slinky Geplaatst 24 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 24 september, 2011 Hallo, Weet iemand op hoe veel Nm ik mijn momentsleutel moet afstellen voor het monteren van mijn winterbanden? Gaat om een Passat 3B uit 2000 (V6 4-Motion) Raoul Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 passat2010 Geplaatst 24 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 24 september, 2011 90 nm voor lm 110 nm voor staal Succes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 slinky Geplaatst 24 september, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 24 september, 2011 Thanks! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fopperr Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 Mij is verteld 120nm (Duitse vw dealer)! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Passat03 Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 120 lm en 130 staal doe ik altijd. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 RTFM! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 120 Nm staat in Etka. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 SirSpamalot Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 120 Nm Doe ik elke tijd Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 ik doe ook altijd 120Nm bij gewone auto's Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 25 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 25 september, 2011 LM op 120 N/m voor passat 3b/bg, 3c mocht op 130 dacht ik Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fopperr Geplaatst 26 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 26 september, 2011 Ok, maakt het heel veel uit? Ik klik m altijd 3 x na. Eerst ff vast draaien als het wiel omhoog is, als hij weer op de grond staat (spanning) en na 150km... Dat schijnt verplicht te zijn in DE Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 passat2010 Geplaatst 26 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 26 september, 2011 de 90 nm en 120 nm komen van een monteur die het mij verteld heeft Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 27 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 september, 2011 maakt t veel uit? tusssen 120 en 130 niet, maar met 90Nm, kans dat je wiel voorbij komt ik heb ook wel eens een loslopende velg gehad terwijl alle 5 bouten perfect op moment stonden, dus natrekken is geen overbodige luxe gewoon voor staal en LM 120 N/m gebruiken dus Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fopperr Geplaatst 27 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 september, 2011 dat is dan wel lastig... idd haha ik heb nog nooit losse bouten gehad en wissel ieder voor- najaar 4 auto's van wielen. 120Nm werkt voor mij dus perfect en zal t ook zo blijven doen, natrekken ook. 1 x bij 1 bout gehad die wat los leek te zitten... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 oele Geplaatst 27 september, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 27 september, 2011 ik heb ook wel eens een loslopende velg gehad terwijl alle 5 bouten perfect op moment stonden, dus natrekken is geen overbodige luxe Jouw bouten zijn gewoon versleten van het vele in,- en uit draaien. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Raphael Geplaatst 4 oktober, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 4 oktober, 2011 maakt t veel uit? tusssen 120 en 130 niet, maar met 90Nm, kans dat je wiel voorbij komt ik heb ook wel eens een loslopende velg gehad terwijl alle 5 bouten perfect op moment stonden, dus natrekken is geen overbodige luxe gewoon voor staal en LM 120 N/m gebruiken dus Laatst banden laten wisselen bij garage.. kreeg de wielen er daarna niet meer af met compressor, zo absurd hadden ze ze vast gezet. Moest een flinke stang (nee geen buis over de ratel geschoven, gewoon zo'n lange stang waar een dop op het eind kan) en een kennis met goed gewicht aan te pas komen om ze te lossen. Bij gebrek aan moment sleutel alles gewoon op gevoel stevig vast gezet en na stuk rijden alles weer nagelopen, zat er bij 1 wiel (linksvoor) toch 2 bouten aardig los. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 slinky Geplaatst 12 november, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 november, 2011 Mijn winterbanden zitten op stalen velgen... Maar goed ik doe wel iets van 110 dan moet het wel goed zijn denk ik (Sorry voor de late reactie maar lees nu pas dat hier verder op gediscussieerd werd). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Collin Geplaatst 14 november, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 14 november, 2011 En na zo'n 50km nog eens nahalen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 johan-dtc Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 vrijwel alle vw, audi seat, met 14x1,5 bouten kun je gewoon natrekken met 130 nm, zonder problemen, dit doen wij op de zaak met zowel staal als lm, tot nu toe nog geen losloppende wielen gehad! rema tip top adviseert ook om het voorgeschreven aanhaalmoment voor elke auto te verhogen met 10 nm ivm met de voorspanning van de bouten kijk ook eens hier: http://www.pmiholland.com/site/upload/p ... 1735_u.pdf Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 m@rcel Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 90Nm zou ik niet mee durven te rijden. Ik draai de bouten vast met 130Nm, aangezien mijn hobby momentsleutel niet jaarlijks gekeurd wordt en ik geen idee heb of 120Nm op mijn momentsleutel ook daadwerkelijk 120Nm is. Als je spacers gebruikt (en dus langere bouten), dan zou ik eerder nog naar 140Nm gaan. Een testje die je kunt doen is na het vastdraaien op moment de bout weer losdraait en bepaald hoeveel kracht het je kost. Als je dan met te veel kracht de bout moet losdraaien is het moment te hoog. Met 90Nm draai je de bouten zo weer los. Het belangrijkste is dat de bouten gelijkmatig aangedraaid worden en dat het gewicht van de auto niet volledig op het wiel komt te staan tijdens het aandraaien; ik laat de auto zover zakken dat het wiel net op de grond komt en genoeg weerstand geeft om de bouten kruislings vast te kunnen draaien (uiteraard zitten de bouten dan al zo vast mogelijk om verschuiving van de velg op de naaf zoveel mogelijk te voorkomen). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Ron63 Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 Ik had een paar weken voor mn operatie alle velgen eraf gehaald, de naven schoongemaakt en in t vet gezet, net de bouten. Het aanhaalmoment wist ik op dat moment niet maar bij mn T4 zette ik lichtmetaal altijd vast met 170 nm.Nu las ik op het forum dat aanhmoment 120 moest wezen omdat er anders teveel boutspanning kon optreden en mn phoenix velgen zouden scheuren. Dus mn beide zoons ff lief aangekeken en zij hebben alles losgehaald en weer op 120 nm vast gezet. Zelf zat ik heerlijk toe te kijken vanaf mn klapstoeltje hahaha, mn handen jeukten wel hoor, maar ik was nog te zwak om wat te doen... Maar goed, de velgen zullen wel lekkerder zitten nu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 En de bouten NIET invetten! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Ron63 Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 Doe ik altijd, nooit problemen mee gehad... Wat veel belanrijker is, is dat je de goede bouten gebruikt, conisch, bolconisch. Of taps Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 Klopt geen klont van je aanhaalmoment meer als je ze invet Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Dennis tdi Geplaatst 23 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 23 september, 2012 Bouten kun je gewoon invetten zolang je het maar met een beetje tact doet (niet te veel dus). Het heeft wel effect op het aanhaalmoment, maar dat is te verwaarlozen. Zal met hooguit 5 Nm ofzo oplopen. Dennis Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 24 september, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 24 september, 2012 Daar heb ik laatst een artikel over gelezen waardoor ik geen vet meer aan bouten zou doen Ok, artikel gaat niet specifiek over wielbouten, maar er zijn zeker vergelijkingen te maken Voor de technici onder ons: http://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
slinky
Hallo,
Weet iemand op hoe veel Nm ik mijn momentsleutel moet afstellen voor het monteren van mijn winterbanden?
Gaat om een Passat 3B uit 2000 (V6 4-Motion)
Raoul
Link naar reactie
Delen op andere sites
28 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten