Ga naar inhoud

  • 0

Zomersokjes tijd..???


p.g.w.verweij

Vraag

  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn zomersloffen zitten er al lang onder! De temperatuur van 7 graden waarbij een winterband voordeel zou hebben is al lang achterhaald. Met de hevige regenval van een maand geleden werd het gewoon harstikke gevaarlijk op mijn winterbanden... Ik voelde de asr constant ingrijpen bij een gangetje van 75km/h :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn zomersloffen zitten er al lang onder! De temperatuur van 7 graden waarbij een winterband voordeel zou hebben is al lang achterhaald. Met de hevige regenval van een maand geleden werd het gewoon harstikke gevaarlijk op mijn winterbanden... Ik voelde de asr constant ingrijpen bij een gangetje van 75km/h :roll:

 

Wat voor winterbanden heb jij dan? winterbanden moeten toch met hevige regenval ook meer grip hebben dat een normale zomer band?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn wintersloffen zijn niet meer geschikt om volgend jaar nog eens gemonteerd te worden. Nu rijd ik ze dus maar gewoon op, voordat ik naar de zomerbanden wissel.

Dat luchtsleutelgedoe en "een kwart voor het afbreken" zijn toch hopelijk geintjes?

Vastzetten van wielmoeren op het juiste aandraaimoment is een serieuze zaak. Ja inderdaad dan heb je een momentsleutel nodig, maar dat geeft je wel zekerheid over "vast genoeg, en niet té vast"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben boerelul, pak een kruis sleutel en draai goed vast. Niks geen moment daar vertrouw ik niet op. Dan draai je immers met de vinger toppen de bouten los, gewoon goed vast die dingen. Persoonlijk hoor, iedereen zal dat te vinden, maar ik zet even goed kracht en dan weet ik zeker dat ze vast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het eerste deel van je reactie spreekt voor zich Sietze. Jij beweert dat jouw "vast is vast" een constantere kwaliteit geeft dan een geijkte momentsleutel?? I'll rest my case.

 

Doe ik al jaren. Op mijn vorige werk moest het ook met moment, en noemde ook tegen de klant dit heel verstandig was.

Maar ik vond het moment altijd maar erg laag, ook collega's gevraagd en die zeiden mij dat het klopte, dat ik ze niet te zwak vast zette, maar ik weet niet wat dat is. Het moet gewoon goed vast.

Mathijs keek mij ook raar aan toen ik bij hem de wielen vast zette, en hij deed dat ook met knik knik, en melde gelijk even dat ze thuis wel vast gezet worden. Snap best dat het rek bouten zijn, maar als je zo kijkt moet je elke wissel ook nieuwe bouten hebben want die rekken ook uit. Dus als je dat niet doet is het ook niet safe, en zo kunnen we wel even doorgaan.

Goed vast die krengen, en krijgt de vrouw ze niet los met lekke band, En mijn vrouw is dapper.

Dan kan ze altijd anwb bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

haha.. ik ben boerelul... tja.. niets tegen in te brengen :mrgreen:

 

... maar gij komt en bent ene GROOTEGAST.. kunt je bij sommige ook wel voorstellen als je zegt vastdraaien..... dat je ze na 10km kunt gaan halen dat ze zonder wielen zitten!

Dat jij ze vastdraaid ok... en dat deze niet meer los gaan dat geloof ik je ook direkt :lol:

 

Groot voordeel van garages die van hun medewerkers eisen met een moment sleutel te werken vind ik dat ze nu verplicht zijn om een keer na te trekken, ipv. zoals vroeger veel gebeurde, luchtsleutel en dat zit vast... yeah right.. heb ik mijn ervaring ook eens mee opgedaan :evil:

 

maar feit is dat als mensen om advies vragen een momentsleutel gewoon altijd beter is net als kruislings aandraaien ipv een rondje te maken :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is weer tijd om de wintersloffen te verruilen voor de zomersloffen dus zit nu met een vraagstuk:

 

Wanneer is het tijd om de banden te vervangen? Nieuwe te kopen dus.

 

2 van mn zomerbanden hebben nog 3mm, 2 nog 4mm.

 

Ik denk dat als die met 4mm voor gaan (de aangedreven wielen) en die met 3mm achter dat ik er nog een seizoen op kan rijden. Maar ben er niet zeker van.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is 2mm. minimum profieldiepte voor een APK. Ikzelf laat het zo ver nooit komen. Al je auto (lees: een ruime 1,5 ton) staat gemiddeld op 90 cm. rubber (4x225 voor de som). Is je enige contact met de weg, dus die vervang ik liever te vroeg dan 1 keer te laat. Met 4mm. voor kun je nog wel even vooruit, maar dat hangt natuurlijk ook van je kilometrage en rijstijl af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

26 maart is voor mij de "wisseldag", moet van 4 auto's de winterbanden omzetten naar zomer!! Ik ben wel uitgekeken op die plastic doppen.....

Ik wil dan gelijk de remklauwen van mijn auto in de hammerite zetten.

Ik lees hier over de momentsleutel, met hoeveel Nm zetten jullie de bouten vast? Ik heb het altijd met de kruissleutel gedaan en nooit een probleem mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon met kruissleutel, krijg je ook geen pijnlijke momenten.. ;) EN inderdaad! Vast is vast! Gewoon, eerst bovenstbout licht vast draaien en dan diagonaal, diagonaal, diagonaal en dan tot ze allemaal vast zitten, zoekt de band ook mooi zijn eigen middelpunt:) Je hoeft er geen heftruk aan tr hangen, maar gewoon op gevoel vast zetten! ZO gaat het in Duistland en Oostenrijk ook gewoon lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
26 maart is voor mij de "wisseldag", moet van 4 auto's de winterbanden omzetten naar zomer!! Ik ben wel uitgekeken op die plastic doppen.....

Ik wil dan gelijk de remklauwen van mijn auto in de hammerite zetten.

Ik lees hier over de momentsleutel, met hoeveel Nm zetten jullie de bouten vast? Ik heb het altijd met de kruissleutel gedaan en nooit een probleem mee gehad.

 

Hier nog een die een potje hammerite heeft staan :wink:

 

Neem altijd 130Nm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij is 2mm. minimum profieldiepte voor een APK. Ikzelf laat het zo ver nooit komen. Al je auto (lees: een ruime 1,5 ton) staat gemiddeld op 90 cm. rubber (4x225 voor de som). Is je enige contact met de weg, dus die vervang ik liever te vroeg dan 1 keer te laat. Met 4mm. voor kun je nog wel even vooruit, maar dat hangt natuurlijk ook van je kilometrage en rijstijl af...

Kilometrage valt wel mee, heb nu denk ik 5000 gedaan sinds ik hem heb (oktober geloof ik).

 

Tja das de keuze tussen veiligheid en kosten.

Ik vervang ze bij <3mm, maar das persoonlijk!

Daar zit ik nu dus inderdaad over na te denken. Ze zijn nog boven de 3mm allemaal dus opzich kan het wel.

Maar ik ben ook iemand die graag goeie banden en remmen heeft (reden dat ik voor de winter meteen goeie velgen met winterbanden heb gekocht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gewoon dezelfde bouten die er weer in komen, maar als je zo op de moment sleutel bent moet je het ook goed doen. En nieuwe bouten monteren, anders neem je de kracht van het vorige moment over terwijl de bouten al zijn gerekt. Vandaar dat ik erbij blijf vast is vast, en gewoon met kruis sleutel, en dat voldoet mij erg goed. Geen moment nodig, Ja het moment om ze eronder te zetten, daarbij dus het juiste moment afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden