Voor zover ik 't had begrepen geldt voor IMMO 3 systemen (de 3BG) dat bij 't programmeren van een sleutel/transponder bij een nieuwe/lege transponder 't IMMO-ID van de auto/tacho erin wordt weggeschreven. Als de transponder al een IMMO-ID bevat wordt gecheckt of die overeenkomt met 't IMMO-ID van de auto/tacho. Komt ie overeen, dan kan ie ingeprogrammeerd worden (=toevoegen aan de 'allow-list' van de auto).
Kijk ook even hier, daar wordt door ross-tech (bij IMMO-3) uitgelegd hoe 't zit...
Of een transponder in een sleutel in je auto te gebruiken is of niet (al gekoppeld aan een andere auto oid), zie stap 4 hier of block 023 hier.
Dit is trouwens wel anders dan je afstandbediening, niks houdt je tegen om je transponder te koppelen aan je eigen auto en de afstandsbedieningfunctie aan de passat van je buurman
PS: Voor de echte sado-masochist onder ons bestaat er altijd nog de mogelijkheid om in alle modules (ECU, tacho en comfortsysteem) het IMMO-ID te wijzigen om een oude sleutel aan de praat te krijgen, maar ik houd 't zelf maar op een nieuwe sleutel, iets minder hoofdpijn