Ga naar inhoud

  • 0

Dagrijverlichting inbouwen


Jos2010

Vraag

  • Antwoorden 91
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie en info Blastaway, maar om hiervoor een trip naar Duitsland te maken gaat me wat ver. Daarnaast zie ik dat de mistlampen verdwenen zijn en dát is nou ook weer niet de bedoeling. Ik dacht eigenlijk dus meer aan 't zonder hak of breekwerk in (laten) bouwen van de Philips DRL ( http://www.led-drl.nl/daylight/) of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Jos, ik heb de Philips er in gebouwd, dit is eenvoudig te doen en makkelijk aan te sluiten.

Je haalt het zwarte grilletje eruit (1 schroefje) je zaagt met een ijzerzaagje de 2 verticale lamelletjes weg op de plaats waar de lamp moet komen, ik heb ze in het midden zitten. Vervolgens heb ik het dubbelzijdige tape dat erbij zit gebruikt om de lamp op de juiste plaats te plakken. De lamp past er namelijk precies tussen, oppassen als je hem er met het tape erop tussen schuift (ietsje openbuigen) want hij zit zo vast! Ik heb de lamp nog wel met transparante siliconenkit aan de achterkant extra vast gekit.

Bij het grilletje aan de rechterkant moet je iets meer weg zagen omdat deze gedeeltelijk dicht is maar dit gaat makkelijk.

Vervolgens gaat de plus naar de plus op de accu en de min naar de min op de accu en een draadje gaat naar de bruine draad van je stadslicht.

De Philips lampen schijnen normaal recht naar voren, als je ze monteerd in lijn met de gril schijnen ze iets naar buiten, je moet zelf eerst even bekijken of je dit mooi vind.

post-10781-1423825167,3291_thumb.jpg

Halogeen koplampen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De Philips lampen schijnen normaal recht naar voren, als je ze monteerd in lijn met de gril schijnen ze iets naar buiten, je moet zelf eerst even bekijken of je dit mooi vind.

 

gaat niet om wat je mooi vindt, maar ze mogen eigenlijk alleen naar voren wijzen.

(doel is dat je ze niet direct in de lamp kijkt van de zijkant, vraag me niet waarom :book: misschien zijn ze bang dat je drl aanziet voor een zij waards beweegende motorrijder :P)

 

dit zou je kunnen oplossen door ze iets dieper in de gril te plaatsen,

Ik weet dat philips dit niet echt meld maar hella heeft het weer wel duidelijk in de gebruiksaanwijzing staan. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De Philips lampen schijnen normaal recht naar voren, als je ze monteerd in lijn met de gril schijnen ze iets naar buiten, je moet zelf eerst even bekijken of je dit mooi vind.

 

gaat niet om wat je mooi vindt, maar ze mogen eigenlijk alleen naar voren wijzen.

(doel is dat je ze niet direct in de lamp kijkt van de zijkant, vraag me niet waarom :book: misschien zijn ze bang dat je drl aanziet voor een zij waards beweegende motorrijder :P)

 

dit zou je kunnen oplossen door ze iets dieper in de gril te plaatsen,

Ik weet dat philips dit niet echt meld maar hella heeft het weer wel duidelijk in de gebruiksaanwijzing staan. :|

 

Volgens de Wet;

Geometrische zichtbaarheid Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

Hier zit het nog binnen dus moet kunnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zover al zeer bedankt voor jullie info heren. Weet iemand wellicht nog een inbouwstation (omg Den Haag - Delft) waar dit uit te laten voeren ?

 

Ik ben op http://www.nlpower.com/ overigens dit (merk ?) nog tegen gekomen (afbeelding komt niet mee helaas), een compleet (?) rooster waar de drl al inzit.

Iemand ervaring hiermee ?

 

 

Dagrijlampen 1 (productlink)

(Categorie: Dagrijlampen)

materiaal :abs

Pasklare roosterset met dagrijlampen speciaal voor de vw passat originele voorbumper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zover al zeer bedankt voor jullie info heren. Weet iemand wellicht nog een inbouwstation (omg Den Haag - Delft) waar dit uit te laten voeren ?

 

Ik ben op http://www.nlpower.com/ overigens dit (merk ?) nog tegen gekomen (afbeelding komt niet mee helaas), een compleet (?) rooster waar de drl al inzit.

Iemand ervaring hiermee ?

 

 

Dagrijlampen 1 (productlink)

(Categorie: Dagrijlampen)

materiaal :abs

Pasklare roosterset met dagrijlampen speciaal voor de vw passat originele voorbumper

 

Kan je de link sturen, het is een beetje onduidelijk te vinden? :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo Jos, ik heb de Philips er in gebouwd, dit is eenvoudig te doen en makkelijk aan te sluiten.

Je haalt het zwarte grilletje eruit (1 schroefje) je zaagt met een ijzerzaagje de 2 verticale lamelletjes weg op de plaats waar de lamp moet komen, ik heb ze in het midden zitten. Vervolgens heb ik het dubbelzijdige tape dat erbij zit gebruikt om de lamp op de juiste plaats te plakken. De lamp past er namelijk precies tussen, oppassen als je hem er met het tape erop tussen schuift (ietsje openbuigen) want hij zit zo vast! Ik heb de lamp nog wel met transparante siliconenkit aan de achterkant extra vast gekit.

Bij het grilletje aan de rechterkant moet je iets meer weg zagen omdat deze gedeeltelijk dicht is maar dit gaat makkelijk.

Vervolgens gaat de plus naar de plus op de accu en de min naar de min op de accu en een draadje gaat naar de bruine draad van je stadslicht.

De Philips lampen schijnen normaal recht naar voren, als je ze monteerd in lijn met de gril schijnen ze iets naar buiten, je moet zelf eerst even bekijken of je dit mooi vind.

 

Hey Alfred,

 

Is dit ook allemaal wettelijk toegestaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo Jos, ik heb de Philips er in gebouwd, dit is eenvoudig te doen en makkelijk aan te sluiten.

Je haalt het zwarte grilletje eruit (1 schroefje) je zaagt met een ijzerzaagje de 2 verticale lamelletjes weg op de plaats waar de lamp moet komen, ik heb ze in het midden zitten. Vervolgens heb ik het dubbelzijdige tape dat erbij zit gebruikt om de lamp op de juiste plaats te plakken. De lamp past er namelijk precies tussen, oppassen als je hem er met het tape erop tussen schuift (ietsje openbuigen) want hij zit zo vast! Ik heb de lamp nog wel met transparante siliconenkit aan de achterkant extra vast gekit.

Bij het grilletje aan de rechterkant moet je iets meer weg zagen omdat deze gedeeltelijk dicht is maar dit gaat makkelijk.

Vervolgens gaat de plus naar de plus op de accu en de min naar de min op de accu en een draadje gaat naar de bruine draad van je stadslicht.

De Philips lampen schijnen normaal recht naar voren, als je ze monteerd in lijn met de gril schijnen ze iets naar buiten, je moet zelf eerst even bekijken of je dit mooi vind.

 

Hey Alfred,

 

Is dit ook allemaal wettelijk toegestaan?

 

Hoe bedoel je, het zijn goedgekeurde lampen en volgens de regels ingebouwd, als je doelt op dat ze iets schuin staan is dit ook maar "iets" en binnen de wettelijke regels zoals ik al eerder poste. Dus ik neem aan van wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De DRL moet van 100% naar 70 gaan bij inschakelen van het dimlicht.

 

Onderstaand geldt voor achteraf ingebouwde DRL;

 

Artikel 41: 'Dagrijdlicht wordt formeel toegestaan. Dagrijdlicht mag alleen worden gevoerd in die omstandigheden dat een ander licht niet is voorgeschreven. Dagrijdlicht is alleen toegestaan op auto's en moet automatisch uitschakelen bij het ontsteken van een ander licht aan de voorzijde'.

 

Oftewel je mag vanaf nu dagrijdlicht voeren i.c.m. je stadslicht. Bij het inschakelen van je dimlicht moeten de dagrijdlampen weer uitgeschakeld worden! Dit geldt voor achteraf aangebrachte dagrijdlicht. In het geval van audi werkt dit anders maar die hebben nu eenmaal een typegoedkeuring hiervoor.

 

Europees verbod

 

Nederland schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen

 

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.

Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.

 

dus drl en je achterlicht mogen niet te gelijk aan, rare gasten in brussel.

persoonlijk zou ik drl en achterlicht (dan wel zachter, door een weerstand) aan willen. 8-)

 

zeker als je met licht sensor rijdt valt mij op dat onder bomen of op andere schaduw rijke plekken de lichten niet meteen aangaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor de uitleg. Dit betekent dus dat de drl niet tegelijkertijd aan mag met de biegmod :cry:

 

Ach, gewoon laten schakelen op je dimlicht i.p.v. stadslicht. Dat heb ik ook! Dan brand je BiegMod tenminste samen met de DRL's en de stadslichtLEDs voor. Geen agent die dat opvalt of exact de juiste regels kent hoor. Ik rijd zo al dik een jaar rond en nog nooit problemen gehad. Alleen voor de APK dan wel alles ff volgens de regels aansluiten.

 

Wat de boete zal zijn als je wel aangehouden wordt en de agent kent de regels.... tja durf het niet te zeggen.

Maar dat risico loop ik dan maar om wel Bieg en DRL samen te laten branden voor de looks. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor de uitleg. Dit betekent dus dat de drl niet tegelijkertijd aan mag met de biegmod :cry:

 

Ach, gewoon laten schakelen op je dimlicht i.p.v. stadslicht. Dat heb ik ook! Dan brand je BiegMod tenminste samen met de DRL's en de stadslichtLEDs voor. Geen agent die dat opvalt of exact de juiste regels kent hoor. Ik rijd zo al dik een jaar rond en nog nooit problemen gehad. Alleen voor de APK dan wel alles ff volgens de regels aansluiten.

 

Wat de boete zal zijn als je wel aangehouden wordt en de agent kent de regels.... tja durf het niet te zeggen.

Maar dat risico loop ik dan maar om wel Bieg en DRL samen te laten branden voor de looks. 8-)

 

Je hebt gelijk dat de meeste collega's deze regels niet goed kennen.

Echter kom je een motorrijder tegen dan kun je wel een probleem hebben.

Ik heb al wel eens vaker gezegd waarom niet goed tunen volgens de wettelijke regels.

Het word hier goed uitgelegd en de diverse info is beschikbaar.

Sluit dit soort dingen nu aan zoals het origineel behoort te zijn.

Juist door dit te doen onderscheid je je van de 'tupper ware' tuners die alles maar

op hun auto aansluiten en plakken.

 

Maar goed, das mijn mening...... :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor de uitleg. Dit betekent dus dat de drl niet tegelijkertijd aan mag met de biegmod :cry:

 

Ach, gewoon laten schakelen op je dimlicht i.p.v. stadslicht. Dat heb ik ook! Dan brand je BiegMod tenminste samen met de DRL's en de stadslichtLEDs voor. Geen agent die dat opvalt of exact de juiste regels kent hoor. Ik rijd zo al dik een jaar rond en nog nooit problemen gehad. Alleen voor de APK dan wel alles ff volgens de regels aansluiten.

 

Wat de boete zal zijn als je wel aangehouden wordt en de agent kent de regels.... tja durf het niet te zeggen.

Maar dat risico loop ik dan maar om wel Bieg en DRL samen te laten branden voor de looks. 8-)

 

Je hebt gelijk dat de meeste collega's deze regels niet goed kennen.

Echter kom je een motorrijder tegen dan kun je wel een probleem hebben.

Ik heb al wel eens vaker gezegd waarom niet goed tunen volgens de wettelijke regels.

Het word hier goed uitgelegd en de diverse info is beschikbaar.

Sluit dit soort dingen nu aan zoals het origineel behoort te zijn.

Juist door dit te doen onderscheid je je van de 'tupper ware' tuners die alles maar

op hun auto aansluiten en plakken.

 

Maar goed, das mijn mening...... :embarassed:

 

Ik begrijp uit de diverse reacties dat jij bij de "Gerechterlijke Macht" werkt?

Ik heb al heel wat tijd besteed aan het zoeken naar de wetsregel waar het nu duidelijk in staat hoe en wat met DRl. Ik heb het volgens mij wel gevonden maar kun jij dit bevestigen?

 

Groetjes Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

opgelet eric slaat eerst en steld dan pas vragen

en nu zeker die nieuwe knuppels zijn binne gekomen die geen sporen meer achterlaten :mrgreen:

gewoon even goed aansluiten en klaar is kees geen miserie meer , en als je ze dan soms toch even samen wilt aansluiten met de rest voor op meetings een extra knopje er tussen en hup

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De info hier gegeven klopt. DRL's mogen alleen aan de voorzijde branden.

Op het moment dat de normale verlichting ingeschakeld wordt moeten de drl's uitgaan of

met 70% dimmen. Tevens dient het glas van de drl's te zijn voorzien van de codering: DRL of RL.

Als daar allemaal aan is voldaan is geen enkele wettelijk belemmering.

Wat je dan krijgt is een prachtige aanblik want ik vind het op met name de 3C verschrikkelijk mooi staan.

Enkele forumleden hebben deze mod en ik vind dat echt prachtig staan.

 

Tevens is de veiligheid er mee gebaat dat men overdag verlichting voert.

Waar ik alleen kriebels van krijg zijn die auto's waar die verschrikkelijke

Halfords ledlampjes in gemonteerd zijn. Maar ja het mag verkocht worden, je mag er alleen niet mee rijden....

 

Oh en Guy, als je maar hard genoeg slaat zie je vanzelf een afdruk, knuppel of geen knuppel!!! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kreeg de indruk dat dat 70% dimmen niet mocht bij nadien inbouwen.

Volgens jou mag het wel dus.

Vond het al vreemd, bij Audi werkt het OEM zo, dus als het daar mag, mag ik het ook lijkt me.

Ook al heeft de mijne de type goedkeuring niet.

De wet lijkt me niet er in te voorzien, dat er voor een bepaalt type auto een uitzondering is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

om in dit topic even verder te doen,

ik heb nu zelf ook de S6 mod maar nu branden mijn stadlichtjes nog mee.

Kunnen deze uitgeschakeld worden zonder foutmelding te krijgen van de "lampdefectcontrole"

indien het niet uit te schakelen is moet ik voor andere opties kiezen

Ik heb wel CAN bus leds zitten in de stadslichten dus kan ik de led misschien afplakken zodat deze geen licht meer doorschijnt of misschien de led er gaan af solderen (maar ik weet niet of deze dan melding gaat geven dat de led defect is).

ook kan ik weerstanden gaan plaatsen maar daar ben ik niet echt een voorstander van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden