Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
Der Moritz

Airco koelt niet meer

Vraag

Afgelopen weekend terug gereden van een korte vakantie in Zwitserland. Tijdens de rit (in de middag) merkte ik dat na ongeveer twee uur rijden de airco steeds minder ging koelen en dat de luchtuitstroom afzwakte. Na een koffie pauze van een 1/2 uur. leek alles weer hersteld en was het weer heerlijk koel in de Passat... tot na wederom twee uur rijden het langzaam aan weer warmer werd in de auto... Dus nogmaals een bak koffie gedronken, en ja hoor het was weer koel...

 

ik vind koffie lekker, maar heb niet zo'n zin om on de twee uur te stoppen om de airco te laten herstellen, is hier een technische oplossing voor? (met andere woorden weet iemand hoe dit verholpen kan worden?)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zojuist (via de garage) gekeken in de onderhoudshistorie, blijkt dat sinds 01-2006 niks meer aan de airco is gedaan (afgezien van standaard airco check bij VW dealer).

 

Volgens de man bij de garage zou het ook kunnen zijn dat de airco uitgeschakt wordt omdat de koeling voor de motor nodig is... maar lijkt me niet normaal als je ~140 km/u rijdt op een redelijk vlakke weg...

 

Morgen maar eerst opnieuw laten afvullen en dan kijken we wel weer verder.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

dan zal juist door de rijwind er wel koeling komen..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Vanochtend stond ik helemaal stil voor een stoplicht, startmotor deed het wel, maar blijkbaar de brandstof pomp niet meer. (net als afgelopen vrijdag in Zwitserland, maar toen is alleen de brandstoffilter vervangen en kon ik gelukkig weer naar huis komen...) maar 1000 km later weer het zelfde probleem dus...

 

Kan een slechtwerkende brandstofpomp tot gevolg hebben dat de airco uitgeschakeld moet worden?

 

nu dus maar een nieuwe brandstofpomp en de airco opnieuw laten vullen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

nee, alhoewel alles wel met elkaar communiceert zal dat niet met elkaar van doen hebben denk ik

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Vorige week ontdekt dat mijn Airco ook niet meer werk. Vorig jaar heeft hij nog een uur aan zo'n apparaat gehangen.

Ik merk geen verschil tussen de temperatuur uit de roosters als ik de airco in- of uitschakel. Voor de winter had ik nog wel eens dat het te koud werd in de auto als de airco aan stond, dat is beslist niet meer zo. :cry:

 

Waar zouden jullie de oorzaak zoeken? Is er een checklist van waar op te letten?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Zojuist terug gekomen van de VW garage, opnieuw afvullen was idd nodig. Binnenkort maar weer even op en neer naar Zwitserland :) in mijn geval had een standaard check niet hier veel zin, de eerste twee uur voldeed het systeem namelijk gewoon. opnieuw afvullen kost ~100 euro.

 

Brandstofpomp vervangen is bij elkaar 400,-

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik had hetzelfde, na zo'n uur van de verfrissende wind genoten te hebben, werd het daarna minder en minder. Hier bleek de aircofan bleek kapot te zijn waardoor het systeem warm liep en zich uitschakelde.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Airco fan kun je makkelijk controleren

motorkap open, motor aan.

Zet airco op koud

dan moet de airco fan (electrisch) direct aanspringen en gaan draaien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik heb ook gelijke problemen gehad.

 

Airco werd niet koud, na controle bij KwikFit (gratis) bleek dat er voldoende koudemiddel in zat. Echter de compressor sloeg niet aan. Doormeten van de compressor was voor hun te ingewikkeld ofzo, hij adviseerde mij naar een aircospecialist te gaan.

 

Daar hebben ze het doorgemeten, maar op het moment dat hij bij de compressor kwam (en bodemplaat dus gedemonteerd had) zag dat hij dat spannings voerende draad te los had gehangen. deze was in de loop van de tijd steeds tegen de omliggende delen aangetrild waardoor de mantel van de draad vergaan was en de draad verrot was op dat stuk. Draad ingekort en goed vastgezet en compressor doet het weer als een zonnetje.

 

Tweede probleem was dat de aircofan inderdaad niet draaide. Kosten materiaal 120 euro en loon erbij totaal 200 euro. (bij Dealer is materiaal alleen al 276 euro)

 

Kwam op forum tegen van Jee13, hij had zijn aircofan zelf gereviseerd. Ik heb dit ook gedaan en heeft mij uiteindelijk maar 10 euro gekost.

Zie onderstaande links voor de revisie van je aircofan.

 

viewtopic.php?f=103&t=17835&hilit=airco&start=1965

 

viewtopic.php?f=103&t=17835&hilit=airco&start=1995

 

viewtopic.php?f=103&t=17835&hilit=airco&start=2010

 

Ik heb zelf de koolborstels bij een dynamo en startmotor revisiebedrijf hier in de buurt gehaald. Moest er ook 1 mm vanaf schuren, maar paste daarna perfect. Had alleen niet zo goed gesoldeert dus moest 'm 2 keer demonteren voordat ie het deed.

 

Het is eigenlijk zo simpel dat het zonde is als je het niet zelf probeert.

Met uiteraard alle eer voor Jee13 !!!

 

Als het solderen gelijk goed was gegaan had ik t met 2 uurtjes wel gered denk ik (ruim genomen) dus de moeite waard om zelf te proberen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Alle en Martijn,

 

Bedankt voor deze "aanknopingspunten".

Ik zal binnenkort eens de genoemde boosdoeners observeren :-)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Gast TheoStek
Ik heb ook gelijke problemen gehad.

 

Airco werd niet koud, na controle bij KwikFit (gratis) bleek dat er voldoende koudemiddel in zat. Echter de compressor sloeg niet aan. Doormeten van de compressor was voor hun te ingewikkeld ofzo, hij adviseerde mij naar een aircospecialist te gaan.

 

Daar hebben ze het doorgemeten, maar op het moment dat hij bij de compressor kwam (en bodemplaat dus gedemonteerd had) zag dat hij dat spannings voerende draad te los had gehangen. deze was in de loop van de tijd steeds tegen de omliggende delen aangetrild waardoor de mantel van de draad vergaan was en de draad verrot was op dat stuk. Draad ingekort en goed vastgezet en compressor doet het weer als een zonnetje.

 

Tweede probleem was dat de aircofan inderdaad niet draaide. Kosten materiaal 120 euro en loon erbij totaal 200 euro. (bij Dealer is materiaal alleen al 276 euro)

 

 

Ik ben dan altijd nieuwsgierig, waaruit blijkt dat Kwikfit heeft kunnen constateren dat er voldoende koudemiddel in het systeem aanwezig is ? Zij moeten daar bepaalde handelingen voor verrichten en niet door te zeggen "meneer we hebben het masjien aangesloten en de druk hoog en laag ligt op 4 á 5 bar", dus het systeem is juist/correct afgevuld..

Kan niet zijn, want de compressor werd niet aangestuurd door een kabel breuk.

Door meten van een compressor of dergelijke doen ze niet ! dat is voor hen te ingewikkeld, laat staan dat ze de oorzaak vinden en wordt je idd gelijk doorgestuurd, ze werken op kwantiteit en niet op kwaliteit,

Kwantiteit wil gewoon zeggen, hoeveel mensen kan ik binnen halen met mijn "gratis airco check" en hoeveel kan ik in dat tijd bestek "strikken"

 

Het probleem is gevonden, waardoor de compressor niet werd geactiveerd en komt naar voren dat aircofan niet draaide.

Nu weet je nog niet of het systeem over het nodige koudemiddel beschikt ?

 

Het probleem van compressor en aircofan is verholpen en zal koelen als de tierelier al heeft het je maar 10 euro gekost.

Je weet nu nog niet of het systeem beschikt over de juiste vulgraad.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@Theo, ik snap jouw punt. En normaal gesproken kijken ze ook niet maar de hoeveelheid koudemiddel die erin zit. Maar hij had het systeem nu leeg gehaald aan de machine en er zat uit mijn hoofd 505 gr (van de 600) in. Dus volgend jaar mss maar ff laten bijvullen ergens. Maar voor nu is alles werkend en weet ik hoeveel erin zat/zit..

 

Maar ik begrijp wat jij bedoeld, en normaal zul je mij ook niet snel vinden bij een kwikfit. Ben ik geen fan van. Ventilator had kwikfit ook niet geconstateerd, maar het airco bedrijf.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Mijn probleem is nu gelukkig opgelost.

Mijn monteur constateerde dat de druk te laag was waardoor het systeem zichzelf waarschijnlijk uitschakelde. Er zit waarschijnlijk ergens een lek(je) in mijn systeem.

Systeem leeggehaald, op druk gebracht en bijgevuld en hij deed het weer.

 

Gezien de sticker onder de motorkap heb ik mij waarschijnlijk vergist: Het was alweer bijna 2 jaar geleden dat hij aircoservice had gehad.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Afgelopen weekend terug gereden van een korte vakantie in Zwitserland. Tijdens de rit (in de middag) merkte ik dat na ongeveer twee uur rijden de airco steeds minder ging koelen en dat de luchtuitstroom afzwakte. Na een koffie pauze van een 1/2 uur. leek alles weer hersteld en was het weer heerlijk koel in de Passat... tot na wederom twee uur rijden het langzaam aan weer warmer werd in de auto... Dus nogmaals een bak koffie gedronken, en ja hoor het was weer koel...

 

ik vind koffie lekker, maar heb niet zo'n zin om on de twee uur te stoppen om de airco te laten herstellen, is hier een technische oplossing voor? (met andere woorden weet iemand hoe dit verholpen kan worden?)

 

 

Heb afgelopen vakantie exact zelfde probleem ondervonden. Na een paar uur rijden (140 Km) werd koeling minder en uiteindelijk stopte koeling helemaal.

Ook blazen van luchttoevoer werd minder. Het leek alsof climatronic helemaal niet meer werkte.

 

Heel vreemd was dat er eenmalig tijdens de lange rit naat Italie, uit een van de luchtroosters wat witte stoom kwam!

Heel kortdurend. Ik dacht eerst dat er een sigaret lag na te smeulen in de asbak...

Stoom was reukloos.

Iemand een idee wat dit geweest kan zijn?

 

Ja, airco check laten doen voor de vakantie. Daar was alles normaal. Maar is een simple check.

Probleem treedt pas op na langere tijd rijden.

 

Kan dit komen door enkel te weinig koelvloeistof?

Waar kan ik het beste terecht om probleem te laten onderzoekn? VW dealer of airco bedrijf?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Gast TheoStek

Ook blazen van luchttoevoer werd minder. Het leek alsof climatronic helemaal niet meer werkte.

 

Heel vreemd was dat er eenmalig tijdens de lange rit naat Italie, uit een van de luchtroosters wat witte stoom kwam!

 

Stoom was reukloos.

Iemand een idee wat dit geweest kan zijn? Ja

 

Stoom is verdampt water ofwel waterdamp die de lucht bevat, in jouw geval is het warme lucht die in aanraking komt met een bevroren oppervlak, warme lucht bevat onzichtbare waterdamp, als de onzichtbare waterdamp is verzadigd ontstaat stoom.

Je hebt dus een bevroren verdamper gehad en verklaart dan ook dat de luchttoevoer minder is geworden, een bevroren verdamper blokkeert de luchtstroom.

Ja, airco check laten doen voor de vakantie. Daar was alles normaal. Maar is een simple check.

Probleem treedt pas op na langere tijd rijden.

 

Kan dit komen door enkel te weinig koelvloeistof? Ja

 

Systeem werkt onder een bepaalde druk, die druk is afhankelijk van de vulgraad en omgevingstemperatuur.

Hoe warmer, hoe hoger de druk en vice versa.

Je hebt een airco check laten doen, stel dat het op die dag 18 °C was ? vulgraad te laag ? en toch koelde de airco naar wens ? De hoge druk ligt dan bij die temperatuur van 18 °C lager, betekent dan ook dat de condensatietemperatuur lager komt te liggen,.

Nu rij je naar Italië, waar de temperatuur beduidend hoger ligt, druk/condensatie temperatuur gaat omhoog ! vulgraad is te laag, en de airco staat aan.

De compressor gaat zodanig buiten proportie's werken om alles te kunnen bijbenen en krijgt te weinig koudemiddel aangeleverd. Hierdoor zakt de lagedruk en verdampingstemperatuur van het koudemiddel en bepaalt dan ook gelijk de laagste temperatuur. Bevriezing treed op bij een druk van 1,8 bar, en vertegenwoordigt het koudemiddel een verdampingstemperatuur van -1 °C. De compressor wil tenslotte de druk gelijk houden op 2 bar en dat lukt niet er wordt te weinig aangeleverd. De warme lucht die de verdamper passeert bevat waterdamp, condenseert en bevriest meteen.

Bij een bevroren verdamper is geen sprake meer van fase verandering bij het koudemiddel en kan niet meer verdampen.

 

Waar kan ik het beste terecht om probleem te laten onderzoekn? VW dealer of airco bedrijf?

 

Airco boer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Theo,

 

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Vandaag bij gespecialiseerd bedrijf geweest.

Van de 600 gram koelmiddel was nog maar 300 gram over.

Geheel is leeggepompt en daarna half uur gevacumeerd en daarna weer volledig gevuld.

Blijkbaar ben ik in de 4 jaar dat de auto oud is 300 gram kwijtgeraakt. Schijnt normaal te zijn.

 

Dank nogmaals voor jouw reactie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Gast TheoStek

Als ik het zo lees, is het systeem niet afgeperst ? Het systeem moet afgeperst worden volgens de wetgeving RLK (Regeling Lekdichtheidsvoorschriften Koelinstallaties).

 

Gemiddeld verliest het systeem 10% per jaar koudemiddel van de totale vulgraad.

Als jouw auto vier jaar oud is, dan heeft deze een continu variabele compressor, die wordt niet uitgeschakeld als de vulgraad te laag is.

Deze compressors zijn uiterst gevoelig voor een te lage vulgraad, waardoor ze zeer snel kunnen vastlopen of inwendige schade is het gevolg.

Deze compressors komen steeds meer voor en vergt ook enige kennis van de airco boer bij het diagnosticeren van het ac systeem.

Bij dit soort nieuwe generatie compressors/ac systemen is een diagnose maken niet éénvoudig, zonder de benodigde gereedschappen te hebben, omdat dit soort compressors elektronisch worden aangestuurd via een PWM signaal.

Daar mag dus nooit 12 volt op worden gezet op het elektronisch regelventiel, dan kun je de compressor aan de ijzerboer mee geven.

Het voordeel is dat de compressor (speciaal gereedschap) getest kan worden op min/max vermogen en of het elektronisch regelventiel voldoende wordt aangestuurd, ofwel heeft deze een onderbreking/kortsluiting of een te hoge spanning, nadeel, ze worden niet uitgeschakeld.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Hallo Theo, je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Wat bedoel je met afgeperst?

Wat is het, hoe vaak moet het, waar moet het?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Nou kom ik ook net terug van vakantie en mijn Airco koelt minimaal.

Hij is nog geen jaar geleden afgevuld.

 

Nou moet ik toegeven dat hij een tijdje als ik de airco had gebruikt en de motor uit zette ik een soort na blaas had.

en me radiateur niet helemaal heel meer is want hij lekt ook minimaal aan koelvloeistof. (misschien kan het er mee te maken hebben.)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Gast TheoStek
Hallo Theo, je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Wat bedoel je met afgeperst?

Wat is het, hoe vaak moet het, waar moet het?

 

Afpersen van het AC systeem is met droge stikstof, toegelaten afpersdruk is 10 bar, het afpersen dient altijd uitgevoerd te worden nadat het systeem is leeg gehaald, of wanneer het systeem is open geweest ivm werkzaamheden die eraan hebben plaats gevonden.

Dit is om er zeker van te zijn, dat het systeem lek dicht is ! Zelfs na het afvullen moet een elektronische lektest verricht worden, om nogmaals het systeem op een lek te kunnen vrijwaren.

Waar het moet gebeuren? Iedere aircoboer/garage,Kwik shit, die aan ac systemen werkt moet deze handeling verrichten :!: er zijn geen vrijstellingen of uitzonderingen.

 

Nou kom ik ook net terug van vakantie en mijn Airco koelt minimaal.

Hij is nog geen jaar geleden afgevuld.

Niet van uit gaan, er kan altijd een lek ontstaan gedurende periode.

Nou moet ik toegeven dat hij een tijdje als ik de airco had gebruikt en de motor uit zette ik een soort na blaas had.

Welke na blaas ? sissen..

en me radiateur niet helemaal heel meer is want hij lekt ook minimaal aan koelvloeistof. (misschien kan het er mee te maken hebben.)

 

Ik geef je het advies het systeem toch te laten controleren..

Afgelopen vrijdag is medeforummer (Twanzel) ook bij mij geweest met de mededeling..dat de airco niet optimaal koelt, terwijl vorig jaar groot onderhoud heeft plaats gevonden.

Diagnose wees uit dat volgens de manometers het systeem moest werken, uitstroomtemperatuur 22 °C :!:

Klopt niet, leeg trekken, terug gewonnen 230 gram van de 850 gram, afgeperst geen lek waarneembaar, vacumeren, afvullen, elektronische lekdetectie, nergens een lekkage te bespeuren.

Verder kwam hieruit naar voren dat de condensorventilator (kleine) niet draaide, na deze met een probe rechtstreeks aangestuurd te hebben weigerde deze te draaien. Wel draaide de koelventilator en was niet voldoende om de druk te verlagen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Hallo Theo, je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Wat bedoel je met afgeperst?

Wat is het, hoe vaak moet het, waar moet het?

 

Afpersen van het AC systeem is met droge stikstof, toegelaten afpersdruk is 10 bar, het afpersen dient altijd uitgevoerd te worden nadat het systeem is leeg gehaald, of wanneer het systeem is open geweest ivm werkzaamheden die eraan hebben plaats gevonden.

Dit is om er zeker van te zijn, dat het systeem lek dicht is ! Zelfs na het afvullen moet een elektronische lektest verricht worden, om nogmaals het systeem op een lek te kunnen vrijwaren.

Waar het moet gebeuren? Iedere aircoboer/garage,Kwik shit, die aan ac systemen werkt moet deze handeling verrichten :!: er zijn geen vrijstellingen of uitzonderingen.

 

Dat afpersen is niet een handeling die het apparaat verricht waar de AC aan wordt gehangen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden