Ga naar inhoud

welke klei?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Gisteren de auto vlug gewassen en kom erg veel "troep" tegen tijdens en na het wassen. Dit is als het goed is te verhelpen met kleien.

 

Welke klei is voor een beginneling goed genoeg? De meeste spullen die ik nu gebruik voor wassen en poetsen is van Smartwax en meguiars...

 

Ik denk eraan om een blokje klei te halen van Smartwax... Smartdetail/meg quick detail heb ik al (gebruik ik vaak als tijdelijke wax)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb supernatural clay van dodo deze is handig al in 3 delen verpakt en ik gebruik valet pro citrus bling als luber.

je kunt ook van bilt hammer klei nemen deze is het goedkoopst en schijnt erg goed te zijn.

 

http://www.carclean.nl/product/Bilt-Ham ... 01250.aspx

 

en de valet pro

 

http://www.carclean.nl/product/Valet_Pr ... 01770.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fopper, ben zelf begonnen met klei van meg. heb nu wel bilt hammer in 2 grofheden en supernatural klaar liggen maar gebruik nog steeds de meg klei.

smart wax niet geprobeerd maar zal wel gelijk liggen aan de klei van meg. sommige klei ludes kunnen niet met alle klei soorten. dus zou vooral een beetje checken wat andere gebruiken. is zo jammer als je klei uit elkaar valt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Heb de klei van smartwax gekocht, eigenlijk omdat dit voor mij gewoon het makkelijkste is (Matthijs).

 

Bovendien heb ik niks geen ervaring met kleien, althans niet op m'n auto :wink:, dus voor mij maakt het de eerste tijd sowieso niet uit!

 

Nu nog een goeie (kope) detailer...

 

Thnks voor jullie info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Beste,

 

moet je nog steeds kleien als je gaat polijsten? (Machinaal)

 

En moet dit dan persee met een detailer? Of kan hier ook iets anders voor gebruikt worden.

En als men alleen water gebruikt. Is dit dan echt niet te doen?

 

Als je wil gaan polijsten is het echt wel aan te raden dat de lak in zuivere conditie is,

met het kleien ga je onzuiverheden die nog in de krasjes zitten na het wassen, eruit halen. Met het wassen alleen krijg je niet al het vuil uit de krassen.

Weet niet of je ooit een gekleid hebt maar het gevoel wanneer je over de lak wrijft voor en na het kleien is een dag en nacht verschil !

 

Het is de bedoeling bij het polijsten dat je de lak toplaag terug effen krijgt (zie figuur hieronder - dus de blanke laklaag probeer je terug vlak te krijgen) maar als er nog steeds onzuiverheden in de krassen zitten ga je deze er gewoon uit wrijven en eigenlijk andere krassen creëren met het vuil wat in de oorspronkelijke krassen zat.

image.jpg

 

De vloeistof bij de klei is echt wel aan te raden omdat het met het gewoon water niet genoeg glijd en de klei aan de lak blijft kleven.

Bij bvb de klei kit van Meguiars zit een er stukje klei in met de vloeistof om deze optimaal te kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ookwel kleien met water maar met een detailer gaat het een stuk beter. Je kunt het voor kleien ook wel verdunnen. De kit van meguires is een hele goede maar best prijzig. Ik ben sinds kort overgestapt op klei van Moronello. Deze is veel voordeliger (meer klei voor minder geld) en bevalt heel goed.

Als lube gebruik ik Poor Boys quick detailer. Deze koop ik vaak in wat grotere verpakking. Heb hiervan ook altijd een klein sprayflesje in de kofferbak ibm vogelpoep enzo. Maar als lube kan je deze behoorlijk verdunnen waardoor het ook nog eens scheelt in de kosten.

Polijsten durf ik zelf nog niet. Heb ook nooit de tijd genomen om hiermee te experimenteren. Mijn zwager doet dit voor mij. Heb al wel een paar jaar een DAP900 maar deze wordt dus door mn zwager gebruikt.

Hij heeft iets meer vrije tijd dan mij

Hij heeft een keer een oude motorkap opgehaald bij ee lokale sloop en is daar lekker op gaan oefenen. Youtube is your friend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de forum meet bij Meguiars NL kon je ook lekker aan de slag met de DAP op een stukje plaatwerk. Eerst bewerken met een fijn schuurpapiertje voor wat krassen te creëren en dan aan de slag met de DAP om terug alles netjes te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ookwel kleien met water maar met een detailer gaat het een stuk beter. Je kunt het voor kleien ook wel verdunnen. De kit van meguires is een hele goede maar best prijzig. Ik ben sinds kort overgestapt op klei van Moronello. Deze is veel voordeliger (meer klei voor minder geld) en bevalt heel goed.

Als lube gebruik ik Poor Boys quick detailer. Deze koop ik vaak in wat grotere verpakking. Heb hiervan ook altijd een klein sprayflesje in de kofferbak ibm vogelpoep enzo. Maar als lube kan je deze behoorlijk verdunnen waardoor het ook nog eens scheelt in de kosten.

Polijsten durf ik zelf nog niet. Heb ook nooit de tijd genomen om hiermee te experimenteren. Mijn zwager doet dit voor mij. Heb al wel een paar jaar een DAP900 maar deze wordt dus door mn zwager gebruikt.

Hij heeft iets meer vrije tijd dan mij

Hij heeft een keer een oude motorkap opgehaald bij ee lokale sloop en is daar lekker op gaan oefenen. Youtube is your friend.[/quote

 

Poor boys quick detailer zen jij. Zou ik dan misschien poorboys black hole kunnen gebruiken? Of is dat weer compleet wat anders?

 

Zit al in de auto. En eigenlijk al onderweg naar de winkel. Voor zo een total pakketkje van Maq

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, de black hole kan je niet gebruiken om te kleien. Flesje quick detailer is ook goed als je de klei al hebt.

 

De Meg's producten zijn misschien wel een stukje duurder dan andere alternatieven maar deze kan ik hier in het benzine station in het dorp gemakkelijk verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Krijg net een mailtje binnen van Carclean,

 

 

Summer Detail Day 19 augustus 2017:

 

De  planning van de dag is als volgt:

11.00u* - Start Summer Detail Day 2017 - Koffie en thee staan klaar
11.30u - 12.30u Beginnersdemonstratie: kleien - cleanen - voeden - beschermen
13.00u - 14.00u Demonstratie Polishing Power Dual Action polijstmachines
12.00u - 16.00u Table Magic - Goochelaar Ferry "Cum Fraude" Gerats
14.15u - 16.00u Polish Battle
14.30u - 15.30u Minicursus smartphone-fotografie autodetailing
16.00u - 17.00u Demonstratie Gyeon Quartz coatings
16.00u - 16.45u Mr. Skittles III Can Fly contest
17.15u - 18.00u Master of Detailing contest
18.00u - Einde Summer Detail Day 2017

18.30u - Start barbecue
20.00u - Einde barbecue

De gehele dag zijn verschillende leveranciers aanwezig om doorlopend demonstraties te geven en vragen te beantwoorden. Je kunt dit jaar o.a. verwachten:

Meguiar's, Rupes, Waxaddict, Auto Finesse, Dodo Juice, Voodoo Ride en Autoglym! Maar ook Gyeon Quartz, Wolf's Chemicals, Soft99 (Fusso) en Turtle Wax zijn aanwezig!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ze die dag ook online dagvoordeel hebben, want als ik er helemaal heen moet rijden is het dag voordeel :ph34r:

Gedurende de dag zetten we steeds één of twee merken voor twee uren met maar liefst 20% of zelfs 25% korting in de aanbieding (ook online geldig).*

 

  • Van 10.00u* tot 12.30u - 20% korting op Collinite, 303, Waxaddict en Monello
  • Van 11.00u tot 13.00u - 25% korting op Dodo Juice, Scholl en Mothers Wax
  • Van 12.00u tot 14.30u - 20% korting op Kenotek, Wolf's Chemicals en Gyeon Quartz
  • Van 13.00u tot 15.00u - 25% korting op Nanolex, Sonax, Surf City Garage en Autoglym
  • Van 14.00u tot 16.30u - 20% korting op Auto Finesse, Poorboy's World, Voodoo Ride en Meguiar's

Gedurende de gehele dag geldt een algemene korting van 10% op ons assortiment.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Weer even afstoffen dit topic, gisteren zag ik van @foppe dat hij krassen had na het kleien van verfspetters. Komt dit door de manier van kleien, door de verf, door de klei zelf, of verkeerde manier van kleien.

 

Welke klei gebruiken jullie, en welke claylube.

 

Ik zelf gebruikte vaak poorboys met spray and whipe erg tevreden over, wel een erg milde klei. Heb ook van dodo gebruikte icm hun claylube, niet zo tevreden over, plakte erg op de auto. Wel weinig tot geen marring, zo zichtbaar, misschien met een lamp wel.

Heb nu nog nieuwe monello liggen, die nog eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden