Ga naar inhoud

  • 0

2.0 TDI DSG chippen of toch maar niet?


Gamma_ed

Vraag

Ik heb een vw passat 2.0 tdi met 6 traps DSG bak.

 

Je ziet diversen tuners die zo;n wagen wel willen chippen, maar dan de DSG bak, dan zie je dat ze wat voorzichtiger worden. En met namen dat ze er niet meer zo veel koppel uit durven te halen.

 

Maar andere zoals zipp tunning, deze houd rekening met de dsg en nog steeds 400 Nm en 180 Pk. En dan zie ik bij JD dat ze speciale DSG chips hebben. En DSG dokter weet er nog veel meer raad mee waarbij 450 a 480 Nm prima zal gaan.

 

Maar ik blijf toch wat huiverig, en ben erg benieuwd of er soms ervarings deskundige zijn die mij er wat meer over kunnen vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit stukje text vond ik op de site van DSG koppeling.nl

 

Sinds de introductie van deze geweldige dsg versnellingsbak in 2003 zijn er al een aantal tuners in geslaagd, middels een software aanpassing in de mechatronic ( DSG computer) de koppel grens van 350 nm te verhogen naar 500 Nm Door deze mechatronic aanpassing wordt de druk op de koppeling`s platen/ringen verhoogd om het slippen dus verbranding van de koppelingsplaten tegen te gaan, de dsg koppeling vervangen is hier door niet nodig en u kunt hier door met meer koppel Nm Rijden. Een mechatronic aanpassing komt echter niet altijd ten goede van de levens duur van van dsg koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou.. laat die DSG-koppeling.nl ook maar ff links liggen.. heb ik laatst toch nog even inferieure kwaliteit dsg-koppeling van gezien,...

 

DSG aanpassing is overigens niet nodig bij een niet aangepaste TDI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Standaard wordt er niks aan de DSG-software aangepast bij JD zoals ik al zei..

 

JD rijdt zelf met een Golf 6 2.0 TDI DSG6 op het circuit en die heeft 245pk en nog steeds zn originele bak en koppeling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat heb je deels goed gelezen..

 

Er staat ORGINELE KOPPELBEGRENZING!!!!! 360Nm

 

Dat heeft niks te maken met hoeveel de bak mechanisch aan kan.. de bakecu kan tot op een bepaalde hoogte ook voor de gek gehouden worden/omzeild worden..

 

Die Stages zijn meer voor de DSG's die 500Nm of meer moeten doen, bijv voor 2L TFSI's die 300-550pk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe moet ik dat zien.

 

Stel je chipt de motor, dan levert het ongeveer 410 Nm en 180 PK. Maar hoe gaat de DSG hier dan mee om (want de koppelbegrenzing is al bij 360 Nm)?

 

Of hoe word dat dan omzeild?

 

 

En stel je houd de bak voor de gek, kan het dan kwaad als je 410 Nm aanlevert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe het precies omzeild wordt dat zijn de geheimen van de betere tuners..

 

Het kan waarschijnlijk geen kwaad anders had JD het niet aangeboden.

 

Overigens als je het chippen zo enorm wantrouwt.. begin er dan absoluut niet aan.. DSG bakken sneuvelen zo ook wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey matthijs. Maak hem nou niet bang.

 

@ts ga eens langs en vraag eens hoe vaak ze een vergelijkbare motor en bak hebben gedaan.

Mijn dsg heeft geen aanpassingen gehad. Maar de motor loopt zo soepel. En door de snelle rpm verhoging zal de dsg best sneller schakelen maar dan rij je er ook op. Bij rustig rijden draait alles veel rustiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik weet helaas te weinig van DSG bakken, daarom vraag ik het liefst aan mensen met kennis en ervaringsdeskundige. Het motorblok zelf maak ik mij niet ongerust om, dat kan best een hoop hebben!

 

Zoals Gerd Jan al zegt heeft.. als je zoveel twijfelt kan je het beter niet doen dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 2.0 TDI met DSG. Deze is gechipt bij Van Vught Tuning naar 180 pk en 400 Nm. Deze waarden zijn afgelezen op de rollenbank. Dus dit leverd hij echt en de bak doet gewoon lekker mee.

Ik heb er nu al 40k mee gereden en nog geen enkel probleem gehad dat de bak het niet fijn zou vinden. Gewoon doen, maar ga wel naar een goede tuner. VAG Techniek, JD of Van Vught Tuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Zeeman,

 

Dat is een leuke berichtgeving, mag ik een paar vraagjes stellen?

 

- Bij hoeveel km heb je het chippen laten doen?

- Zou je soms je rollenbank curve eens willen posten?

- 180 pk en 400Nm, merk je dat verschil nou goed met rijden? En is je brandstofbesparing merkbaar verschil?

- Soms nog enige andere motorische problemen gehad wegens chippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hij bij 180.000 gechipt. Nu ruim 220.000 op de klok.

Mijn uitdraai staat in mijn topic. Anders moet ik hem even opzoeken.

Het verschil in vermogen is goed te merken. Het voelt zelfs veel natuurlijker. Als je vol gas geeft gaat de DSG de toeren zoeken waar origineel weinig vermogen zit. Na de chip trekt hij hier wel lekker.

Brandstofbesparing merk ik niet. Maar dat ligt aan mijn rechter voet. Ik rij ook niet bewust zuinig. Als de tank leeg is moet hij weer vol ;-).

Ik heb wel de verstuivers ultrasoon laten reinigen. Dat was wel nodig.

 

Neem anders eens ter informatie contact met Van Vught Tuning op. Die heeft ruime ervaring met deze auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi VPzeeman,

 

Helaas zie ik geen immages in je topics te voorschijn komen, althans als ik bij je avatar ga zoeken.

 

Soms heb ik dat idee ook dat de DSG precies opschakelt in het lage toerengebied waar minder koppel zit. Al moet ik wel zeggen dat als je gas geeft hij wel meer toeren gaat maken. Dus fenomeen "zwaar draaien" zal wel net niet van toepassing zijn, maar brandstof verbruik is in het "zwaar draaien" gebied vaak wel erg hoog. Als je hier verder van weg blijft, dan is het brandstof verbruik vaak ook beter.

 

Het is mij nog steeds een raadsel hoe te werk gaan met het koppel, al vermoed ik dat je er wel omheen kunt werken waardoor afgifte even optimaal blijft maar het koppel in de hand houd.

 

ps, ben je zeeman van beroep? dan zal je de term zwaar draaien wel bekend zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eddy,

Die van mij is ook bij ongeveer 180000 gechipt bij jos in dieverbrug met een jd chip.

Ik heb ook een dsg bak, en ik ben meer dan tevreden er over.

Alles loopt soepel, en de bak heeft nog nooit een misslag gegeven. De motor pakt gewoon soepel en vlot op, en de bak reageert hier heel netjes op.

Ik zelf rijdt veel minder in dan mijn vriendin, maar ze is heel tevreden over de passat.

Ze vertelt zelfs glimlachend"en dat schoot niet op met die slomme voor me, en ik flipper ff 2 versnellings terug en hup dr voorbij"

 

Zegt genoeg ofnie,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Foto-D4NESNBX.jpg

 

Hier de uitdraai.

Groen is origineel

Rood is na chip

Blauw is na verstuivers reinigen en chip.

 

Ik ben geen Zeeman, dat is mijn achternaam. Maar ik ben wel een techneut, dus snap precies wat je bedoelt. Hij rijdt nu ook nog wel laag in toeren, maar daar is hij nu krachtiger dus is minder erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Hij rijdt nu ook nog wel laag in toeren, maar daar is hij nu krachtiger dus is minder erg.

 

Mijn ongechipte 2.0tdi (misschien toch gechipt, ik weet er niks van af) doet laag in de toeren bijna niks :?

In de straat moet ik 'm soms in de 1 weer zetten, anders gaat die eerst te laag in de toeren en begint met schokken enz. en wanneer ik dan gas bij geef, schiet die naar de 1800 toeren en dan rij ik ineens 40 in de straat, een straat vol met kleine kinderen.. en dat is niet echt fijn... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden