Ga naar inhoud

roest bij de dakrails :evil:


antonio

Aanbevolen berichten

Mijn passat uit augustus 2002 vertoont dezelfde roestvorming bij de dakrails (chroom). Mijn dealer (Roden) zei dat het hier "kruiproest" betrof.

 

De uitleg van hen was dat deze vorm van roest van buitenaf start en de garantie op roest (6 jaar) van VW geldt voor roest van binnenuit. Voor roest van buitenaf geldt 3 jaar.

 

De roest zou volgens de dealer worden veroorzaakt door druk van de dakrails op het dak bij het rijden op de snelweg. Dit lijkt me een constructiefout en dus zou je mogen verwachten dat Pon hier coulance op kan verlenen.

 

Misschien moeten we ons maar eens gaan verenigen aangezien we hier veel voorbeelden bij elkaar hebben. Wat zeggen jullie ervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 246
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ben toevallig gisteren naar de dealer geweest, heb ook de bekende plekken op mn chromen dakrails. Er zitten ook kleine blaasjes op het dak tegen de poten van de dakrails aan, die dakrails kan wel eens lastig worden maar die plekjes op mn dak kunnen ze volgens mij niet omheen. overal zijn foto's van genomen en er word een rapport naar pon gestuurd. Auto is van 05-2002.

Ik ben benieuwd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals zoveel chromen dakrail bezitters heb ik ook last van roest. Er komt ook al een blaasje op het dak bij een van de steuntjes. Zie bijgevoegd antwoord van Pon. Doe het er maar mee.... :cry::cry:

 

Roest foto's zal ik proberen op mijn album of garage te krijgen, nog geen ervaring mee... :wink:

 

Ik volg dit topic met grote interesse.

Groet Ruud

post-4561-1423822514,2944_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd wat ik straks te horen krijg, weet de conditie van jou auto niet zou idd mooi zijn als je wat foto's van de plekken zou hebben. Mn eerste gedachte is dat deze reactie redelijk lomp is aangezien jou auto 5 jaar oud is. Vraag me wel af: zou dit bij andere merken ook zo'n drama zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

Ik heb dit hele gezeur ook al, en reactie van dealer/PON is zeer teleustellend in deze zaak. Iets wat als individu niet op te lossen is. Ook via ANWB/BOVAG is er via een rechtzaak niet veel te doen aan deze zaak. Het enige is dat mensen zich via dit forum kunnen verenigen. Dan heb je misscien een case om voor te leggen bij een rechtzaak.

Ik weet niet hoe, maar er moet een mannier zijn om ons te verenigen en dan gezamelijk een brief naar iemand te versturen. Als eerste moet iedereen zich eens melden of hij/zij hier aan mee wilt doen. Dan weten we met hoeveel we zijn alvorens iedereen het wiel zelf gaat uitvinden. Met gegarandeerd een teleurstellende reactie van PON. Ik zet hier nu de eerste aanzet, wie volgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat dacht ik al. Het gaat om de auto van een vriend van mij. In het serviceplan staat als code 3S2. Maar hij heeft toch chromen dakrail. Die is dus waarschijnlijk naderhand gemonteerd. Ik ben benieuwd of hij iets kan regelen. Hij heeft bij de steunen roestblazen onder de lak. Ja, alweer een geval dus........ Niet goed van VW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heeft een vriend van mij naar de roest gekeken en hij zei gelijk; Dat is galvanische corrosie. Dit blijkt roest te zijn die wordt gevormd wanneer er een potentiaal verschil is tussen twee metalen. Dit verklaard ook waarom het dak bij de zwarte plastic rails geen roest vorming vertoont.

 

Chroom is edel metaal en de lak niet, dus moet deze het onderspit delven en gaat roesten. Zal nog ff uitzoeken hoe het nu precies werkt. Maar als dit zo is dat is hier sprake van een constructiefout lijkt me.

 

Ik meen zeker te weten dat mijn chrome dakrailing standaard op de auto zat en dus zou je mogen verwachten dat deze goed gemonteerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heeft een vriend van mij naar de roest gekeken en hij zei gelijk; Dat is galvanische corrosie. Dit blijkt roest te zijn die wordt gevormd wanneer er een potentiaal verschil is tussen twee metalen. Dit verklaard ook waarom het dak bij de zwarte plastic rails geen roest vorming vertoont.

 

Chroom is edel metaal en de lak niet, dus moet deze het onderspit delven en gaat roesten. Zal nog ff uitzoeken hoe het nu precies werkt. Maar als dit zo is dat is hier sprake van een constructiefout lijkt me.

 

Ik meen zeker te weten dat mijn chrome dakrailing standaard op de auto zat en dus zou je mogen verwachten dat deze goed gemonteerd is.

Railing is 3s1 en 3s2 deze zijn allebij van aluminium dus zwart is geen plastic alleen de kapjes maar de voet is ook metaal.

Zal er ook even mee heen want bij mij roest het ook.

en na mijn weten is 12 jaar op lak 12 jaar en geen 24 maand ivm het een dak rail betrefd ik weet zeker dat het ook niet zwart op wit staat dat dat een opbouw onderdeeel is het hoordt bij de auto ik zie echt nooit 1 zonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heeft een vriend van mij naar de roest gekeken en hij zei gelijk; Dat is galvanische corrosie. Dit blijkt roest te zijn die wordt gevormd wanneer er een potentiaal verschil is tussen twee metalen. Dit verklaard ook waarom het dak bij de zwarte plastic rails geen roest vorming vertoont.

 

Chroom is edel metaal en de lak niet, dus moet deze het onderspit delven en gaat roesten. Zal nog ff uitzoeken hoe het nu precies werkt. Maar als dit zo is dat is hier sprake van een constructiefout lijkt me.

 

Ik meen zeker te weten dat mijn chrome dakrailing standaard op de auto zat en dus zou je mogen verwachten dat deze goed gemonteerd is.

In het topic over roest bij het kofferbakslot heb ik al iets geschreven over het verschil tussen lak- of carrosseriegarantie enerzijds en productiefouten anderzijds. Dit verhaal over galvanische corrosie verbaast me absoluut niets en kan juridisch mogelijkheden bieden. Zaak is dan dat je een onafhankelijk deskundige een expertise laat maken over de roestoorzaak. Wanneer deze tot dezelfde conclusie komt, heb je een begin. Als je dan ook nog kunt aantonen dat de rubbers die die galvanische corrosie moeten voorkomen niet afdoende zijn, heb je een sterke zaak tegen Pon. Dan gaat het namelijk inderdaad om een productiefout zoals je al zei. Daarbij gaat het om wezenlijk andere zaken dan bij garantiegevallen, verjaringen worden daarin veel minder snel door de rechter geaccepteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kan galvanische corrosie tussen allerlei metalen optreden, volgens mij dus ook tussen alu en staal. Alleen is het zo dat bij een gespoten c.q. gepoedercoate dakrail die coating als isolatie werkt en het probleem daarom minder snel zal optreden. Bij chromen dakrails is alleen de laklaag van het dak een isolator, dus als daar ook maar 1 krasje, scheurtje of andere opening in zit, kan er electrisch contact ontstaan tussen de verschillende metalen. De verklaring die ik ergens van Pon zelf las, dat beweging tijdens het rijden mede-oorzaak van deze problemen is, klinkt dan ook erg logisch binnen deze context.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kan het niet te maken hebben met dat de auto is verzonken. en daarbij komt er een laag over de auto die op plaatsen niet samen gaat met de rest ?

de auto wordt gealvaniseerd dus overal zit dat spul waar dan een beetje wat 3v zegt ruimte komt zit daar een reactie die chemisch is.

en zorg voor blaasjes.nu is dit inderdaad een zwak plek onder dak rails maar zit op veel meer plekken dan alleen zie je het niet.Maar ik heb me laten vertellen dat het puur al mis gaat onder de lak

vocht door een scheurtje barstje onder dakrails daar komt het samen met metaal en de verzonken galvanishit en dat schijnt niet tegen elkaar te kunnen

als je een sier hek die is verzonken ook nog eens een kleur geeft gaat dit de zelfde reactie geven

volgens mij heeft de dakrails er niet zo veel mee te doen? daar zit ook een rubber tussen maar door trillen opent die een porie in de lak en dan gaat het verder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden