Ga naar inhoud
  • 0

Het winterbanden topic!


Grafix

Vraag

Heren,

De winter zit er weer aan de komen. Dat betekend ook dat de winterbanden weer gemonteerd gaan worden.

Nu leek het mij handig om wat ervaringen uit te kunnen wisselen met de mede-forumers.

Met welke banden rijden jullie, welke goede/slechte ervaringen hebben jullie met bepaalde merken?

 

M'n winterbanden zitten na enkele winters weer op hun limiet en het is weer tijd voor vers rubber.

Nu kwam ik zojuist uit bij Nankang Snow SV-2 heeft iemand deze al ooit op de wagen gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Volgende week is het winterweer volgens de berichten

 

Dat had ik gelezen Jeroen en aangezien ik volgende week voor m'n werk tot vrijdag in Duitsland zit heb ik de wintersloffen er maar vast onder gedaan.

BTW ik ga met een auto van de zaak naar Duitsland, maar mocht er volgende week vrijdagavond onverhoops iets wits uit de lucht vallen dan heb ik m'n voorbereidingen getroffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier een test van winterbanden door de ANWB.

 

De top 5 in de middenklasse (205/55 R 16H); worden als goed aangegeven:

1. Continental WinterContact TS850

2. Michelin Alpin A4

3. Goodyear UltraGrip 8

4. Dunlop SP Winter Sport 4D

5. Nokian WR D3

 

 

Hier de Duitse tegenhanger, de ADAC, met dezelfde top 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Ik moet binnenkort 4 nieuwe winterbanden.

Zit te denken aan Nokian Hakkapeliitta R of Continental Contiwinter Contact TS 850

Ik heb 17"velgen, wat past naar jullie mening beter net als origineel 234/45(net als mijn zomerset) of zal ik iets smaller (wat ik nu heb als winterset) 225/45.

Nog smaller lijkt me niet mooi staan 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi,

 

Ik moet binnenkort 4 nieuwe winterbanden.

Zit te denken aan Nokian Hakkapeliitta R of Continental Contiwinter Contact TS 850

Ik heb 17"velgen, wat past naar jullie mening beter net als origineel 234/45(net als mijn zomerset) of zal ik iets smaller (wat ik nu heb als winterset) 225/45.

Nog smaller lijkt me niet mooi staan 8-)

 

smaller is wel beter, "snijdt" beter door de sneeuw

je kunt ook voor de maat 205/50r17 gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

smaller is wel beter, "snijdt" beter door de sneeuw

je kunt ook voor de maat 205/50r17 gaan

 

 

Broodje aap verhaal, smalle banden "snijden" niet beter door sneeuw, net als dat ze er makkelijker in weg zakken. :lol:

Ik lees dat zo vaak maar het is echt klinklare onzin.

 

Bredere band heeft meer grip op sneeuw, envoudig weg omdat een bredere band meer "tanden" heeft in de breedte om lekker in de sneeuw te happen.

Het enige voordeel die smalle banden hebben is dat deze water beter kunnen afvoeren omdat de weg naar buiten korter is, bij sneeuw werkt dat niet zo.

 

Nadeel van bredere banden is dat ze dus ook groter zijn alsmede het prijskaartje wat er aan hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

smaller is wel beter, "snijdt" beter door de sneeuw

je kunt ook voor de maat 205/50r17 gaan

 

 

Broodje aap verhaal, smalle banden "snijden" niet beter door sneeuw, net als dat ze er makkelijker in weg zakken. :lol:

Ik lees dat zo vaak maar het is echt klinklare onzin.

 

Bredere band heeft meer grip op sneeuw, envoudig weg omdat een bredere band meer "tanden" heeft in de breedte om lekker in de sneeuw te happen.

Het enige voordeel die smalle banden hebben is dat deze water beter kunnen afvoeren omdat de weg naar buiten korter is, bij sneeuw werkt dat niet zo.

 

Nadeel van bredere banden is dat ze dus ook groter zijn alsmede het prijskaartje wat er aan hangt.

 

 

Rolf, je vergeet dat een smallere band meer druk per vierkante centimeter oplevert en dat komt de grip en het vastbijten ook ten goede. Nu zal een maat breder of smaller niet zo heel veel uitmaken, maar 235 om 195 scheelt een hoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

smaller is wel beter, "snijdt" beter door de sneeuw

je kunt ook voor de maat 205/50r17 gaan

 

 

Broodje aap verhaal, smalle banden "snijden" niet beter door sneeuw, net als dat ze er makkelijker in weg zakken. :lol:

Ik lees dat zo vaak maar het is echt klinklare onzin.

 

Bredere band heeft meer grip op sneeuw, envoudig weg omdat een bredere band meer "tanden" heeft in de breedte om lekker in de sneeuw te happen.

Het enige voordeel die smalle banden hebben is dat deze water beter kunnen afvoeren omdat de weg naar buiten korter is, bij sneeuw werkt dat niet zo.

 

Nadeel van bredere banden is dat ze dus ook groter zijn alsmede het prijskaartje wat er aan hangt.

 

 

 

 

Rolf, je vergeet dat een smallere band meer druk per vierkante centimeter oplevert en dat komt de grip en het vastbijten ook ten goede. Nu zal een maat breder of smaller niet zo heel veel uitmaken, maar 235 om 195 scheelt een hoop...

 

Zal je de hele uitleg besparen, maar een smallere band heeft niet meer contact oppervlak dan een brede, is alleen anders van vorm.

Smallere band is ook hoger, heeft een lagere bandenspanning waardoor de band meer inzakt en een vierkant contact oppervlak heeft.

Een brede band is lager, heeft een hogere bandenspanning en heeft een langwerpig contactvlak, maar het aantal vierkante cm is niet wezelijk anders dus ook niet het aantal kilo's per cm2.

Tot zover in het kort, denk er ff over.... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind dit altijd mooie disscussies om te volgen. :)

 

Ik rij nu momenteel op winterconti's (TS790 225/45R17). Het is mijn eerste set winterbanden. Heb ze nu 3 winters onder de passat gehad, en zijn na deze winter wel aan vervanging toe. Ik ga dan wel weer op zoek naar een setje conti's. Verhalen die ik overal hoor en lees vertellen mij dat dit toch wel de betere winterbanden zijn. En daar komt bij dat ze mij ook goed zijn bevallen. Nu kan ik ze niet vergelijken met andere winterbanden, omdat ik geen ervaring heb met andere winterbanden. Maar ik ga wel weer voor de conti's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden