Ga naar inhoud
  • 0

Aantal Nm voor banden te monteren


slinky

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

maakt t veel uit?

 

tusssen 120 en 130 niet, maar met 90Nm, kans dat je wiel voorbij komt :mrgreen:

 

ik heb ook wel eens een loslopende velg gehad terwijl alle 5 bouten perfect op moment stonden, dus natrekken is geen overbodige luxe

 

gewoon voor staal en LM 120 N/m gebruiken dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
maakt t veel uit?

 

tusssen 120 en 130 niet, maar met 90Nm, kans dat je wiel voorbij komt :mrgreen:

 

ik heb ook wel eens een loslopende velg gehad terwijl alle 5 bouten perfect op moment stonden, dus natrekken is geen overbodige luxe

 

gewoon voor staal en LM 120 N/m gebruiken dus

Laatst banden laten wisselen bij garage.. kreeg de wielen er daarna niet meer af met compressor, zo absurd hadden ze ze vast gezet. Moest een flinke stang (nee geen buis over de ratel geschoven, gewoon zo'n lange stang waar een dop op het eind kan) en een kennis met goed gewicht aan te pas komen om ze te lossen. :|

 

Bij gebrek aan moment sleutel alles gewoon op gevoel stevig vast gezet en na stuk rijden alles weer nagelopen, zat er bij 1 wiel (linksvoor) toch 2 bouten aardig los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vrijwel alle vw, audi seat, met 14x1,5 bouten kun je gewoon natrekken met 130 nm, zonder problemen, dit doen wij op de zaak met zowel staal als lm, tot nu toe nog geen losloppende wielen gehad!

 

rema tip top adviseert ook om het voorgeschreven aanhaalmoment voor elke auto te verhogen met 10 nm ivm met de voorspanning van de bouten

 

kijk ook eens hier: http://www.pmiholland.com/site/upload/p ... 1735_u.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

90Nm zou ik niet mee durven te rijden.

 

Ik draai de bouten vast met 130Nm, aangezien mijn hobby momentsleutel niet jaarlijks gekeurd wordt en ik geen idee heb of 120Nm op mijn momentsleutel ook daadwerkelijk 120Nm is. Als je spacers gebruikt (en dus langere bouten), dan zou ik eerder nog naar 140Nm gaan.

 

Een testje die je kunt doen is na het vastdraaien op moment de bout weer losdraait en bepaald hoeveel kracht het je kost. Als je dan met te veel kracht de bout moet losdraaien is het moment te hoog. Met 90Nm draai je de bouten zo weer los.

 

Het belangrijkste is dat de bouten gelijkmatig aangedraaid worden en dat het gewicht van de auto niet volledig op het wiel komt te staan tijdens het aandraaien; ik laat de auto zover zakken dat het wiel net op de grond komt en genoeg weerstand geeft om de bouten kruislings vast te kunnen draaien (uiteraard zitten de bouten dan al zo vast mogelijk om verschuiving van de velg op de naaf zoveel mogelijk te voorkomen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had een paar weken voor mn operatie alle velgen eraf gehaald, de naven schoongemaakt en in t vet gezet, net de bouten. Het aanhaalmoment wist ik op dat moment niet maar bij mn T4 zette ik lichtmetaal altijd vast met 170 nm.Nu las ik op het forum dat aanhmoment 120 moest wezen omdat er anders teveel boutspanning kon optreden en mn phoenix velgen zouden scheuren. Dus mn beide zoons ff lief aangekeken en zij hebben alles losgehaald en weer op 120 nm vast gezet.

Zelf zat ik heerlijk toe te kijken vanaf mn klapstoeltje hahaha, mn handen jeukten wel hoor, maar ik was nog te zwak om wat te doen...

 

Maar goed, de velgen zullen wel lekkerder zitten nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden