Ga naar inhoud

  • 0

Dagrijverlichting inbouwen


Jos2010

Vraag

  • Antwoorden 91
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Strobo mag je niet voeren op de openbareweg daarvan ben ik op de hoogte. (een kapotte drl doet ook strobo dus.....:mrgreen: )

't ja zit er gewoon bij in die module maar voor een meet is dat wel weer eens anders. :wink:

 

@Guyke: wacht nog op antwoord van acparts 45€

die van kapaza zagen er niet echt fris meer uit voor 35€ en zoekertje al meer dan een maand oud :blink:dan is de kans al dat ze weg zijn.

 

Witte knippers zou je evt. ook via Autostyle kunnen halen, daar kosten ze € 39,50. Die zijn dan van TYC, wat een bekend merk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@The Master: neen zit niet in de DRL.

Het zit hem in de module die je tussen moet plaatsen om te kunnen dimmen (S6 drl branden anders 100%)

De module is van TeamAPT en voor het strobo is het een bepaalde handeling nodig (ergens gelezen)

Het is zelfs zo als je met strobo aanvoert op de openbareweg dat men uw wagen kan aanslaan .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb nog ene witte pinker liggen die krijgt ge voor niks van mij

:P Nice; bijna sinterklaas :)

 

 

nog even dit en da's minder leuk

 

Dagrijverlichting Wetgeving: Toegestaan? Verplicht?

Volgens de Europese DRL-richtlijn (2008/89/EC) moeten vanaf februari 2011 alle nieuwe automodellen voorzien zijn van daylight running lights (DRL) oftewel dagrijverlichting. Voor automodellen die al langer op de markt zijn geldt deze wet dus niet. Ook voor gebruikte automodellen die na deze datum aangeschaft worden is deze wet niet van kracht.

 

Led dagrijverlichting die achteraf wordt ingebouwd mag je alleen voeren in combinatie met stadslicht. Bij het inschakelen van het dimlicht moet de dagrijverlichting automatisch worden uitgeschakeld. :cry: Bij auto's waar de led dagrijverlichting af-fabriek is mag deze verlichting dus wel naast het dimlicht gevoerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

De modulle die ik zal bestellen zal het laatste type zijn.

CH/LH

Dimmen

Dimmen tijdens afslaan

En strobo 8-)

 

welke module is dat dan ? Ook van APT ? edit: ondertussen voorgaande posts eens goed gelezen en is deze van APT heb ik verstaand :wink:

dimmen tijdens afslaan zit er bij mij niet op. Halen ze dat dan uit de can-bus?

 

De middelste lamellen is inderdaad de gemakkelijkste oplossing. heb ze zelf ook in de middelste.

Is inderdaad dan ook nog wat prutswerk om de grillekes aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Dimmen tijdens afslaan

 

welke module is dat dan ? Ook van APT ? edit: ondertussen voorgaande posts eens goed gelezen en is deze van APT heb ik verstaand :wink:

dimmen tijdens afslaan zit er bij mij niet op. Halen ze dat dan uit de can-bus?

 

De middelste lamellen is inderdaad de gemakkelijkste oplossing. heb ze zelf ook in de middelste.

Is inderdaad dan ook nog wat prutswerk om de grillekes aan te passen.

Oeps :embarassed: vergissingske......die van Car4style kan dimmen tijdens afslaan.

Hmmm....welke is nu beter

apt 85€ versie 2.0 http://cgi.benl.ebay.be/Audi-S6-Tagfahr ... 1c170d4f43

of

car4style 114€ http://www.car4style.de/TFL-Steuergerae ... b1537e949e

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oeps :embarassed: vergissingske......die van Car4style kan dimmen tijdens afslaan.

Hmmm....welke is nu beter

apt 85€ versie 2.0 http://cgi.benl.ebay.be/Audi-S6-Tagfahr ... 1c170d4f43

of

car4style http 114€: //www.car4style.de/TFL-Steuergeraete/Fuer-S6-TFL/Modul-ABL-Pacecar-Co-Ho-Set::134.html?XTCsid=f2e996593a7c969eabadaeb1537e949e

 

Ik moet zeggen dat ik ook eerst een car4style module heb gehad (Modul 1.1 Co/Ho Set), maar door storingsproblemen ben ik terug overgestapt naar de APT module.

Wat betreft de storingsproblemen was het zo dat wanneer de motor niet draaide alles perfect normaal functioneerde. Maar eens de motor aan het draaien was gingen de DRL's flikkeren (zonder regelmaat en soms dan weer niet en dan weer wel eens...). Heb dan de leidingen eens aan een andere kant gelegd en dit was iets beter maar het fenomeen ging niet weg. Daarom heb ik de ATP module gekocht en geplaatst. Wel was het ook zo dat de car4style module mooier dimde (de overgang tussen volle sterkte naar dimmen ging langzaam en niet zo direct als de APT module doet).

 

Een ander voordeel van de APT is dat je de potentiometerfunctie hebt en de lichtsterkte tijdens dimmen in kan stellen van 0 tot 100%. staat nu ongeveer op 70% dimmen bij mij. Aangezien volgens wetgeving de DRL's bij achterafbouw uit moeten geschakeld worden kan je dit bij de APT module zo aanpassen als je de keuring moet bezoeken. Dan draai je gewoon de potentiometer maximaal en dan gaan de DRL's uit wanneer er dimlicht gevoerd word. Erna kan je dat dan terug naar de gewenste waarde zetten.

 

 

 

nog even dit en da's minder leuk

 

Dagrijverlichting Wetgeving: Toegestaan? Verplicht?

Volgens de Europese DRL-richtlijn (2008/89/EC) moeten vanaf februari 2011 alle nieuwe automodellen voorzien zijn van daylight running lights (DRL) oftewel dagrijverlichting. Voor automodellen die al langer op de markt zijn geldt deze wet dus niet. Ook voor gebruikte automodellen die na deze datum aangeschaft worden is deze wet niet van kracht.

 

Led dagrijverlichting die achteraf wordt ingebouwd mag je alleen voeren in combinatie met stadslicht. Bij het inschakelen van het dimlicht moet de dagrijverlichting automatisch worden uitgeschakeld. :cry: Bij auto's waar de led dagrijverlichting af-fabriek is mag deze verlichting dus wel naast het dimlicht gevoerd worden.

 

Is dit zo ? dus bij achterafbouw mag je enkel DRL in combinatie met stadslicht voeren :?:

Heb altijd de info gekregen dat dat juist niet mag. Bij de meeste DRL aanstuurmodules zitten weerstanden om de lampdefectcontrole te omzeilen omdat het stadslichtje eruit moet. Ook bij de set van Philips die hier in dit topic aan bod kwam op pagina 1 (http://www.led-drl.nl/daylight/) wordt in het filmpje gezegd, "om te voldoen aan de Europese regelgeving verwijdert u de originele stadslichtlampjes en vervangt u deze door de bijgeleverde dummy lampjes"

In het filmpje is ook te zien dat de DRL's niet uitschakelen bij het voeren van het dimlicht maar ook gaan dimmen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Inderdaad! Je mag met DRL's geen enkele andere vorm van verlichting aan de voorzijde voeren, dus ook geen stadslicht!!

 

Ook niet aan de achterkant want DRL moet uit gaan als je stadslicht of dimlicht inschakelt, dus dan gaan je achterlichten pas aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook niet aan de achterkant want DRL moet uit gaan als je stadslicht of dimlicht inschakelt, dus dan gaan je achterlichten pas aan!

Hoeft niet persé. Ik heb met VAGCOM de Scandinavische DRL ingesteld, wat inhoudt dat bij starten van de auto mijn DRL's aangaan samen met mijn achterlichten en het stadslicht.

Doe ik mijn dimlicht aan, gaan de DRL's uit. Heb dit gedaan omdat ik achterlicht overdag ook wel fijn vind.

 

Ik heb de DRL's nu ook een jaar en geen enkele problemen met de politie terwijl ik ze dagelijks meerdere malen tegenkom. Zowel de motorrijders als de autosurveillance.

 

In oktober is mijn Passat voor de APK geweest, en gewoon zoals bovenstaand goedgekeurd.

Zelfs nog een steekproef gehad, dus moet goed zijn.

 

(PS: ik heb de DRL's aangesloten op mijn oude mistlampbedrading die daar eerst zat. Vandaar dat je met VAGCOM de mistlampen als DRL in kan stellen. Dit heeft Harry alias Shadow1 voor mij gedaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijkbaar weet de wet het ook niet helemaal 100%

DRL DagRijLicht enkel overdag zonder andere vorm van verlichting

 

Hmmm... waarom affabriek wel mogelijk dimbaar en met andere vorm van verlichting.

Ben gaan zien bij een autodealer naar een Audi S6 V10 2007 even gaan vragen om de DRL te testen.

Drl branden 100% , bij lichten aan gaan ze uit.

Golf 6 iedem

Bij de Audi A4 met korte DRL (geelachtig) in koplampen blijven ze aan gedimd bij verlichting aan.

 

:blink: Verwarrend allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook niet aan de achterkant want DRL moet uit gaan als je stadslicht of dimlicht inschakelt, dus dan gaan je achterlichten pas aan!

Hoeft niet persé. Ik heb met VAGCOM de Scandinavische DRL ingesteld, wat inhoudt dat bij starten van de auto mijn DRL's aangaan samen met mijn achterlichten en het stadslicht.

(PS: ik heb de DRL's aangesloten op mijn oude mistlampbedrading die daar eerst zat. Vandaar dat je met VAGCOM de mistlampen als DRL in kan stellen. Dit heeft Harry alias Shadow1 voor mij gedaan)

 

Als ik ze op de aansluiting van de ML zet dan zijn ze reglementaire en hoef ik geen gezeur met wel of niet dimmen met oom agent.

Het voordeel is dan weer hoef geen modulle aan te schaffen. - kan ik andere snufjes aankopen :P -

 

Als ze op de ML aangesloten zijn hoe zit het dan met de lampen foutmelding ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik ze op de aansluiting van de ML zet dan zijn ze reglementaire en hoef ik geen gezeur met wel of niet dimmen met oom agent.

Het voordeel is dan weer hoef geen modulle aan te schaffen. - kan ik andere snufjes aankopen :P -

Als ze op de ML aangesloten zijn hoe zit het dan met de lampen foutmelding ?

Je krijgt dan wel een foutmelding omdat er nu leds aangesloten zijn op je ML. Maar die is uit te zetten met VAGCOM.

Jij of iemand anders gaat dan toch met VAGCOM bezig om de boel in te stellen, kun je dat ook gelijk doen.

Tevens kun je de DRL dan ook gebruiken als mistlamp bij mist met behulp van je mistlampschakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet waar men al die 'wetsteksten' vandaan haalt maar als ze gekopieerd zijn van een

ander forum of een krantenartikel neem dit dan niet altijd voor waarheid aan.

Als je het zeker wilt weten moet je de bijlage van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV),

het Voertuigregelement genoemd, doorlezen.

Dan moet je kijken bij de Permanente Eisen. Daar zul je het antwoord vinden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ The Master: had het hier gelezen en copy plak

http://www.auto-tuning-guide.com/led-da ... hting.html

 

en die van RVV had ik ook gelezen rvv 1900 dacht Bijzondere lichten bis15 art 41

 

@Marco: voor die foutmelding uit te schakelen heb ik Mistlichten uit gevinkt.

Maar als ik ze op de ML aansluit moeten ze dan terug aangevinkt worden dan of zie ik het verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de Belgen : uittreksel uit het staatsblad http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf/Mbbs/2010/04/12/116121.pdf

 

De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is wit van kleur.

Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden.

De dagrijlichten moeten naar voren gericht zijn en zich aan de voorkant van het voertuig bevinden, dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan indien het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

Een inschakelverklikkerlicht is facultatief.

De binnenranden van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag worden beperkt tot 400 mm wanneer de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

Verplicht voor alle voertuigen van de categorieën M1 en N1 waarvan de goedkeuring dateert van na 6 februari 2011. Verplicht voor alle voertuigen van alle andere categorieën dan de categorieën M1 en N1 waarvan de goedkeuring dateert van na 6 augustus 2012. Voor deze data zijn dagrijlichten facultatief.

 

Voila, dat is dan bij ons de wet tegenwoordig. Voetuigen M1 zijn personenwagens, N1 zijn lichte vrachtwagens.

 

Zelf ben ik aan 't uitzoeken om ze aan te sluiten op boordnet, zou moeten gaan bij halogeenkoplampen ip de uitgang van de xenonshutter, bij xenonkoplampen op de uitgang van het grootlicht.

een beetje vagcom programmatie is ook nodig natuurlijk.

Dimming is dan ook in te stellen, zelfs dimmen bij richtingaanwijzer zou moeten mogelijk zijn.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ The Master: had het hier gelezen en copy plak

http://www.auto-tuning-guide.com/led-da ... hting.html

 

en die van RVV had ik ook gelezen rvv 1900 dacht Bijzondere lichten bis15 art 41

 

@Marco: voor die foutmelding uit te schakelen heb ik Mistlichten uit gevinkt.

Maar als ik ze op de ML aansluit moeten ze dan terug aangevinkt worden dan of zie ik het verkeerd.

 

Die link naar een tuningssite is allemaal leuk en aardig maar je hebt er werkelijk helemaal niets aan.

Alleen de artikelen welke in de wet staan zijn rechtsgeldig en verder niet.

Tuningssites worden vaak gesponsord door tuningsbedrijven en die willen alleen maar spullen verkopen.

Of iets nu legaal is of niet interesseert die lui niets. Het wordt op een site gezet als waarheid.

En dan bij de eerste de beste controle loopt men tegen de lamp en krijgen wij te horen dat ze

op een site gelezen hadden dat het wel mocht.

 

Bel anders de technische afdeling van de RDW, zij kunnen je ook altijd helpen.

 

Ik zal morgen als ik tijd heb wel eens even in het VR duiken en precies uitzoeken

wat nu allemaal wel en niet mag.

Tevens zal ik de Officier van Justitie Verkeerszaken wel even bellen hoe hij tegen bepaalde

zaken aankijkt.

 

Jullie horen van mij...... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor de Belgen : uittreksel uit het staatsblad http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf/Mbbs/2010/04/12/116121.pdf

 

grtz, dre

Kon het maar niet vinden van ons belgenland.

Maar aangezien het europees is was NL ook goed.

Komt er op neer dus bij aanvoeren dimlichten DRL's UIT en niet gedimd :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of dimmen en je normale standlichten uit moet volgens mij ook kunnen, dat is wat Audi doet. (Ik weet niet welke E keur een standlicht moet dragen...)

Om je standlichten voor uit te doen moet je geen dummy's monteren, die kan je met vagcom gewoon uitzetten....

Enfin, zoals gezegd, ik ben nog wat aan het uitzoeken ivm. verlichting, zowel voor als achter...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Of dimmen en je normale standlichten uit moet volgens mij ook kunnen, dat is wat Audi doet. (Ik weet niet welke E keur een standlicht moet dragen...)

Om je standlichten voor uit te doen moet je geen dummy's monteren, die kan je met vagcom gewoon uitzetten....

Enfin, zoals gezegd, ik ben nog wat aan het uitzoeken ivm. verlichting, zowel voor als achter...

 

grtz, dre

 

okee, gewoon uitschakelen maar mijn DRL stuurmodule heeft dat signaal nodig om de functie parkeerlicht nog te kunnen gebruiken...

of werkt dat dan toch nog ook al is de functie stadslicht uitgeschakeld ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden