Ga naar inhoud

  • 0

lichtschakelaar op "AUTO" = overdag geen licht aan


Robl

Vraag

Vrouwtje belde net. Ze is vandaag met de auto op pad en automobilisten knipperden naar haar (terwijl het een beetje mistig was). Ze had zelf het vermoeden dat het met haar verlichting te maken had en zag bij aankomst dat de koplampen niet branden.

 

Wij hebben in de 3C zo'n lichtschakelaar met de "AUTO"-stand. Deze zit tussen "0" en de stadslicht stand.

Tot nu toe hebben we de lichtschakelaar altijd op "AUTO" staan.

En inderdaad de lichten gaan dan aan als het schemerig wordt of als je bijvoorbeeld je garage inrijdt.

Komt er je dus op neer dat als het een beetje mistig is, je handmatig dimlicht aan moet zetten.

 

Waar ik mij over verbaas is dat als hij op "AUTO" staat, overdag het stadslicht niet aan staat. Is dat bij jullie ook zo?

In het boekje staat dat als je "rijverlichting"(meeruitvoering) of "dagrijverlichting" hebt deze bij "AUTO" wel automatisch aan gaat bij contact aan.

 

Wil eigenlijk wel dat als contact aan is, stadslicht altijd aan is. Weten jullie waar/hoe ik dat kan instellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is bij ons ook zo...

Je kan wel coderen dat je dimlicht ALTIJD aangaat. Stadslicht niet, want je mag niet rijden met alleen stadslicht... Je kan dan beter dagrijlicht inbouwen...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is bij ons ook zo...

want je mag niet rijden met alleen stadslicht... Je kan dan beter dagrijlicht inbouwen...

 

grtz, dre

Geldt dit ook voor Nederland? Zou raar zijn dat rijden met dagrijlicht wel mag maar met stadslicht niet. Waarom zit het er anders op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je kan de gevoeligheid instellen via vagcom van je sensor

dan gaat het licht veeeeeeel sneller aan , bij het minste duisternis en zelfs als de zon achter de wolken verdwijnt gaan bij mij de lichten al aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het komt er eigenlijk op neer dat de "auto" alleen bedoeld is voor mensen die overdag zonder licht willen rijden en (soms) vergeten in het donker de lichten aan te doen.................

 

Voor mij dus een nutteloze stand.

Ben weer een illusie armer dat iets wat "automatisch" is, niet geheel automatisch is.

Ik zet hem voortaan handmatig op dimlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, als de verlichting pas echt bij het donker aan gaat, zou ik hem ook op ON laten staan. Je wilt niet weten hoe slecht men over het algemeen zichtbaar is als je geen verlichting op de auto aan heb. dan zou ik voor de DRL's gaan :D. Misschien dat jij je nieuwe verstralers daarvoor kunt gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

naaah, ben niet zo zot van dagrijlichten. Maakt de voorkant zo 'n halve kerstboom (is net zo 'n beetje als die bochtverlichting in de mistlampen, trekt ook op niks vind ik)

 

met nadruk op " VIND IK", ieder zijn ding natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je kan idd de "lichtdoorlaatbaarheid" van de voorruit inprogrammeren.. als je daarme je regen/lichtsensor voor de gek houd dat je ruit lichter getint is dan ie eigenlijk is gaat ie veel eerder aan..

 

Sommige merken overdrijven overigens ook.. daar is het net kermis.. elke schaduw van een boom waar de auto onder door rijd gaat het licht aan.. en weer uit als ze eronder door zijn(bij wijze van spreke dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Na jaren Volvo gereden te hebben ben ik erg blij met de "altijd aan" stand op mijn Passat. Niet aan denken, altijd lampen aan.

 

lol, ik heb precies dezelfde ondervinding (ex volvo), hoewel bij de voorganger (seat ibiza) m'n lichten ook altijd aan stonden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik blijf het wonderlijk vinden dat iemand die auto stand heeft bedacht... waarom zou je in @)*naam willen dat je lampen alleen aangaan als het donker is?

 

Die dingen moeten gewoon altijd aan als je rijdt, en als er kennelijk veel mensen zijn die niet even met de hand naar links voor willen gaan om de schakelaar om te zetten dan moeten ze automatisch aangaan zodra je de auto start. En niet pas als het donker is.

 

Zelf rij ik altijd met lampen aan, dag en nacht, ongeacht het weer. Om de zeer simpele reden dat ik zelf vaak genoeg heb meegemaakt dat je bijv een tegenligger veel later opmerkt als die zonder lampen rijdt dan wanneer hij gewoon netjes de lampen aan heeft (zelfs in volle zon).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... nog maar te zwijgen als je ergens vertrekt 's avonds als 't nog licht is en 't begint te schemeren... je denkt er dan nogal 'ns wat later aan om je lichten dan aan te zetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom is er natuurlijk dagrijlicht bedacht ( in skandinavie al meer dan 30 jaar verplicht)... gebruikt minder dan je dimlicht, en je bent toch goed zichtbaar...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vraag me toch af wat het gebruiken van elektra er mee te maken heeft... je dynamo loopt toch door, dus dan maakt het weinig uit of je een wat groter lampje aan zet..

 

En ik vind het ook nogal fout om mensen op die manier te "leren" zonder licht te rijden omdat het goedkoper zou zijn. Als het aan mij zou liggen zou het overigens allang verplicht zijn om altijd dimlicht te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden