Ga naar inhoud

Afscheid (met een fotografische ode) UPDATE: Nu met uitleg!


ElRonno

Aanbevolen berichten

Jarenlang heeft hij me in weer en wind uit en thuis gebracht. Maar nu is het afscheid gekomen. :cry:

 

Voor mijn gezin blijkt een Sharan praktischer. En ik heb er al eentje op het oog. :shock:

 

Gelukkig hoef ik niet al te veel te wennen. Achtereenvolgens de Golf, Passat en Sharan zijn allemaal zilver aan de buitenkant en met comfortline interieur aan de binnenkant. En zo heb ik het graag. 8-)

 

Maar toch zal ik de Passat missen. En de hulp op dit forum ook, al ben ik er al lang niet geweest. Dank voor jullie hulp! :D

 

Maar wellicht tot ziens, want als er in een volgende baan ooit weer een lease auto (naast de Sharan) komt... je weet maar nooit. Een VW zal het dan zeker wel worden! :P

 

Als afscheid heb ik 'm nogmaals opgepoetst en een fotografische ode gebracht met foto's en een 360 graden foto van het interieur.

 

Tot ooit!

 

UPDATE: Nog een anekdote: terwijl ik op het dashboard lag om een interieurfoto van de voorstoelen te maken, stootte ik de binnenspiegel scheef. Toen ik na de shoot huiswaarts wilde keren wilde ik 'm rechtzetten maar hij was wat van het kogelscharnier af. Dus ik druk hem even vast en.... KRAK! Voorruit kapot...

 

RKP_0992.jpg

 

Gelukkig ben ik goed verzekerd en heb ik een no claim beschermer... donderdag komt er een nieuwe in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, eindelijk eens een (deel van de) avond thuis. Tijd voor uitleg! _36_12_smartass.gif

 

Deal met de dealer is dus rond. Vandaag is trouwens de ruit vervangen, dus de wagen ziet er wel weer tip top uit. Volgende week vrijdag lever ik hem in, in ruil voor de nieuwe. Moet ik daar ook maar meteen een panorama van maken. :mryellow:

 

Maar terug naar de panoramafoto. computer.gif

 

Gemaakt met een Nikon D700, Nikkor 10.5/2.8 lens met afgezaagde zonnekap, Manfrotto 055XPROB statief met 488RC4 kogelkop en daarbovenop mijn zelfgemaakte panoramakop versie 3 (zie ook versie 1 en versie 2), zal daar nog eens een foto van maken . De kogelkop gebruik eigenlijk alleen voor het roteren, want een rotator moet ik nog eens zelf bouwen. Oh ja, en een draadloze ontspanner van eBay. Goedkoop maar onmisbaar. cool_shades.gif

 

Eerst met de auto naar een industrieterrein gereden voor een rustige achtergrond en een vlakke ondergrond. Toen het statiefgevaarte zo goed en zo kwaad als het ging in het midden van de auto enigszins waterpas opgesteld. Op de bestuurdersstoel had ook gekund, maar ik hou wel van symetrie. :P

 

Licht gemeten zodanig dat er binnen in de auto nog doortekening was in de donkere plekken onder het dashboard. De buitenwereld iets overbelichten is de consequentie, maar dat is minder belangrijk. HDR was ook een optie, maar daar had ik geen tijd voor. Wel natuurlijk in NEF gefotografeerd. read.gif

 

Toen 6 foto's rondom genomen (ja, het kan in minder met deze lens). Na het draaien van het statief naar de volgende positie steeds uitstappen deur zachtjes dicht doen en op de afstandsbediening drukken. Of eigenlijk twee keer drukken, want ik het de Mirror Lock Up gebruikt. Dat is altijd handig, maar nu vooral omdat het statief op een verende ondergrond staat, namelijk de bekleding. Trillingen van het opklappen van de spiegel zorgen dan al snel voor het bewegen van de camera. En dat scheelt nogal in de detailweergave met zo'n fisheye, want de detailweergave is al enorm klein door de enorm grote beeldhoek: alles wordt heel klein afgebeeld. :shock:

 

Ook nog een foto naar boven genomen, maar die heb ik later niet gebruikt door tijdgebrek. Door de grote beeldhoek van de fisheye is het niet echt nodig, maar zou voor de finishing toch hebben kunnen dienen. Nu zie je recht naar boven weinig structuur in de stof van de hemelbekleding en precies rechtnaar boven zit een donkere vlek die er in het echt niet is. Dit komt door lichtafval aan de uiterste randen van de lens. :idea:

 

Naar beneden ook een foto gemaakt met de panoramakop. Daarop kun je dan natuurlijk het statief zien. Vervolgens het statief uit de auto gehaald en als laatste uit de hand nog een foto gemaakt van "ongeveer" dezelfde positie. blush4.gif

 

Vervolgens de foto's met ViewNX naar TIF geconverteerd met veel shadow protection en highlight protection om het enorme contrast tussen binnen en buiten te overbruggen. Gelukkig was het al vrij bewolkt want met felle zon was dit ondoenlijk geweest. nono.gif

 

Toen de beide benedenfoto's in Photoshop over elkaar gelegd. De foto vanaf statief is de basis, die uit de hand zorgt voor invulling. Door de kleine ruimte en korte afstand van de autostoelen tot de lens is er een flink verschil in vertekening tussen beide foto's door het kleine verschil in camerapositie. De foto uit de hand heb ik in allerlei richtingen moeten uitrekken om het in te vullen gebied goed te laten overlappen. Vervolgens met een masking layer het statief uit de stafieffoto gepoetst door hem plaatselijk in de vullen met de uitgerekte handfoto. whistle.gif

 

Tot zover een normale werkwijze. Een van de statiefbenen stond hier echter horizontaal naar achteren op de achterbank. Ik heb daarom ook nog de statieffoto recht naar achteren op dezelfde manier aangepakt om het statiefbeen weg te poetsen. th_1sm366painter.gif

 

Vervolgens de TIF'jes ingeladen in PTgui. Mijns inziens het beste en snelste pakket maar dat is persoonlijk. Instellen op 360x180 panorama en automatisch laten stitchen. Uiteraard is het dan nog niet perfect. Elke afwijking in de camerapositie geeft stichfouten en die zijn meteen heel sterk door de wisselende afstand tot de camera. De hoofdsteunen van de voorstoelen raken de camera bijna, terwijl de vloermatten ver weg zijn. (Ook is bij de 10.5 het nodale punt niet in het gehele beeld hetzelfde, lees hier verder) Handmatig dus nog het een en ander aan stitchpunten tussen de diverse foto's aangegeven. Toen nog een paar rondjes van opnieuw laten stichten, kijken, nog meer handmatige puntjes aanbrengen en weer opnieuw, en weer opnieuw... sleep1.gif

 

De laatste stitchingsfoutjes en stofjes in Photoshop weggewerkt en toen had ik een TIF met de hele panoramafoto. cheer.gif

 

Er zijn diverse manieren om dit op een webpagina weer te geven. Op mijn site gebruik ik normaal een script die de beste manier voor de computer van de websitebezoeker uitkiest (met DevalVR als beste, snelste, soepelste mijns inziens). Nu had ik haast en heb ik het gewoon alleen in Flash gedaan, dat wordt het meest ondersteund. De vertaling van TIF naar een Flashfilmpje heb ik gedaan met Pano2VR. Ook een heel handig stuk gereedschap om dat snel te doen naar diverse uitvoerformaten, en je kunt er een Flash interface met knoppen en toeters en bellen omheen bouwen zonder Flash te kennen. In dit geval heb ik een versie zonder knoppen gemaakt, gewoon simpel. 8)

 

En dat is alles. Half uur voor instellen en foto's maken, uurtje voor PTgui en vijf minuten voor Pano2VR. Maar ik heb er aardigheid aan. wiggle.gif

 

Als je je auto wilt verkopen en je kunt even naar Enschede rijden, mail me dan maar eens :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal!

 

Moet nog tot vrijdag wachten voor de omruil, maar ben al druk bezig de onderdeelnummers op te zoeken om weer wat interieurdingetjes te vervangen. Handgrepen binnen, pookhoes, dat soort dingen. Vrijdag maar even goed in de auto rondkijken of ik nog wat vergeten ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden