeler kunnen controleren of moet ik hem toch gewoon vervangen en maar hopen dat het uiteindelijk niet de koppakking gaat zijn?

 

Groeten

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo te lezen is jouw 1.9 Tdi gechipt naar 140 PK en is de Egr foutmelding waarschijnlijk softwarematig uitgeschakeld.

Je kunt de Egr afsluiten door 2 plaatjes te plaatsen op de Inlaat van de Egr klep en op de Egr uitlaat van de turbo. Wil je de koeler elimineren dan zul je de aan- en afvoerslangen van de koelvloeistof Egr koeler door moeten verbinden met een pijpje waarvan ik de diameter niet weet.

Daarna kun je de Egr koeler verwijderen. Probleem met deze koeler is dat het fysiek nauwelijks tot niet is te controleren of ie lekt, koelvloeistof verdwijnt via het turbo Egr uitlaatkanaal omdat deze altijd open staat, de afsluiting zit in de Egr klep die bij vollast altijd dicht staat, koelvloeistoflekkage vanuit de Egr koeler verdwijnt dan gewoon via de Turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem vorige week van mijn BKP gehaald. Ook met het vermoeden van lekkage.

 

Ik heb hem er dus compleet tussen uit gehaald. Mijn EGR was al weg gechipt, dus daar had ik al geen last meer van.

 

Hij zit met 2 dikke slangen en 2 dunne verbonden met de koelsysteem. De 2 dikke zijn te koppelen met een 90 gr koppelstuk van 20 mm diameter. De 2 dunne heb ik gekoppeld door een bestaand stukje slang af te knippen en tussen de leidingen te koppelen. Daarnaast had ik 2 dikke EGR plaatjes nodig en de pakkingen ervoor.

 

Je hebt wel een brug nodig om overal bij te kunnen komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb hem vorige week van mijn BKP gehaald. Ook met het vermoeden van lekkage.

 

Ik heb hem er dus compleet tussen uit gehaald. Mijn EGR was al weg gechipt, dus daar had ik al geen last meer van.

 

Hij zit met 2 dikke slangen en 2 dunne verbonden met de koelsysteem. De 2 dikke zijn te koppelen met een 90 gr koppelstuk van 20 mm diameter. De 2 dunne heb ik gekoppeld door een bestaand stukje slang af te knippen en tussen de leidingen te koppelen. Daarnaast had ik 2 dikke EGR plaatjes nodig en de pakkingen ervoor.

 

Je hebt wel een brug nodig om overal bij te kunnen komen...

 

Ok, is goede info, wil hem ook gaan verwijderen, plaatjes heb ik al. Heb het vermoeden dat ie lekt. Heb op 10.000 km kwart liter koelvloeistof bijgevuld en kan niks vinden aan de buitenzijde. Heb geen enkele reden om aan te nemen dat het in de koppakking zit. Kan met het verwijderen i.i.g. dit elimineren, hij werkt toch 2 jaar al niet meer sinds het chippen!

Je kunt er i.d.d. Heel slecht bij, als ik het geweten had, was ie met het vervangen van de turbo verwijderd, je kunt er dan prima bij en hebt alles toch los liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He mannen merci voor de reacties!

 

Ik ga ook mijn egr koeler verwijderen en neem de klep zelf ook meteen mee

Ik heb een topic gevonden met een mooi how to

Jammer genoeg wel niet de zelfde koeler als ik heb

 

http://www.tdiclub.nl/ftopic59695.html

 

Maar er staat wel in dat je kits kan kopen waar je ook de klep zelf verwijdert

Omdat mijn klep ook een beetje zweet heb ik deze kit gekocht op ebay

 

http://www.ebay.nl/itm/Allard-EGR-Delet ... 66c&_uhb=1

 

@Vincent

Had jij een koeler zitten zoals in het topic

image.php?album_id=1335&image_id=10380&view=no_count

 

Of lijkt hij meer op deze

image.php?album_id=1335&image_id=10379&view=no_count

 

En viel het een beetje mee om hem te verwijderen?

 

M.v.g.

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is i.d.d een mooie How To!

 

1.Ik zou zelf het Egr klephuis laten zitten, is toch een hoop geld, plaatje is gemakkelijker en goedkoper, effect hetzelfde. Wel de slang afdoppen want het laten zitten heeft bij mij roken veroorzaakt, volgens mij schakelt de tuner de foutmelding uit en niet de vacuumbediening van de Egr klep. Heb 'm laatst losgehad omdat ie rookte en kon zien dat het stangetje van de klep na 11/2 jaar chippen helemaal glom en dus had bewogen.

Heb toen de vacuumslang los gemaakt en afgedopt, de olie lekkage aan het vacuumdoosje was nu over net als het overmatig roken bij volgas.

 

2. De schrijver geeft aan dat de klem van de inlaatpijp aan de turbo lastig te verwijderen en monteren is zonder speciale tang: ik heb met het vervangen van de turbo deze klem met een waterpomptang ingeknepen en gewoon op de pijp geschoven. Heb hem later in de bankschroef ingedraaid en aan de uiteinden een dikke ty-rap erom heen getrokken. Toen gemonteerd, met handschoenen aan...., en de tyrap doorgeknipt. Dit werkt prima.

 

Enfin, binnenkort deze overbodige zooi ook maar eens er af slopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de klep op de inlaat laten zitten en alleen een plaat erop geschoeft. Zit prima.

Je moet dus in totaal 2 dikke EGR afdopplaatjes hebben.

 

Mijn EGR wordt niet met vacuum bediend maar electrisch. er zit bij mij een stekker op het huis.

 

Op je EGR koeler zit wel een een vacuumpotje op. Die slang heb ik zo kort mogelijk afgeknipt en daar een schroef in gedrukt. Ruimt toch een beetje op :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hela,

 

aller eerst mijn excuses voor de late update maar ik heb 2 weekends geleden mijn egr klep samen met de koeler verwijderd en heb er een paar foto's van getrokken

 

BILD0027Kopie_zps23c136e0.jpg

dit is de kit, helemaal rechts op de foto zie je (onduidelijk) het koppelstuk om de leidingen naderhand properder te kunnen aansluiten

 

BILD0029Kopie_zpsb9ccf1ce.jpg

en we kunnen beginnen

 

BILD0031Kopie2_zpse01e3dff.jpg

de egr-klep het geribbeld ding aan de onderkant is de koeler

 

BILD0033Kopie_zps65e5cb8c.jpg

de koeler met de buis naar de egr-klep er al af

 

BILD0034Kopie_zpsb1fccb54.jpg

dan kan de egr-klep weg je kijkt nu tegen het spruitstuk aan

 

BILD0035Kopie_zps66dba661.jpg

de buis van de turbo naar de koeler

 

BILD0036Kopie_zps8ade23df.jpgBILD0037Kopie_zpsa855ed1e.jpg

dan kan de koeler er af en heb je een groot gat achter de motor zoals je ziet op de foto's

 

BILD0038Kopie_zps38852549.jpg

de turbo/uitlaat af doppen

 

BILD0040Kopie_zpsf77055da.jpg

hier komt het nieuw koppelstuk op (nu recht door ipv haaks) samen met een nieuw stuk leiding

 

BILD0046Kopie_zps164cf888.jpg

de rest van de leidingen verwijderen of aanpassen

 

BILD0047Kopie_zps1af578cf.jpg

de klep vervanger gemonteerd, wel eerst het spruitstuk zo goed mogelijk schoon gemaakt

 

BILD0050Kopie_zpsc8c7fdcd.jpg

en alles terug gemonteerd

 

BILD0051_zpscf31a9ff.jpg

dan mag dit allemaal in de vuilbak

 

jammer genoeg heeft het niet mogen baten en staan de passat nu weer op de put zonder cilinderkop :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie How-To! Jammer van de koppakking.....

Vraag: kon je de aansluiting van het koppelstuk die naar de warmtewisselaar in het dashboard gaat gemakkelijk loskrijgen?

 

Wil de koeler binnenkort er ook af slopen maar wel netjes doorlussen, dus met een recht pijpje aan deze warmte wisselaar, ben wel een beetje bang voor beschadiging omdat ik weet dat ze bij het vervangen van de radiateur muurvast zaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en pascal iets gezien aan de kop pakking of aan de kop zelf , want hou daar ook rekening bij dat de kop gebarsten kan zijn, en laatste optie is de pomp tegen de zijkant van de motor aan , daar komt vacuum diesel en water samen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee niet echt iets aan de pakking te zien

De kop moet ik nog verder los doen om binnen te brengen en heb k nog niet echt goed bekeken

Maar ik ga er morgen mee verder als ik tijd heb zal ik foto's in mijn topic posten

Als het nu de tandempomp gaat zijn krijg ik wel iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan niet zien wat je allemaal gesloopt hebt maar er hoort geen water op de tandempomp.

Wat ook zou kunnen is de oliekoeler en als je een automaat hebt de ATF koeler.

Ik begin te denken aan de oliekoeler omdat bij lager toerentallen je druk terugloopt en bij hogere toerentallen de druk weer oploopt. De oliepomp stemt daar mee overeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pers de oliekoeler maar af. 1.6 bar en de druk mag in 10 minuten niet teruglopen.

De slangen van het koelwater dichtklemmen bij de oliekoeler en daarna een slang eraf trekken. Je kunt er bij vanaf de onderkant (motorplaat demonteren).

Je moet alleen iets in elkaar flanzen om er druk op te kunnen zetten. Iets met een compressor op PVC stukken met een diameter die overeenkomt met de slang van de oliekoeler. Is iets van 25 mm. dan kun je een oud stuk slang ertussen zetten en met een slangklem vastzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nee niet echt iets aan de pakking te zien

De kop moet ik nog verder los doen om binnen te brengen en heb k nog niet echt goed bekeken

Maar ik ga er morgen mee verder als ik tijd heb zal ik foto's in mijn topic posten

Als het nu de tandempomp gaat zijn krijg ik wel iets

 

Maar waarom heb je de cilinderkop verwijderd als je de oorzaak niet weet? Is niet echt kleinigheidje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden