Ga naar inhoud
  • 0

Snelweg lijkt op een landweggetje


wiseguy

Vraag

Al vanaf het moment dat ik mijn Passat 3C variant heb gekocht, zijn er een paar dingen die me niet heel erg lekker zitten.

 

Wanneer ik op de snelweg rijd, dan lijkt het erop alsof ik over allerlei kleine bobbels rijd, alsof ik op een klein landweggetje rijd of over een zandpad ofzo.

 

Bij de aanschaf heb ik er nieuwe banden onder gekregen met een productiecode van augustus 2011 (de maand waarin ik de auto ook heb gekocht). Pas na een paar maanden begon het gehobbel op te vallen en heb ik er mijn winterbanden omheen gelegd, die ik begin 2011 nieuw heb gekocht, maar nog onder mijn vorige auto heb gehad. Het gehobbel bleef aanhouden. Daarom veronderstelde ik dat een van de velgen wellicht niet 100% recht zou zijn. Gisteren heb ik de velgen laten controleren en de velgen zijn 100% recht, niets mis mee.

 

Gisteren heb ik er ook mijn nieuwe zomersloffen onder laten leggen, voorzien van nieuwe Vredestein banden. Helaas is het gehobbel nog steeds aanwezig. Ik ben me ervan bewust dat de nieuwe wielen 18" zijn en dus meer doorgeven dan de 16" wielen die er vanaf zijn gekomen.... Maar het kenmerkende gehobbel dat ik daarvoor voelde, is nog steeds aanwezig.

 

Zou het wellicht te maken kunnen hebben met de remschijven die wellicht krom zijn? Of kan het eventueel liggen aan wiellagers o.i.d.? Ik zou het graag opgelost willen hebben, maar heb geen idee in welke richting ik het zou moeten zoeken.... Iemand een idee in wat het zou kunnen zijn? Of wellicht eenzelfde soort ervaring met de passie?

 

Ik hoor het graag van jullie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja schokbrekers en rubbers na laten kijken.

 

Met 120 km/h maakt een band zoveel omwentelingen dat ik me niet voor kan stellen dat dat een hobbelig gevoel oplevert als een velg niet recht of rond is.

 

PS

Welk merk/type/maat band hebben we het hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Versleten schokbreker misschien?

Dat is wel een goede suggestie, alhoewel je daar meestal zelf weinig van schijnt te merken.

 

Soms zie wel eens een auto op de snelweg rijden waarvan een wiel letterlijk over de weg 'stuitert', en de bestuurder zit lekker voor zich uit te staren alsof er niks aan de hand is. Erg gevaarlijk bij uitwijkmanoeuvres.

Maar ja, hoe ga je iemand op de snelweg vertellen dat er een schokbreker versleten is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben het hier over de volgende banden:

- Goodyear Ultragrip 7+ (winterbanden, 2 jaar oud, nieuw aangeschaft) - 205/55/16

- Goodyear EfficientGrip (zomerbanden, nieuw bij aanschaf van de auto) - 215/55/16

- Vredestein Ultrac Cento (zomerbanden, vorige week nieuw aangeschaft) - 225/40/18

 

Alle banden verto(o)n(d)en geen tekenen van cuppen, verkeerd afslijten of andere gebreken.

Bovendien liggen er nu dus nieuwe velgen met gloednieuwe banden onder de passat.... Je zou toch zeggen dat het daar niet aan zou mogen liggen.... Toch?

 

Een versleten schokbreker is inderdaad wel iets waar ik naar kan (laten) kijken.

Is er een manier om makkelijk zelf iets te kunnen controleren aan de schokbrekers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een velg is nooit 100% recht en rond. Zo lang dat binnen de marges valt, merk je niets van de afwijkingen heb ik van mijn uitlijnspecialist begrepen.

 

Zou het inderdaad eerst bij de schokbrekers zoeken. Eigenlijk zou je het dan vooral aan een bepaald wiel moeten hebben. Dat schokbrekers tegelijk kapot gaan lijkt me niet echt waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke km stand?

Schokbrekers kan je testen op een testbank en kan kapot zijn zonder dat je wat aan ziet van buiten af.

 

Soms zie wel eens een auto op de snelweg rijden waarvan een wiel letterlijk over de weg 'stuitert', en de bestuurder zit lekker voor zich uit te staren alsof er niks aan de hand is. Erg gevaarlijk bij uitwijkmanoeuvres.

Maar ja, hoe ga je iemand op de snelweg vertellen dat er een schokbreker versleten is?

Weet wat je bedoelt, kan me niet indenken dat je zoiets niet voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben gisterenmiddag nog even naar Wheelpoint geweest, waar ik de velgen vandaan heb gehaald.

Die hebben van ieder wiel nog eens de uitbalancering gecheckt en op vrijwel ieder wiel moest we wel íets bij.... niet veel (5 tot 15 gram), maar het is nu wel een aanzienlijk stuk minder..... :mrgreen:

 

Nou is het alleen nog zo, dat wanneer ik 120 rijdt, ik toch nog wel íets voel..... beetje moeilijk te zeggen wat, maar het lijkt me dat het beter moet kunnen.

 

@Fopper: andere schobrekers staan op zich wel op het verlanglijstje, maar weet nog even niet goed wat ik moet.... € 550,00 voor Koni-geel vind ik toch wel een beetje flink aan de prijs, maar om alleen maar verlagingsveren te steken is ook niet de bedoeling...

 

Zit een beetje te twijfelen tussen een normale verlagingsset en een schroefsetje.... maar ook daar zie ik haast door de bomen het bos niet meer..... zoveel merken, zoveel meningen..... Wat rijdt goed/comfortabel (en ook goed bij drempels), wat is nou goed, maar is ook betaalbaar (ik weet het, is een lastige combinatie :mrgreen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto zoveel mogelijk origineel laten alle aanpassingen kosten bakken met geld en wil niet zeggen dat het beter funcioneerd 18 inch wielen geeft op veel plekken extra slijtage door de grotere diameter ontwikkel je ook andere belastingen op diverse onderdelen ,dat het mooier staat zie je alleen als de auto van buiten bekijkt,wil nog helemaal niet zeggen dat het rijgedrag evenredig verbeterd.

 

MVG. Jo Krebbers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Auto zoveel mogelijk origineel laten alle aanpassingen kosten bakken met geld en wil niet zeggen dat het beter funcioneerd 18 inch wielen geeft op veel plekken extra slijtage door de grotere diameter ontwikkel je ook andere belastingen op diverse onderdelen ,dat het mooier staat zie je alleen als de auto van buiten bekijkt,wil nog helemaal niet zeggen dat het rijgedrag evenredig verbeterd.

 

MVG. Jo Krebbers.

 

 

Ik geloof niet dat ik deze redeneringen kan volgen. Ik denk ook niet dat deze technisch onderbouwd kunnen worden ...

 

 

... en dat het bakken met geld kost is een overweging voor eenieder zelf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik begrijp zijn redenering wel, het heeft alles te maken met krachten en momenten die daar op inspelen.

Maar het verschil zal niet erg groot zijn hoor en nauwelijks merkbaar.

De extra slijt dat dit teweegbrengt zal vele malen kleiner zijn dan het rijgedrag en de staat dat de wegen zich teweegbrengen.

 

Dus de extra slijt door grotere velgen is zo goed al bijna NIHIL en verwaarloosbaar.

Het nieuwe rijden bv schaad meer jouw wagen dan grotere velgen op zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

elk voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.

 

Ja, met m'n 16" velgen met 215 banden zal het afrolgeluid misschien 'n beetje minder geweest zijn en het verbruik ook wat minder (hoewel het echt weinig zal schelen), maar de 17" wielen hebben wel duidelijk gezorgd voor 'n betere wegligging (ik merk dat vooral bij op - en afritten die sterk draaien): de auto heeft veel minder rolneiging.

 

Dat en het feit dat groter wat mooier oogt, is meer dan voldoende argumentatie voor ondergetekende :mrgreen:

 

Verlaging hoef ik niet meer: been there, done that. Mooi om te zien, maar dan heb je 't ook wel gehad (ik ben trouwens op zoek naar hulpveren achteraan om de boel 'n 15 a 20 mm omhoog te hijsen, als iemand suggesties zou hebben, hou ik mij aanbevolen :!: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat was nou de oorzaak? Wheelpoint zeker.. Ik ben daar 1 keer geweest, het uitbalanceren is niet hun beste competentie zullen we maar zeggen. Ze hebben twee setjes drie maal uitgebalanceerd, reed ik harder dan 80 dan schudde ik van de weg. Heb mijn velgen maar ergens anders gehaald. Tijdens het balanceren zag ik dat er onbalans was (15 gram), gaf dit aan en het werd weggewuifd, dat voel je niet hoor... tuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je geen originele velgen onder je wagen hebt, moet je over het algemeen centreerringen gebruiken. zo ook bij mij.

Ik had ook last van trillingen in de gehele wagen nadat ik kleine spacers geplaatst had.

Om een lang verhaal kort te maken: De velg viel niet ver genoeg over de naaf met de roze centreerring.

Na het plaatsen van andere centreerringen met niet zo'n schuine zijde (zwarte) is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden